Antti Niska

Uusi Lentokoulu(ko)?

42 viestiä aiheessa

En ole voinut välttyä näkemästä foorumin bannereissa pyörivää mainosta, jossa TTT Aviation lupaa olla tiesi taivaalle. Hieno mainos kyllä, varsin houkutteleva. Myös näköalakonttoria tarjotaan, eli liekö ammattilentäjiäkin tarkoitus kouluttaa.

Selailin sattumalta listaa koulutusluvan haltijoista enkä löytänyt kyseistä lentokoulua listasta. Mistä on siis kyse?

Päätin katsoa yrityksen kotisivuja, josko tämä selventäisi asiaa. No, vastaus löytyi, mutta ei selventänyt. Yrityksen sivuilla kerrotaan koulutuksen tapahtuvan Malmin Ilmailukerhon koulutusluvan puitteissa? Siis mitä?

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Toimiluvat_ja_valtuudet/TRG_T1-8.pdf

Voisiko joku selventää tyhmälle mistä on kyse? Voiko yritys mainostaa omaa kurssiaan, ottaa rahaa ja järjestää koulutusta, mutta kouluttaa lentokerhon koulutusluvilla? Jos voi, (ilmeisesti siis voi jos kerran yksi suomen suurimmista lentokerhoista on tälläiseen ulkoistamiseen ryhtynyt) niin kuinka se käytännössä toimii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TTT Aviation perustaja on toiminut MIK:n kerhossa lennonopettajana aikaisemmin. TTT Aviation on hakenut omaa koulutuslupaa, jonka puitteissa uusi toiminta tulee pyörimään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku selventää tyhmälle mistä on kyse? Voiko yritys mainostaa omaa kurssiaan, ottaa rahaa ja järjestää koulutusta, mutta kouluttaa lentokerhon koulutusluvilla? Jos voi, (ilmeisesti siis voi jos kerran yksi suomen suurimmista lentokerhoista on tälläiseen ulkoistamiseen ryhtynyt) niin kuinka se käytännössä toimii.

Ei voi. TRG M1-1 kohta 2.2 kieltää tämän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta Marko!

Tavallaan vastauksesi selvitti asiaa, ja tavallaan ei. Eniten minua ihmetyttää se, että kyseinen yritys on jo pitkään tarjonnut omilla nettisivuillaan ja facebookissa nimenomaan TTT Aviation:in järjestämää yksityislentäjän lupakirjakurssia ja muuta koulutusta. Tämä varmaan käy selväksi jokaiselle, joka firman sivuja on selannut. Saamani tiedon mukaan lupakirjakoulutus on aloitettu ja kurssi käynnissä, hyvä niin. Kyseistä yritystä ei kuitenkaan koulutusluvan haltijoista löydy? Minusta tämä on outoa?

Onko siis niin, että TTT Aviation ei olekkaan järjestänyt minkäänlaista lupakirjakurssia vaan kaiken takana on MIK? Jos kyseisiltä oppilailta kysyisi ovatko he tulleet MIK:n vai TTT Aviation:in lupakirjakurssille mitä he vastaisivat? Minusta tämä tilanne on varsin kinkkinen?

Miksi asia minua kiinnostaa? Itselläni on vastaavanlainen toiminimi kuin ks. henkilöllä. Toisaalta minulla ei ole aikomustakaan hankkia koulutuslupia, saati omaa kalustoa, mutta nykyisen toiminnan kehittäminen kiinnostaa aina. Mielellään tienaisinkin vähän enemmän...heh. Minusta tässä vedetään jonkinlaisia linjanvetoja, kuinka yksityinen elinkeinonharjoittaja ja yhdistys voivat tehdä yhteistyötä. Jos nykyinen menettely, sellaisena kuin olen sen käsittänyt tapahtuvan/tapahtuneen, on hyväksyttävää ja menee säädösten mukaan, niin toiminimeni aloittaa välittömästi myymään lupakirjakoulutusta, ilman koulutuslupia tietenkin.

Markon vastauksesta voin päätellä, että asia ei todellisuudessa oli niin kuin olen sen ymmärtänyt. Hyvä niin, olen ennenkin ollut väärässä.

Näen, että minun ei ole tarpeen jatkaa keskustelua aiheesta, koska selkeää vastausta tuskin tulen saamaan.

Blue Skies,

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkuviikosta viranomaiselta saadun tiedon mukaan yrityksen ilmoittelu on tutkittavana.

Vähän ihmetyttää, jos viranomaiset jakelevat tuollaisia tietoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen Pasin kanssa ihan samaa mieltä. Mistä Tatu on tietonsa saanut? Edit: ja millä keinoilla?

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tatulla on kestotilaus HTT:lle.

Toki on todettava että ilmailuviranomaisten hallinto-osastot vuotavat kuin seula.

Voisin antaa asiasta vaikka valaehtoisia todistuksia/esimerkkejä useampiakin, ts että asia joka on hallintolain mukaisesti viranomaisen tutkinnassa, leviää kahvilan ja kavereiden välityksellä kentän reunalle.  ja HTT:lle siis myös.

Puhumattakaan muista asioista.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän lehdissä on useinkin juttuja joissa kerrotaan jostain asiaste tehdyn rikosilmoituksen ja ainakin lehtijuttujen mukaan tieto on saatu ihan poliisilta. Usein on vielä tiedon kertoneen poliisinkin nimi lehdessä. Ja kyseessä ei ole pelkästään iltapäivälehdistö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JulkL.

Tietysti, jos joku viranomainen on yksityishenkilönä hieman lipsauttanut.

JulkL.

Olen Pasin kanssa ihan samaa mieltä. Mistä Tatu on tietonsa saanut? Edit: ja millä keinoilla?

saku

JulkL. Lähettämällä tiedustelun Trafi Ilmailuun. Tämä on tosin huhupuheena kiertänyt jo pidemmän aikaa eteläsuomalaisissa ilmailupiireissä.

vihje: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiat ovat julkisia niin, mutta mikä on se motiivi joka saa tavallisen ilmailijan tutkimaan, että miksi näin on. Mielestäni tavoite on ns. kusauttamisen menttaliteetti joka on näköjään aika syvällä joissakin ilmailijoista ja mielestäni aika syvältä - jos lausahdus sallitaan.

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiat ovat julkisia niin, mutta mikä on se motiivi joka saa tavallisen ilmailijan tutkimaan, että miksi näin on. Mielestäni tavoite on ns. kusauttamisen menttaliteetti joka on näköjään aika syvällä joissakin ilmailijoista ja mielestäni aika syvältä - jos lausahdus sallitaan.

En halunut elää pelkkien huhupuheiden varassa, toimiessani erään malmilla toimivan ilmailukerhon moottorilennon koulutuksen järjestelyistä vastaavana henkilönä (vaikkakaan en tällä hetkellä koulutusluvassa mainittuna vastuuhenkilönä). Tässä suhteessa asialla on merkitystä myös allekirjoittaneen kerholle ja sen takia en pidä myöskään itseäni tässä asiassa "vain tavallisena ilmailijana". Ymmärrettävistä syistä, allekirjoittanut ei ole innostunut esimerkiksi suosittelemaan yhteistyötä tutkinnan kohteena olevan tahon kanssa omalle kerholle, tutkinnasta johtuen. Kuten sanoin, olen saanut tiedon alkuviikosta ja olen sen tiistaina ilmoittanut tiedoksi oman kerhoni muulle johtokunnalle, kirjallisesti. Sinulla Sakari on varmaan suhteita sen verran, että voit halutessasi jopa tämän varmentaa. Mistään "omaa kivaa" -kyselystä tai kusauttamishaluista ei todellakaan ole ollut kyse. Jos sallitaan henkilökohtainen arvaus tässä tilanteessa, niin arvelisin, että kilpailevat yritykset ovat ensimmäisenä olleet yhteydessä viranomaiseen asian vireillesaattamiseksi. Minun kyselyni (19.9.) ei sitä ole alulle laittanut.

Yleistä asiaa, joka pätee ihan kaikkien kohdalla (vaikka esimerkinomaisesti tämä tapaus tekstissä nyt mainitaankin):

kyllähän asia nyt niin on, että bisnes tehdään bisneksenä ja kerhotoiminta kerhotoimintana. Tähän malliin ei todellakaan kuulu se, että joku yksityinen lennonopettaja tai lennonopettajaharjoittelija lähtee järjestämään jonkun kerhon koulutuslupaa hyödyntäen kaupallisena liike/elinkeinotoimintana omia kursseja. Onneksi näin ei tässä tapauksessa ole kai edes päässyt tapahtumaan, vaan on vain markkinoitu toimintaa ja sotkettu siihen mukaan kerhon nimi nettisivuilla.

Tälläinen on paitsi ilmailumääräyksen vastaista, niin näin harrastelutoiminnan kannalta ajatellen, se saattaa vaarantaa koko puuhasteluun mukaan lähtevän kerhon koulutustoiminnan, jos koulutusluvalla on harjoitettu koulutusta määräysten vastaisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuolla toiminnalla kerhot päätyä arvonlisäverotettavien listalle. Sellainen vero kun kuuluu oleellisena osana yritystoimintaan Suomessa. Tuon jälkeen on mahdotonta erotella yleishyödyllisiä kerhoja liiketoimintaan tähtäävistä kerhon nimellä toimivista yrittäjistä.

Onnea vaan keksinnön johdosta.

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuolla toiminnalla kerhot päätyä arvonlisäverotettavien listalle. Sellainen vero kun kuuluu oleellisena osana yritystoimintaan Suomessa. Tuon jälkeen on mahdotonta erotella yleishyödyllisiä kerhoja liiketoimintaan tähtäävistä kerhon nimellä toimivista yrittäjistä.

Onnea vaan keksinnön johdosta.

Se, että toiminta tuolta osin menisi verotettavaksi, vaikuttaisi yllättävän vähän. Kerhon toimintahan voisi edelleen muilta osin olla yleishyödyllistä. Suurin osa lentotuntihinnasta menee koneen polttoaineeseen, varaosiin ja huoltotyöhön (ja kiinteistä kuluista mm. kausikortti), joista ALV saadaan siirrettyä suoraa eteenpäin. Urheiluilmailun puolella olisi tuo ALV tosin vielä pienempi, 9 %, jos ne katsotaan liikuntapalveluiksi (vaikkapa purjelento- ja laskuvarjotoiminta/koulutus).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos harrastetaan laittomia toimia jotka saattavat vaikeuttaa kaikkien harrastekerhojen toimintaa suomessa on "kusauttaminen" mielestäni enemmänkin kuin toivottua. En minä ainakaan halua että omat harrastukseni muuttuvat hankalammiksi tai kalliimmiksi sen takia että joku haluaa tehdä bisnestä harrastekerhon siivellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä viestiketju on oikein oppikirjaesimerkki siitä kuinka yhdistelemällä huhuja ja pelkoja saadaan leimatuksi uusi yrittäjä jo etukäteen.

Edellisissä viesteissä jo langetetaan TTT:n päälle mielikuva laittomuuksista: "Jos harrastetaan laittomia toimia" ...

Aivan kuin FsNordic-kenttäoikeus olisi nyt jo etukäteen tuominnut yrittäjän liikeidean ja toimet.

Miettikääpä tovi:

- Mitkä ovat sinun ENSI KÄDEN tietosi asiasta ?

- Mitkä seikat taas perustuvat TOISEN KÄDEN tietoihin ja spekulointeihin (erityisesti edellä kirjoitettuihin viesteihin ja heittoihin perustuen)

- Mitkä ovat näin syntyneet MELIKUVAT asiasta -  jotka olet saanut foorumilta

- Mitkä ovat REAKTIOSI joita mielikuvat sinussa herättävät ?

- kuinka sinä JATKAT viestintää (ts 'heität seuraavan kiven') ?

Peter

PS Minulla ON asiasta ensi käden tietoa. Ja SE tieto näyttää asiat toisenlaisessa valossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedän kyseisen yrittäjän ja olen varma, että taustalla EI ole minkäänlaisia aikomuksia olla harmiksi yhtään kenellekkään. Uskomatonta tekstiä saa päivittäin lukea tältä foorumilta  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kyseinen yrittää kouluttaa itse arvonlisäverolla ja kerho vuokraa konetta alv:n kera, asiassa ei ole mitään huomauttamista. Oletteko nyt ihan varma, että kerhon konevuokrissa on alv mukana? Muuten saattaa käydä niin, että oppilaalle joudutaan kertomaan, että sori, unohdin ton alv:n ja ikävä kyllä konevuokriin pitää nyt lisätä 23 %.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan kuin FsNordic-kenttäoikeus

Uskomatonta tekstiä saa päivittäin lukea tältä foorumilta  :P

Kun nyt forumikortti on taas vedetty pariin kertaan esiin, niin pitänee korjata vähän lauserakennetta: Uskomatonta tekstiä saa päivittäin lukea käyttäjiltä...  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PS Minulla ON asiasta ensi käden tietoa. Ja SE tieto näyttää asiat toisenlaisessa valossa.

Sinun ensikäden tiedolla ei ole mitään merkitystä jos käytät sitä vain oman egosi pönkittämiseen etkä tuo tähän keskusteluun mitään uutta. Keskustelua (huomaa keskustelu, siis jotain mitä tapahtuu käyttäjien välillä) käydään niiden tietojen pohjalta joita on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kyseinen yrittää kouluttaa itse arvonlisäverolla ja kerho vuokraa konetta alv:n kera, asiassa ei ole mitään huomauttamista. Oletteko nyt ihan varma, että kerhon konevuokrissa on alv mukana? Muuten saattaa käydä niin, että oppilaalle joudutaan kertomaan, että sori, unohdin ton alv:n ja ikävä kyllä konevuokriin pitää nyt lisätä 23 %.

Jos oppilas vuokraa koneen kerholta ja ostaa opetuspalvelut lennonopettajalta, millä perusteella koneen vuokraan pitäisi ALV lisätä? eihän ALV:a lisätä tarkastuslennoistakaan koneen hintaan.

Toinen asia on sitten onko toiminta enää ei kaupallista ilmailumääräysten ja lain mukaan, jos opettaja toimii ammatinharjoittajana ja opetukseen käytetään ilmailukerhon kalustoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässähän se pointti lieni se että nyt ei toimita yrittäjän oman koulutusluvan puitteissa vaan lentokerhon koulutusluvan ja se närästää. Koneen vuokraamisessahan ei liene mitään ihmeellistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos oppilas vuokraa koneen kerholta ja ostaa opetuspalvelut lennonopettajalta, millä perusteella koneen vuokraan pitäisi ALV lisätä? eihän ALV:a lisätä tarkastuslennoistakaan koneen hintaan.

Yeah right. Toki, jos veroviranomainen ottaa sen kannan, että alv-verollista toimintaa voidaan harjoittaa istumalla alv-verottomassa koneessa, niin sittenhän on niin. Veroviranomainen saattaa toki ottaa myös sen kannan, että myös tarkastuslentotoiminta on itse asiassa alv-verollista toimintaa, josta pitää maksaa vero... Mielenkiintoista, eikö?

No, tässä kerran aikaisemminkin taisin sanoa jossain ketjussa, että puhun vain papereista, jotka olen itse nähnyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään