Peter Lord

Elvis hifistelee

210 viestiä aiheessa

Nopeusmääritelmiä, luettava omalla vastuulla. Saattaa aiheuttaa outoja reaktioita lukijassa.

Lähde: OH-PMI Pilot's Operating Handbook

 

VA

Liikehtimisnopeus

Jokainen ilma-alus on suunniteltu kestämään tiettyjä rakenteisiin kohdistuvia kuormituksia. Kuormitus ilmaistaan ja mitataan kiihtyvyysmonikertoina (”G”). 1 G-voima vastaa koneen normaalia painoa. Mitä enemmän vedämme korkeusohjainta, sitä suurempi G-voima kohdistuu siipiin, korkeusvakaajaan, moottoriin, radioihin ja muihin koneen komponentteihin. Suurella lentonopeudella ohjainten maksimipoikkeutus voi aiheuttaa koneen rakenteille liian suuria G-voimia ja vaurioita. Liikehtimisnopeuden alapuolella ohjainten maksimipoikkeutus ei kykene aikaansaamaan ylikuormitusta eikä rakenteellisia vaurioita, vaan ohjainpinnat yleensä sakkaavat ensin.

 

VFE

Suurin lentonopeus laskusiivekkeet ulkona Merkitty nopeusmittariin valkoisella kaarella.

 

VLE

Suurin lentonopeus laskutelineet alhaalla. Suurin kalibroitu ilmanopeus, jolla lentokonetta voidaan turvallisesti lentää laskutelineet ulkona. Yhteydessä koneen vakavuuteen ja ohjattavuuteen.

 

VLO

Suurin nopeus jolla laskutelineen asentoa voidaan muuttaa

Maksimi kalibroitu ilmanopeus, jolla voidaan turvallisesti lentää laskutelineiden ollessa liikkeessä. Esim. Arrowissa 2 eri nopeutta, erikseen sisään- ja ulosottoa varten.

 

VMC

Minimum Control Airspeed Pienin lentonopeus, jolla kone on ohjattavissa. (ks Vso)

 

VNE

Suurin sallittu nopeus Tämä nopeus on merkitty nopeusmittarin keltaisen kaaren loppupäähän punaisella viivalla. Tämä nopeus on suurin sallittu nopeus, jolla koneen rakenteisiin ei kohdistu liian suurta kuormitusta TYYNESSÄ ILMASSA.

 

VNO

Normaali operointinopeus Normaalitoiminnan nopeusalue. (Esitetty vihreällä kaarella nopeusmittarissa.) "KELTAINEN NOPEUSALUE SALLITTU VAIN TYYNELLÄ ILMALLA"

 

VR

Rotaationopeus Nopeus, jolla lentoonlähdössä aloitetaan nokkapyörän kevitys

 

VS

Sakkausnopeus “sileänä”

Sakkausnopeus laskutelineet ja laskusiivekkeet sisällä.

 

VSO

Sakkausnopeus laskuasussa

Sakkausnopeus laskuasussa (LASKUSIIVEKKEET ja LASKUTELINEET ulkona), Nopeusmittarin valkoisen kaaren alkupään osoittama nopeus.

 

VX

Parhaan (jyrkimmän) nousukulman antava nopeus Nopeus, joka antaa eniten lisää korkeutta kuljettuun matkaan nähden.

 

VY

Parhaan nousunopeuden ilmanopeus

Nopeus, jolla saavutetaan eniten korkeutta lyhimmässä mahdollisessa ajassa

VG

Parhaan liitosuhteen antava nopeus

Pääset liitämään pisimmälle käyttäen tätä nopeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesss! Lisää lyhenteitä selityksineen, niitähän ei ilmailusta puutu :thmbup:

 

(mut eikö tuossa manuskassa puhuttu siitä piänimmästä vajoamisnopeudesta mitää? ??? )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesss! Lisää lyhenteitä selityksineen, niitähän ei ilmailusta puutu :thmbup:

 

(mut eikö tuossa manuskassa puhuttu siitä piänimmästä vajoamisnopeudesta mitää? ??? )

 

Ei...

 

Kuinka alas haluat vajota?  :)

 

Elvis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesss! Lisää lyhenteitä selityksineen, niitähän ei ilmailusta puutu :thmbup:

 

(mut eikö tuossa manuskassa puhuttu siitä piänimmästä vajoamisnopeudesta mitää? ??? )

 

Varovasti, pitkällä kepillä sohaisen;  se on tuo Vy. paras nousu moottorilla on synonyymi sanalle pienin vajoaminen moottoritta. 8) 8)

 

Bill

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesss! Lisää lyhenteitä selityksineen, niitähän ei ilmailusta puutu :thmbup:

 

(mut eikö tuossa manuskassa puhuttu siitä piänimmästä vajoamisnopeudesta mitää? ??? )

Eikös se pienin vajoamisnopeus ole tavallaan se pienin nopeus jolla kone on ohjattavissa eli se VMC (sillähän se vajoaa vähiten ennen kuin sakkaa  ::))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisääpä taulukkoon :

 

VRA, Rough Air Speed or turbulence penetration speed. = suurin nopeus turbulenttisellä kelillä.  (tarkka määritelmä voi olla hieman eri, ei ole nyt oppikirjaa käsillä).

 

Kyseinen suure on erityisesti ultrakevytlentäjille tärkeä. Ja taitaa olla sitä myös purjelentäjille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se pienin vajoamisnopeus ole tavallaan se pienin nopeus jolla kone on ohjattavissa eli se VMC (sillähän se vajoaa vähiten ennen kuin sakkaa  ::))

 

Ei.  

 

Nopeuskäsite Vmc liittyy monimoottorikoneisiin (varoitan, taas hifistelen). Jos koneessa toimii vain toinen moottori, tarvitaan sivuperäsin kumoamaan asymmetrinen kierto.  Sivuperäsimen teho on riippuvainen ilmanopeudesta. Kun nopeus pienenee, pienenee myös sivuperäsimen teho ja lopulta saavutetaan tilanne, jossa sivuperäsimen teho ei riitä kierron kumoamiseen vaan kone alkaa kaartaa sammuneen moottorin puolelle.  Vmc on siis se pienin nopeus jolla kone "pysyy käsissä" eli menee vielä suoraan.

 

H. Ifi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös VMC:n määritelmä ole = Minimum control speed with Critical engine inoperative.

 

Näin ainakin Wikipedia väittää. Tästä voisi suoraan päätellä, että se ei ole yksimoottorikoneissa kovin relevantti suure?

 

Edit: Jatkoa.... OH-PMI on tietääkseni yksimoottorikone. Jos sille on kuitenkin määritelty VMC, mitäköhän sillä silloin tarkoitetaan?

Hämmentyneenä vain kysyn.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varovasti, pitkällä kepillä sohaisen;  se on tuo Vy. paras nousu moottorilla on synonyymi sanalle pienin vajoaminen moottoritta. 8) 8)

 

Bill

 

Koneen aerodynaaminen asu on erilainen riippuen siitä, käykö moottori tyhjäkäynnillä, pyöriikö potkuri vapaasti tuulimyllynä, pyöriikö potkuri tuulimyllynä moottori jarruttaen (ja miten iso osa moottorista), vai seisooko lapa. Potkurin jarrutus on varmaan samaa luokkaa kuin koko muun koneen vastus yhteensä.

 

Äkkiä, syvällisemmin ajattelematta, väittäisin, että pienin vajoaminen, samoin paras liukukulma, voitaisiin saavuttaa hivenen pienemmillä nopeuksilla kuin Vx ja Vy (vai mitä ne nyt oli) ... erot ovat varmaan mitättömiä. Mutta jos tarkkoja ollaan.

 

Tietysti potkuri olisi hyvä saada pysähtymään, jos moottori jarruttaa, mutta ei kai semmoiseen kenenkään inhimillisen ihmisen toimintakyky riitä. Tuskin nopeuden optimointiinkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen aerodynaaminen asu on erilainen riippuen siitä, käykö moottori tyhjäkäynnillä, pyöriikö potkuri vapaasti tuulimyllynä, pyöriikö potkuri tuulimyllynä moottori jarruttaen (ja miten iso osa moottorista), vai seisooko lapa. Potkurin jarrutus on varmaan samaa luokkaa kuin koko muun koneen vastus yhteensä.

 

Äkkiä, syvällisemmin ajattelematta, väittäisin, että pienin vajoaminen, samoin paras liukukulma, voitaisiin saavuttaa hivenen pienemmillä nopeuksilla kuin Vx ja Vy (vai mitä ne nyt oli) ... erot ovat varmaan mitättömiä. Mutta jos tarkkoja ollaan.

 

Tietysti potkuri olisi hyvä saada pysähtymään, jos moottori jarruttaa, mutta ei kai semmoiseen kenenkään inhimillisen ihmisen toimintakyky riitä. Tuskin nopeuden optimointiinkaan.

 

Luulisin että se otollisin nopeus pysyy samana potkuritoiminnasta huolimatta, kysymys on vain sillä nopeudella saavutetusta noususta/vajoamasta, joka siis on riippuvainen "potkuriaktiviteetistä". (tai sen puutteesta) ::) ::)

 

Lienee siis sattuma että Grobin paras nousunopeus moottorilla ja minimi vajoaman nopeus on sama?

 

Joo joo ja  ihan sama on tai ei, ja pari matkayksikköä/aikayksikkö sinne tai tänne.

Taitaa olla se LS seiskan paras nousunopeus tosiaankin jotain muuta kuin minimivajoaman nopeus?

 

 

M Arkku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei.  

 

Nopeuskäsite Vmc liittyy monimoottorikoneisiin (varoitan, taas hifistelen). Jos koneessa toimii vain toinen moottori, tarvitaan sivuperäsin kumoamaan asymmetrinen kierto.  Sivuperäsimen teho on riippuvainen ilmanopeudesta. Kun nopeus pienenee, pienenee myös sivuperäsimen teho ja lopulta saavutetaan tilanne, jossa sivuperäsimen teho ei riitä kierron kumoamiseen vaan kone alkaa kaartaa sammuneen moottorin puolelle.  Vmc on siis se pienin nopeus jolla kone "pysyy käsissä" eli menee vielä suoraan.

 

H. Ifi

OK, eli blue line(paras kohoamisnopeus yhdellä moottorilla) ilmanopeusmittarissa on sitten tuosta Vmc:stä jonkin verran enemmän? Onko se punainen viiva monimoottorikoneissa se Vmc - nopeus? Onko lähestymisnopeus loppuosalla monimoottorikoneilla tuolla blue linen tuntumassa täysillä laipoilla riippuen tietysti painoista, säästä yms. ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, eli blue line(paras kohoamisnopeus yhdellä moottorilla) ilmanopeusmittarissa on sitten tuosta Vmc:stä jonkin verran enemmän? Onko se punainen viiva monimoottorikoneissa se Vmc - nopeus? Onko lähestymisnopeus loppuosalla monimoottorikoneilla tuolla blue linen tuntumassa täysillä laipoilla riippuen tietysti painoista, säästä yms. ?

En usko, että yhdelläkään monimoottorikoneella tullaan laskuun täysillä laipoilla OEI-tilanteessa. Ylösvedossa jos on sitä metallia ulkona liikaa niin voi tehdä tiukkaa :D

 

ps. luinkin uudestaan ja eihän tuossa puhuttu mitään OEI-tilanteesta. Noh, tulipahan sanottua  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä hieman lisää pilkun hifistelyä.

 

VSO

Sakkausnopeus laskuasussa

Sakkausnopeus laskuasussa (LASKUSIIVEKKEET ja LASKUTELINEET ulkona), Nopeusmittarin valkoisen kaaren alkupään osoittama nopeus

 

Joissakin koneluokissa (moottoripurjekoneet, purjekoneet ja ultrakevyet) nopeusmittarin valkoisen kaaren alkupää on kohdassa 1,1 x VSO.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä hieman lisää pilkun hifistelyä.

 

Joissakin koneluokissa (moottoripurjekoneet, purjekoneet ja ultrakevyet) nopeusmittarin valkoisen kaaren alkupää on kohdassa 1,1 x VSO.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Mulle sattu tällainen ihme mittari. ei oo valkosta aluetta eikä keltasta :o

On vaan max vintturinopeus ja max lekohinausnopeus ja max ihankaikki-nopeus 8) 8)

 

M Arkku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Luulisin että se otollisin nopeus pysyy samana potkuritoiminnasta huolimatta, kysymys on vain sillä nopeudella saavutetusta noususta/vajoamasta, joka siis on riippuvainen "potkuriaktiviteetistä". (tai sen puutteesta) ::) ::)

 

Lienee siis sattuma että Grobin paras nousunopeus moottorilla ja minimi vajoaman nopeus on sama?

 

Joo joo ja  ihan sama on tai ei, ja pari matkayksikköä/aikayksikkö sinne tai tänne.

Taitaa olla se LS seiskan paras nousunopeus tosiaankin jotain muuta kuin minimivajoaman nopeus?

 

Kone saavuttaa loivimman liu'un (ei siis pienintä vajoamisnopeutta) nopeudella Vmd (V minimum drag), joka on potkurikoneilla vähän pienempi kuin Vy, ja Vx on puolestaan Vmd:n alapuollella. Periaattessa Vx ja Vmd voisivat olla samat, mutta potkuri menettää työntövoimaansa nopeuden kasvaessa joten siitä syystä tuo ero. Suihkarilla joka imuaukon patopaineen ja ahtimen ansiosta pitää työntövoimansa laajalla nopeusalueella Vx ja Vmd ovat käytännössä sama nopeus.

 

Pienin vajoaminen saadaan Vmd:tä pienemmällä nopeudella, mutta liukukulma on silloin jo huonontunut optimimista.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä esimerkkikekoon FK-ultran manuaalista kaapattuja nopeusmerkintöjä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä esimerkkikekoon FK-ultran manuaalista kaapattuja nopeusmerkintöjä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Kyl maar mää oon nyt ihan äimän käkenä.

Onko näitä elvistyslyhernteitä SITTENKIN ultien kirjoissa?

Nää on LIIAN HIENOJA. Poista heti .

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin että se otollisin nopeus pysyy samana potkuritoiminnasta huolimatta, kysymys on vain sillä nopeudella saavutetusta noususta/vajoamasta, joka siis on riippuvainen "potkuriaktiviteetistä". (tai sen puutteesta) ::) ::)

Taitaa olla se LS seiskan paras nousunopeus tosiaankin jotain muuta kuin minimivajoaman nopeus?

Potkurijarrutus muuttunee eri tavalla nopeuden funktiona kuin koneen muu vastus. (Väittäisin, että potkurijarrutusvoima kasvaa jyrkemmin kuin muu vastus.) Niinpä nopeudetkaan eivät voi olla täsmälleen samoja eri asuissa.

 

Seiska on tietysti eri asia. Sillä kierretään kurvaa noustessa, joten pelkästään se nostaa pienimmän vajoamisen nopeutta. Toinen juttu on se, että siipi ei kestä turbulenssia. Liian pieni nopeus vajottaa aina pahasti. Turbulenssissa aina jokin osa siivestä käy pienemmällä nopeudella. Ero onkin sitten aikamoinen. Vaikka pienin vajoaminen tyynessä on nopeudella 90kmh, niin noustessa pitää ajaa 110kmh, vähintään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavaa, että vaikka lentolaitteemme ovat niin erilaiset, tuo nopeusalue 90 - 110 km/t vaikuttaa perin tutulta. Sinne mullakin just osuu nää pienimmät, jyrkimmät, loivimmat ja parhaimmat  :D

 

(Ai niin, ja jos pata viilenee, lapa pysähtyy, eikä jää tuulimyllyksi. Tämä alennusvaihteen takia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VA

Liikehtimisnopeus

Jokainen ilma-alus on suunniteltu kestämään tiettyjä rakenteisiin kohdistuvia kuormituksia. Kuormitus ilmaistaan ja mitataan kiihtyvyysmonikertoina (”G”). 1 G-voima vastaa koneen normaalia painoa. Mitä enemmän vedämme korkeusohjainta, sitä suurempi G-voima kohdistuu siipiin, korkeusvakaajaan, moottoriin, radioihin ja muihin koneen komponentteihin. Suurella lentonopeudella ohjainten maksimipoikkeutus voi aiheuttaa koneen rakenteille liian suuria G-voimia ja vaurioita. Liikehtimisnopeuden alapuolella ohjainten maksimipoikkeutus ei kykene aikaansaamaan ylikuormitusta eikä rakenteellisia vaurioita, vaan ohjainpinnat yleensä sakkaavat ensin.

 

Tähän voisi lisätä pienenä tarkennuksena, että VA on nopeus, jolla ohjainten maksimipoikkeutus on sallittu yhden akselin suuntaan. Eli konetta ei ole suunniteltu kestämään esim. maksimikorkeusperäsinpoikkeutusta, jos samalla painetaan jalka pohjaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän voisi lisätä pienenä tarkennuksena, että VA on nopeus, jolla ohjainten maksimipoikkeutus on sallittu yhden akselin suuntaan. Eli konetta ei ole suunniteltu kestämään esim. maksimikorkeusperäsinpoikkeutusta, jos samalla painetaan jalka pohjaan.

 

 

Oletan, ettet sinä puhu nyt "kuula keskellä"-lentämisestä.

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä muuten huomannut että tässäkään olisi mainittu Vx tai VY nopeuksia.

Siis ko. nopeuksia vai niiden V-lyhenteitä?

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään