Peter Lord

Elvis hifistelee

210 viestiä aiheessa

Se mitä tuolla mielestäni kritisoitiin on se asenne, että "kyllä tosimies(lentäjä) nyt aina ilman mittareita lentää vaikka valtameren yli".

 

Mistäs sellaista on ollut kuviteltavissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulinnut sirkuttelee semmoista korvaan kun lueskelee foorumia.

 

Ihan oto mutta;

 

Tytär oli kerran muiden kylän lasten matkassa teillä tietymättömillä ja osa lapsista palaili aiemmin ja heiltä sain tietää missä pentu on pahanteossa.

Menin siis noutamaan tottelematonta kersaa joka kysyi mistä tiesin tulla sieltä hakemaan?

vastaukseeni;"pikkulinnut lauloi" tytär totesi että "Mä vihaan pikkulintuja, ne on typeriä"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilotin kuuluisat viimeiset sanat: "Äähh, en mä mitään mittareita tarvii, mennään perstuntumalla..."

 

ja siipi edellä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja siipi edellä :D

 

Niinhän se Reichmann opettaa - jos joudutaan laskemaan vaan kerta kaikkiaan laskemattomaan paikkaan. Luisuttaen siipi edellä ottamaan vastaan mahdolisimman paljon törmäysenergiaa.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minuakin kiinnostaisi kuulla tarkemmin aerodynaamiset perustelut JT:n teorialle sakkauksesta ennen Vmca -nopeutta.  Täytyyhän minun 30 vuotta monimoottorikoneille lentäneenä osata ottaa tuollainen ennen kokematon vaaramomentti huomioon.

 

Peter

 

PS Eikös vaan olekin mukava hifistellä oikein tarkoituksella ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ei, on siinä pakko olla jotain perää.

 

Esim. 2-moottorisessa F-14 Tomcatissa on muuttuvageometrinen ns. swing wing -siipi. Siivet supussahan ilmavirta tulee aukinaiseen asentoon verrattuna ikäänkuin sivusta ja sivuluisussa. Tämä ei voi olla vaikuttamatta suoritusarvoihin, ja hyvinkin mahdollisesti kone sakkaa tässä tilassa ennen (suoran siiven) Vmca-nopeutta!

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Mika aivan oikeassa noista purjekoneen nopeusmittareista, mutta tuo lopun "suht onnistuneesti" on juuri sitä lentoturvallisuuden kyseenalaistamista.

 

- - clip - - clip - - clip - - clip - -

 

Ilmavirran suhinoita hitaalla nopeudella voi hämätä esim. puuskittainen tuuli.

 

- - clip - - clip - - clip - - clip - -

 

Taidan toistaa itseäni, kun sanon että koulutuksen kannalta lentäminen ilman nopeusmittaria on hyväksyttävää, mutta ei muuten.

 

Tuolla "suht onnistuneesti" -sanaparilla tarkoitan sitä, että kun on ensin ylhäällä ottanut tuntumaa koneen hallintaan ilman nopeusmittaria, niin todennäköisyys, jolla koneen saa ehjänä laskuun, kasvaa huomattavasti. Ei tässä turvallisuutta kyseenalaisteta, vaan se kyseenalaistuu jo sillä, että mittari ei toimi.

 

Tuollaista puuskittaisen tuulen vaikutusta "suhinoihin" en ole havainnut.

 

Joo ja jottei kellekään jää väärää kuvaa, niin ilman mittaria lennetään tosiaa useimmiten kaksipaikkaisella koulukoneella, jonka nokan korkeus vaihtelee huomattavasti nopeuden funktiona. Kuitukisakoneella laskun tekeminen ilman nopeusmittaria on jo huomattavasti vaikeampaa, koska nokan asento muuttuu suht vähän nopeuden lisääntyessä.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ei, on siinä pakko olla jotain perää.

 

Esim. 2-moottorisessa F-14 Tomcatissa on muuttuvageometrinen ns. swing wing -siipi. Siivet supussahan ilmavirta tulee aukinaiseen asentoon verrattuna ikäänkuin sivusta ja sivuluisussa. Tämä ei voi olla vaikuttamatta suoritusarvoihin, ja hyvinkin mahdollisesti kone sakkaa tässä tilassa ennen (suoran siiven) Vmca-nopeutta!

 

-Oskari

 

Nyt alkaa hifistely olla jo todella korkealuokkaista. Forumin parhaita threadeja pitkään aikaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minuakin kiinnostaisi kuulla tarkemmin aerodynaamiset perustelut JT:n teorialle sakkauksesta ennen Vmca -nopeutta.  Täytyyhän minun 30 vuotta monimoottorikoneille lentäneenä osata ottaa tuollainen ennen kokematon vaaramomentti huomioon.

 

Peter

 

PS Eikös vaan olekin mukava hifistellä oikein tarkoituksella ?

 

Tuota,,,, olisiko mahdollista varomattomalla siivekkeiden käytöllä saada juuri pahalla hetkellä,,,,,

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota,,,, olisiko mahdollista varomattomalla siivekkeiden käytöllä saada juuri pahalla hetkellä,,,,,

 

M Arkku

 

Lasku- vai niiden toisten ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasku- vai niiden toisten ?

 

Peter

 

Joo, mielellään niiden toisten laskuun 8)

 

Mutta minun kielellinen rajoittuneisuus tulee julki siinä että niitä toisia minä nimitän laipoiksi.

En ole päässyt urallani niin pitkälle että olisin päässyt puikottamaan kalustoa jossa olisi laskusiivekkeet.

 

Mutta tarkkaa ajatellen, jos joku nyt kesken nousun kriittistä moottorihäiriötilannetta saa päähänsä rajusti muuttaa siiven  kohtauskulmaa vetäsemällä laipat (tai laskusiivekkeet)täysille, niin huonosti siinäkin käy.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mielellään niiden toisten laskuun 8)

 

Mutta minun kielellinen rajoittuneisuus tulee julki siinä että niitä toisia minä nimitän laipoiksi.

En ole päässyt urallani niin pitkälle että olisin päässyt puikottamaan kalustoa jossa olisi laskusiivekkeet.

 

Mutta tarkkaa ajatellen, jos joku nyt kesken nousun kriittistä moottorihäiriötilannetta saa päähänsä rajusti muuttaa siiven kohtauskulmaa vetäsemällä laipat (tai laskusiivekkeet)täysille, niin huonosti siinäkin käy.

 

M Arkku

 

Miten siiven kohtauskulma sitten muuttuu jos laskusiivekepoikkeutusta lisätään?  Näillä minun useimmiten lentämillä laitteilla sii.. siis LAIPAT saavat aikaan nokka alaspäin-tendenssin. Mitä siitä voisi päätellä ?

Toki ne LAIPAT sitten aikaansaanevat - ainakin ääriasennossa - myös vastuksen lisääntymistä, mikä taas ei ole hyväksi koska vastuksen lisääntyessä kaiketi nopeus pienenee mikä taas ..

 

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten siiven kohtauskulma sitten muuttuu jos laskusiivekepoikkeutusta lisätään? 

 

Siipiprofiili on erilainen riippuen poikkeutuksesta ja silloin myös kohtauskulma on erilainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siipiprofiili on erilainen riippuen poikkeutuksesta ja silloin myös kohtauskulma on erilainen.

 

Juurikin niin.

Voitko lausua jotakin yleispätevämpää siitä,

a) kasvaako

b) pienenekkö

 

siiven kohtauskulma silloin kun laskusiivekettä "annetaan" lisää?

 

Jos taas kohtuskulma vaikka olisi kasvamaan päin, mennäänkö silloin kohti sakkausta vai sakkauksesta poispäin ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen lähestymistapa. Ainakin minä sain sen kuvan aiemmasta viestistäsi ettet olisi asiaa ajatellut loppuun asti ennen postaustasi mutta nythän tuo prosessi on näköjään valmis, tuolta osin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten siiven kohtauskulma sitten muuttuu jos laskusiivekepoikkeutusta lisätään?  Näillä minun useimmiten lentämillä laitteilla sii.. siis LAIPAT saavat aikaan nokka alaspäin-tendenssin. Mitä siitä voisi päätellä ?

Toki ne LAIPAT sitten aikaansaanevat - ainakin ääriasennossa - myös vastuksen lisääntymistä, mikä taas ei ole hyväksi koska vastuksen lisääntyessä kaiketi nopeus pienenee mikä taas ..

 

Peter

 

Ihan niin kuin et tietäisi,,,,

 

Liittynee siipiprofiilin muodon muuttumiseen ja sen vaikutukseen siiven etu ja jättöreunan välisen suoran ja ilmamassan liikesuunnan väliseen kulmaan.

 

Mutta harhauduimme, alun perin viittasin niihin toisiin, ja vähän samasta syystä.

 

M Arkku

 

P.S. ei enään ehdi mukaan , niin nopeaa touhua täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. 2-moottorisessa F-14 Tomcatissa on muuttuvageometrinen ns. swing wing -siipi. Siivet supussahan ilmavirta tulee aukinaiseen asentoon verrattuna ikäänkuin sivusta ja sivuluisussa. Tämä ei voi olla vaikuttamatta suoritusarvoihin, ja hyvinkin mahdollisesti kone sakkaa tässä tilassa ennen (suoran siiven) Vmca-nopeutta!

 

Miksei kukaan ole vielä vetänyt(-työntänyt) push-pull Cessnaa mukaan tähän? Onko sillä Vmca-nopeutta ja jos ei ole, niin sakkaako se ollenkaan?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään