Nils Rostedt

Small is beautiful, EFHK

1 824 viestiä aiheessa

Moi!

Tällä kerralla hieman pienemmät koneet esittelyssä.

 

Norjalainen Cessna 550B Citation Bravo LN-SUV, rekisteröity 2003, kivassa hämyvalossa.

[ attachment removed ]

 

Seuraava onkin Tanskasta: Cessna 650 Citation III OY-JPJ lähtöaikeissa. Tuota T-pyrstö Citationia näkee hieman harvemmin.

[ attachment removed ]

 

Siirrymme tämän päivän (11.1.) kuviin. D-BUSY on saanut kuorrutuksen..... Challenger 600S valmiina rullaamaan.

[ attachment removed ]

 

Ruotsalainen rahti-Cessna jäänestokäsittelyssä. SE-KYI on Nord-Flygin C208B Grand Caravan.

[ attachment removed ]

 

Ja heti perään toinen samanlainen, SE-LSL. Kuten näkyy, jäänpoisto/jäänesto oli tänään välttämätön toimenpide.

[ attachment removed ]

 

Kuten myös D-BUSY:lle. En ollut aiemmin huomannutkaan, että EFHK:lla on logoista päätellen kaksi eri jäänestokäsittelyfirmaa.

[ attachment removed ]

 

Sellaista tällä erää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, paluu Rissalan suunnalta arkeen, eli kotimatkalla businekselle, siellä alkuiltapäivästä paikalla seuraavaa....

 

Elikkäs ykkös-puucee..., eli talvi on saapunut jälleen Helsinkiin...

 

[ attachment removed ]

 

Ja D-BUSY, ei näköjään niin kiireisenä, kun sai lumen alla rauhassa päivää paistatella....

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja Samin tuohon rekkarihakuun, tuo voisi olla myöskin SE-LEF, joka ainakin edellisvuoden puolella busineksella meikäläiselle linssin eteen useasti osui... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä myös tästä tammikuun alusta, löytyy näitä matkalla töihin shotteja, niin laitetaan vielä parit esille...

 

Päivänä synkkänä eräänä, Netjets Europe oli saapunut Hawker 800XP:llä CS-DRA, vaikka nämä ovatkin melkein business perussettiä, aina sattuu itsellekin uusi reg eteen, kuten tässä...

 

[ attachment removed ]

 

Ja kiva tavata kotimaisiakin vieraita välillä busineksella, eli OH-PKO, luultavimmin tutumpi Malmin suunnalta tämä Seneca...?, ja taisi olla tuosta Brommaan matkalla...?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän noita portugalilaisia tänne tuo, Turussakin piipahti Hawker CS-DRH.

 

Liekö nuo aina portugalilaisia, sillä NetJets Europen koneet on rekisteröity Portugaliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En ollut aiemmin huomannutkaan, että EFHK:lla on logoista päätellen kaksi eri jäänestokäsittelyfirmaa.

 

 

Jäänpoistoa suorittavia firmoja on HK:lla kolme. Finnair eli Northport, Globeground tai mikä Pena se nyt onkaan ja pienimpänä Nordic Aero, mutta kenties ei vähäisimpänä. Tänään on jokaisen firman talouspuoli varmaan hykerrellyt, kun muuten on ollut niin ankea talvi jäänpoiston kannalta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö nuo aina portugalilaisia, sillä NetJets Europen koneet on rekisteröity Portugaliin.

 

Sen enempää asiaa tutkimatta, mutta eikös tuo NTA/NetJets Europe ole sijoitellut nuita koneitaan ympäri Eurooppaa ja ole tuollainen charterfirma, joka lentää jos rahaa löytyy asiakkaalta, eli joku Turkuun lentänyt on saanut sopivalla summalla reissun sinne... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö nuo aina portugalilaisia, sillä NetJets Europen koneet on rekisteröity Portugaliin.

 

Ainakin lentävä porukka edustaa monia eri kansallisuuksia, mitä heihin on työnsä puolesta törmännyt.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen enempää asiaa tutkimatta, mutta eikös tuo NTA/NetJets Europe ole sijoitellut nuita koneitaan ympäri Eurooppaa ja ole tuollainen charterfirma, joka lentää jos rahaa löytyy asiakkaalta, eli joku Turkuun lentänyt on saanut sopivalla summalla reissun sinne... ???

 

Ei ihan. Netjets myy osuuksia koneistaan, neljäsosan, kahdeksasoan, kuudestoistaosan, puolet jne. Sen osuuden hintaan kuuluu vuodessa oikeus tiettyyn määrään lentotunteja, muistaakseni neljäsosalla saa lentää 200 tuntia/vuosi. Toki nämäkin tunnit laskutetaan, samoin tietty hallinnollinen kulu per kuukausi.

Ja koneilla ei ole varsinaista kotkenttää, ne lentävät ympäriinsä, useimmiten kuljettavat asiakkaat ("omistajat", kuten siellä matkustajia nimitetään) A:sta B:hen, sitten tyhjänä C:hen heittämään pokan D:hen jne.

Tavallisesta charetrfirmasta, kuten nyt vaikka Jetflite, saa lentotunnin suunnilleen samaan hintaan kuin Netjets Transportes Aereosiltakin, erona vain se, että ei tarvitse ostaa isolla rahalla osuutta koneesta, eikä maksaa joka kuukausi kymmeniä tuhansia "management feetä". Jaa että miksi sitten monet ostavat osuuksia NTA:lta? En minä vaan ymmärrä, mutta kaipa siellä on hyvät myyntimiehet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan. Netjets myy osuuksia koneistaan, neljäsosan, kahdeksasoan, kuudestoistaosan, puolet jne. Sen osuuden hintaan kuuluu vuodessa oikeus tiettyyn määrään lentotunteja, muistaakseni neljäsosalla saa lentää 200 tuntia/vuosi. Toki nämäkin tunnit laskutetaan, samoin tietty hallinnollinen kulu per kuukausi.

Ja koneilla ei ole varsinaista kotkenttää, ne lentävät ympäriinsä, useimmiten kuljettavat asiakkaat ("omistajat", kuten siellä matkustajia nimitetään) A:sta B:hen, sitten tyhjänä C:hen heittämään pokan D:hen jne.

Tavallisesta charetrfirmasta, kuten nyt vaikka Jetflite, saa lentotunnin suunnilleen samaan hintaan kuin Netjets Transportes Aereosiltakin, erona vain se, että ei tarvitse ostaa isolla rahalla osuutta koneesta, eikä maksaa joka kuukausi kymmeniä tuhansia "management feetä". Jaa että miksi sitten monet ostavat osuuksia NTA:lta? En minä vaan ymmärrä, mutta kaipa siellä on hyvät myyntimiehet.

 

Ok, siis tuollainen systeemi, tosiaan esimerkiksi Netjets Aviation Usa:lla koneethan ovat yleensä samanlaisessa värityksessä ja peräkkäisissä reg numeroissa, mutta kirjallisuus ja netti ilmoittaa koneille kaikenlaisia yksityisiä omistajia, vaikka joissakin lähteissä omistajaksi ilmoitetaan ainoastaan NetJets Usa tai NTA Europe, eli tuollaista liiketoimintaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan. Netjets myy osuuksia koneistaan, neljäsosan, kahdeksasoan, kuudestoistaosan, puolet jne. Sen osuuden hintaan kuuluu vuodessa oikeus tiettyyn määrään lentotunteja, muistaakseni neljäsosalla saa lentää 200 tuntia/vuosi. Toki nämäkin tunnit laskutetaan, samoin tietty hallinnollinen kulu per kuukausi.

Ja koneilla ei ole varsinaista kotkenttää, ne lentävät ympäriinsä, useimmiten kuljettavat asiakkaat ("omistajat", kuten siellä matkustajia nimitetään) A:sta B:hen, sitten tyhjänä C:hen heittämään pokan D:hen jne.

Tavallisesta charetrfirmasta, kuten nyt vaikka Jetflite, saa lentotunnin suunnilleen samaan hintaan kuin Netjets Transportes Aereosiltakin, erona vain se, että ei tarvitse ostaa isolla rahalla osuutta koneesta, eikä maksaa joka kuukausi kymmeniä tuhansia "management feetä". Jaa että miksi sitten monet ostavat osuuksia NTA:lta? En minä vaan ymmärrä, mutta kaipa siellä on hyvät myyntimiehet.

 

En tiennytkään heidän tallaisesta bisneksestä, kiitoksia tiedoista. Netjetsin koneiden määrän kasvun perusteella ei ole mikään huono bisnes toisin kuin Jetflitella joka vetää vuodesta toiseen tulos pakkasella  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiennytkään heidän tallaisesta bisneksestä, kiitoksia tiedoista. Netjetsin koneiden määrän kasvun perusteella ei ole mikään huono bisnes toisin kuin Jetflitella joka vetää vuodesta toiseen tulos pakkasella  :-\

 

Joo, en tiedä Jetfliten tuloksista, mutta joitakin vuosia sitten, kun olin Netjets Transportes Aereosilla töissä, siellä tuli takkiin keskimäärin miljoona dollaria viikossa, ainakin sen kolmen vuoden ajan minkä siellä viivyin. Onneksi Warren Buffetilla on isot kottikärryt, joilla rahaa kärrättiin Lissaboniin. En tiedä mikä tilanne on nykyään, en usko sen parantuneen merkittävästi, mutta tässäkin saatan olla väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en tiedä Jetfliten tuloksista, mutta joitakin vuosia sitten, kun olin Netjets Transportes Aereosilla töissä, siellä tuli takkiin keskimäärin miljoona dollaria viikossa, ainakin sen kolmen vuoden ajan minkä siellä viivyin. Onneksi Warren Buffetilla on isot kottikärryt, joilla rahaa kärrättiin Lissaboniin. En tiedä mikä tilanne on nykyään, en usko sen parantuneen merkittävästi, mutta tässäkin saatan olla väärässä.

 

Millähän rahalla nuo firmat pyörii jos kaikki tekevät negatiivista tulosta? Taitavat pyörittää rahat jostain caymanin kautta.

 

Minun jetfliten talousjama perustuu uutisissa olleisin juttuihin eikä ihka oikeisiin tilastoihin esim. http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=1002442 eli faktaa se ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä toissapäivältä yksi Challenger, oli pitkästä aikaa vähän valoisampaa.

 

Canadair CL-600-2B16 Challenger 604  D-ASIE

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko/oliko EFHK:n jäänesto jotenkin vaiheessa, kun joulukuun 29. lähdössä Blue1 tiedotti  että myöhästytään koska se on Helsinki-Vantaalla "monimutkainen"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko/oliko EFHK:n jäänesto jotenkin vaiheessa, kun joulukuun 29. lähdössä Blue1 tiedotti  että myöhästytään koska se on Helsinki-Vantaalla "monimutkainen"?

 

Liekö koneenne seissyt jollain monista pesukieltoalueista, joilla ei siis saa suorittaa jäänpoisto- tai estokäsittelyjä. Tällöin koneen pitää siirtyä omin voimin tai hinattuna sellaiselle standille jossa ko. käsittely voidaan tehdä. Tätä perustellaan mm. pohjavesi- ja viemäröintisyillä, varmaan ihan aiheesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta kiinnostuneille; eilen itse asiassa lähtöä tekemässä olleen IBA:n Merlinin rekkari oli SE-LIL. Rullattiin takaa sen verran läheltä ohi, että jäi mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tarkkaa muista, mutta jossain siellä rahtitermiinaalin nurkilla ulkoparkissa...

 

No tuo selittää juuri asian, sillä rahti ja business-platalla on vain yksi de-icing standi käytössä (222). Muilla ständeillä de-icing toimet ovat kiellettyjä.

 

Hyvänä esimerkkinä monimutkaisuudesta on, että kun TNT:n rahtikone tarvitsee jäänpoiston ennen lentoonlähtöä, se joutuu aluksi rullimaan 400-alueelta omin voimin ständille 222, jossa jäänpoisto suoritetaan. Jäänpoiston ajaksi koneen moottorit joudutaan sammuttamaan. Jäänpoiston jälkeen koneen moottorit käynnistetään uudelleen jonka jälkeen rullailu kiitotielle voi jatkua. Moni tätä touhua sivusta seurannut on todennut, että hommassa on hieman kehittämisen varaa. Saa nähdä milloin hommasta tulee edes hieman sujuvampaa... Ehkä sitten kun 1. ja 3. kiitoteiden väliin suunniteltu remote de-icing area otetaan käyttöön. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni tätä touhua sivusta seurannut on todennut, että hommassa on hieman kehittämisen varaa. Saa nähdä milloin hommasta tulee edes hieman sujuvampaa... Ehkä sitten kun 1. ja 3. kiitoteiden väliin suunniteltu remote de-icing area otetaan käyttöön. 

 

Tuo on kyllä kieltämättä aika typerä systeemi mutta hommahan ei muutu tuosta mitenkään muuten kuin että de-icing autot alkaa ajelemaan kiitotiealueilla, se taas aiheuttaa lisää työtä ja harmaita hiuksia lj:lle  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaan jo kohta tammikuun puolessa välissä, mutta jatketaan tätä ketjua, eli tänään linssin eteen sattui pienistä, tämä Andersson Business Jets:in SE-DVP, Dassault Falcon 100, Ex F-WWZN

 

[ attachment removed ]

 

 

Olihan tuolla business-osastolla muutenkin iltapäivästä kuhinaa, 1330 oli ilmoitettu n. tunnin paussille saapuvaksi Kittilästä WGT32E, eli Wolksvagenin joku bizkone, kaikkea bizjetistä bussiin...? ja CS-DKE ja SE-RCL yms., saikos kukaan nuista kuvia...?, heitelkää vain jatkoksi jos on, kiitos...!

 

Viikonloppuja Foorumille, itse tiukasti jälleen töissä.... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

........kaikkea bizjetistä bussiin...? ja CS-DKE ja SE-RCL yms., saikos kukaan nuista kuvia...?, heitelkää vain jatkoksi jos on, kiitos...!

 

Viikonloppuja Foorumille, itse tiukasti jälleen töissä.... >:(

 

Tässä olisi tällainen Bookajet, eli SE-RCL, Cessna Citation Excel.   ;)

[ attachment removed ]

 

CS-DKE:n edessä oli liikaa esteitä  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, siinähän sitä, jatketaan vain tätä ketjua, näitä on kiva katsella... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä kieltämättä aika typerä systeemi mutta hommahan ei muutu tuosta mitenkään muuten kuin että de-icing autot alkaa ajelemaan kiitotiealueilla, se taas aiheuttaa lisää työtä ja harmaita hiuksia lj:lle  :-\

 

Ei tarvitse liikennealueelle mennä, tiet menevät rullausteiden ali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla