Kirjoitettu Marraskuu 21, 2009 Kelpaako rullaavat? Aivan mahtava kuva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 27, 2009 Dassault Falcon 900EX OH-FFE [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 CS-DLG Dassault Falcon 2000EX Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2009 Pimenevän illan satoa. PC-3 [ attachment removed / expired ] N506QS [ attachment removed / expired ] N424TM [ attachment removed / expired ] Toinen sille [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2009 Tarmon kuvissa on kyllä nyt loistoesimerkki, miten pystyy värit säätämään päin honkia. Ei voi mitään, mutta oli pakko sanoa ääneen, kun tuli niin räikeä esimerkki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2009 Tarmon kuvissa on kyllä nyt loistoesimerkki, miten pystyy värit säätämään päin honkia. Ei voi mitään, mutta oli pakko sanoa ääneen, kun tuli niin räikeä esimerkki Hyvä että saan palautetta kuvista niin hyvää kuin huonoakin, ei sitä muuten mitään opi jos ei kukaan kommentoi. Siis mikä mättää säädöissä, vinkkejä otetaan vastaan kun en ole tuota iltakuvausta pehemmin harrastanut, itse asiassa ihan ekoja kertoja olin asialla tänään. Tässä suoraan kamerasta ilman säätöjä. Kellertäviä ovat mutta niin on valotkin kentällä, ovatko parempia vai mitä pitäis tehdä. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2009 Odottelin, että tulee pyyntö. On tullut pari kertaa noottia, kun olen ruvennut ilman kuvaajan lupaa neuvomaan On huomattavasti parempia ihan noinkin... Jos katselet noiden ensimmäisen postauksen vaikkapa kahta viimeistä kuvaa, niin eikö sinustakin ole ne valkoiset valot (rullausvalo, ja pyrstön logovalo) aivan omituisen värisiä, kun vertaat nyt näissä muokkaamattomissa olevaan toiseen samaan kuvaa? Eihän tuollaisia turkooseja valoja ole missään laitteessa... Sama homma koskee myös mahan alla olevaa punaista beaconia. Sulla se on ensimmäisessä setissä mennyt ihan haaleaksi ja oikeastaan enemmän violetiksi, kuin edes vaaleanpunaiseksi... Yökuvien säätö on kuitenkin oma taiteenlajinsa, ja en minä nyt tähän osaa oikein näin väsyneenä muuta sanoa, kuin että pitää vain kokeilla ja hieroa sävy kerrallaan niin kauan, että jälki ei näytä omituiselta. Sen verran kuitenkin noista toisen setin kuvista voi päätellä, että yksi lähtökohtainen ongelma sulla on joka kuvassa. Kaikki noista kuvista on enemmän tai vähemmän alivalottuneita. Ja se on yökuvien kanssa sellainen lähtökohta, että sillä vain vaikeutat jälkikäsittelyä. Oranssista/keltaisesta/punaisesta valosta jää sävyt vähän turhan voimakkaana esiin ja niitä on vaikea korjata ilman, että pistää sitten kuvasta muut sävyt sekaisin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2009 Kiitoksia vinkeistä Mikko. Tuli kyllä kokeiltua erilaisia valotusaikoja ja iso arvoja kun olin kuvaamassa. Ongelmana on se että kun suurentaa iso arvoa niin tulee kohinaa kuviin ja jos taas pidentää valotusaikaa niin ongelmaksi tulee se sttä saako kuvista teräviä. Noi kuvat on otettu käsivaralla ja kuvanvakaaja päällä. Jalustat ( kolmijalka ja mono ) toki on olemassa ja niitä käytän aina kun on mahdollista, mutta ei niillä juuri tuolla bisneksellä mitää tee kun pitää seisoa tikkailla että saa kuvia aidan ylitse otettua. Toinen mahdollisuus on sitten tietysti valovoimaisemmat putket mutta ei oo meikäläisen liksoilla niihin varaa eli niihin mitä on pitää ainakin toistaiseksi tyytyä ennekuin voitan lotossa Valotusaikana noissa on ollut 1/15 ekassa ja muissa 1/20, kaikissa aukko 4.0 ja iso 800. Täytyy vaan harjoitella lisää ja kokeilla eri asioita valotuksessa ja hommata joku kunnollinen kuvankäsittelyohjelma mitä osais ja olis helppo käyttää. Picasa on ja canonin oma ohjelma sekä photoshop 2,0 jonka sain pomolta mutta se ei ole avautunut mulle kunnolla, tosin en ole sitä paljon tullut käyttäneeksikään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Täytyy vaan harjoitella lisää ja kokeilla eri asioita valotuksessa ja hommata joku kunnollinen kuvankäsittelyohjelma mitä osais ja olis helppo käyttää. Picasa on ja canonin oma ohjelma sekä photoshop 2,0 jonka sain pomolta mutta se ei ole avautunut mulle kunnolla, tosin en ole sitä paljon tullut käyttäneeksikään. Kokeile Lightroomia, siitä saa kuukauden demon netistä millä voi kokeilla. Ja lightroom 3 beta on kanssa jaossa, bugeja on mutta toimii sekin, ja pelaa huhtikuuhun asti. Ja tikkailla voisi jo monopodi auttaa, tai mikset virittele tikkaisiin jotain kameratelinettä/jalustaa kiinni? Sehän on vain kekseliäisyydestä ja näppäryydestä kiinni.. jos kerran tikkaat on hankittu spottausta varten, samallahan niihin rakentelisi jonkun jalustaviritelmänkin, pitää olla vain aika tukeva. Mutta itse tikkailla olet itse painona vakauttamassa niitä, joten ei se välttämättä ihan mahdottoman huono paikka ole rakennella jotain.. Onko tikkaissa esim. yläkaari? Saisiko siihen kiinni pultattua jotain manfrotton kuulapäätä riittävän tukevasti? Eihän sen näet ole mikään pakko olla "perinteinen" jalusta.. Oleellisinta on että se kamera pysyy paikallaan.. - T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Mutta itse tikkailla olet itse painona vakauttamassa niitä Päinvastoin. Sulla ei ikinä ole niin vakaat jalat, ettet ainakin vähän tärisyttäisi niitä tikkaita ja sitä kautta pienentäisi mahdollisuuksia tärähtämättömään kuvaan... Mutta tosiaan sitä jalustaa ei ole tosiaan mikään mahdottomuus virittää vaikka siihen tikkaiden päälle. Jalusta siihen tikkaiden päälle ja tähtäyksen/tarkennuksen jälkeen itse pois ja aika-/lankalaukaisimella kamera ottamaan kuvaa. Toimii ihan hyvin ilman mitään "erikoisvirittelyjäkin", joskin ilman virittelyjä siinä saa olla koko ajan itse varmistamassa, että ei se kamera jalustoineen romahda alas... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Kiitoksia vinkeistä Mikko. Tuli kyllä kokeiltua erilaisia valotusaikoja ja iso arvoja kun olin kuvaamassa. Ongelmana on se että kun suurentaa iso arvoa niin tulee kohinaa kuviin ja jos taas pidentää valotusaikaa niin ongelmaksi tulee se sttä saako kuvista teräviä. Noi kuvat on otettu käsivaralla ja kuvanvakaaja päällä. Jalustat ( kolmijalka ja mono ) toki on olemassa ja niitä käytän aina kun on mahdollista, mutta ei niillä juuri tuolla bisneksellä mitää tee kun pitää seisoa tikkailla että saa kuvia aidan ylitse otettua. Kylläpä se jalusta on melko suotava väline. Ei tartte pistää isoja ISOja ja voi käyttää just niin pitkää valotusaikaa, kuin kuvan riittävä valotus tarvitsee... Ps. oletko kokeillut kuvata aidansilmien läpi sen jalustan kanssa? Ihan lähimmillä paikoilla olevien koneiden kanssa ei välttämättä toimi, mutta taas vastaavasti niille vähän kauemmille paikoille ei ole ongelma alkuunkaan. Ja aika pieniä kun nuo monet businesskoneet on, niin ei se välttämättä ylitsepääsemätöntä ole kuvata niitä siitä lähemmiltä paikoiltakaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Ennenkuin ostin tikkaat niin kokeilin kyllä tuota aidansilmienläpi kuvaamista ja välillä se toimii ja välillä ei riippuu siitä miten kone on platalla. Mielummin kuitenkin kuvaan aidan yli tikapuilla seisten aina kun se vaan on mahdollista. Mun tikkaissa ei ole yläkaarta mutta täytyy ruveta pelle pelottomaksi ja alkaa kehittelemään jonkun sortin jalustasysteemiä tikapuihin kiinni. Infrapunakaukolaukaisin mulla on joten se puoli on hoidossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Ennenkuin ostin tikkaat niin kokeilin kyllä tuota aidansilmienläpi kuvaamista ja välillä se toimii ja välillä ei riippuu siitä miten kone on platalla. Riippuu myös paljon objektiivin etulinssin koosta. Tässä asiassa pieni onkin parempi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Riippuu myös paljon objektiivin etulinssin koosta. Tässä asiassa pieni onkin parempi. Ja aukosta. Tosin pieni ei tietty siinä ole parempi... Mitä isompi aukko on mahdollista pistää peliin, sitä vähemmän ne langat häiritsee Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Kiitoksia vinkeistä Mikko. Tuli kyllä kokeiltua erilaisia valotusaikoja ja iso arvoja kun olin kuvaamassa. .....Valotusaikana noissa on ollut 1/15 ekassa ja muissa 1/20, kaikissa aukko 4.0 ja iso 800. Suosittelen käyttämään ISO 100-200 ja aukkoa noin 8. Aika sitten sen mukaan. Tällä tavalla saat mahdollisimman kohinattoman kuvan hyvällä syväterävyydellä, eli parhaan lähtökohdan jälkikäsittelylle. Tutki kuvan histogrammia ja säädä tarvittaessa valotuksen korjaus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Suosittelen käyttämään ISO 100-200 ja aukkoa noin 8. Aika sitten sen mukaan. Tällä tavalla saat mahdollisimman kohinattoman kuvan hyvällä syväterävyydellä, eli parhaan lähtökohdan jälkikäsittelylle. Tutki kuvan histogrammia ja säädä tarvittaessa valotuksen korjaus. Pistetään korvan taakse neuvot ja kokeillaan sitten seuraavan kerran kun kelit ja aika sallii mennä notkumaan kentän laidalle kameran kanssa. Nyt lähden ostamaan etsimen jatketta mun canoniin (500 D ) kun muuten on aina nenä tai poski kiinni näytössä sitä sotkemassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Jalusta siihen tikkaiden päälle ja tähtäyksen/tarkennuksen jälkeen itse pois ja aika-/lankalaukaisimella kamera ottamaan kuvaa. Toimii se myös tällä tapaa [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Toimii se myös tällä tapaa Tottahan toki ja paljon paremmin luonnollisesti. Kaikilla vain ei ole varusteluettelossa samanlaista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Toimii se myös tällä tapaa Ei mun kameran kolmijalka nouse noin ylös tuli kauppareissu vai toiskohan joulupukki mulle uuden jalustan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Toimii se myös tällä tapaa Mikä jalusta tuo on? Meikäläisen Manfrotton perustripodikin päästää "jalat supussa" ja korkean pään kanssa ylös, mutta tukevuuden kanssa on niin ja näin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Mikä jalusta tuo on? Meikäläisen Manfrotton perustripodikin päästää "jalat supussa" ja korkean pään kanssa ylös, mutta tukevuuden kanssa on niin ja näin. Pitkään piti googlettaa, että alkoi osumaan. Tuo saattaisi olla Manfrotto 161MK2 Super Pro. Kyyperfotosta näyttäisi irtoavan reiluun 350 euroon... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Eikä välttämättä tarvitse, edes korkeaa jalustaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Eikä välttämättä tarvitse, edes korkeaa jalustaa Toi on lähestulkoon tuo mun aiemmin mainitsemani systeemi. Tosin ilman toisia tikkaita Mutta kuten sanoin, ei mikään maailman tukevin viritys. Olenkin miettinyt, minkälaiset jotkin vesiputken pätkät tuohon virittäisi, mihin saisi sitten sujauttaa kaksi kolmesta jalustan jalasta. Kolmas sitten tukea antamaan, kuten tähänkin asti... Vaan onhan se nyt ihme, jos ei kohta joku sano... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Eikä välttämättä tarvitse, edes korkeaa jalustaa Moon luullu että homma on helppoo,istua lämpimässä autossa lipitellen kuumaa kahveeta ja rärsytellä kun koneita tulee..... Näyttää olevan työn takana hyvat kuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2009 Riippuu myös paljon objektiivin etulinssin koosta. Tässä asiassa pieni onkin parempi. Ja itseasiassa lähes enemmän kennon koosta. FF-kennoisilla rungoilla et kuvaa millään polttovälillä tai aukolla tai objektiivilla siitä läpi (ellei ole niin pieni objektiivi, että mahtuisi siitä raosta kokonaan läpi, 50 1.8 voisi olla jo lähellä) oli se polttoväli mikä tahansa. 1.3 croppisella en koskaan tullut valottaakseni tai kuvatakseni aidan läpi joten en osaa sanoa. Sen sijaan 1.6 kertoimisilla kuvaa ainakin 77mm:n etukierteen (suurin osa Canonin L-sarjasta) omaavilla objektiiveillä läpi lähes ongelmitta mikäli ei olla ihan laajassa päässä. Toi on lähestulkoon tuo mun aiemmin mainitsemani systeemi. Tosin ilman toisia tikkaita Mutta kuten sanoin, ei mikään maailman tukevin viritys. Olenkin miettinyt, minkälaiset jotkin vesiputken pätkät tuohon virittäisi, mihin saisi sitten sujauttaa kaksi kolmesta jalustan jalasta. Kolmas sitten tukea antamaan, kuten tähänkin asti... Vaan onhan se nyt ihme, jos ei kohta joku sano... Siitä sun kirjotuksesta tulikin mieleen toi vuosien takainen ruutu. Ja kello laitettiin tosiaan käyntiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla