Guest arzzi

Kopteri putosi Lapissa

27 viestiä aiheessa

Poroja kokoamassa ollut helikopteri putosi maahan ja romuttui täysin tiistaina iltapäivällä Inarissa. Kopteri rysähti harvennettuun metsikköön Rajajoosepintien varrella olevan Pirunpää-nimisen vaaran rinteeseen.

Kaksipaikkaisessa kopterissa olleet paikallinen vanhempi mies ja lentäjänä toiminut keski-ikäinen ulkopaikkakuntalainen mies selvisivät onnettomuudesta lievin vammoin. Heidät kuljetettiin kuitenkin varmuuden vuoksi terveyskeskukseen.

 

Putoamisen syystä ei toistaiseksi ole tietoa. Lentäjän kertoman mukaan kopteri vain lähti putoamaan, eikä mitään ollut tehtävissä. Ivalon poliisin mukaan mies on kokenut helikopterilentäjä.

 

Poliisin lisäksi turmaa tutkii erillinen tutkintalautakunta.

 

Kaleva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihteeksi.. >:( Pistää kyllä ärsyttämään tällaiset tapaukset.

 

 

Kyllä minua ärsyttää huomattavasti enemmän ne lukuisat, päivittäiset liikenneonnettomuudet... Niin se vaan on, että tekevälle sattuu tai että silloin roiskuu kun rapataan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... mikähän kopteri mahtaa olla kyseessä? Minulla on epäilykset yhdestä härvelistä, mutta enpä sano ennen kuin on varmaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minua ärsyttää huomattavasti enemmän ne lukuisat, päivittäiset liikenneonnettomuudet... Niin se vaan on, että tekevälle sattuu tai että silloin roiskuu kun rapataan...

Niin, näitähän löytyy..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistään tietämättä et veikataan R22:sta?Ja taas klassinen kokenut pilotti puikoissa ;D

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ettei pahempaa sattunut. Ei voi hirveän korkealta olla tippunut, kun kerran lentäjät selvinneet lievin vammoin. Mutta eipä niitä poroja varmaan 3000 jalassa kootakaan..

 

Mutta en tiennytkään, että täälläkin käytetään tuollaisiin tarkoituksiin koptereita, lähinnä tulee mieleen jenkit, jotka paimentaa, metsästää ja lenkkeilee helikoptereilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minua ärsyttää huomattavasti enemmän ne lukuisat, päivittäiset liikenneonnettomuudet... Niin se vaan on, että tekevälle sattuu tai että silloin roiskuu kun rapataan...

Laskeskelin tuossa takavuosina, että Suomeen aikojen saatossa rekisteröidyistä siviilikopteriste noin puolet oli poistettu tuhoutuneena...Että kaikki on suhteellista.

Onneksi tässä tapauksessa ei kuollut kukaan.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin Kansassa oli juttua tuosta onnettomuudesta. Tässä juttu kokonaisuudessaan:

 

"Helikopteri putosi Inarin Pirunpäässä

Poroja kokoamassa ollut helikopteri putosi Pirunpäävaaraan Inarin Rajajoosepintien varrella tiistaina iltapäivällä. Kaksipaikkaisessa helikopterissa oli onnettomuushetkellä ohjaajan lisäksi matkustajana poroisäntä Viljo Huru.

- Kone käytiin tankkaamassa kello 12.00 jälkeen ja sen jälkeen lähdettiin jatkamaan. Reilun tunnin lentämisen jälkeen, kun noustiin vaaraa ylöspäin helikopteri alkoi kummasti pyöriä, Huru kertoi tapahtuneesta.

- Kone pyöri kovaa vauhtia ympyrää ja lentäjä ei saanut sitä mitenkään vakautettua. Aikansa sitä pyörittiin ja sitten kone alkoikin kyntää maata.

- Helikopteri oli onneksi koko ajan oikein päin, pyöriminen oli vain vinhaa. Helikopteri tuli maahan jalaksilleen ja siitä mätkähti eteenpäin kumolleen. Siinä ei onneksi ollut ajomiehiä tai eläimiä alla, Huru mietti.

 

"Tuuria oli matkassa"

 

Helikopterin matkustamo särkyi putoamisessa, mutta sekä Huru että lentäjä saivat tärskystä, onneksi, vain pieniä nirhamia.

Lentäjän jalka jäi jotenkin puristukseen ja minun piti se saada pois puristuksesta. Kyllä me sieltä jalan tielle tultiin, Huru sanoi naurahtaen. Putoamispaikalta oli vain noin kilometri Rajajoosepintielle.

Viljo Huru on ollut helikopterin kyydissä jopa tuhansia tunteja porotöiden takia ja koskaan aikaisemmin ei ole tapahtunut mitään.

- En tiedä mikä koneeseen tuli. Oliko tekninen vika vai mikä, mutta pahemmissakin paikoissa on lennetty. Täytyy sanoa, että tuuria oli matkassa, ettei käynyt pahemmin.

Lentäminen ei Hurua jatkossa pelota. - Maanantaina on oltava ensimmäinen poroerotus käynnissä, joten porot pitää saada koottua.

Helikopteriturmaa tutkivat Ivalon poliisi ja erillinen tutkijalautakunta."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pyörii kopteri yhtäkkiä ympyrää, onko muuta mahdollisuutta kuin että takaroottori on lauennut?

 

Olen kerran ko. tyypin matkustajana istunut... Kyllä sillä pystyi tekemään mitä vain sellaista mihin ei kiinteäsiipisillä kykene, esim. kävelemään vetten päällä 10 cm korkeudessa. Aika moni Malmilla totesi olleensa ensin väärällä kurssilla ja vaihtoivat sitten hekoihin. Lupakirjan hinta vaan hirvittää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. Schweizer 269 -kopterin jotkin edeltäjäversiot tunnettiin tyyppinimellä Hughes 300.

 

 

Schweizerin (jonka muuten Sikorsky on äskettäin ostanut) omien nettisivujen kautta löytyy hieman ko. kopterimallin historiaa tiedotteesta http://www.sacusa.com/newsmanager/anmviewer.asp?a=65&z=5. Eli alunperin Hughesin valmistaman 269 Seriesin versioita ovat 269A, 269B ja 300C.

 

Jos olen eri lähteistä oikein ymmärtänyt ja arvannut niin nuo versiot 269A ja 269B ovat Hughesin valmistamia ja vasta 300C on Schweizerin valmistama. Tosin Suomen ilma-alusrekisteriin OH-HAV:n tyypiksi on merkitty Schweizer 269C ja OH-HAY:n tyypiksi Hughes 300C, jotka versiot olisivat täysin ristiriidassa tyyppihistorian kanssa.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen eri lähteistä oikein ymmärtänyt ja arvannut niin nuo versiot 269A ja 269B ovat Hughesin valmistamia ja vasta 300C on Schweizerin valmistama. Tosin Suomen ilma-alusrekisteriin OH-HAV:n tyypiksi on merkitty Schweizer 269C ja OH-HAY:n tyypiksi Hughes 300C, jotka versiot olisivat täysin ristiriidassa tyyppihistorian kanssa.

 

Minä olen käsittänyt sen niin, että Schweizer on aloittanut Hughes 300:n lisenssivalmistuksen vuonna -83 ja hankkinut lopulta kaikki oikeudet 300:een vuonna -86. Nyt kun OH-HAV on vuosimalliltaan -87, onko niin, että sen valmistajan suhteen on tehty vain virhe tuossa ilma-alusrekisterissä, vai onko Schweizer hankkinut samalla kertaa myös 296:n oikeudet itselleen ja rakentanut myös sitä? Mietin vaan, että olisiko siinä ollut mitään järkeä, että toinen olisi valmistanut toista tyyppiä ja toinen toista?

 

Molemmat mainitsemasi kopterit ovat muuten ilma-alusrekisterissä merkitty 296C:ksi. OH-HAY (vm.1977) Hughesin valmistamana ja OH-HAV (vm.1987) Schweizerin valmistamana. 296:n ja 300:n erohan on siinä, että 300 on kolmipaikkainen 296:n ollessa 2-paikkainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmat mainitsemasi kopterit ovat muuten ilma-alusrekisterissä merkitty 296C:ksi. OH-HAY (vm.1977) Hughesin valmistamana ja OH-HAV (vm.1987) Schweizerin valmistamana. 296:n ja 300:n erohan on siinä, että 300 on kolmipaikkainen 296:n ollessa 2-paikkainen.

 

Näkymä olin jotenkin katsonut tuon OH-HAY:n versionumeron rekisteristä väärin.

 

Yritin vielä selvittää noita versio- ja valmistajatietoja kotonani olevista eri käsikirjoista, mutta mitään täysin yksiselitteistä polkua eri versioiden välillä ei löytynyt. Tässä kuitenkin joitakin faktoja kirjasta Encyclopedia of World Military Aircraft:

 

- malli 269:n prototyyppi suoritti ensilentonsa lokakuussa 1956

- sotilastuotantoversioksi tuli malli 269A ja sen siviiliversioksi malli 200

- seuraavaksi tuli sotilasversio 269C, jolle tuli USA:ssa sotilastyyppimerkintä TH-55A

- versio 269B oli kolmipaikkainen ja sen siviiliversio oli malli 300

- malli 300C oli mallin 300 parannettu versio

- ensimmäinen Schweizerin valmistama kopteri oli 300C, joka lensi ensilentonsa kesäkuussa 1984 (valmistus oli siirretty Schweizerille heinäkuussa 1983), sen jälkeen Schweizer on valmistanut 300C:stä edelleen kehitettyjä versioita

 

Mitään mainintaa Schweizer 269C -version olemassaolosta ko. kirjasta ei siis löytynyt.

 

Itse epäilen myös tuon em. sotilasversiomerkinnän 269C oikeellisuutta, koska miksi olisi hypätty yhden kirjaimen yli ja Jane's Encyclopedia of Aviation ei sitä mainitse.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pyörii kopteri yhtäkkiä ympyrää, onko muuta mahdollisuutta kuin että takaroottori on lauennut?

 

Ai että onko? No aika montakin muuta mahdollista syytä. Ja ihan yhtä mahdollinen on pilotin virhe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemmin kopteripilotti saa kopterinsa pyörimään hyrränä ja ei onnistu vakauttamaan sitä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja tässä miten käy kun tailrotor failure iskee:

 

http://www.verticalreference.com/Videos/LossTailrotor_56K.wmv

 

Tai kun kokeillaan kopteria ominpäin kesken koulutuksen:

 

http://www.verticalreference.com/Videos/HogHelo_56K.wmv

 

Tässä tapauksessa ei mahtunut Hesari väliin:

 

http://members.isp01.net/reymad/Videos/un_1_helicoptere.mpg

 

Aina sattuu ja tapahtuu kun duunia tehdään:

 

http://www.verticalreference.com/Videos/KoreanVertolCrash_56K.wmv

 

Vikaa suunnittelussa??:

 

http://www.verticalreference.com/Videos/V22Crash_56K.wmv

 

T:Harri

 

P.S Näin se pitää lentää:

 

http://members.isp01.net/reymad/Videos/vertrefbo105Zimmerman.wmv

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemmin kopteripilotti saa kopterinsa pyörimään hyrränä ja ei onnistu vakauttamaan sitä.

 

NÖh, sitä tarkoitin, että ei siinä pyrstöropellissa tarvitse mitään teknistä vikaa olla jos se tehonsa menettää. Pyrstö voi "sakata" ja siihenkin voi taas olla useita syitä. Yksi esim. sellainen, että pääroottorin kärkipyörre osuu sopivissa tuulioloissa pyrstöroottoriin. Ei taida olla kuin kymmenkunta vuotta, kun Suomessa kävi juuri tuontyyppinen kaputti, tosin kone taisi olla silloin B206. Pienellä nopeudella sivu-vastaisessa tuulessa ja n.100 metriä korkua, eikä vaan kuski ehtinyt oikaista.

 

Tuo Mikon postittama linkki on sitten aika hyvä esimerkki siitä, ettei sitä välttämättä oikeasti opi telkkarista kattomalla tai tietokonetta pelaamalla. Näyttäisi siltä, ettei helikopteria kannata yrittää varastaa ainakaan ilman aikaisempaa lentokokemusta :D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Mikon postittama linkki on sitten aika hyvä esimerkki siitä, ettei sitä välttämättä oikeasti opi telkkarista kattomalla tai tietokonetta pelaamalla. Näyttäisi siltä, ettei helikopteria kannata yrittää varastaa ainakaan ilman aikaisempaa lentokokemusta :D.

 

HEHE, ei kannata ei. Tuo meni muistaakseni niin, että äijä oli ostanut "Sulo Viléninä" kopterin, kun kerran halvalla sai. Lupakirjaa, eikä minkäänlaista koulutusta kopteriin miehellä ei tietenkään ollut vielä. Mutta sitten mielenkiinto kävi ylitsepääsemättömäksi ja äijä ajatteli, että "kyllähän sitä nyt voi vähän tässä kentällä kokeilla. Ihan 20cm korkeudessa vaan" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se kopterin lentäminen suju, vaikka olis 800 tuntia tiimaa kiinteäsiipisillä moottorivehkeillä...Kyllä siihen tarvitaan kokolailla opetusta. Kun pitää koko ajan olla molemmat jalat ja kädet käytössä, kädet kahdessa sauvassa, niin sen kerran kun sain kokeilla, putosi heti näpeistä.

Toista se on jollain mopolla.. Asetut vaakalentoon, trimmaat ja jos kaikki on koneessa kohdallaan, voit käytännössä ruveta nukkumaan tai sytyttää tupakan (hyi) ilman autopilottejakin. Noissa pienemmissä koptereissahan ei autopilottia löydy vaan kaikki raajat ovat koko ajan käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään