Ari Simonen

Saako/pitääkö kaverin lentämiseen puuttua

59 viestiä aiheessa

Olet kaverisi kyydissä lentokoneessa. Jaatteko tehtäviä lennolla, siten että esim. toinen suunnistaa,hoitaa radioliikenteen, välillä ohjaa? Puututko mitenkään kaverin lentämiseen jos huomaat jotain unohduksia, virheitä, koneen epäasiallista käsittelyä. Pidätkö jalkoja polkimilla ja olet tarpeen vaatiessa valmis tarttumaan vaikka sauvaan jos esim. laskussa on vaara että kone voi lähteä lapasesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olet tarpeen vaatiessa valmis tarttumaan vaikka sauvaan jos esim. laskussa on vaara että kone voi lähteä lapasesta.

 

En sit tiedä voiks tollast kaverii ihan lentäjäks kutsua. En olisi kyydissä, jos tietäisin että kaverin taidot ovat puuttelliset.

Tosin jonkun AIP - psykopaatin kyydissäkin voisi myös olla vaarallista, kun hän momentteja kaivellessaan rysäyttäisi voimajohtoihin, seinään tahi linkkitorniin. Siihen ehkä olisi puututtava psykopaattisen vihanryöpyn uhallakin.  :laugh: 

 

Heitän myös jatkokysymyksen: onko kaverisi puuttunut sinun lentämiseesi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensisijaisesti lähtisin siitä, että normaalitilanteessa päällikkö hoitaa kaikki lentämiseen liittyvät tehtävät. Toisinkin voidaan tehdä, tosin huolellisella ennakkosuunnitelulla. Tehtävien jaon on oltava täysin selvä ja selvitysten yms. meno myöskin PF:n tietoisuuteen on taattava. Tämäkään ei aina taida olla itsestäänselvyys ilman asianmukaista koulutusta.

 

Tietenkin suunnistusapua, ilmatilantarkkailua, radioliikenteen monitorointia yms. voi viereiseltä jakkaralta harrastaa aktiivisesti - kahdet ylimääräiset silmät ja korvat eivät koskaan ole haitaksi, varsinkin, jos niiden välissä on jonkinlaista ymmärrystä ilmailusta.

 

Mikäli unohdukset/virheet vaikuttavat mielestäni lennon suorittamiseen taikka turvallisuuteen, puuttuisin ehdottomasti niihin. Lähestymisen ollessa epästabiili tai muuten vaarallinen yrittäisin ensin saada lentäjän tekemään ylösvedon, mutta tarvittaessa totta kai ottaisin ohjaimet. Ei kai kukaan lupakirjallinen lentäjä vain istuisi katsoen vieressä, kun kaveri ajaa konetta mäkeen?

 

Heittäisin tähän jatkokysymyksen: Miten briefaatte kyytiinne etupenkille tulevan kokemattoman matkustajan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heittäisin tähän jatkokysymyksen: Miten briefaatte kyytiinne etupenkille tulevan kokemattoman matkustajan?

 

Antamalla hänelle etukäteen luettavaksi kirjoittamani 1 x A4-kokoisen Matkustajaohjeen :thmbup:

 

Nojuu ja tietenkin jutustellaan tarpeellisessa määrin muutenkin. Lennän vain koneita, joille on määritelty yksihenkinen ohjaamomiehistö, mutta olen katsonut, että vakiomatkustajalleni (=Korvaamattoman Arvokas Aina Luotettava Oikealla Istuva) voin antaa pieniä Suuren Valkoisen Päällikön Taakkaa keventäviä aputehtäviä, joista kuitenkin itse olen jakamattomasti vastuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antamalla hänelle etukäteen luettavaksi kirjoittamani 1 x A4-kokoisen Matkustajaohjeen :thmbup:

Sounds good, olisiko mahdollista saada tänne näytille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet kaverisi kyydissä lentokoneessa. Jaatteko tehtäviä lennolla, siten että esim. toinen suunnistaa,hoitaa radioliikenteen, välillä ohjaa? Puututko mitenkään kaverin lentämiseen jos huomaat jotain unohduksia, virheitä, koneen epäasiallista käsittelyä. Pidätkö jalkoja polkimilla ja olet tarpeen vaatiessa valmis tarttumaan vaikka sauvaan jos esim. laskussa on vaara että kone voi lähteä lapasesta.

 

Yleensä vain tyydyn koneesta poistumisen jälkeen toteamaan happamasti että "Väärin lennetty!"  :) No ei vaineskaan.. en tiedä millaisia lupakirjanomaavia pilotteja tuolla on liikenteessä, mutta onnekseni en ole kenenkään sellaisen kyydissä vielä ollut, että olisi tarvinnut pelätä tai olla valmiina tarttumaan ohjaimiin. Mikäli laskussa on jotain joskus mennyt vähän pieleen, niin tuskin olisin tilanteessa pystynyt paremmin toimimaan tai pikemminkin olisin vain pahentanut tilannetta tarttumalla ohjaimiin. Eikä minulla ole mitään asiaa niin tehdäkään, jos päällikkö ei sitä erikseen pyydä tai kuole paikoilleen.

 

Mikäli huomaan unohduksia, kuten päälleunohtuneen polttoainepumpun tai laipat jossain vaiheessa, niin niistä kyllä huomautan tai kysäisen josko kytkin on tarkoituksella jätetty tuohon asentoon.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennän saman kaverin kanssa melko säännöllisen epäsäännöllisesti. Kumpikaan ei ole mitenkään dramaattisesti puuttunut toisen lentämiseen, mutta tehtäviä jaetaan ja "pilot not flying" kyllä pitää silmät auki ja kertoo havaitsemansa mastot (emme lennä mitenkään erityisen matalalla, mutta varma on varmaa). Co-pilot ruuvailee seuraavan kentän jaksot odottamaan automaattisesti ja yleensä hoitelee suunnistuksen ja kuski saa pitää kioskia pystyssä. Asioista saatetaan keskustella, mutta päällikkö päättää. Ilmeisesti hyvin on molemmilla mennyt, kun edelleen suostumme tulemaan toistemme kyytiin. Lennämme yleensä joko vedestä tai jäältä, harvoin pyöräkoneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ohjaimiin ei saa tarttua, lennon aikana kukaan muu kuin ohjaaja ( ei edes koskea rattiin) , paitsi takastuslentäjä tai opettaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ohjaimiin ei saa tarttua, lennon aikana kukaan muu kuin ohjaaja ( ei edes koskea rattiin) , paitsi takastuslentäjä tai opettaja.

Kai nyt kaksi lentäjää voi sopia kumpi ohjaa jos vaikka toisella on kahvit kesken?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ohjaimiin ei saa tarttua, lennon aikana kukaan muu kuin ohjaaja ( ei edes koskea rattiin) , paitsi takastuslentäjä tai opettaja.

 

Tarkoitatko tällä sitä, että matkustaja ei saa tarttua oma-aloitteisesti ohjaimiin (jonka ymmärrän hyvin), vai että ohjaamisessa ei saa vuorotella? Ei kai sentään jälkimmäistä, Finnairillakin välillä perämies ohjaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ohjaimiin ei saa tarttua, lennon aikana kukaan muu kuin ohjaaja ( ei edes koskea rattiin) , paitsi takastuslentäjä tai opettaja.

 

Ei kai ohjaimissa muita olekaan, kuin ohjaajia? Vai tarkoittiko nimimerkki Jaakko Kuusisto että ohjaajaa pitää tarpeen mukaan vaihtaa, pl takastuslentäjä tai opettaja? Vai pitääkö sidestikkiin ottaa kaverille ratti syliin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko tällä sitä, että matkustaja ei saa tarttua oma-aloitteisesti ohjaimiin (jonka ymmärrän hyvin), vai että ohjaamisessa ei saa vuorotella? Ei kai sentään jälkimmäistä, Finnairillakin välillä perämies ohjaa...

 

Finnairilla lennetään kahden ohjaajan miehityksellä, tuo on ihan eri asia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla lennetään kahden ohjaajan miehityksellä, tuo on ihan eri asia

 

Mitäs tekemistä Finnairilla on tämän asian kanssa? Vai onko siellä erityistä tarvetta puuttua kaverin lentämisen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai ohjaimissa muita olekaan, kuin ohjaajia? Vai tarkoittiko nimimerkki Jaakko Kuusisto että ohjaajaa pitää tarpeen mukaan vaihtaa, pl takastuslentäjä tai opettaja? Vai pitääkö sidestikkiin ottaa kaverille ratti syliin?

 

en ole nimimerkki.

Vain opettaja tai tarkastuslentäjä voi puuttua koneen óhjaamiseen.

 

ETTE KAIT OLE NOIN PERUSTYHMIÄ, VAI WITTUILETTEKO AJAN KULUKSI  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tekemistä Finnairilla on tämän asian kanssa? Vai onko siellä erityistä tarvetta puuttua kaverin lentämisen?

 

oN KOSKA LENTÄVÄT KAHDEN OHJAAJAN MIEHITYKSELLÄ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tekemistä Finnairilla on tämän asian kanssa? Vai onko siellä erityistä tarvetta puuttua kaverin lentämisen?

 

Mitä tekemistä on Markku Virtasella keskusteluihin,

Vast. ei mitään, kunhan wittuilee

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa ja pitääkin jos ollaan todellakin menossa johonkin metsään esim. kone menossa puihin laskussa ja ohjaaja ei sitä tajua tms. Eli siinä tilanteessa pitää puuttua jos kyseessä on todellakin vaaratilanne mitä ei muuten kuin tarttumalla ohjaimiin saada vältetyksi. Muussa tapauksessa koneen päällikkö on se päällikkö, eikä silloin ole syytä tarttua ohjaimiin yllättäen ellei vaara todellakin uhkaa. Opettaja ja tarkastuslentäjä saa toki puuttua.

 

Jos on itse matkustajana eikä omista kyseisen lentolaitteen lupakirjaa millä lennetään, niin silloin ei ehkä kannata puuttua milloinkaan ohjaimiin yllättäen vielä kun pilotti itse on toimintakykyinen  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ETTE KAIT OLE NOIN PERUSTYHMIÄ, VAI WITTUILETTEKO AJAN KULUKSI  :o

 

Ei vaan uskota, ei millään pahalla! Iät ja ajat sitä on ajettu kimpassa niin että ohjataan vuorotellen. Valistuneemmat tietävät, että lennolla on vain yksi päällikkö, jota ei niin vain vaihdetakaan kesken keikan.

 

Purjelennon kaksipaikkaisluokkakin saisi ihan uuden luonteen, jollei kakkoslentäjä saisi lentää... (Ja kun kaikkeen on poikkeus, niin on tähänkin. Nykyinen EM-hopeamitalimies Vytautis Kucsikaitis ei saanut koko kisan aikana koskea ohjaimiin.)  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan uskota, ei millään pahalla! Iät ja ajat sitä on ajettu kimpassa niin että ohjataan vuorotellen. Valistuneemmat tietävät, että lennolla on vain yksi päällikkö, jota ei niin vain vaihdetakaan kesken keikan.

 

Purjelennon kaksipaikkaisluokkakin saisi ihan uuden luonteen, jollei kakkoslentäjä saisi lentää... (Ja kun kaikkeen on poikkeus, niin on tähänkin. Nykyinen EM-hopeamitalimies Vytautis Kucsikaitis ei saanut koko kisan aikana koskea ohjaimiin.)  

 

Entäs pintaliitäjien kisoissa , ohjaavatkos katsojat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs pintaliitäjien kisoissa , ohjaavatkos katsojat

Ainakin jääkiekossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa ja pitääkin jos ollaan todellakin menossa johonkin metsään esim. kone menossa puihin laskussa ja ohjaaja ei sitä tajua tms. Eli siinä tilanteessa pitää puuttua jos kyseessä on todellakin vaaratilanne mitä ei muuten kuin tarttumalla ohjaimiin saada vältetyksi. Muussa tapauksessa koneen päällikkö on se päällikkö, eikä silloin ole syytä tarttua ohjaimiin yllättäen ellei vaara todellakin uhkaa. Opettaja ja tarkastuslentäjä saa toki puuttua.

 

Jos on itse matkustajana eikä omista kyseisen lentolaitteen lupakirjaa millä lennetään, niin silloin ei ehkä kannata puuttua milloinkaan ohjaimiin yllättäen vielä kun pilotti itse on toimintakykyinen  :D

 

Mäkeen ollaan menty ja kaksi uhria tullut.

Toisella hirveet harhat päällä ja ohjaa väkisin, heikoimpana  on ollut heiveröinen ohjaava opettaja ollut tilanteessa ajan tasalla, mutta voimat eivät riittäneet "harhojen kanssa taistelevan oppilaan. voittamiseksi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Heitän myös jatkokysymyksen: onko kaverisi puuttunut sinun lentämiseesi?

 

 

Ei ole. Pariinkymmeneen vuoteen olen kerran tarttunut sauvaan laskussa. Olin palolennolla tähystämässä vanhemmalle nyt jo edesmenneelle pilotille joka normaalisti lensi vain Cherokeella. Cherokee oli nyt huollossa joten lennettiin 172:lla johon pilotilla vähäinen kokemus. Minua tosin priifattiin etukäteen että tiesin varautua. Laskussa tuntui että loppuveto taitaa jäädä riittämättömäksi joten vähän avitin ratista vetämällä. Ihan kelvollinen lasku siitä tuli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain opettaja tai tarkastuslentäjä voi puuttua koneen óhjaamiseen.

 

OPS M1-10.

 

"Ilma-aluksen päällikkö saa luovuttaa ohjaimet harkintansa mukaan..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heittäisin tähän jatkokysymyksen: Miten briefaatte kyytiinne etupenkille tulevan kokemattoman matkustajan?

Selitän yleensä mitä teen kun ohjaan konetta ja mitkä ohjaimet ja vivut sekä kahvat tai nappulat liikkuvat sekä miten turvavyö kiinnitetään ja tiukataan ja miten se otetaan pois. Sitten tietysti selitän turvaohjeet eli miten toimitaan hätätilanteessa ja miten tästä vehkeestä poistutaan hätätilanteessa. Tämän jälkeen normaalit opastukset eli koneeseen nousu ja sieltä poistuminen lennon jälkeen ja mihin nappuloihin ei ole syytä koskea lennon aikana esim. oven avauskahva tai lentojarru/laippavipu. Sitten selvitän vielä tähän tyyliin: "ohjaimissa voit olla mukana lennon aikana mutta älä estä niiden liikkeitä"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään