Ari Simonen

Saako/pitääkö kaverin lentämiseen puuttua

59 viestiä aiheessa

Muististani ei varmaan ikuna katoa se muisto kun todellakin sain "puuttua" kaverin lentämiseen. Arrowin takapenkiltä.

Tämä 'kaveri oli ukona kaikesta kuin se kuuluisa Hoo Moilanen.  Samoin oikealla etupenkillä istunut viinalta tuoksahteleva lennonopettaja.

 

Taisinpa joskus kirjoittaa asiasta jotakin Siivet-lehdessäkin.

- Vai onko lentoon 'puuttumista' esimerkiksi se, että takapenkkiläinen laittaa kesken lennon autopilotin päälle; ottaa telineet ylös tai työntää lisää kaasua ettei kone putoa lähestymislinjalle ennen kynnystä ...

 

No, se pilotti on ollut vainaa jo runsaat 25 vuotta. Valitettavasti myös 2 hänen matkustajaansakin.  Sen lennonopettajan myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen huomannut toisten pilottien kanssa lentämisen ja vieressä istumisen olevan mitä parasta harjoitusta. Sitä kautta pääsee hiomaan omaa lentämistään, lisäten siihen uusia hyviä tapoja/rutiineja  ja antamalla samalla joitain vinkkejä toisten lentämiseen. Olemme monesti keskustelleet eri tavoista ja tottumuksista, niiden eduista ja haitoista lennon aikana se sen jälkeen.

 

Ohjaimiin en kyllä ihan helposti tarttuisi kesken lennon kuin äärimmäisessä hädässä sillä koneessa on vain yksi päällikkö joka vastaa lennon suorittamisesta.

 

Vaarallisinta on mielestäni lentää vuosikausia aina yksin ja pikkuhiljaa omaksua huonoja menetelmiä sekä unohtaa niitä hyviä

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta lennostasi tulisi mahdollisimman onnistunut, olen koonnut muutaman ohjeen ennakkotutustumistasi varten:

 

Hyvä lista, tätä saa varmaan levittää edelleen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä lista, tätä saa varmaan levittää edelleen!

 

Juu toki, kunhan mainitset lähteen, että syytteet tietävät tulla oikeaan osoitteeseen!  :laugh:

 

("Ultrakeveän tunnelman" voi sitten tarpeen mukaan vaihtaa "purjetuuleen", "yksityislennokkuuteen" jne...)

 

Lähdettiinpä taannoin kahteen pekkaan hakemaan yhtä tymään jäänyttä konetta Nummelasta. Nuorempi virkaveli pyysi, että lennän kipparina sinne ja kysyi, voisiko matkan varrella vähän kokeilla ohjaamista oikealta. Mikäs siinä! Siinä heti huomasi itsekin skarppaavansa, kun oli toinen lupakirjallinen kyydissä. Lennonopettajiemme pienet kulttuurierot ilmenivät nekin, sillä kun vetäisin alkunousun manuaaliin kirjoitetulla nopeudella, kaveri oli silmät selällään: "Emmä kyllä koskaan NOIN rakettina oo noussu!" Siitä saimmekin alkumatkalle jutunjuurta, sillä kentän ja tilanteen mukaanhan minäkin vauhteja ja kulmia sovittelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaarallisinta on mielestäni lentää vuosikausia aina yksin ja pikkuhiljaa omaksua huonoja menetelmiä sekä unohtaa niitä hyviä

 

Marko

PPL puolellahan tuosta ei ole niin vaaraa kun on kahden vuoden välein kertauskoululento tai tarkkari. Ultralla saattaa se peruskurssin tarkkari olla ainoa koko uran aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksoisohjaimista tulee poistaa toinen, jos lennätetään.

 

tuota sääntöä vastaan rikotaan eniten >:(

 

Aikoinaan mekaanikkomme hikeentyivät tuosta jatkuvasta irrotuksesta, koska joka toinen lento oli koululento tai lennätys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL puolellahan tuosta ei ole niin vaaraa kun on kahden vuoden välein kertauskoululento tai tarkkari. Ultralla saattaa se peruskurssin tarkkari olla ainoa koko uran aikana.

Monessa kerhossa (Ultra- ja muissakin) on omia sääntöjä, esim. että 3 kk tauon jälkeen on lennettävä ns. kerhotarkkari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksoisohjaimista tulee poistaa toinen, jos lennätetään.

 

No tuo koskee onneksi vain ansiolentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tästä samasta kaksoisohjainasiasta oli vastikään vääntöä eräässä toisessa yhteydessä. Ei niitä tosiaan tarvitse yksityislentotoiminnassa irrottaa, ellei päällikö sitä hyväksi havaitse. Ko, määräys (OPS M1-10) on ollut voimassa 28 vuotta, joten mikäli asia on sitä ennen koskenut myös yksityislentotoimintaa, lienee ihan aiheellista päivittää tietämys asian tiimoilta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään