Antti Tuomela

Pommiuhka - lentokone joutuu laskeutumaan Tukholmaan

29 viestiä aiheessa

Pommiuhka todettiin aiheettomaksi, Kone lähti Tukholmasta Manchesteriin klo 17 (LT), jossa on miehistö miehistö vaihtuu ja kone pääsee lähtemään kohti Karachia

 

aftonbladet

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaa taas, joku journalistirassu hankkii sitä meetwurstia leivälle, ei ole asiantuntija kuten te.

 

Joo, mutta voisi tyytyä lauantaimakkaraan, ja laittaa sen otsikon edes vastamaan aihetta.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi mun jee! Hienosti valittu otsikko ohi aiheen.  :thmbdn:

 

Ja aika laaja skaala oli tuossa korkeudenkin arvioinnissa 5000 - 10000 metriä. Mitä hiton väliä sillä on missä korkeudessa kone on ollut?  >:(

 

Puhumattakaan siitä että kone teki siellä VALTAVAN SILMUKAN  :)

 

Pakistanilaiskone teki valtavan silmukan laskeutuakseen Tukholmaan 25.09.2010 16:07

 

Hätälaskun tehnyt pakistanilaiskone joutui tekemään poikkeuksellisen silmukan ennen laskeutumistaan Arlandan lentokentälle, kertoi ruotsalaislehti Aftonbladet.

Koneen lentäjä sai tiedon pommiuhasta, kun kone oli suunnilleen Tukholman kohdalla. Lännestä tullut kone otti silloin suunnan suoraan pohjoiseen ja lensi noin 300 kilometrin matkan Hudiksvallin korkeudelle. Siellä kone kääntyi takaisin kohti Tukholmaa ja Arlandaa.

- Kone lensi valtavan korkealla, ja se joutui kaartelemaan päästäkseen alas, kertoi Carl Selling Ruotsin ilmailuvirastosta.

Sellingin mukaan pakistanilaiskone oli 5000-10000 metrin korkeudessa, kun tieto pommiuhasta tuli lentäjille.

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/09/1193327

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko historian ensimmäinen silmukka 777:lla? Olisipa sitä ollut kyydissä kun teki valtavan silmukan. Voi olla että pienikin riittäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja aika laaja skaala oli tuossa korkeudenkin arvioinnissa 5000 - 10000 metriä. Mitä hiton väliä sillä on missä korkeudessa kone on ollut?  >:(

 

Itse veikkaisin tuota 5000 metriä, sillä siinä korkeudessa pohjoisen pallonpuoliskon pasaatituulet ovat heikoimmillaan syksyisin. Lisäksi ukkospilvet eivät yllä noihin korkeuksiin, ainakaan Ruotsin ilmatilassa. Hyvää toimittamista, jälleen kerran :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7847085.ab

 

– Planet var på väldigt hög höjd, ungefär 10 000 meter. Det kräver en speciell hantering att ta sig ner från den höjden, säger Carl Selling på Luftfartsverket.
Oho, aivan uutta tietoa varmaan. Valtavan korkealla ja vaatii vieläpä erityistä käsittelyä tulla alas niin korkealta. ;D Pitäisikö Carlin vaihtaa alaa jos näin komeita lausuntoja antaa :-[.

 

Mutta joku siinä reittikuvassa tuolla linkin sivulla ei täsmää :-[ Täältä varmaan löytyy asiantuntemusta ;). Reitti voi olla oikein piirretty mutta mikä on pielessä?

 

[ attachment removed / expired ]

EDIT. Lisäsin riittävän otoksen kuvasta josta selviää ristiriita, niin ei tarvitse linkkiä avata sen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukholman lauantainen lentokoneen hätälasku on johtanut rikossyytteeseen Kanadassa. Kanadan poliisi etsii naista, joka valehteli poliisille koneessa olevan pommin, kertovat Ruotsin tiedotusvälineet. Tuntematon nainen ilmoitti Kanadan poliisille, että Torontosta Pakistaniin matkalla oleva 28-vuotias mies suunnitteli pommin viemistä lentokoneeseen. Ilmoitus osoittautui perättömäksi. Naista epäillään nyt yleisen haitan aiheuttamisesta, mikä voi koitua hänelle kalliiksi.

 

Naisen motiiveista ei ole tietoa. Kanadan-pakistanilainen mies, josta hän teki ilmoituksen, matkusti Pakistaniin mennäkseen naimisiin.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
– Planet var på väldigt hög höjd, ungefär 10 000 meter. Det kräver en speciell hantering att ta sig ner från den höjden, säger Carl Selling på Luftfartsverket.

 

Hän varmaankin tarkoitti, että kone ei tule reittikorkeudelta alas ihan hetkessä, vaan reitti vaatii ylimääräisiä "silmukoita" korkeuden pudottamista varten. Konehan oli lähestulkoon Tukholman päällä miehistön saadessa tiedon pommiuhasta. Ja näyttäähän tuo manööveri silmukalta kun katsoo kartalla ylhäältä päin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla mahdollisen pommimiehen hämäystä, että tehtiin loiva kaarros ja edelleen jatkettiin meren päällä. Tietysti laskeutuminen syytä tehdä hiljalleen samasta syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taikka sitten piti antaa aikaa poliisin erikoisryhmälle aikaa tulla Tukholmasta Arlandaan.  ::)

Olihan Arlandassa uutisten mukaan "insatsstyrka" konetta ja 'terroristia' vastaanottamassa.

/J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla mahdollisen pommimiehen hämäystä, että tehtiin loiva kaarros ja edelleen jatkettiin meren päällä. Tietysti laskeutuminen syytä tehdä hiljalleen samasta syystä.

 

Ei tainnut olla paljon näkyvyyttä maahan, jopa  kuvissakin näkyy sumua

ESSA 250420Z 16005KT 2500 BR BKN003 14/13 Q1000 TEMPO 2000

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläiselle opetettiin koulussa josta valmistuu noita lentävien järjestelmien valvojia, semmoista että pommiuhan iskiessä päälle, on varalaskupaikan valinnan jälkeen syytä lähteä laskeutumaan sille korkeudelle mihin kone on paineistettu eli yleensä tasoon 8000ft. Tämä vaatii myös mahdollista manuaalista puuttumista paineistukseen jotta kabiinin korkeus pysyy samana. Edelleen kyseisen koulun oppien mukaan tällä korkeudella olisi asetettava itsensä lähestymislinjalle aiotulle kiitotielle ja aloittaa liuku 8000ft korkeudesta, mielellään laskukonfiiguraatiossa eli laipat 30 + telineet alhaalla. Ja tavoitteenahan on siis pistää painekytkimellä oleva pommi luulemaan että tässä mennään vielä ihan makalentokorkeuksilla.

 

Mutta mulle tulee sellainen mieleen että olisi ehkä syytä tehdä nopea descentti 8000 jalasta liukuun ja vielä aika sukkelaan? Toisaalta se vaatisi liukuun liittymistä ylhäältäpäin joka taas ei ole hyvää airmanshippia.

 

Ylimääräinen "silmukka" ;D johtunee myös siitä että tilannetta on kartoitettu mutta ei ole haluttu mennä liian pitkälle jo päätetystä varalaskukentästä.

 

5000 metriä eli 5000*3,28 = FL165 kuulostaa liian alhaiselta matkalentokorkeudelta. Vaikka kuinka olisi myötäistä tuolla korkeudella niin normaalisti matkalentoa ajetaan FL290 - FL390 välissä jopa kovassakin vastaisessa vrt. FL165. Kyllä 10.000metriä eli FL330 kuulostaa paljon realistisemmalta. Ja ukkospilvet (CB) voivat nousta jopa FL400 tasolle jos ovat oikein äksyjä.

 

Pääasia ettei mitään pommia ollutkaan koneessa :thmbup:

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
,

 

5000 metriä eli 5000*3,28 = FL165 kuulostaa liian alhaiselta matkalentokorkeudelta. Vaikka kuinka olisi myötäistä tuolla korkeudella niin normaalisti matkalentoa ajetaan FL290 - FL390 välissä jopa kovassakin vastaisessa vrt. FL165. Kyllä 10.000metriä eli FL330 kuulostaa paljon realistisemmalta. Ja ukkospilvet (CB) voivat nousta jopa FL400 tasolle jos ovat oikein äksyjä.

 

 

Arvaan, että viittaat tuohon kommenttiini hieman ylempänä: se oli ihan kieli poskessa heitetty hjumourpläjäys ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvaan, että viittaat tuohon kommenttiini hieman ylempänä: se oli ihan kieli poskessa heitetty hjumourpläjäys ;)

 

Juu, en mä muuten mutta kun tuli mieleen siitäkin mainita niin nyt joku joka ei tiedä tietää :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla mahdollisen pommimiehen hämäystä, että tehtiin loiva kaarros ja edelleen jatkettiin meren päällä. Tietysti laskeutuminen syytä tehdä hiljalleen samasta syystä.

 

Noi koukerot kun oltais tehty suoralla linjalla niin oltais oltu mukavasti stadissa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään