Lauri Räsänen

Lentoyhtiöiden maksupolitiikan armottomuus - neuvoja kaivataan!

49 viestiä aiheessa

Luottokortin mukaan ottaminen ei jokatapauksessa käy päinsä, erinäisistä syistä johtuen minun ja matkaseurani lennot ovat eri lipuilla ja eri kortilla maksetut... Kuulostaa nyt typerältä, mutta eipä sitä silloin arvannut, että sillä olisi väliä.

 

Jos vain olisi tiennyt tuosta electronilla maksamisen mahdollisuutesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko yrittanyt ottaa yhteytta oheiseen henkiloon Helsingissa?

 

Ms. Hanna-Leena Halsas

POB 13, Helsinki, Finland, 00301

 

Office: +358 9 680 2770

Fax: +358 9 603 721

Email: HannaLeena_Halsas@singaporeair.com.sg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko yrittanyt ottaa yhteytta oheiseen henkiloon Helsingissa?

 

Ms. Hanna-Leena Halsas

POB 13, Helsinki, Finland, 00301

 

Kyllä vaan, hän on juuri se Suomen kontakti, josta mainitsin alkuperäisessä viestissäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo ylläoleva on se kokonaisuudessaan mitä olet ohjeita saanut, niin täytät SIA:n ehdot kun esität sen kortin. Sinähän ei kirjoiteta mitään henkilökohtaisesta paikallaolosta.

 

Kyllä nämä jotkut aataminaikuiset 70-luvun firmat osaavat tehdä asiakkaiden elämän vaikeaksi. Tässä Thain ohjeet asiasta.

http://www.thaiair.com/booking/non_pax_traveler.html

 

Miksi joillain on niin vaikeaa? Miten voi tehdä näin vaikeaksi asiat? Puuttuuko näiltä firmoilta tietotaito, raha, ymmärrys vai mitä :o

 

Kortin näyttämisellä lentoyhtiö muuttaa maksutavan "card not present" -tapahtumasta "card present" -tapahtumaksi, jolloin se itse pääsee korttimaksuissaan halvemmalla ja sen lisäksi leikkaa melko paljon fraud-riskiään. Asia juontaa juurensa alunperin maksuterminaalilla kortin numeron käsinnaputteluun ja sen turvattomuuteen maksutapana verrattuna sähköiseen prosessointiin, mutta internetin yleistyessä laajeni nopeasti koskemaan myös nettimaksuja. Tätä samaa toimintaa harrastetaan edelleen ahkerasti mm. Aasiassa jossa korttihuijauksia tapahtuu runsaasti.

 

Siitä luottokortista kun kysytään sitä 3-numeroista "CVV"-numeroa, niin se kääntöpuolelle painettu numero on eri kuin mikä on kortin magneettiraidassa, ja näin korttifirma saa tietää onko kortti elektroninsesti käsitelty, vaiko käsin naputeltu. Check-In-virkailija vetäisee sen kortin omasta lukijastaan läpi, jolloin se CVV-numero siinä maksussa vaihtuu myös "Card not present"istä "Card present"iksi.

 

Itselleni tämä tuli eteen Thaimaassa, jossa nyt syksyn reissulla ostin lipun eräälle ystävälleni. En ollut menossa kentälle saattamaan, joten nettilipun hankkiminen luottokortilla ei tullut kyseeseen, vaan joutui sitten ihan käteisellä maksamaan lipun paikallisessa matkatoimistossa. Lippu oli sitten sen about 400 bahtia kalliimpi johtuen matkatoimiston provikoista.

 

Itse lensin tuolla reissulla kolme Thaimaan sisäistä lentoa - Thailla, Air Asialla ja Bangkok Airwaysilla. Luottokortti pyydettiin nähtäväksi kaikkien kolmen Check-Inissä.

 

Ei kai tässä voi oikein ohjeena antaa kuin että "älä osta lippuja luottokortilla ellei se ole omasi, tai ellet itse matkusta korttisi mukana".  Tuo vanhempien kortin mukaan ottaminen on todella huono idea. Koska et ole kortin omistaja, se otetaan sinulta pois, poisottaja saa poisottopalkkion, ja se palkkio veloitetaan vanhemmiltasi, koska sääntökjen vastaisesti luovuttivat korttinsa sinulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vanhempien kortin mukaan ottaminen on todella huono idea. Koska et ole kortin omistaja, se otetaan sinulta pois, poisottaja saa poisottopalkkion, ja se palkkio veloitetaan vanhemmiltasi, koska sääntökjen vastaisesti luovuttivat korttinsa sinulle.

 

Miksi kortti otettaisiin pois jos sillä ei mitään osta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kortti otettaisiin pois jos sillä ei mitään osta?

 

No siksi että se ei ole sinun korttisi. Jos yrität sitä esittää maksuksi tai edes "takeena maksusta" niinkuin tuo Check-In -tilanne edellyttää, niin kyllä virkailijalla on oikeus ja velvollisuus ottaa se pois.

 

Korttiehtoja voi tavata mm. tuolta ---> http://www.nordea.fi/sitemod/upload/root/fi_org/appx/fin/ehdot/mkye900dl.pdf  Suosittelen vilkaisemaan ainakin kohdat 3.5, 3.7 ja 3.8, joissa todetaan melko ykskantaan että korttia ei saa luovuttaa sivullisille (ei edes omille perheenjäsenilleen).

 

BTW, jos olen Finskin tai Blue1:n lippuja ostellut kortilla, niin kyllä silloinkin on sitä korttia kyselty Check-Inissä, mikäli olen tiskillä itseni chekannut. Tästä on kyllä jokunen vuosi aikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

BTW, jos olen Finskin tai Blue1:n lippuja ostellut kortilla, niin kyllä silloinkin on sitä korttia kyselty Check-Inissä, mikäli olen tiskillä itseni chekannut. Tästä on kyllä jokunen vuosi aikaa...

 

Minulta ei ole kylla koskaan kyselty... Mutta, mika on tilanne jos lennot olisi ostettu matkatoimiston kautta, ja vanhemmat olisivat maksaneet ne luottokortilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW, jos olen Finskin tai Blue1:n lippuja ostellut kortilla, niin kyllä silloinkin on sitä korttia kyselty Check-Inissä, mikäli olen tiskillä itseni chekannut. Tästä on kyllä jokunen vuosi aikaa...

 

Jos olet tunnistautumistavaksi valinnut luottokortin niin ovat sitä Finnairilla ehkä kyselleet mutta tässä samassa tarkoituksessa missä nämä 70-luvulle jämähtäneet sitä kyselevät, ei Finnair kysele luottokorttia. Lukemattomia kertoja ostanut ihmisille luottokortillani Finnairin lippuja matkoille joissa en ole ollut mukana eikä mitään kyselyjä kenellekään missän päin maailmaa.

 

Blue 1:stä ei mitään tietoa.

 

Mutta tästä huomaamme, että asiakaspalvelussa on todellakin eroja. Joillain homma toimii ja joillain ei.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta ei ole kylla koskaan kyselty... Mutta, mika on tilanne jos lennot olisi ostettu matkatoimiston kautta, ja vanhemmat olisivat maksaneet ne luottokortilla?

 

Sama täällä: ikinä ei ole korttia kysytty, oli kyseessä sitten Euro, Aussi, Jenkki tai Aasialainen lentoyhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhempasi ottavat yhteyttä luottokorttiyhtiöön ja kertovat ongelmasta. Yhtiö hoitaa homman. Mulle 50€ palkkiona siitä että sait nopean, helpon, varman ja stressittömän ratkaisun.

 

Luottokunnasta sanoivat, etteivät voi puuttua ostajan ja myyjän väliseen kaupantekoon. Toivottavasti se ymmärsi mitä hain takaa. Enkä kyllä itsekään tiedä, mitä ne edes voisivat asian hyväksi tehdä?

 

Jäljelle ei nähdäkseni ole jäänyt yhtään käyttökelpoista ratkaisua. Suomen SIA:lle soitin taas, mutta aika turha oli puhelu. Kummallinen edustus, jos ei kuitenkaan voi asiaan puuttua? Lippuja en halua enkä oikein voi peruakaan, kun on jo eri lipuilla liittymälennot Lontooseen ko. päiville.

 

Matkatoimistosta varaamisessa on puolensa. :-[

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun on jo eri lipuilla liittymälennot Lontooseen ko. päiville.

 

Etkai ole tosissasi? Kai ymmärrät, että koko sun reissu menee reisille jos nuo liitynnät menee reisille?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etkai ole tosissasi? Kai ymmärrät, että koko sun reissu menee reisille jos nuo liitynnät menee reisille?

 

 

 

Tajuan juu. Siinä on tosin yli 5h vaihtoaikaa, että paska on säkä jos ei ehdi. 460e Enemmän olisi pitänyt samoista lennoista maksaa samalla lipulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tajuan juu. Siinä on tosin yli 5h vaihtoaikaa, että paska on säkä jos ei ehdi. 460e Enemmän olisi pitänyt samoista lennoista maksaa samalla lipulla.

 

5h, tarviiko vaihtaa terminaalia?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5h, tarviiko vaihtaa terminaalia?

 

 

Ei tarvitse. T3 molemmilla. Ja matkavakuutus kattaa mm. teknisestä viasta tai sääilmiöistä johtuvan myöhästymisen jatkolennolta. Toivotaan ettei näy pelikaaneja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse. T3 molemmilla. Ja matkavakuutus kattaa mm. teknisestä viasta tai sääilmiöistä johtuvan myöhästymisen jatkolennolta. Toivotaan ettei näy pelikaaneja.

 

Joo. Ei vaan tartte kuin 2h delay niin et ehdi lennollesi. Aika tiukalle oot vetänyt, ja jos rehellisen mielipiteeni saa sanoa, jos tuo matkalippujen säätäminenkin on noin hankalaa, niin sä _et_ halua säätää Heathrow'lla mitään matkavakuutusjuttuja...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olet tunnistautumistavaksi valinnut luottokortin niin ovat sitä Finnairilla ehkä kyselleet mutta tässä samassa tarkoituksessa missä nämä 70-luvulle jämähtäneet sitä kyselevät, ei Finnair kysele luottokorttia. Lukemattomia kertoja ostanut ihmisille luottokortillani Finnairin lippuja matkoille joissa en ole ollut mukana eikä mitään kyselyjä kenellekään missän päin maailmaa.

 

Blue 1:stä ei mitään tietoa.

 

Mutta tästä huomaamme, että asiakaspalvelussa on todellakin eroja. Joillain homma toimii ja joillain ei.  ::)

 

Ja kohta huomaat, et joku pöllii sun korttis tiedot ja ostelee sillä kaikkea kivaa. Harmi et suomessa ollaan vielä siellä 70-luvulla, eikä pysytä mukana rikollisten kehityksessä. Mä luulen, et jos ilkan kortti ois pöllitty ja sillä osteltu matkoja, niin äänensävy ois päinvastainen, tyyliin "miksei täällä varmistella silleen kuin singaporessa..." ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse. T3 molemmilla. Ja matkavakuutus kattaa mm. teknisestä viasta tai sääilmiöistä johtuvan myöhästymisen jatkolennolta. Toivotaan ettei näy pelikaaneja.

 

Lue myös pikkupräntti vakuutusehdoista. Yleensä ne kattaa kuluja enintään alkuperäisen matkan hintaan saakka. Eli jos vaikka lentoliput, jotka jäivät käyttämättä myöhästymisen takia maksoivat 600 EUR ja uudet maksavatkin 1600 EUR, matkavakuutus korvaa 600 EUR...

Eurooppalaisen Super-Euro matkavakuutusehdoissa sanotaan:

8.2.3 Korvaus matkalta myöhästymisestä

Myöhästyminen korvataan, jos vakuutettu ei ehdi ajoissa ulkomaille suuntautuvan lento-, laiva-, juna- tai bussimatkan alkamispaikkaan tai ulkomaille suuntatutuvan jatkolennon alkamispaikkaan sen vuoksi, että

  • yleinen kulkuneuvo, jolla vakuutettu on aikonut tulla tai jolla hän on ollut tulossa edellä mainittuun paikkaan, viipyy matkalla sään, luonnonmullistuksen, teknisen vian, rikollisen teon tai viranomaisen toimenpiteen vuoksi tai
  • vakuutetun käyttämä kulkuneuvo joutuu liikenneonnettomuuteen tai siihen tulee tekninen vika.

   

   

Myöhästymisen johdosta korvataan tarpeelliset ja kohtuulliset kulut, joita tarvitaan ulkomaan matkalle mukaan pääsemiseksi, kuitenkin enintään alkuperäisen matkan hinta siltä osin, kun matka on peruuntunut. Näitä kuluja korvataan enintään 1.700 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lue myös pikkupräntti vakuutusehdoista. Yleensä ne kattaa kuluja enintään alkuperäisen matkan hintaan saakka. Eli jos vaikka lentoliput, jotka jäivät käyttämättä myöhästymisen takia maksoivat 600 EUR ja uudet maksavatkin 1600 EUR, matkavakuutus korvaa 600 EUR...

 

Ja 6 viikon vai mitenpitkäseolikaan mahdollinen pilalle meno = priceless...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lontoon väli eri lipulle oli tietoinen- ja taloudellisesti houkutteleva ratkaisu. Nuorisolippuahan voi 50e muutosmaksua vastaan vaihtaa vaikka päivää aiemmaksi ja mennä Heathrowlla hotksuun yöksi jos siltä tuntuu. Sitäkin pitää vielä harkita!

 

Olin uudestaan yhteydessä Lontooseen ja eivät siis hyväksy minkäänlaista postin tai faksin hyödyntämistä tuossa verifioinnissa. Eli valokopiot ovat poissuljettu vaihtoehto. Myöskään kumppaniyhtiön toimistossa käyminen ei ole ratkaisu. Ovat nyt antaneet neljä vaihtoehtoa.

 

- Käteisellä kentällä, rahat palautetaan siitä 4-6 vk kuluessa luottokorteille.

- Maksukortin vahto, ei mitään hajua miten voisi tässäkohtaa enää tehdä kotoa käsin.

- Shekki lähetettynä haidän antamaan osoitteeseen

- Pankkisiirto, ohjeet saa kun soittaa sinne.

 

Eli ilmeisesti toi on nyt pakko maksaa uudelleen. Millaisia fiiliksiä porukalla, voiko luottaa, että aimmin maksetut rahat tosiaan palautetaan 4-6vk kuluessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisia tilanteita ja reissuja varten on hyvä ottaa vanhempien kortille rinnakkaisluottokortti. Lippujen varaus ja reissulla on ainakin yks raha backup valmiina. Arkipäivä käytössä kortti otetaan luonnollisesti junnulta pois. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lontoon väli eri lipulle oli tietoinen- ja taloudellisesti houkutteleva ratkaisu. Nuorisolippuahan voi 50e muutosmaksua vastaan vaihtaa vaikka päivää aiemmaksi ja mennä Heathrowlla hotksuun yöksi jos siltä tuntuu. Sitäkin pitää vielä harkita!

 

Suosittelen todella lämpimästi, että menet aikaisemmalla lennolla. 5 tunnin vaihtoajasta tuhrautuu nimittäin yllättävän iso pätkä passintarkastukseen, matkatavaroiden odotteluun, siirtymiseen T3 check-in alueelle ja itse lähtöselvitykseen (joka pitää olla tehty onkohan se 1,5 vai 2 tuntia ennen lähtöä). Kovin pitkää delaytä tuo matkasuunnitelmasi ei siis kestä, ja niitä nyt vaan väkisin tulee aina silloin tällöin tuolla ilmojen teillä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ilmeisesti toi on nyt pakko maksaa uudelleen. Millaisia fiiliksiä porukalla, voiko luottaa, että aimmin maksetut rahat tosiaan palautetaan 4-6vk kuluessa?

 

Duodanoin, minkäslaiset peruutusehdot noissa lipuissa on? Jos ne on peruutettavissa kohtuullisin kuluin ja sinun liityntälentosikin näköjään ovat suht' joustavat, kannattaisiko katsella vaihtoehtoja ja antaa SIAlle pitkät! Ehkä vaihtoehtoja myös maksutavan suhteen! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ilmeisesti toi on nyt pakko maksaa uudelleen. Millaisia fiiliksiä porukalla, voiko luottaa, että aimmin maksetut rahat tosiaan palautetaan 4-6vk kuluessa?

 

Niin.... tuskin ne niitä ihan mihin vain palauttavat, vaan palauttavat ne rahat todennäköisimmin luottokortin tilille, kun se kerran sillä on maksettu. Koska luottoyhtiö on välissä, niin voit olla varma että rahat kyllä saa takaisin. Luottoyhtiö kun alkaa periä lentoyhtiötä kun ilmoitat sille ongelmistasi. Itse en laskisi tuon palautusajan varaan omaa suunnitelmaani...

 

Lähtisin kyllä kanssa  tuolle rinnakkaiskorttilinjalle jo edellä mainituista syistä. Lisäksi luottorajaa voi olla tarpeen nostaa (siinäkin voi mennä viikko) eli sekin kannattaa tarkistaa tai sitten maksaa ennakkoa luottotilille. Tällä luottorajan nostolla voi myös kompensoida väliaikaisesti tuon "häviksissä" olevan rahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin asia vaikuttaisi ratkenneen! Vanhempani kävivät Etelä-Ranskassa lomamatkalla ja saimme vaihdettua heille pidemmän vaihdon Pariisissa. Ei ollut kuulemma ihan yksinkertaista, mutta jossain chek-in tiskillä oli ollut joku joka auttoi ja saivat verifioinnin hoidettua. Hävisi se perkeleen teksti sieltä Varaustiedoista. Loppu hyvin kaikki hyvin tältä erää, ajattelin vain kertoa, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Taidan  ottaa Mikon neuvosta vaarin ja vaihtaa Lontooseen menon päivää aiemmaksi. Mikäs siellä yksi yö majaillessa jossain keskustassa. :)

 

Kiitos kaikille avusta ja kommenteista! Palkkioksi saatte sitten Joulun jälkeen kattavan kuvastoorin reissusta todennäköisesti uudella järkkärillä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään