1 231 viestiä aiheessa

Viime lokakuulta, itämerellä  :)

[ attachment removed / expired ]

Laitetaan nyt toinenkin samalta päivältä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä noi mustat pisteet, tossa Rikun ekassa kuvassa on?

Ufoja?  :P Noei, ihan linnuilta näyttäisivät.  :) Tosin lintulajia en tunnista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ufoja?  :P Noei, ihan linnuilta näyttäisivät.  :) Tosin lintulajia en tunnista.

Hyvä Alex! Lintuja ne ovat! Lajia en tosin itsekkään tunnista :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia!! :thmbup:

Ja näin vähän aiheesta poiketen: miten voi liittää allekirjoitukseen esim tuollaisen virtual finnairin Airbus koneen kuvan. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa ripari käytyä kesäkuun alussa Ahvenanmaalla. Sinne sattui hienot ilmat ja komeat auringonlaskut:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöistä tällä kertaa  ;D kuu-ukkohan siellä pilvien seasta pilkistää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutamat tähtitaivas kuvat !

1359 sec tähtiviiruja  :thmbup:

Ja tähtitaivasta  :thmbup:

1025 sec valotus ja viiruja tulee

- Allu -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä ne Jupiter kuvat viipyy ??  ;)

Eilen yrtin ottaa mutta kun ei ole kaukolaukaisinta :( niin ei saa tärähtämättömiä kuvia ja edes 500 millinen putki ei tuntunut riittävän kunnolla.

Kaiken lisäksi parkkipaikan valosaaste hiritsee >:( kuvien ottamista juuri siltä suunnalta missä tuo planeetta näkyy yötaivaalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Linnunrataa Joutsenen tähtikuvion suunnassa. Näkyy myös Pohjois-Amerikka sumu... pienenä, ylhäällä,keskellä...  :)

50mm/ f2 /400 ASA Kodak Ektachrome, n.5min/ Piggyback seuranta

.

terv.risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohohh !! Onpa upea kuva Ristolta ! Tuossa on vissii kerrottukin, millä ja miten tuo on otettu, mutta suomentaisitko sen vielä... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohohh !! Onpa upea kuva Ristolta ! Tuossa on vissii kerrottukin, millä ja miten tuo on otettu, mutta suomentaisitko sen vielä... :P

Jo, vain Arttu. Eli naapurissahan tuo on otettu eli Nagussa. Siellä ei vielä valot häiritse. Tuo on aika vanha kuva eli otettu 400 ASA diafilmille, joka saattaa olla prässätty 800:ASA:n mukaan. Toi Piggyback tarkoittaa sitä, että laitetaan kamera kaukoputken päälle, jossa on seurantalaitteisto.

Tästä näkee idean http://www.company7.com/questar/products/quest35piggy.html

Ei tarvitse edes kaukoputkea jos käyttää ns "barn door" systeemiä pienillä polttoväleilä. Löytyy varmasti netistä

rakennus ohjeita...

Tälläinen viritelmä löytyi pikasella haulla. http://starnamer.blogspot.com/2005/09/my-single-arm-manually-driven-barn.html

Joo, ihan tavallisilla obiskoilla saa yllättävän hienoja kuvia!!

(es juuri nuo "viirutähtikuvat")

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kiitoksia ! Minulla oli joskus 11,2 cm peiliteleskooppi. Haaveilin silloin tuollaisista kuvista, mutta senaikainen tietotekniikka olisi tehnyt tuonkaltaiset seurantasysteemit hankaliksi. Pitäisi varmaan alkaa uudelleen tutustumaan moderneihin teleskooppeihin, ja kuvaustekniikoihin, josko tuollaisia voisi itsekin joskus ottaa. :thmbup:

Eivät liene mahdottomissa hinnoissa enää tuollaiset valmiit laitteet ? Rakentaa en itse osaa :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kiitoksia ! Minulla oli joskus 11,2 cm peiliteleskooppi. Haaveilin silloin tuollaisista kuvista, mutta senaikainen tietotekniikka olisi tehnyt tuonkaltaiset seurantasysteemit hankaliksi. Pitäisi varmaan alkaa uudelleen tutustumaan moderneihin teleskooppeihin, ja kuvaustekniikoihin, josko tuollaisia voisi itsekin joskus ottaa. :thmbup:

Eivät liene mahdottomissa hinnoissa enää tuollaiset valmiit laitteet ? Rakentaa en itse osaa :(

Terve!

Ei tuo kuva ole otettu teleskoopin läpi, joten se sunkin kaukoputki  (Instrumentarium ;) ) olisi ihan hyvin käynyt tohon Piggyback hommaan.  Tosin kunnollinen jalusta maksaa tai ainakin joskus maksoi, saman verran kuin itse putki. Teleskoopin kautta kuvaaminen vaatii jo ihan toisen suuruusluokan tarkkuutta... Itse rakensin tuon 15 cm putken ja jalustan ja seurannan itse, kun tykkään "nysvätä"...

Mutta sen olen antanut jo parikymmentä vuotta sitten pois ja "keskityn" noiden  "viirutähtien" ja muiden ilmäkehän ilmiöiden kuvaamiseen.  8) Ei jaksa enää värjötellä pakkasessa ;) Nythän kaikki on kehitynyt noiden CCD kennojen ja digikameroiden myötä ja niistä en tiedä hittoakaan...  Hyvä kun löydän taivaalta Otavan ;D

Moni pettyy, kun näkee hienoja Hubblen ottamia kuvia ja sitten ne ei näytäkkään siinä omassa 7 cm linssiputken kuvassa samalta...

Kiikarilla on hyvä aloittaa ja sillä näkee hienosti ja ehkä nimenomaan sillä, avoimia tähtijoukkoja ja andromedankin. Jos vielä innostaa ehkä tuo 15 cm on hyvä peilin koko.

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään