Jaakko Rissanen

Kamera välähti Ranskassa - kuinka toimia?

43 viestiä aiheessa

Tänään kävin noutamassa paikallisesta saksalaisesta postitoimistosta Ranskasta asti perille löytäneen maksumuistutuksen. Ajoin viime maaliskuussa 90 km/h alueella n. 95 mittarissa, enkä huomannut saapuneeni taajamaan (rajoitus siis muuttuu 50 km/h), ja totta kai mutkassa sattui olemaan kamera. Lapussa kerrotaan ylinopeuden olleen 30-40 km/h ja maksettavaa olevan 375 e. Tapahtuneesta on tasan kuusi kuukautta (27.3.2010). Mitä kannattaisi tehdä? Mitä tapahtuu jos en maksa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään kävin noutamassa paikallisesta saksalaisesta postitoimistosta Ranskasta asti perille löytäneen maksumuistutuksen. Ajoin viime maaliskuussa 90 km/h alueella n. 95 mittarissa, enkä huomannut saapuneeni taajamaan (rajoitus siis muuttuu 50 km/h), ja totta kai mutkassa sattui olemaan kamera. Lapussa kerrotaan ylinopeuden olleen 30-40 km/h ja maksettavaa olevan 375 e. Tapahtuneesta on tasan kuusi kuukautta (27.3.2010). Mitä kannattaisi tehdä? Mitä tapahtuu jos en maksa?

Perivät sen ulosottoteitse. Uskomattoman ison sakon oot saanut kyllä, yleensä Ranskassa ylinopeussakot ovat kohtuullisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko auto kumman maan kilvissä/ vakuutuksessa?

Kaverille kävi vähän vastaavaa muinoin ja kyllä ne taitaa nykyään omansa haluta pois....

Vetkutteli maksussa ja jäi Ranskassa lentokentällä vissiin vuosi tapahtuman jälkeen "kiinni".

Ihan random henkkari- tarkastuksessa ja oli maksamaton sakko laitettu "hakuun".

Tuli sitte hieman lisäkustannuksia siitäkin.

( Häiskä tosin on puoliksi ranskalainen, mutta en usko sillä olleen väliä ).

Eli kannattaa varmaan kiltisti maksaa, varsinkin jos aikeissa Ranskassa kyläillä....

Tiiä noista  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on tarkoitus vielä joskus tulevaisuudessa käydä Ranskassa, suosittelen maksamaan. Siellä voi tulla mielenkiintoisia ylläreitä, kun seuraavan kerran maahan menet ja sakko on edelleen maksamatta...

EDIT: Hidas. Antilla oli ihan "omakohtaista" kokemusta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perivät sen ulosottoteitse. Uskomattoman ison sakon oot saanut kyllä, yleensä Ranskassa ylinopeussakot ovat kohtuullisia.

Suuruus riippuu myös siitä onko ollut " rappel " merkki jo vai ei...

Rappel siis tarkoittaa että nopeus on muuttunut jo aiemmin matalammaksi.

( Ranskassa ei ilmeisesti tarvitse välittää siitä ekasta  ;) ).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuokra-auto, ranskan kilvissä.

Katsohan sitten tarkkaan luottokorttilasku, mikäli auton vuokra on sellaisella maksettu. Ettei ole veloitettu tuota sakkoa jo autovuokrausfirman nimissä. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun sakkoa yritetään periä "tuplana" siten, että se on laskutettu jo kertaalleen vuokrafirmalta, joka on sen sitten laskuttanut antamillasi luottokorttitiedoilla sinulta ja sitten vielä poliisi erikseen yrittää sitä karhuta...

EDIT: Niin, kun itse ajoin ylinopeutta tolppaan Sveitsissä, sakko oli peritty moderaattoritoveri Portin luottokortilta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuokra-auto, Ranskan kilvissä.

Ja ilmeisesti sun kortilla vuokrattu, eli maksa pois pääset vähemmällä vaivalla....

Edit. Ja joo tsekkaa toi Mikon vinkki. Noinkin voi käydä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Niin, kun itse ajoin ylinopeutta tolppaan Sveitsissä, sakko oli peritty moderaattoritoveri Portin luottokortilta ;D

Ei sentään mennyt luottotappioihin tuo sakko. ;D Minkäs teet kun oli kiirus kuvaamaan Thain 340-600:n lähtö. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites tällaiset muuten vanhenevat? Jos vaikkapa välttelisi Ranskaa x vuoden ajan...

Kuten aiemmin jo mainitsin, perivät ne nykyisin sakot ulosottoteitse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemmin jo mainitsin, perivät ne nykyisin sakot ulosottoteitse.

Onko kokemusta? mä oon kuullut etteivät juurikaan peri vaikka mahdollisuus olisi.

Itse ajoin Sveitsin kilvissä olevalla autolla Italiassa kameraan ja kirjattua kirjettä oli tulossa, mutta kun lapussa luki lähettäjä (Polizia di Itato tjsp) niin en noutanut kirjettä postista, eikä ole perästä kuulunut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kokemusta? mä oon kuullut etteivät juurikaan peri vaikka mahdollisuus olisi.

Itse ajoin Sveitsin kilvissä olevalla autolla Italiassa kameraan ja kirjattua kirjettä oli tulossa, mutta kun lapussa luki lähettäjä (Polizia di Itato tjsp) niin en noutanut kirjettä postista, eikä ole perästä kuulunut...

n. vuosi tapahtuman jälkeen Moppe lähetti kirjeen että rupeahan maksamaan, sit maksoin.

(toim. huom. Moppe = ulosottomies)

Parkkisakkoja eivät näytä perivän :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kesällä 2008 ajoin Sveitsin rekisterissä olevalla vuokra-autolla sheriffien välähtävän kamera-auton vierestä noin 90km/h vaudilla ranskan Albertvillessä. Paikalla rajoitus oli 50km/h mutta kun oli olevinaan kiirus, eikä ollut juurikaan muuta liikennettä... No siinä sitten pelko persiissä, että paljonko vuokrausfirma velottaa luottokortilta, mutta ei ole vielä tähän päivään mennessä mitäään kuulunut ::)

Edit. Noin kuukausi sitten ajoin saksan lyypekissä kameratolpan ohi, joka välähti. Tällä kertaa omalla autolla, ja taas on pelko persiissä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edit. Noin kuukausi sitten ajoin saksan lyypekissä kameratolpan ohi, joka välähti. Tällä kertaa omalla autolla, ja taas on pelko persiissä ;D

Ai sullakin tuosta on tullut ihan harrastus ;D Mulle on viimeisen vuoden aikana välähtänyt nyt tolppa viisi kertaa (kaikki Suomessa), eikä ole vielä noottia kotiin asti tullut. Mutta onhan se joka kerta yhtä jännittävää ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos se on se tolppa joka on sen tien varrella joka menee satamaan, niin mä ajoin puolisen vuotta sit viimeks siitä molempiin suuntiin ja sain iloisen räpsytyksen saatiksi molempiin suuntiin palkkioksi.

Eivät ole lähettäneet mitään perään, autossa saksan punaiset export-kilvet :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

n. vuosi tapahtuman jälkeen Moppe lähetti kirjeen että rupeahan maksamaan, sit maksoin.

All Right, mulla on nyt jo kolme vuotta tapahtuneesta, mutta voihan se siellä kirjoissa ja kansissa olla odottamassa kun seuraavan kerran rajan ylittää siten että passi katotaan  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

All Right, mulla on nyt jo kolme vuotta tapahtuneesta, mutta voihan se siellä kirjoissa ja kansissa olla odottamassa kun seuraavan kerran rajan ylittää siten että passi katotaan  ;)

Eikös ne aloittaneet EU:n alueella tuon sakkojen ristiinperinnän vasta pari vuotta sitten tai joskus silloin? Oisko sulla mennyt vielä vanhoilla luvilla? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voip olla että olen aivan väärässä, mutta luulen perinnän toimineen keskeisen EU: n alueella jo aika kauan...

Pohjoisempi harva-asutusalue lienee liittynyt vasta nyttemmin mukaan  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joko teillä on liian paksut pohjalliset kengissä tai sitten muuten vaan käsistä karkaava menopeli. Molemmat erittäin vaarallisia liikenteessä, ja ihan oikein että kamerat räpsyvät.  Joka räpsyllä syyllinen löytyy ratin ja penkin välistä. Maksakaa kiltisti pois ja lopettakaa palstoilla ihmettely siitä tuleeko maksettavaa vai ei.

Olen jo vuosia ihmetellyt sitä "kansalaisasennetta" että sakot ovat mukamas jollain lailla vahinko ja vääryys, ja ylinopeus olisi ok jos kukaan ei ole mittaamassa. Mutta tämä kai johtuu vaan siitä yleiskäsityksestä jonka mukaan "minä ja Räkä kuulutaan siihen 5% autoilijaeliitistä joka osaa ajaa kovaa ja kauniisti". Sitten ihmetellään taas parin viikon päästä kun "liukas keli yllätti autoilijat" - joka hemmetin ketun vuosi.   :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joko teillä on liian paksut pohjalliset kengissä tai sitten muuten vaan käsistä karkaava menopeli. Molemmat erittäin vaarallisia liikenteessä, ja ihan oikein että kamerat räpsyvät.  Joka räpsyllä syyllinen löytyy ratin ja penkin välistä. Maksakaa kiltisti pois ja lopettakaa palstoilla ihmettely siitä tuleeko maksettavaa vai ei.

Juu, ainoa kerta kun on tolppasakot tullu se oli Sveitsissä. 60 km/h alueella 63 km/h ajoin. Aikamoista nipottamista mutta enemmän toi nauratti kuin harmitti. Sakkokin oli kohtuullinen 27 EUR.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen jo vuosia ihmetellyt sitä "kansalaisasennetta" että sakot ovat mukamas jollain lailla vahinko ja vääryys, ja ylinopeus olisi ok jos kukaan ei ole mittaamassa. Mutta tämä kai johtuu vaan siitä yleiskäsityksestä jonka mukaan "minä ja Räkä kuulutaan siihen 5% autoilijaeliitistä joka osaa ajaa kovaa ja kauniisti". Sitten ihmetellään taas parin viikon päästä kun "liukas keli yllätti autoilijat" - joka hemmetin ketun vuosi.   :thmbdn:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että syyllinen on tottakai aina ratin ja penkin välissä, missäs muualla ??? Mutta eihän tuota "talvi yllätti autoilijat" fraasia ihmettele kukaan muu kuin media vuodesta toiseen :P Aina se talvi vaan tulee, ja se pitää ottaa ajaessa huomioon

Mutta onhan se vaan niin väärin, jos osuu sakko omalle kohdalle... :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joka räpsyllä syyllinen löytyy ratin ja penkin välistä.

Entäs kun kamera ottaakin ns. kontrollikuvia, jolloin nopeudella ei ole merkitystä?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morot, onko tämä urbaani legenda vai ei, mutta mulle kerrottiin että jonkun tuttava, naapurilla käynyt remonttimies etc. oli kertonut jonkun kertoneen, että oli ajanut kuudenkympin rajoitusalueella alle kuuttakymppiä kameraan ja räpsähti. Ei ollut uskonut vaan kokeili pari kertaa uudelleen ja aina sama juttu. Valitti sitten poliisipiiriin rikkinäisestä kamerasysteemistä ja siellä nyt ei osattu sanoa mitään. Muutaman viikon päästä oli tullut kolme rikesakkoa turvavöittä ajamisesta. Totta vai tarua, tiedä en.

Jos on totta niin ovat laittaneet kameran sitten räpsähtämään joka auton kohdalla ja jonkun kesäpojan paremman homman puutteessa käymään kuvia läpi. Kokeiluhommaa varmaan sit.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morot, onko tämä urbaani legenda vai ei,

Itse tarinan urbaaniudesta, tai legendaariudesta en tiedä, mutta onhan noita kameroita eri herkkyyksillä. Jotkut räpsähtävät pienemmästä ylinopeudesta, kuin toiset. Ja onhan sitä nollatoleranssiakin jollakin teillä kokeiltu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään