Kari J. Ansamaa

Muistaako kukaan U160 ultraa?

10 viestiä aiheessa

Kuka on tämä mystinen herra Esko Saastamoinen Hämeenlinnasta eli Namun rakentaja ?

 

Kun ei kukaan tietävämpi kommentoi niin kerrotaan jotain. Eipä Esko sen mystisempi ollut kuin kukaan muukaan meistä. Kerholla juteltiin monet monituiset kerrat kaikesta maan ja taivaan väliltä. Eipä hän juuri numeroa tehnyt omista ansioistaan. Namun lisäksi hän rakensi ainakin Druine Turbulentin ja viimeisin työ, Cubin restaurointi jäi sitten muutama vuosi sitten lopullisesti kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ei kukaan tietävämpi kommentoi niin kerrotaan jotain. Eipä Esko sen mystisempi ollut kuin kukaan muukaan meistä. Kerholla juteltiin monet monituiset kerrat kaikesta maan ja taivaan väliltä. Eipä hän juuri numeroa tehnyt omista ansioistaan. Namun lisäksi hän rakensi ainakin Druine Turbulentin ja viimeisin työ, Cubin restaurointi jäi sitten muutama vuosi sitten lopullisesti kesken.

 

Joo eipä meillä vuosikymmeniin kukaan ole numeroa itsestään tehnyt ilmailussa, mutta tuo kone lienee hänen oma suunnitelmansa vai onko ? Oliko Esko Saastamoinen lekoinssi tms korkeakoulutettu aerodynaamikko ?

 

Upea tuo Druine; http://web.mac.com/tectonite/iWeb/Site%205/Mooney_files/Druine-Turbulent-8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollu Esko lekoinssi eikä tietääkseni korkeakoulutettu aerodynaamikkokaan. Namusta en tiedä mitään, hän ei sitä koskaan maininnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esko oli ammatiltaan hammaslääkäri ja varsin taitava käsistään. Eskolla oli tapana tehdä muutoksia alkuperäisiin piirustuksiin ja 'Namu' on modattu Renegade.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Namu oli kokonaan Eskon käsialaa eikä sillä ollut muuta yhteistä Renegaden kanssa kuin kaksitasoisuus. Koneessa oli mm. styroksista muotoiltu ja lujitemuovilla päällystetty runko. Siipien rakennetta en muista mutta siipien sijoittelu ja muoto poikkeaa täysin renegadesta. Moottorina oli muistaakseni PIK-20 peräisin ollut ROTAX-501.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Namu oli kokonaan Eskon käsialaa eikä sillä ollut muuta yhteistä Renegaden kanssa kuin kaksitasoisuus. Koneessa oli mm. styroksista muotoiltu ja lujitemuovilla päällystetty runko. Siipien rakennetta en muista mutta siipien sijoittelu ja muoto poikkeaa täysin renegadesta. Moottorina oli muistaakseni PIK-20 peräisin ollut ROTAX-501.

 

Runko kyllä näyttää siltä, että olis taipunut hyvin vaneristakin..umpipuisilla saloilla/tukirakentein..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esko oli ammatiltaan hammaslääkäri ja varsin taitava käsistään. Eskolla oli tapana tehdä muutoksia alkuperäisiin piirustuksiin ja 'Namu' on modattu Renegade.

 

Hammaslääkärin pitääkin olla taitava käsistään. Työhän on päivästä toiseen miniatyyrikuvanveistoa eri materiaaleista kuten amalgaamista, muovista, keramiikasta, kullasta jne, mutta ei puusta. Ja ahtaissa paikoissa vielä.

 

Ehkäpä tästä tuli mukava vastapaino työlle:

Experimental Esko Saastamoinen = OH - XES.

 

Nykykuosissaan puukone on "pellitettynä" eli maalattu peltiä muistuttavaksi. Ranskassa nämä koneet ovat yleensä, niinkuin Jukan skannaamasta piirustuksestakin ilmenee, vain tuulilasilla varustettuja. Saastamoisen rakentamasta Druine Turbulentistä tuli alunperinkin kuomullinen. Tämä nykykuomu on jälkiasennus,alkuperäistä hieman suurempi.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään