Guest Simpeetti

Astmaatikolle medical 1?

20 viestiä aiheessa

Onko astmaatikolla mahdollisuuksia medical 1 kelpoisuuden saamiseen? Googlettaa koitin, mutta vähän ristiriitaisin vastauksin. Tarkoitus olisi hakea lentäjänkoulutukseen lukion jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko astmaatikolla mahdollisuuksia medical 1 kelpoisuuden saamiseen? Googlettaa koitin, mutta vähän ristiriitaisin vastauksin. Tarkoitus olisi hakea lentäjänkoulutukseen lukion jälkeen.

 

Määräys on tässä: http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-jar-m/jarfcl3.pdf (korvautuu lähivuosina EY:n asetuksella, mutta ei tainnut isoja eroja olla tämän asian suhteen).

 

Katso PDF:n sivu 72. Mahdollisuuksia on, jos astma on hyvin hallinnassa ja on olemassa sopiva lääkitys. Sitä, miten mahdolliset työnantajakandidaatit astmaan suhtautuvat, onkin jo vaikeampi sanoa. Ei se ainakaan mikään plussa ole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määräys on tässä: http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-jar-m/jarfcl3.pdf (korvautuu lähivuosina EY:n asetuksella, mutta ei tainnut isoja eroja olla tämän asian suhteen).

 

Katso PDF:n sivu 72. Mahdollisuuksia on, jos astma on hyvin hallinnassa ja on olemassa sopiva lääkitys. Sitä, miten mahdolliset työnantajakandidaatit astmaan suhtautuvat, onkin jo vaikeampi sanoa. Ei se ainakaan mikään plussa ole...

 

Kiitos tiedosta! Ihmetyttää vain että miten se työnantajia voi haitata jos medikaali on taskussa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta! Ihmetyttää vain että miten se työnantajia voi haitata jos medikaali on taskussa ;)

 

Jos vastakkain on kaksi muuten tasavertaista hakijaa, mutta toisella on astma, niin...

 

Monella alan toimijalla on muutenkin tiukempia vaatimuksia, esimerkiksi ilmailuopistolle ei mikä tahansa näkökyky kelpaa, vaikka medical irtoaisi sillä näöllä vielä leikiten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta! Ihmetyttää vain että miten se työnantajia voi haitata jos medikaali on taskussa ;)

 

Mikäli diagnosoitu astmaatikko on liikennekoneen kipparina tai vaikka pienemmänkin matkustajakoneen puikoissa, voivat mahdollisen astmakohtauksen vaikutukset olla dramaattiset. Tätähän lentoyhtiön johto pelkää - vaikka medicalin olisikin saanut taskuunsa.  Vaikuttanee siis haasteita lisäävästi työmarkkinoilla.  Onnea kuitenkin tulevaisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli diagnosoitu astmaatikko on liikennekoneen kipparina tai vaikka pienemmänkin matkustajakoneen puikoissa, voivat mahdollisen astmakohtauksen vaikutukset olla dramaattiset. Tätähän lentoyhtiön johto pelkää - vaikka medicalin olisikin saanut taskuunsa.  Vaikuttanee siis haasteita lisäävästi työmarkkinoilla.  Onnea kuitenkin tulevaisuuteen.

 

Niinhän se on. Lentäjän ura ollut jo pienestä lähtien haaveena ja jos tähän nyt tyssää..  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simo hei, ei se välttämättä siihen tyssää!! Nyt vähän positiivista ajatusta peliin!! Kaikkea hyvää sinulle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli diagnosoitu astmaatikko on liikennekoneen kipparina tai vaikka pienemmänkin matkustajakoneen puikoissa, voivat mahdollisen astmakohtauksen vaikutukset olla dramaattiset. Tätähän lentoyhtiön johto pelkää - vaikka medicalin olisikin saanut taskuunsa.  Vaikuttanee siis haasteita lisäävästi työmarkkinoilla.  Onnea kuitenkin tulevaisuuteen.

 

Astmasta tuskin tulee mitään rajoituksia lupakirjaan (medikaali on toinen asia), mutta muista sairauksista voi seurata rajoitus esim. liittyen tyyppikelpuutukseen ja päällikkönä oloon, että se rajoitetaan vain toimintaan hyväksytyn perämiehen kanssa. Myös ikä taitaa tuoda tällaisia rajoituksia, jos en väärin muista. Tällaiset tilanteet aiheuttavat lisäsäätöä yhtiön puolelta.

 

Mutta ei pidä lannistua! Eikun vaan unelmaa toteuttamaan, kannattanee aloittaa unelma toteutus medikaali 1 tarkastuksella, ettei tule yllätyksiä :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simolle pieni vinkki vähän vanhemmalta ilmailijalta. Ei välttämättä kannata tuijottaa niin yksisilmäisesti yksinomaan ammattilentäjän uraan. Ilmailu teollisuudenalana on niin laaja, monipuolinen ja mielenkiintoinen, ettei siinä kokonaisuudessa yhden ammatin yliarvostus ammatinvalintatilanteessa pitäisi merkitä kovinkaan paljoa. Ilmailuteollisuus kokonaisuudessaan tarjoaa monta erinomaista ammattia, jotka jokatapauksessa liittyvät lentämiseen. Saattavatpa olla paljon mielenkiintoisempiakin kuin itse lentäminen. Kannattaa ehkä vähän avartaa näkökulmaa.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simolle pieni vinkki vähän vanhemmalta ilmailijalta. Ei välttämättä kannata tuijottaa niin yksisilmäisesti yksinomaan ammattilentäjän uraan. Ilmailu teollisuudenalana on niin laaja, monipuolinen ja mielenkiintoinen, ettei siinä kokonaisuudessa yhden ammatin yliarvostus ammatinvalintatilanteessa pitäisi merkitä kovinkaan paljoa. Ilmailuteollisuus kokonaisuudessaan tarjoaa monta erinomaista ammattia, jotka jokatapauksessa liittyvät lentämiseen. Saattavatpa olla paljon mielenkiintoisempiakin kuin itse lentäminen. Kannattaa ehkä vähän avartaa näkökulmaa.

 

Seppo     

 

Mielessä on käynyt lennonjohtajan tai lentomekaanikon ura jossei lentäjäksi tie ei aukene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, kyllä ilmailuun pääsee suht lähelle vaikka ei sitten ihan "lupakirjahommiin" pääsisikään!

Itselläni on MS -tauti, joka nyt kyllä ei käytännössä juuri diagnosointia enempää olekaan viimeisen 10 vuoden aikana haitannut muutamaa (todella poikkeuksellisista elämäntilanteista johtuvaa) tilannetta enempää, eli on olemasa lähinnä paperilla.

Itse olen töissä Finncommilla Ops Controlissa, joka kattaa esim. Finnairista poiketen paljon laajemman alan, eli meillä on (toki paljon pienempänä yhtiönä) crew control, dispatch, ja NCC yhteen, eli me hoidetaan konerotaatiot, miehistörotaatiot ja reittisysteemit muiden hommien ohella.

Töitä saa toki ihan oikeasti paiskia,  mutta saa tutustua todella mahtaviin ihmisiin joita tuolla taivaalla lentelee, ja saa rakennella mitä ihmeellisempiä lentoja jos/kun joku ongelma siihen "pakottaa"...

 

Kyllä mulla oikeasti vieläkin on "selkäytimessä" jonkinlainen lupakirja että pääsisi edes lentämään, mutta täytyy nyt kuitenkin lompakon ehdoilla mennä  :-\

Silti tykkään työstäni työnä (ei puhuta palkasta  :'( ) koska oikeasti voin käydä polttamassa näppini PITOT -putkessa (btdt), vikitellä lentoemoja (en tunnusta), yms kivaa ;D

Vaikka tekis mieli edes joskus lentää.

Ehkä jonain päivänä...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rikulla on asennetta, onneksi olkoon.

 

Ps. Jatka vain sitä vikittelyä vaikket tunnustakaan. Lentoemännistä saa maailman parhaita vaimoja.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tulipa vain mieleeni Simo , että onko/saako työnantaja tietoja työnhakijan terveydentilasta. Jos se medical1 niin onko asia sillä selvä?! Itse pk-yritys työnantajana en tiedä henkilöstön tarkemmasta terveydentilasta ainakaan yhtään mitään. Tosin voipi olla täysin eri asia, kun kyseessä on esim. FINNAIR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vain mieleeni Simo , että onko/saako työnantaja tietoja työnhakijan terveydentilasta. Jos se medical1 niin onko asia sillä selvä?! Itse pk-yritys työnantajana en tiedä henkilöstön tarkemmasta terveydentilasta ainakaan yhtään mitään.

 

Ei se työnantaja niitä tietoja miltään ulkopuoliselta taholta saa, mutta se voi teettää itse terveystarkastuksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vain mieleeni Simo , että onko/saako työnantaja tietoja työnhakijan terveydentilasta. Jos se medical1 niin onko asia sillä selvä?! Itse pk-yritys työnantajana en tiedä henkilöstön tarkemmasta terveydentilasta ainakaan yhtään mitään. Tosin voipi olla täysin eri asia, kun kyseessä on esim. FINNAIR.

 

Valehteleminen/tietoinen kertomatta jättäminen ei myöskään ole uran kannalta paras vaihtoehto vaikkei työnantaja ko.  tietoa saisikaan työhönottotilanteessa kaiveuttua esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko olla hyväksikäyttäjä: Onko mun MS-taudin takia mahdollista saada riittävää medikaalia joko UPL tai PPL -lupakirjalle?

Sairaus on hallinnassa jopa ilman lääkitystä (ei välttämättä oirettakaan useampaan vuoteen vaikka en pahemmin itseäni lääkitse), ja aikaisemmin ne oireet mitä on ollut, on olleet joko tunto-oireita tai puutumista. Silmiin ei ole kertaakaan yli 10 vuoden aikana vaikuttanut. Tauti on lähinnä "todettu", eikä sen olemassaoloa välttämättä edes muista.

 

Tuli prkl kokeiltua Cessnaa, ja nyt kyllä lähtee moottoripyörä myyntiin jos on mitään toivoa saada lupakirja  :-\

Tuo kun oli ainoa asia mistä oon muutamaan vuoteen oikeasti nauttinut vaatteet päällä!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko olla hyväksikäyttäjä: Onko mun MS-taudin takia mahdollista saada riittävää medikaalia joko UPL tai PPL -lupakirjalle?

Sairaus on hallinnassa jopa ilman lääkitystä (ei välttämättä oirettakaan useampaan vuoteen vaikka en pahemmin itseäni lääkitse), ja aikaisemmin ne oireet mitä on ollut, on olleet joko tunto-oireita tai puutumista. Silmiin ei ole kertaakaan yli 10 vuoden aikana vaikuttanut. Tauti on lähinnä "todettu", eikä sen olemassaoloa välttämättä edes muista.

 

Tuli prkl kokeiltua Cessnaa, ja nyt kyllä lähtee moottoripyörä myyntiin jos on mitään toivoa saada lupakirja  :-\

Tuo kun oli ainoa asia mistä oon muutamaan vuoteen oikeasti nauttinut vaatteet päällä!

 

 

 

Voiskohan olla mahdollista varmistusohjaajan kanssa? Kannattaa selvittää sekin vaihtoehto!

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Muuta en tiedä kun,että itellä on astma ja joudun käymään samoissa testeissä kun tehdään ammatti lentäjille. Kokeessa altistetaan huomattavalle määrälle epäpuhtauksia sisäänhengitettynä jonka jälkeen mitataan keuhkojen kapasiteetti.

Tämä koe maksaa 450euro. Aiheuttaa pieniä muutoksia täysin terveilläklin kuulemma. Mulla pysy kohtuulisen hyvin sallituissa lukemissa,vaikka selvästi huomas,et jotain ylimääräistä on keuhkoissa.

 

Mul 2

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain huonoja uutisia:

 

Euroopan ilmailuviranomaismääräysten perusteella diagnosoitu vaikka kuinkakin oireeton MS-tauti on pysyvä este lentolupakirjan saamiselle olipa kyse sitten ultralight-lentokoneesta tai suuremmasta lentoaluksesta. Perussyynä on se, että sairaus vaikuttaa keskushermoston (aivojen) toimintaan. Keskushermostosairaudet (MS mukaan lukien) eivät ole ilmailussa sallittuja.

Ilmailuharrastusta lentäjän roolissa sairaus ei kuitenkaan salli.

 

Leikkelin tuota osittain lyhyemmäksi, asiayhteys kuitenkin säilyy muuttumattomana.

 

Jos joku joskus kokoaa jonkinlaisen "sairaudet, esteenä ilmailulle" -stickyn, tämän vois liittää sinne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään