Petri Lehtovirta

Kehärata törmäsi mikrobeihin - vuosien myöhästymisestä miljoonalasku? (OLI: Kehärata Helsinki-Vantaa

38 viestiä aiheessa

Kehäradan tunneliin, jota louhitaan Helsinki-Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle, tihkuu maaperästä propyleeniglykolin hajoamistuotteita, kertoo Liikennevirasto.

 

Liikenneviraston mukaan on vielä vaikeaa arvioida miten haitallisia tunnelissa esiintyvät mikrobit ovat. Työt tunnelissa keskeytetään ympäristö- ja työterveysviranomaisten jatkoselvitysten ajaksi. Liikennevirasto tiedottaa jatkotoimenpiteistä, kun lisätietoja saadaan.

 

http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article508903.ece?s=r&wtm=-30092010

 

---------------- Edit ----------

 

Liikenneviraston tiedote

 

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/fi/uutiset/2010/9-102010/20100930_keharata_gykoli

 

Kivoja "mömmökuvia" Aamulehdessä:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/kuin-tieteiselokuvasta-tallaista-mommoa-lentokentan-alta-loytyi/192114

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siellä kiitoteiden (ja tulevan kehäradan) alla kulje myös Päijännetunneli.

 

Mitä me pääkaupunkiseudulla nyt juomme?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä me pääkaupunkiseudulla nyt juomme?

 

Ilmeisesti ketään teitä siellä ei ainakaan ensi talvena pahemmin palele.  :laugh:

 

PR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siellä kiitoteiden (ja tulevan kehäradan) alla kulje myös Päijännetunneli.

 

Mitä me pääkaupunkiseudulla nyt juomme?

 

Voi pahimmassa tapauksessa taas alkaa maistua Vantaa.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siellä kiitoteiden (ja tulevan kehäradan) alla kulje myös Päijännetunneli.

 

Mitä me pääkaupunkiseudulla nyt juomme?

 

Suosittelisin juomaan Ramlösaa tai Pellegrinoa lasipullosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyödäänkö vetoa että ketään ei tulla koskaan syyttämään saati tuomitsemaan tässä tapauksessa mistään ympäristörikoksista, sillä onhan mummonmökin tiskivedet luonnossa moninverroin vaarallisempaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko, että juomaveden laatuun tuo vaikuttaa, koska Päijännetunneli on kokonaan louhittu kallioon, ja tuo mikrobikasvusto tuottaa rikkihappoa, joka on erityisen haitallista nimenomaan betonille (jolla vuorataan ratatunnelia, asemia jne). Mutta nolo juttu ilman muuta etenkin kun eihän tuota glykolia olisi

pitänyt joutua virallisten tietojen mukaan luonnon pariin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko, että juomaveden laatuun tuo vaikuttaa, koska Päijännetunneli on kokonaan louhittu kallioon, ja tuo mikrobikasvusto tuottaa rikkihappoa, joka on erityisen haitallista nimenomaan betonille (jolla vuorataan ratatunnelia, asemia jne). Mutta nolo juttu ilman muuta etenkin kun eihän tuota glykolia olisi

pitänyt joutua virallisten tietojen mukaan luonnon pariin.

 

On sitä virallistenkin tietojen mukaan kulkeutunut luonnon pariin, varsinkin entisaikaan ja ihan reilustikin. Eikä Finavia viime vuosienkaan (en nyt muista ulkoa, miten viimeisimmäss) ympäristöraportissakaan väitä, etteikö sitä pääsisi myös luontoon, vaikka talteenoton määrä onkin varmasti kasvanut huimasti ja suurin osa saataneen jo talteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sitä virallistenkin tietojen mukaan kulkeutunut luonnon pariin, varsinkin entisaikaan ja ihan reilustikin. Eikä Finavia viime vuosienkaan (en nyt muista ulkoa, miten viimeisimmäss) ympäristöraportissakaan väitä, etteikö sitä pääsisi myös luontoon, vaikka talteenoton määrä onkin varmasti kasvanut huimasti ja suurin osa saataneen jo talteen.

" Aiheuttamisperiaate on yksi keskeisistä yleisistä ympäristötavoitteista, joita ovat myös kestävän käytön periaate sekä läpäisyperiaate. Oikeusperiaatteet ovat tärkeä osa myös suomalaista ympäristöoikeutta, ja niillä on merkitystä esimerkiksi laintulkinnassa. Aiheuttamisperiaate (myös pilaaja maksaa-periaate, Polluter Pays Principle, PPP) määrittää, missä laajuudessa pilaaja on vastuussa oman toimintansa vaikutuksista ympäristöön. Aiheuttamisperiaatteen mukaan pilaaja maksaa aiheuttamansa kustannukset, oli kyse sitten ympäristön pilaantumisen vaarasta (esim. tuotantolaitokselle asetetut vaatimukset), ennallistamisesta (esim. pilaantuneen maa-alueen puhdistaminen) tai jo tapahtuneen ympäristövahingon korvaamisesta. Aiheuttamisperiaate on kuitenkin ohjeenomainen periaate, eikä se tule suoraan sovellettavaksi samoin kuin esimerkiksi lakien säännökset."

näinhän tuossa todetaan mutta käytännössä lentoasemilla lentoyhtiöt s.o.niiden huolitsijat levittellee  jäänpoisto/estokemikaalit ja Finavia siivoaa sotkut...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten on tämä "Helsinki-Vantaan itäinen kiitotie" ?

 

Helsinki – Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavaan Kehäradan tunneliin tihkuu maaperästä propyleeniglykolin hajoamis­tuotteita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoradan allahan se tuleva kehärata aikanaan kulkee. Tainnut mennä Jarmolla nyt puurot ja vellit sekaisin. :)

 

Tai sitten sarkasmi (tms.) jäi sulta Ansii huomaamatta. Sehän on kiitotie... ;) (Tai sitten mulla menee jo viljatkin sekaisin puurojen ja vellien kanssa!?)  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoradan allahan se tuleva kehärata aikanaan kulkee. Tainnut mennä Jarmolla nyt puurot ja vellit sekaisin. :)

 

Olen kyllä ponnekkaasti pyrkinyt pitämään vellit ja puurot kumpaisenkin omalla osastollaan - ja aika usein siinä onnistunutkin! :)

 

Mitä junanratoihin tulee, niin arvelen, että kehärata ja kiitorata kulkisivat tässä tapauksessa kuitenkin samaa linjaa samassa tasossa pikemmin kuin päällekkäin.

 

Mita taas juniin tulee, niin muistelen joskus 60-luvulla matkustaneeni moottorikiitojunan kyydissä. Niiden erikoisuus oli, että niissä oli muistaakseni moottori joka vaunussa, muistelen kuulleeni sellaisen hurinaa. Kyseisen junan veturista minulla ei ole muistikuvaa. Psstt..: http://personal.inet.fi/koti/pertti.itkonen/kiitojun.htm

 

Nyt on myös joissain nettikirjoituksissa esitetty, että VR kunnostaisi 150-vuotisjuhlansa kunniaksi jonkin vanhan junan liikenteeseen: http://jlf.fi/f19/2536-vr-150-vuotta-1862-2012-ideointia/

Anteeksi nostalgisointi, mutta ajattelin VR:n tarttuneen syöttiin - olisihan nimittäin hienoa päästä alittamaan kiitotie (RWY) moottorikiitojunalla kehärataa (circle line) pitkin!  ;D

 

t. J

 

P.S. Sopulillehan sarkasmi oli tietty tarkoitettu!

P.P.S. Anteeksi myös off-topic!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain luin (tai kuulin uutisista), että olisi jossain terminaalien edustalla. En kylläkään löydä linkkiä ao. uutiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain luin (tai kuulin uutisista), että olisi jossain terminaalien edustalla. En kylläkään löydä linkkiä ao. uutiseen.

 

Silmä käteen. Katsokaa tämän ketjun ensimmäinen viesti, siitä Liikenneviraston tiedotteeseen ja sivun oikeassa laidassa on linkki karttaan.....

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaista mönjää näkee yleensä viikonloppuisin klo 4.00 aamuyöstä snagarin liepeillä, kun ne maggaraperunat ei tykkää pysyä kaikkien mahassa.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään