Petri Lehtovirta

Kehärata törmäsi mikrobeihin - vuosien myöhästymisestä miljoonalasku? (OLI: Kehärata Helsinki-Vantaa

38 viestiä aiheessa

Tai sitten sarkasmi (tms.) jäi sulta Ansii huomaamatta. Sehän on kiitotie... ;) (Tai sitten mulla menee jo viljatkin sekaisin puurojen ja vellien kanssa!?)  ???

 

No näinhän se taisi olla. Taidan poistuttaa itseni suosiolla takavasempaan. Täytyy vaan varoa ettei törmäile mihinkään.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Finavia:

07.10.2010

Työt Kehäradan lentoaseman tunnelissa jatkuvat

Kehäradan lentoaseman tunnelityömaalta löytyneen mikrobikasvuston analyysit ovat valmistuneet eikä laboratoriotulosten perusteella ole estettä jatkaa töitä työmaalla.

 

 

Työterveyslaitos on arvioinut tuloksia ja kaikkien mitattujen haittatekijöiden ilmapitoisuudet ovat melko pieniä. Lausunnossaan 7.10.2010 Työterveyslaitos toteaa, että työntekijöiden altistuminen kemiallista ja/tai biologista alkuperää oleville haittatekijöille on vähäistä tai merkityksetöntä eikä näe estettä töiden jatkamiselle.

 

Työt tunnelissa jatkuvat ensi viikolla

Näytteiden ottoa tunnelin mikrokasvustoista jatketaan ja THL tutkii näytteitä, jotta voidaan reagoida, jos tilanne muuttuu. Tunnelista puhdistetaan olemassa olevat mikrobikasvustot Työterveyslaitoksen antamia ohjeita noudattaen.

 

Liikennevirasto tutkii, miten mikrobikasvuston vaikutus valmiiseen betonitunneliin voidaan eliminoida.

 

Lähde:

www.keharata.fi

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvio kustannuksista: 20 miljoonaa

 

Nostetaan panoksia:

 

Liikennevirasto ja Finavia ovat käynnistämässä neuvotteluja siitä, kenelle kuuluu kehäradan glykolivuodon laskun maksu.

 

Vaihtoehtoja on kaksi: kehärataa rakentava liikennevirasto tai lentoasemaa hoitava Finavia.

 

Lentoaseman maaperään kertynyt glykoli nostaa kehäradan rakennuskuluja 35 miljoonalla eurolla.

 

Uutisoi Tekniikka & Talous -lehti YLEä siteeraten

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaan panoksia:

 

Liikennevirasto ja Finavia ovat käynnistämässä neuvotteluja siitä, kenelle kuuluu kehäradan glykolivuodon laskun maksu.

 

Vaihtoehtoja on kaksi: kehärataa rakentava liikennevirasto tai lentoasemaa hoitava Finavia.

 

---------------------------------------------------------

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote 15.03.2012

---------------------------------------------------------

 

Kehäradan glykolikustannukset puoliksi

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt Kehäradan glykoliongelman lisäkustannuksia.

 

Ministeriö esittää nyt tiedossa olevien, Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialueella toteutuvien 45 miljoonan euron lisäkustannusten jakamista Liikenneviraston ja Finavia Oyj:n kesken siten, että Finavia Oyj maksaa lisäkustannuksista Liikennevirastolle 22,5 miljoonaa euroa. Osapuolet sopivat maksun yksityiskohdista keskenään tarkemmin. Toteutuneita kustannuksia on tällä hetkellä 8,4 miljoonaa euroa.

 

Liikenne- ja viestintäministeriön kannanoton mukaan glykoliongelman vahingonkorvausta ei voi oikeudellisin perustein yksiselitteisesti ratkaista. Ministeriö esittää Liikennevirastolle ja Finavia Oyj:lle kustannusjakoratkaisua, koska hankkeen rahoitus ja aikataulu eivät mahdollista pitkää oikeuskäsittelyä. Ministeriöllä ei myöskään ole hallinnonalallaan sellaista yleisen edun vaatimusta, joka edellyttäisi asian oikeudellista ratkaisua.

 

Ministeriön kannanotto ei sisällä oikeudellista arviota tai ratkaisua mahdollisen vahingonkorvausvastuun perusteeseen tai määrään. Ministeriön kannanotto ei myöskään ole ennakkoratkaisu vastaavaan mahdolliseen vahingonkorvaustilanteeseen.

 

Ministeriö teettää vielä erillisen selvityksen glykoliongelmien kustannusvaikutuksissa Kehäradan muissa kohteissa. Liikenneviraston mukaan tällä hetkellä jo toteutuneet jatkoselvityskustannukset ovat noin 5 miljoonaa euroa ja mahdolliset uudet lisäkustannukset 20 miljoonaa euroa. Ylläpidon lisäkustannukset nousevat riippuen glykolin vaikutuksen suuruudesta rakenteisiin. Näiden kustannusten rahoituksesta tehdään erillinen linjaus myöhemmin.

 

GLYKOLIN AIHEUTTAMA MIKROBIKASVUSTO LYHENTÄÄ RAKENTEIDEN KÄYTTÖIKÄÄ

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman alueelle rakennettavan Kehäradan louhinnan yhteydessä havaittiin toukokuussa 2010, että tunneliin tihkuu lentokoneiden jäätymisenestoaineena käytettävää glykolia ja sen hajoamistuotteita sisältävää vettä. Glykolipitoisen veden ja sen aiheuttaman mikrobikasvuston on todettu lyhentävän betoni- ja teräsrakenteiden käyttöikää.

 

Lentokentän maaperän glykolipitoisuus on todennäköisesti aiheutunut useiden vuosikymmenten aikana.

 

Liikennevirasto vastaa Kehärata-hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta. Finavia Oyj jatkaa valtion kokonaan omistamana osakeyhtiönä edeltäjänsä Ilmailulaitoksen mukaisesti alueella lentoasematoimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kehäradan suurimpaan pulmaan eli jäänestoaineen aiheuttaman hajun poistamisen lentoaseman tiloista ja jalankulukäytävistä on löytynyt ratkaisu.

 

Kahden kilometrin verran rataa koteloidaan kaksoistunneliin, josta tehdään ilmatiivis.

 

Sisätunneli ympäröidään neljällä tuhannella metallielementillä. Pintaan levitetään vielä kumimainen, elastinen kalvo. Hajuja poistetaan myös alipaineistamalla kallion ja eristerakenteiden välinen tila.

 

Glykoliongelma nostaa rakentamiskustannuksia 738 miljoonaan euroon. Lisätyöt maksavat 50 miljoonaa euroa, joista Finavia maksaa 22 miljoonaa euroa ja valtio loput.

 

http://www.hs.fi/kaupunki/Keh%C3%A4radan+kaksoistunneli+maksaa+50+miljoonaa+euroa/a1370483417364

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas,

 

"Helsinki-Vantaan lentoasemalla käytetään glykolia vuosittain 3–4 miljoonaa litraa. Propyleeniglykolia ei luokitella vaaralliseksi, mutta vesistöön joutuessaan se hajotessaan kuluttaa happea ja aiheuttaa epämiellyttävää hajua. Toistaiseksi tarjolla ei ole haitattomampaa vaihtoehtoa."

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentokoneiden_j%C3%A4%C3%A4nesto_ja_-poistok%C3%A4sittely

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko teistä kukaan haistanut esim T1:n bussiovilla (airside) sitä mieletöntä mädänhajua. Se on juuri tuota yllämainittua paskaa ja haju tulee viemäristä. Myös T2:n huoltotunnelin suulla (landside) sama haju tulvahtaa päivittäin ilmoille. Kohta joku keksii ettei voi olla tuo pyörryttävä löyhkä terveellistä.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokentän juna-asemalla työt edistyvät, Kauppalehden jutussa videota maan alta.

 

Kesken on lähinnä aseman sisustustyötä. Alakatto puuttuu, samoin lattioiden lopulliset pinnat ja talotekniikkaa.

 

"Aikaa on viisi kuukautta, ja työtä tehdään kahdessa vuorossa. Aikaa on siis oikeasti kymmenen kuukautta, ja se riittää, kunhan kaikki suunnitellaan hyvin."

 

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/talta-nayttaa-lentokentan-juna-asema-juuri-nyt/26mMJxqG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään