Petri Lehtovirta

Star Alliance aloittaa suoran Aasian liikenteen Helsinki-Vantaalta?

78 viestiä aiheessa

Toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi Blue1:ltä uskoo, että Star Allianceen kuuluva kumppani aloittaa Aasian-liikenteen Helsinki-Vantaalta vuoden tai korkeintaan kahden vuoden sisällä

 

Blue1:n Wentjärvi ei kuitenkaan usko, että emoyhtiö SAS aloittaisi Suomesta Aasian-liikennettä.

 

- Se on jokin yhteistyöryhmäämme Star Allianceen kuuluva lentoyhtiö, mutta ei SAS, Wentjärvi toteaa Turun Sanomien ja Keskisuomalaisen yhteishaastattelussa.

 

Kauppalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomataan kuitenkin sana "uskoo".

 

Toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi Blue1:ltä uskoo, että Star Allianceen kuuluva kumppani aloittaa Aasian-liikenteen Helsinki-Vantaalta vuoden tai korkeintaan kahden vuoden sisällä

 

Uskonasiat käsitellään jossain muualla mutta odotamme innolla mikä firma, minkä ja minkälaisen asiakaskunnan perässä ovat ehkä tulossa. Toivottavasti eivät tee laskelmia pelkästään junalla Venäjältä tulevien pohjalta.  :laugh:

 

Ja onhan näitä uskomuksia nyt kymmenen vuotta kuunneltu miten on ihan huulilla jonkun kaukoliikenneyhtiön tulo Helsinki-Vantaalle. Thai on esimerkiksi ollut tulossa lähes joka vuosi. Ehkä paras oli se kun viisi vuotta sitten Bangkok Airways oli tulossa Helsinkiin seuraavan talvena A350 tai 787 -koneilla.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomataan kuitenkin sana "uskoo".

 

Blue1:n johtaja lienee tässä kuitenkin hiukan tavallista foorumikirjoittelijaa merkittävämpi uskonnollinen johtaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n johtaja lienee tässä kuitenkin hiukan tavallista foorumikirjoittelijaa merkittävämpi uskonnollinen johtaja.

 

Ehkä joillekin.

 

Siihen saakka kun mitään konkreettista näyttöä ei ole, niin uskonasiat on samassa kastissa kun Feel Air ja DY:n kaukolennot. Vain teot ratkaisevat, ei puheet.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thain luulisi olevan näistä se selvin vaihtoehto kun kerran lentävät jo Osloon, Kööpenhaminaan ja Tukholmaan.

 

Tai sitten ei koska näihin kaupunkeihin Blue1 jo syöttää Thain lennoille.

 

Mikä noista nyt olisi yhtiö joka saa kerättyä businessmatkustajia Suomesta ja mihin kaupunkiin, niin että reitillä olisi jotain mahdollisuuksia selvitä? Aika hiljaista kyllä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku joka sijoittaa sopibvalle reitille Jättibussin, saa imaistua melkoisen siivun Finnairin Aasian liikenteestä. Siis siitä mikä markkinoiden siirtymisestä Luftwaffelle jää jäljelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minäkään usko että Thai olisi vaihtoehto vain sen takia että lentävät jo nyt EKCH, ESSA ja ENGM.

 

Mikä noista nyt olisi yhtiö joka saa kerättyä businessmatkustajia Suomesta ja mihin kaupunkiin, niin että reitillä olisi jotain mahdollisuuksia selvitä? Aika hiljaista kyllä on.

 

Nikin listaa jos miettii ja vastata pohdintaasi:

 

ANA - Tokioon ja/tai Osakaan

Asiana - Incheoniin

Singapore Airlines (777lla olisi kyllä makeaa) – Singaporeen

 

Kyllähän siis vaihtoehtoja löytyy ainakin tuosta ylläolevasta listasta. Asia on tietysti eri mitkä ovat selviämis-mahdollisuudet, mutta hyvällä syöttöliikennesuunnittelulla ja asianmukaisella hinnoittelulla ja ehdoilla eli flexia liikematkustajille, niin miksi ei?

 

Toisaalta olen kyllä samaa mieltä Ilkan kanssa siitä että uskon asiat ovat uskon asioita vaikka kuka sen sanoisi. Mutta aina sopii toivoa, varsinkin SIA 777 (*kuolaa näppikselle ;) )

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis siitä mikä markkinoiden siirtymisestä Luftwaffelle jää jäljelle.

 

Tästä käänteestä olisi kiva kuulla lisääkin. Lufthansan hinnoittelu on kuitenkin melkoisen korkea vrt. Finnair.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä käänteestä olisi kiva kuulla lisääkin. Lufthansan hinnoittelu on kuitenkin melkoisen korkea vrt. Finnair.

 

 

Noihin isoihin busseihin he kykenevät myymään halvemmilla yksikköhinnoilla kannattavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noihin isoihin busseihin he kykenevät myymään halvemmilla yksikköhinnoilla kannattavasti.

 

Jaa, mä kun kuvittelisin että niiden pääomakuluja kuoletetaan vielä ja pitkään.

 

Tähän asti 380-kalusto on nostanut lippujen hintoja niillä reiteillä, mutta onneksi tiedät Lufthansan toimivan toisin!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, mä kun kuvittelisin että niiden pääomakuluja kuoletetaan vielä ja pitkään.

 

Tähän asti 380-kalusto on nostanut lippujen hintoja niillä reiteillä, mutta onneksi tiedät Lufthansan toimivan toisin!

 

 

Peruslogiikkaa:

1) Kaikista paitsi lahjoituksena saaduista, varastetuista tai perityistä koneista maksetaan yleensä pääomakuluja.

2) Ison bussin ideana, kuten yleensäkin penkkimäärän kasvattamisessa, on saada penkin hinta alas -> parempi kate

3) Taannoin näkyi massoittain Seutulassa enemmän tai vähemmän täysipäisiä ihastelemassa ko. konetta. Samalta porukalta saa helposti kuorittua extraa. Kerma kannattaa kuoria päältä.

 

Pidemmällä aikavälillä ne yhtiöt jotka eivät ymmärrä tai kykene lähtemään kisaan mukaan, siis alentamaan kustannuksia, tulevat menettämään markkinaosuuksia ja taloudelliset mahdollisuudet heikkenevät entisestään. Ilmeisesti Finskillä ei olla ihan ajan hermolla ja kohta loppuu veronmaksajilta sadat miljoonat -> fiksummin pelannut voittaa.

 

Finnairilla on tällä hetkellä se lyhyempi tikku kourassa. He ovat joutuneet lähtemään samaan vortexiin missä SAS on seilannut jo pitkään. Ei se heti sakkaa mutta sillävälin minä äänestän niillä euroilla jotka verottajalta ovat jääneet itselleni ja ostan parempaa palvelua, laatua ja toimivuutta.

 

Em. skenaario ei ole 1.10.2010 tilanne mutta kehityskulku on lähes väistämätön ja signaalit ovat olleet näkyvissä jo vuosia sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Etköhän nyt Markku hieman yliarvioi A380:ä? Ei ole järkeä lentää suuremmalla koneella puolityhjänä kuin pienellä melkein täytenä.
Lentääkö waffe puolityhjänä.....

Ja eiköhän niitä kustannuksia voi pienentää muillakin keinoilla kuin hankkimalla isompia koneita?
Kyllä. Vaikka tinkimällä palvelusta. Sillä tiellä finski ei pärjää, vaikka onkin siihen ajautunut.

Ja esim. Emiratesin tapauksessa A380:n ja B77W:n ero paikka määrissä ei välttämättä ole hurja (A380 pienin conf. 489 (14/76/399) vrt. B77W max.conf. 442 (0/42/400). Jos ajatellaan että on lama aika ja paikkoja first- ja business-luokkiin myydään nihkeästi, niin ei se A380 välttämättä tuota sitä voittoa sen enempää kuin B77W. Saattaa olla jopa toisinpäin?
Niin?

PS: lama meni jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peruslogiikkaa:

1) Kaikista paitsi lahjoituksena saaduista, varastetuista tai perityistä koneista maksetaan yleensä pääomakuluja.

2) Ison bussin ideana, kuten yleensäkin penkkimäärän kasvattamisessa, on saada penkin hinta alas -> parempi kate

3) Taannoin näkyi massoittain Seutulassa enemmän tai vähemmän täysipäisiä ihastelemassa ko. konetta. Samalta porukalta saa helposti kuorittua extraa. Kerma kannattaa kuoria päältä.

 

Pidemmällä aikavälillä ne yhtiöt jotka eivät ymmärrä tai kykene lähtemään kisaan mukaan, siis alentamaan kustannuksia, tulevat menettämään markkinaosuuksia ja taloudelliset mahdollisuudet heikkenevät entisestään. Ilmeisesti Finskillä ei olla ihan ajan hermolla ja kohta loppuu veronmaksajilta sadat miljoonat -> fiksummin pelannut voittaa.

 

Finnairilla on tällä hetkellä se lyhyempi tikku kourassa. He ovat joutuneet lähtemään samaan vortexiin missä SAS on seilannut jo pitkään. Ei se heti sakkaa mutta sillävälin minä äänestän niillä euroilla jotka verottajalta ovat jääneet itselleni ja ostan parempaa palvelua, laatua ja toimivuutta.

 

Em. skenaario ei ole 1.10.2010 tilanne mutta kehityskulku on lähes väistämätön ja signaalit ovat olleet näkyvissä jo vuosia sitten.

Mitä yhteistä Finnair vs. SAS:lla on? Tietääkseni Finnairille tulee/on tullut uusia koneita, kun taas SAS lentää vanhoilla, tiedätkö miksi MrVirtanen.

Lisäksi Finnair laajentaa, kokoajan kaukolentojaan, miten mainitsemasi SAS?

Se että A380 koneita Finnairilla ei ole on järki syyt. Helsingistä ei ole tarpeeksi volyymiä täyttämään niitä. Siitäkin huolimatta vaikka kentän laidalla olikin uteliaita katselijoita.

 

Kulujahan Finnair on leikannut jo vuosikausia, vai voitko väittää muuta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä yhteistä Finnair vs. SAS:lla on? Tietääkseni Finnairille tulee/on tullut uusia koneita, kun taas SAS lentää vanhoilla, tiedätkö miksi MrVirtanen.

Lisäksi Finnair laajentaa, kokoajan kaukolentojaan, miten mainitsemasi SAS?

Se että A380 koneita Finnairilla ei ole on järki syyt. Helsingistä ei ole tarpeeksi volyymiä täyttämään niitä. Siitäkin huolimatta vaikka kentän laidalla olikin uteliaita katselijoita.

 

Kulujahan Finnair on leikannut jo vuosikausia, vai voitko väittää muuta?

 

Et ehkä huomannut punaista lankaa. SAS:ia käytin malliesimerkkinä siitä miten lentoyhtiö hitaasti kuolee. Viime talveen asti Finnair oli, mm. mainitsemistasi syistä johtuen, kuronut eroa SAS:n ja pysynyt poissa tuolta luiskalta. Samaan aikaan on tuudittauduttu väärään turvallisuudentunteeseen hienolla aasian strategialla, josta lähivuosina napsaistaan oksa poikki.

 

Nyt johtuen Finnairin flegmaattisuudesta, riskinottokyvyn (tai mahdollisuuksien?) puutteesta, yhtiö valuu samalle luiskalle. Hienonen näki riskit jo vuosia sitten ja me muutkin vuosi, kaksi sitten. Hän veti johtopäätöksensä ja viimeisenä pelastusrenkaana yhtiölle yritti saada sitä vielä omilla toimillaan (näyttävällä erolla) kuiville mutta ei.

 

Mä en tästä jaksa enempää väääntää, jos johto ei kykene ymmärtämään, ei varmaan siihen pysty valtaosa tämän foorumin kirjoittajistakaan. Nythän näistä voi jo julkisesti huudella, kun tilanneanalyysissä ei ole enää mitään rahanarvoista jäljellä. Siis sellaista joka ei olisi itsestäänselvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ehkä huomannut punaista lankaa. SAS:ia käytin malliesimerkkinä siitä miten lentoyhtiö hitaasti kuolee. Viime talveen asti Finnair oli, mm. mainitsemistasi syistä johtuen, kuronut eroa SAS:n ja pysynyt poissa tuolta luiskalta. Samaan aikaan on tuudittauduttu väärään turvallisuudentunteeseen hienolla aasian strategialla, josta lähivuosina napsaistaan oksa poikki.

 

Nyt johtuen Finnairin flegmaattisuudesta, riskinottokyvyn (tai mahdollisuuksien?) puutteesta, yhtiö valuu samalle luiskalle. Hienonen näki riskit jo vuosia sitten ja me muutkin vuosi, kaksi sitten. Hän veti johtopäätöksensä ja viimeisenä pelastusrenkaana yhtiölle yritti saada sitä vielä omilla toimillaan (näyttävällä erolla) kuiville mutta ei.

 

Mä en tästä jaksa enempää väääntää, jos johto ei kykene ymmärtämään, ei varmaan siihen pysty valtaosa tämän foorumin kirjoittajistakaan. Nythän näistä voi jo julkisesti huudella, kun tilanneanalyysissä ei ole enää mitään rahanarvoista jäljellä. Siis sellaista joka ei olisi itsestäänselvää.

 

Johdon flegmaattisuus? Eikö Aasian strategia ole mahdollisuus? Jos mielestäsi ei, niin onko se silloin riski? Koita päättää, tai kerro niin että näinkin tyhmä ymmärtää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peruslogiikkaa:

1) Kaikista paitsi lahjoituksena saaduista, varastetuista tai perityistä koneista maksetaan yleensä pääomakuluja.

2) Ison bussin ideana, kuten yleensäkin penkkimäärän kasvattamisessa, on saada penkin hinta alas -> parempi kate

3) Taannoin näkyi massoittain Seutulassa enemmän tai vähemmän täysipäisiä ihastelemassa ko. konetta. Samalta porukalta saa helposti kuorittua extraa. Kerma kannattaa kuoria päältä.

 

Pidemmällä aikavälillä ne yhtiöt jotka eivät ymmärrä tai kykene lähtemään kisaan mukaan, siis alentamaan kustannuksia, tulevat menettämään markkinaosuuksia ja taloudelliset mahdollisuudet heikkenevät entisestään. Ilmeisesti Finskillä ei olla ihan ajan hermolla ja kohta loppuu veronmaksajilta sadat miljoonat -> fiksummin pelannut voittaa.

 

Finnairilla on tällä hetkellä se lyhyempi tikku kourassa. He ovat joutuneet lähtemään samaan vortexiin missä SAS on seilannut jo pitkään. Ei se heti sakkaa mutta sillävälin minä äänestän niillä euroilla jotka verottajalta ovat jääneet itselleni ja ostan parempaa palvelua, laatua ja toimivuutta.

 

Em. skenaario ei ole 1.10.2010 tilanne mutta kehityskulku on lähes väistämätön ja signaalit ovat olleet näkyvissä jo vuosia sitten.

 

Kehityskulku on täysin päinvastainen. Polttoaineiden kallistuessa kannattaa lentää vain pienillä absoluuttiselta polttoaineenkulutukseltaan taloudellisella kalustolla niitä harvoja matkustajia, joilla on vielä varaa lentää. Lentomatkailusta tulee taas vain harvojen ja valittujen etuoikeus. lippujen hinnat voidaan silloin asettaa talouden kannalta riittävän korkealle.

 

Tämän kehityksen on jo aloittanut esimerkiksi British Airways vaihtamalla osan New Yorkin liikenteestä A319 koneella hoidettavksi.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämän kehityksen on jo aloittanut esimerkiksi British Airways vaihtamalla osan New Yorkin liikenteestä A319 koneella hoidettavksi.

 

jk

 

Tarkennus, A318.

 

London City-New York, pelkkä bisnesluokka.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehityskulku on täysin päinvastainen. Polttoaineiden kallistuessa kannattaa lentää vain pienillä absoluuttiselta polttoaineenkulutukseltaan taloudellisella kalustolla niitä harvoja matkustajia, joilla on vielä varaa lentää. Lentomatkailusta tulee taas vain harvojen ja valittujen etuoikeus. lippujen hinnat voidaan silloin asettaa talouden kannalta riittävän korkealle.

 

Tämän kehityksen on jo aloittanut esimerkiksi British Airways vaihtamalla osan New Yorkin liikenteestä A319 koneella hoidettavksi.

 

jk

 

Minusta tämä kehityskulku tuli kuvattua jo Mad Maxissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietityttää voiko London Cityn kentältä tuota suuremmalla koneella edes lentää ja voiko Finnairia ja kymmenen kertaa suurempaa Lufthansaa edes yrittää järkevästi vertailla?

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin, etta Thai Airways olisi ainoa mahdollisuus. ANA lensi joskun aikoinaan Pohjoismaihin, mutta sekaan ei kannattanut. Suomen ja Aasian valilla O&D-liikennetta on rittavasti Thaimaahan, mutta sekin pitkalti low-yield lomaliikennetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en tästä jaksa enempää väääntää, jos johto ei kykene ymmärtämään, ei varmaan siihen pysty valtaosa tämän foorumin kirjoittajistakaan. Nythän näistä voi jo julkisesti huudella, kun tilanneanalyysissä ei ole enää mitään rahanarvoista jäljellä. Siis sellaista joka ei olisi itsestäänselvää.

 

Nämä kotisohvalta lentoyhtiöitä johtavat ja strategioita suunnittelevat kotisohvapääjohtajat osaavat sitten aina piristää päivää.  :laugh: On Mad Maxia, flegmaattisuutta ja tuomiopäivää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Star* mutta Aasiasta puheen ollen jospa Helsinkiä kokeileekin Qatar Airways kapearunkoisella, niin kuin aloitti Köpiksessä ja Tukholmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietityttää voiko London Cityn kentältä tuota suuremmalla koneella edes lentää ...

 

Eikä sekään voi nousta edes riittävästi polttoinetta mukaanaan lentääkseen New Yorkiin, vaan joutuu tekemään välilaskun Shannonissa. Eli jos tuosta reitistä nyt yrittää hakea jotain yleisempiä visioita lentomatkustuksen tulevaisuudesta, takuulla menee metsään ja tosi pitkälle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään