Petri Lehtovirta

Star Alliance aloittaa suoran Aasian liikenteen Helsinki-Vantaalta?

78 viestiä aiheessa

Eikä sekään voi nousta edes riittävästi polttoinetta mukaanaan lentääkseen New Yorkiin, vaan joutuu tekemään välilaskun Shannonissa. Eli jos tuosta reitistä nyt yrittää hakea jotain yleisempiä visioita lentomatkustuksen tulevaisuudesta, takuulla menee metsään ja tosi pitkälle!

 

Shannonin välilaskun aikana hoidetaan myös US Immigration, joten hyötyaikaa sekin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kotisohvalta lentoyhtiöitä johtavat ja strategioita suunnittelevat kotisohvapääjohtajat osaavat sitten aina piristää päivää.  :laugh: On Mad Maxia, flegmaattisuutta ja tuomiopäivää...

 

:thmbup: Juuri näin. On se kumma kun ei oikeat pääjohtajatkaan tajua miten tää oikeesti menee....  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä sekään voi nousta edes riittävästi polttoinetta mukaanaan lentääkseen New Yorkiin, vaan joutuu tekemään välilaskun Shannonissa. Eli jos tuosta reitistä nyt yrittää hakea jotain yleisempiä visioita lentomatkustuksen tulevaisuudesta, takuulla menee metsään ja tosi pitkälle!

 

Ei mene.

Brittiesimerkin lisäksi löytyy paljon muitakin pitkiä ja ohuita reittejä. A318  ja Lontoo City on tietysti ääritapaus

 

Suuria koneita käytettäessä tarvitaan samanlainen täyttöaste kuin pienemmilläkin -> vuoroväli harvenee, jos matkustajavirta ei ole riittävä. Pienillä koneilla voidaan lentää useampiin kohteisiin pienemmälläkin kysynnällä. Jos suuri kone olisi autuus niin miksi mikään yhtiö operoisi mitään reittejä pienillä? Atlantin reitille B757 on edelleen sopiva kone, vaikka jumbo on ollut liikenteessä neljäkymmentä vuotta. Pieni kone sitoo myös pääomaa merkittävästi vähemmän kuin suuri.

 

Sama pätee liikenteeseen Euroopasta kaukoitään. Sopivan kokoisilla koneilla, riittävän tiheillä vuoroväleillä useisiin kohteisiin. Suurkoneita tarvitaan vasta sitten, kun slotit loppuvat ja koneet ovat jatkuvasti täynnä eikä uusia kaupallisesti kannattavia kohteita enää löydy. Tämä kaikki on nykypäivää. A330 ja A340 ovat juuri sopivaa kokoisia Helsingin ja Aasian väliseen liikennöintiin.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noihin isoihin busseihin he kykenevät myymään halvemmilla yksikköhinnoilla kannattavasti.

Osaat varmaan noin tietävänä kertoa meille miksi sitten Lufthansa lentää tulevaisuudessakin useimmat kaukolentoissa Finnairin kalustoa polttoainesyöpömillä koneilla eikä lentävillä ryhävalailla  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kotisohvalta lentoyhtiöitä johtavat ja strategioita suunnittelevat kotisohvapääjohtajat osaavat sitten aina piristää päivää.  :laugh: On Mad Maxia, flegmaattisuutta ja tuomiopäivää...

 

ja ilman tietyntyyppisiä lukijoita nekään ei viitisis tänne kirjoitaa :) Mutta tööttäys on aina kiva kuulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tätä nyt analyyttisesti ilman sarvia ja hampaita katsoo, niin hommasta on todettava seuraavaa:

 

1) Helsinki-Vantaa on Finskin ja OneWorldin "aluetta" ja tärkeä Aasian hubi.

2) Star Alliancesta ainoastaan Blue1 pitää kenttää hubinaan, ja Pulun kaukoliikennekin on ulkoistettu muualle. Syöttöliikennettä siis, jos mannertenvälisiä ajatellaan.

3) SAS ei osaa päättää, kumpi on Star Alliancen hubi pohjolassa, Köpis vai Tukholma. Tässä bisnesajattelu on taka-alalla, etupään vääntö tulee poliittisesta ristiinvedosta Ruotsi-Tanska-akselilla (=yksi suurimpia syitä miksi SAS ei menesty).

4) Thai lentää Köpikseen päivittäin ja Stokikseenkin talvella. Osloonkin on reitti, mutta en nyt juuri muista kuinka usein Thai sitä lentää.

5) Thai suunnitteli aikanaan BKK-HEL-OSL-reittiä, mutta siitä sitten pudotettiin HEL pois ja luotettiin että norskien rahoilla saadaan koneet täyteen.

 

Nyt jos Thai meinaisi aloittaa Helsingistä, tarkoittaisi se ensinnäkin Blue1:n roolituksen kokonaisuudistusta syöttöliikenteessä - ei regional carrier Suomesta pohjoismaihin, vaan regional carrier pohjois- Euroopasta Helsinkiin Thain koneelle. Tätä ei varmasti emo-SAS sulattaisi, varsinkin kun tämä liike tappaisi Oslon ja ehken Stokiksenkin kaukoliikenteen ja haittaisi Köpiksen hubia huomattavasti.

 

Jotta Star Alliance keskittäisi Helsinkiin pitäisi kentän olla paljon isompi - liikennettä kun tulisi SASn ja Thain lisäksi mm. Lufhansan suunnalta, ja isoilla (B747 ja A380) koneilla. Ja tähän päälle sitten syöttöliikennettä puolen euroopan verran. Not very likely, vaikka se meille suomalaisille faneille olisikin "märkä päiväuni".

 

Jos "karmeaa kasvua" Vantaan tilkulla haluaa nähdä, niin todennäköisempi päiväuni olisi että BA-Iberia ostaa Finskin, ja jakaa maailman kolmistaan:  BA hoitaa jenkkiliikenteen ja Afrikan (niinkuin nykyäänkin), Iberia Euroopan syöttöliikenteen ja Etelä-Amerikan (niinkuin nykyäänkin) ja kaikki Aasian lennot hoitaa Finnair. Oneworldin muut yhtiöt joutunevat sitten sopuetumaan tuohon kuvioon, mutta se ei välttämättä olisi edes kovin vaikeaa.

 

Starin puolella kehityksessä parasta ehkä olisi SAS:n paloissa myynti: Blue1 toimisi nykyistä paljon paremmilla edellytyksillä Lufthansan kuin SAS:n tyttärenä: reittisyöttöä olisi enemmän ja synergiahyötyä. Synergiahyödyn saamisesta surkuhupaisa esimerkki on että HEL-CPH -reitillä lentää reittilentoja SAS:n koodilla kolme eri firmaa: SAS, Blue1 ja Cimber - ei mitään järkeä muutoin kuin ruotsalaisen kompromissipoliitikon mielestä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt jos Thai meinaisi aloittaa Helsingistä, tarkoittaisi se ensinnäkin Blue1:n roolituksen kokonaisuudistusta syöttöliikenteessä - ei regional carrier Suomesta pohjoismaihin, vaan regional carrier pohjois- Euroopasta Helsinkiin Thain koneelle. Tätä ei varmasti emo-SAS sulattaisi, varsinkin kun tämä liike tappaisi Oslon ja ehken Stokiksenkin kaukoliikenteen ja haittaisi Köpiksen hubia huomattavasti.

 

...mahtaisiko se, että Thai aloittaisi, sanotaan nyt vaikka ihan päivittäisen lennon (märkä päiväuni sekin), nyt kuitenkaan tarkoittaa koko Blue1:n roolin muutosta..? Yhdellä lennolla päivässä Aasiaan kun ei pitkälle pötkitä. Blue1:n rooli on monessa mielessä tälläkin hetkellä myös ihan muuta kuin toimia syöttäjänä CPH/ARN, vaikka sillä toki sekin "tarkoitus" lienee. Kaupungeista, mistä Star Helsinkiin lentää, yleensä on jo tarjolla suora yhteys Aasiaan. Poikkeuksena jotkin kaupungit, joihin B1 liikennöi. Finnair syöttää omilla koneilla Helsingin "Aasian-aaltoihin" liikennettä kentiltä, joilta suoraa yhteyttä ei kuitenkaan ole. Lentoja on monia, sekä Euroopasta syöttäjänä että Aasiaan syötettäväksi.

Tietty joku Thai voi kaapata osan lomalentomarkkinasta, jolloin mukaan astuu liikenteen kausiluontoisuus selkeämmin.

En kyllä ihmettelesi, vaikka esim Air China olisi se joka aloittaa suorat lennot HEL-Aasia -välillä. Pirun kasvava markkina tuo Kiina aina vaan, ja kiinalaisten yhtiöiden tuotantokustannukset ovat kyllä pienet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt jos Thai meinaisi aloittaa Helsingistä, tarkoittaisi se ensinnäkin Blue1:n roolituksen kokonaisuudistusta syöttöliikenteessä - ei regional carrier Suomesta pohjoismaihin, vaan regional carrier pohjois- Euroopasta Helsinkiin Thain koneelle.

 

Hetkinen. Siis mitä asiakasryhmää Blue 1 syöttäisi Helsinkiin Thain lennolle Pohjois-Euroopasta kun Thai lentää jo nyt Köpikseen, Osloon, ja Tukholmaan?

 

Tietty joku Thai voi kaapata osan lomalentomarkkinasta, jolloin mukaan astuu liikenteen kausiluontoisuus selkeämmin.

 

Lomalentomarkkinat Bangkokiin, kun lasketaan ainakin Aurinkomatkat ulos, on niin ohut että ei ole kakussa jakamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalentomarkkinat Bangkokiin, kun lasketaan ainakin Aurinkomatkat ulos, on niin ohut että ei ole kakussa jakamista.

 

Aivan niin. Iso osa Thaimaan turisteista menee Phukettiin suoraan chartereilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..En kyllä ihmettelesi, vaikka esim Air China olisi se joka aloittaa suorat lennot HEL-Aasia -välillä. Pirun kasvava markkina tuo Kiina aina vaan, ja kiinalaisten yhtiöiden tuotantokustannukset ovat kyllä pienet.

 

Samaa mieltä. Kiinassa on aina markkinat. Joko Air China tai Shanghai Airlines voisivat tulla kysymykseen.

 

Blue1:n johtaja lienee tässä kuitenkin hiukan tavallista foorumikirjoittelijaa merkittävämpi uskonnollinen johtaja.

 

Ehkä, mutta ei ehkä ihan niin merkittävä kuin ehkä tämän lentoyhtiön johtaja  ;D

 

http://www.vaticanairlines.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Ehkäpä Finnairin Aasia strategian yhtenä tulevaisuuden uhkana on arabiyhtiöiden (erit. Emirates) nousu. Tästä oli mielenkiintoinen kommentti HS/talous elokuussa? kun LH sai toisen A380 koneensa. Uuden tulokkaan avaamana reitti söisi AY:n peruskauraa, esimerkiksi BKK 2x päivässä tuskin olisi kannattava. TK vetää jo paljon matkustajia IST kautta.

2) LH:n kaukolentokalusto on A330/340/380 sekä B747 koneita. AY:llä myös A330/340, joten en ymmärrä kommenttia:

Osaat varmaan noin tietävänä kertoa meille miksi sitten Lufthansa lentää tulevaisuudessakin useimmat kaukolentoissa Finnairin kalustoa polttoainesyöpömillä koneilla eikä lentävillä ryhävalailla 

3) Kaikille aasialaisille Star-yhtiöille KF olisi varteenotettava partneri syöttämään liikennettä eteenpäin. Tuo ajatus tuo uusia ajatuksia, varsinkin jos/kun KF saisi lentoluvat Pietariin ja Moskovaan.

4) Tämän strategian heikkous:

Jos "karmeaa kasvua" Vantaan tilkulla haluaa nähdä, niin todennäköisempi päiväuni olisi että BA-Iberia ostaa Finskin, ja jakaa maailman kolmistaan:  BA hoitaa jenkkiliikenteen ja Afrikan (niinkuin nykyäänkin), Iberia Euroopan syöttöliikenteen ja Etelä-Amerikan (niinkuin nykyäänkin) ja kaikki Aasian lennot hoitaa Finnair.

On nähdäkseni siinä, että se perustuu puhtaasti siihen, että matkustajat ovat EU-Amerikka tai EU-Aasia, eikä Amerikka-Aasia

5

Jotta Star Alliance keskittäisi Helsinkiin pitäisi kentän olla paljon isompi - liikennettä kun tulisi SASn ja Thain lisäksi mm. Lufhansan suunnalta, ja isoilla (B747 ja A380) koneilla. Ja tähän päälle sitten syöttöliikennettä puolen euroopan verran. Not very likely, vaikka se meille suomalaisille faneille olisikin "märkä päiväuni".

Tuskin LH laajarungoilla Hgissä käy ellei matkustajat mekkaloi/sairastu ym. Eiköhän tuo A380-vierailu ollut ainutkertainen, kuten lehdistö kirjoitti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tähän ketjuun, en tiedä onko ollut jo jossain muussa ketjussa:

 

Kauppalehdessä 18.2.2011 Finavian Samuli Haapasalo kertoo Finavian käyvän keskusteluja Kaakkois-Aasiasta kotoisin olevan perinteisen verkostoyhtiön kanssa liikenteen aloittamisesta Helsinki-Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Korean Air ja Asiana Airlines olisi sitten varmaan potentiaalliset vaihtoehdot? Mutta mihin ja millä? ;)

 

Tuota, E-Korea ei nyt taida olla Kaakkois-Aasiaa.

 

Jos tänne joku tulis niin ehkäpä Thai. Blue1 voisi syöttää jonkin varmaan jonkin verran matkustajia, tosin Thai taitaa jo lennellä ARN/CPH/OSL...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei ole ihan maantieto käsissä tänä iltana .. En tajua mistä (Alkon tuotenro 008323 :D) nuo lentoyhtiöt tuli ekana mieleen.. ;) Hyvä vaan olis, jos muutkin alkaisi lentämään kaukolentoja helsingistä.. ;)

 

Eikös Thai lennä melkein päivittäin Arlandasta? Oisko sit kannattavaa lentää samaan kohteesen melkeinpä vierestä? Jotenkin sellainen käsitys oli, että SK/KF syöttäisi arlandaa muun muassa tuolle reitille matkustajia suomesta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaakkois-Aasiassa Thai varmaan se potentiaalisin, ehkäpä Hgistäkin riittäisi porukkaa ainakin talvisesongin aikana esim 3v viikko. Mitäs siel muita.. Singapore, Malaysian (lensi jokunen aika sitten vielä New Yorkiin Arlandan kautta), siinäpä ne perinteiset.

 

En ihmettelisi jos Persianlahden suunnasta Qatar Airways kokeilisi Hkiä kapearunkoisella, teki saman Tukholamassa ja Köpiksessä, viimeksi mm Budapestissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bangkok ja Thaimaa ylipäätään sen sijaan tuntuvat vetävän suomalaisia turisteja puoleensa aika lailla. Toki Star Allianceen ja Kaakkois-Aasiaan kuuluu myös Singapore Airlines, joka on "perinteinen verkostoyhtiö".

 

Haapasalo ei kuitenkaan puhunut Star Alliancesta eikä mistään muustakaan allianssista mitään eli kaikki kolme ovat mahdollisia. Toisekseen en jaksa uskoa että mitään reittikohdetta avataan tänäpäivänä turistikysynnän mukaan joten avattava reitti tarvitsee sitä premium -maksajaa eli puhutaan niistä kaikken yhtiöiden jumaloimista liikematkaajista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Postasin vain tämän ketjun jatkoksi koska olen laiska enkä jaksanut enkä uskaltanut avata uutta. Joten kannattaa unohtaa otsikosta kohta "Star Alliance".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopsaan ajatellen mullakin kävi ensimmäisenä mielessä se ainakin 10 vuotta puhuttu Thai. Mutta aika paljon sekin vaati pohtimista että millä eväillä tuo onnistuisi.

 

Thai lentää Köpiksestä päivittäin Bangkokiin, enkä usko että siihen on tulossa lähiaikoina muutoksia, koskapa reitti palvelee tanskalaisten lisäksi näppärästi etelä-Ruotsin Aasianmatkailua + mitä nyt sitten SAS tyttärineen muilta euroopan kentiltä kuskaa. Sen sijaan kompastuskivenä on Tukholma, jonne ei lennetä kuin osan vuotta eikä silloinkaan kai joka päivä, ja Oslo jossa on vähän samaa ongelmaa. Ratkaisuna voisi olla se jonkin aikaa sitten esitetty OSL-HEL-BKK -reitti, jolloin Stokiksen lennot lopetettaisiin kokonaan, ja näin korvattaisiin kaksi ontuvaa reittiä yhdellä sellaisella johon tulisi lisänä suomalaismatkustajat ja Blue1:n muualta kuskaamat vaihtomatkaajat. Näin voisi olla mahdollista lentää yksi päivittäisvuoro vuoden ympäri ilman ylikapasiteettiongelmaa.

 

Oman lusikkansa soppaan tuo tietysti Thain vähemmistöosakas SAS, jolla on omiakin kaukolentoja pelissä. Jos SAS päättää lopettaa kaukorimpuilut ja pistää koneet myyntiin, jää pohjolan ilmatilaan juuri sen verran aasiantyhjiötä että tänne voisi joku jopa halutakin.

 

Mutta olishan se näky kun Thain 747 lähtis Helsingissä portilta 11 ja kaikki 400 matkustajaa odottelis boardausta siinä passintarkastuksen jälkeisessä pikkukarsinassa  :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan kompastuskivenä on Tukholma, jonne ei lennetä kuin osan vuotta eikä silloinkaan kai joka päivä, ja Oslo jossa on vähän samaa ongelmaa. Ratkaisuna voisi olla se jonkin aikaa sitten esitetty OSL-HEL-BKK -reitti, jolloin Stokiksen lennot lopetettaisiin kokonaan, ja näin korvattaisiin kaksi ontuvaa reittiä yhdellä sellaisella johon tulisi lisänä suomalaismatkustajat ja Blue1:n muualta kuskaamat vaihtomatkaajat.

 

Thain BKK-ARN-BKK on päivittäinen läpi vuoden. Thain BKK-OSL-BKK on kesällä 5/viikko ja talvella päivittäinen.

 

Millä asteikolla Thain ARN ja OSL ovat ontuvia reittejä ja Tukholma kompastuskivi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thain BKK-ARN-BKK on päivittäinen läpi vuoden. Thain BKK-OSL-BKK on kesällä 5/viikko ja talvella päivittäinen.

 

Millä asteikolla Thain ARN ja OSL ovat ontuvia reittejä ja Tukholma kompastuskivi?

 

No jos nyt ovat lisänneet vuoroja niin sitten on päivittäinen, mutta asia ei ollut noin pari vuotta sitten, jolloin kesällä Thain asiakkaat ajettiin Köpiksen kautta lentäväksi. Tukholma on kompastuskivi sen takia että se on lapsipuolen asemassa, kun vastassa on Köpis, jossa tuota asiakasvolyymiä tuntuu riittävän paremmin.

 

Pahoittelen että ylläoleva spekulaationi perustui osittain vanhentuneeseen tietoon jota en viitsinyt sitten päivittää.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään