Antti Laukkanen

Mitä lasketaan lentoajaksi? (OLI: Kävinpä rullaamassa)

22 viestiä aiheessa

Ei, en oikeasti, merkkaan vaan lentoajan.

 

Pitäiskö tässä vaiheessa taas vaihtelun vuoksi herättää henkiin keskustelu siitä, mitä se lentoaika onkaan? Vai jättää herättelemättä? En sillä, että silkka maassa rullailu muuttuisi lentoajaksi, mutta onhan se nyt melkein yhtä vaikea asia kuin moni muukin ilmailumääräyksissä määritelty asia.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäiskö tässä vaiheessa taas vaihtelun vuoksi herättää henkiin keskustelu siitä, mitä se lentoaika onkaan? Vai jättää herättelemättä? En sillä, että silkka maassa rullailu muuttuisi lentoajaksi, mutta onhan se nyt melkein yhtä vaikea asia kuin moni muukin ilmailumääräyksissä määritelty asia.

 

Niin. Keskustelua, ainakaan kovin syvällistä sellaista, siitä on vähän vaikea saada aikaiseksi. Määritelmä on ilmailumääräyksessä PEL M1-3 ja sieltä löytyy myös muitakin lentoaikoja:

 

10 Koululentoaika (Dual instruction time): Lentoaika, jona henkilö saa lentokoulutusta asianmukaisesti hyväksytyltä ohjaajalta ilma-aluksessa.

 

11 Lentoaika (Flight time): Aika siitä hetkestä alkaen, jolloin ilma-alus omalla voimallaan lähtee liikkeelle lentoonlähtöä varten siihen hetkeen saakka, kun se lennon päätyttyä pysähtyy. Huom. Näin määritetty lentoaika merkitsee samaa kuin yleisessä käytössä olevat käsitteet ‘block to block’ tai ‘chock to chock’-aika, joiden katsotaan alkavan silloin, kun ilma-alus lähtee liikkeelle lennolle lähtöä varten kuormauspaikalta ja päättyvän silloin, kun ilma-alus lennon jälkeen pysähtyy purkauspaikalle.

 

12 Lentoaika purjelentokoneella (Glider flight time): Koko lentoaika purjelentokoneella sekä hinauksessa että vapaassa lennossa laskettuna siitä hetkestä, jolloin purje lentokone lähtee liikkeelle lentoonlähtöä varten siihen hetkeen, kun se lennon päätyttyä pysähtyy.

 

13 Lentoaika purjelentokoneella lentokonehinauksessa (Aero-tow flight time - glider): Lentoaika, joka alkaa siitä hetkestä, jolloin purjelentokone lähtee liikkeelle moottorilentokoneen hinaamana lentoonlähtöä varten ja päättyy irrotushetkeen.

 

14 Lentoaika vesilentokoneella (Seaplane flight time): Lentoaika lennolla, jolla vesilentokone suorittaa lentoonlähdön vedestä tai laskun veteen.

 

Sanomattakin on selvää, että kohdassa 11 mainittu "lentoonlähtöä varten" ei tarkoita, että lentoaikaa voidaan merkitä suunnitellun lentoonlähdön eteen suoritetusta rullauksesta, jos lentoonlähtöä ei kuitenkaan tapahdu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tuossa ei eriytetä sitäkään, lasketaanko rullaus odotuspaikalle "liikkumiseksi lentoonlähtöä varten"  ;)

Ja EI, ei ole tarkoitus aiheuttaa "pahaa verta", vaan ihan veistellä noilla määräyksillä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tuossa ei eriytetä sitäkään, lasketaanko rullaus odotuspaikalle "liikkumiseksi lentoonlähtöä varten"  ;)

Ja EI, ei ole tarkoitus aiheuttaa "pahaa verta", vaan ihan veistellä noilla määräyksillä :P

 

No ei purtsikalla ole mitään järkeä laskea sitä rullausaikaa (kun hinaan sen hallilta peräkoukussa lähtöpaikalle).

 

Tämän hienon keskustelun ihanan aloituksen voisi erottaa omaksi ketjukseen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tuossa ei eriytetä sitäkään, lasketaanko rullaus odotuspaikalle "liikkumiseksi lentoonlähtöä varten"  ;)

 

Miten sitten ymmärrät kohdan 11 Huom. jälkeisen tekstin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyttääkö kukaan enää omassa päiväkirjassaan tyyliä: Ilmassaoloaika + 5minuuttia. Tästä oli ehkä aikaisemmin jossain threadissa puhetta, mutta en äkkiseltään löytänyt. Olen käyttänyt tuota em. tyyliä alusta alkaen, mutta täytynee vaihtaa kirjaus blokkiaikaan seuraavasta päiväkirjasta alkaen - nykyinen kun loppuu ihan justiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiahan ei minulle lainkaan kuulu, mutta miten nykyään menetellään PPL-kurssilla? Onko koko blokkiaika oppilaalle koululentoaikaa? Maksaako oppilas koko siitä ajasta? (Tämä koskee lähinnä "ylimääräisiä" tunteja.) Jos oppilas menee minimitunneilla läpi, ovatko ne minimitunnit blokkiaikaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyttääkö kukaan enää omassa päiväkirjassaan tyyliä: Ilmassaoloaika + 5minuuttia. Tästä oli ehkä aikaisemmin jossain threadissa puhetta, mutta en äkkiseltään löytänyt. Olen käyttänyt tuota em. tyyliä alusta alkaen, mutta täytynee vaihtaa kirjaus blokkiaikaan seuraavasta päiväkirjasta alkaen - nykyinen kun loppuu ihan justiinsa.

 

Joo, nää on niitä ihmeellisyyksiä mitä on opetettu vuosien saatossa ja minkä minäkin aikanaan opin mutta josta olen myös siirtynyt blokkiajan merkitsemiseen kuten pitääkin. Onkos jollain tietoa mistä tämä käytäntö on alunperin saanut alkunsa?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, nää on niitä ihmeellisyyksiä mitä on opetettu vuosien saatossa ja minkä minäkin aikanaan opin mutta josta olen myös siirtynyt blokkiajan merkitsemiseen kuten pitääkin. Onkos jollain tietoa mistä tämä käytäntö on alunperin saanut alkunsa?

 

//T

 

Ennenvanhaa tuo ohje oli painettuna ohjaajan matkapäiväkirjan etulehdelle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mistäs tulee joidenkin käyttämä lentoajan pyöristäminen lähimpään viiteen minuuttiin? Minä kirjaan minuutin tarkkuudella, jotkut taas ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ha, kannatti se naemma (sorry skandien puute)! Kutakuinkin koko lentoaikakirjo on jo loytanyt tiensa tahan ketjuun. Kuten Ari antaa ymmartaa, Rikun tulkinta on virheellinen. Aika selkeasti siina maaritellaan lentoaika. Samainen ajatus lennon suorittamisesta loytynee JAR/EU-OPS -maailmasta termina commencement of the flight. Pursilla rullausaikaa ei tietenkaan lasketa, koska sita ei ole. Pyoristykset ja viiden minuutin saannot ovat yhta kaikki patemattomia nykypaivana.

 

Lentoajan maaritelma on suomalaisiin kansallisiin maarayksiinkin kirjoitettu jo muistaaksein vuonna 1973, joten kumman sitkeassa taman asian kanssa olevat epaselvyydet asuvat.

 

Lentoaika koululennolla on (pitaisi ainakin olla) maaritelman mukaista lentoaikaa eli siis blokkiaikaa. Yleisesti kerhokoulutuksessa maksetaan ilma-ajasta, joskin kurssin hintahan voi olla myos kiintea. Kaupallisella puolella sitten taas joko maksetaan tai ei makseta rullausajasta. Jossakin laskutetaan hobbs-tunteja eli kayntiaikalaskurin mukaista aikaa, jossain taas lisataan joko todellinen tai maaratty rullaustaksa tyyliin 5 min ilma-ajan paalle.

 

Talleen mina olen taman ymmartanyt.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, nää on niitä ihmeellisyyksiä mitä on opetettu vuosien saatossa ja minkä minäkin aikanaan opin mutta josta olen myös siirtynyt blokkiajan merkitsemiseen kuten pitääkin. Onkos jollain tietoa mistä tämä käytäntö on alunperin saanut alkunsa?

 

//T

Suoritin PPL:n v.-92 ja sen aikaisessa moottorilentäjän lentopäiväkirjassa lukee kansilehdillä OHJEITA kohdassa 9. " Lentoaika lasketaan ICAO:n säännöissä määritellyllä tavalla (ns. block-to-block -aika): Lentoaika alkaa kun ilma-alus lähtee oman voimalaitteensa avulla paikoitusalueelta lentoonlähtöä varten liikkeelle, ja päättyy,kun ilma-alus on lennon jälkeen pysähtynyt paikoittamista varten. Yksittäisillä lennoilla lentokoneella lentoaika voidaan laskea myös siten ,että lentoonlähdön ja laskun välinen aika pyöristetään lähimpään täyteen viiteen minuuttiin ja tähän lisätään viisi minuuttia maakäsittelyajaksi lentoa kohden."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiahan ei minulle lainkaan kuulu, mutta miten nykyään menetellään PPL-kurssilla? Onko koko blokkiaika oppilaalle koululentoaikaa? Maksaako oppilas koko siitä ajasta? (Tämä koskee lähinnä "ylimääräisiä" tunteja.) Jos oppilas menee minimitunneilla läpi, ovatko ne minimitunnit blokkiaikaa?

 

Kyllä block to block - aika on oppilaalle lentoaikaa eli esim. Hyvinkäällä oppilaalle 45 tunnin minimilentoaikaan tulee noin noin 40 tuntia ilma-aikaa (ei tarvitse odotella puolta tuntia odotuspaikalla). Käytännössä olen havainnut, että noin 30-33 minuuttia ilma-aikaa tekee 45 minuutin lentoajan. Meillä (Jukolan Pilotit) maksetaan vain ilma-ajasta, joka merkitään lentokoneen matkapäiväkirjaan.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mistäs tulee joidenkin käyttämä lentoajan pyöristäminen lähimpään viiteen minuuttiin? Minä kirjaan minuutin tarkkuudella, jotkut taas ei.

 

Tähän asti olen pyöristänyt lähimpään viiteen minuuttiin. Ja taidan tehdä niin jatkossakin. Lopputulema taitaa pitkässä jaksossa olla kutakuinkin sama, kirjaako minuutilleen vaiko pyöristäen. Jos se pyöristäminen merkittävästi vääristäisi aikajaksoa, tuskin se olisi koskaan laillista ollutkaan. Tästäkin oli muuten juttua vuosi - kaksi sitten täällä. Kirjasin tänä vuonna ihan vertailun vuoksi puoli kautta - heinäkuun loppuun - ( 45h ) toiseen epäviralliseen vihkoon minuutin tarkkuudella ja koneen lentopäiväkirjaan pyöristäen lähimpään viiteen minuuttiin. Eroa oli jakson jälkeen 6minuuttia, jolla ei ainakaan minulle ole mitään merkitystä. Paljon lentävillä ammattilaisilla tilanne voi olla eri. Ja tietenkin ammattimaisilla Hi-Fi miehillä  ;)

 

Taitaa olla samankaltainen vääntö, kuin korpikentän lähestymisessä käytettävä aikamääre ETA vastaan ETE...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä block to block - aika on oppilaalle lentoaikaa eli esim. Hyvinkäällä oppilaalle 45 tunnin minimilentoaikaan tulee noin noin 40 tuntia ilma-aikaa (ei tarvitse odotella puolta tuntia odotuspaikalla). Käytännössä olen havainnut, että noin 30-33 minuuttia ilma-aikaa tekee 45 minuutin lentoajan. Meillä (Jukolan Pilotit) maksetaan vain ilma-ajasta, joka merkitään lentokoneen matkapäiväkirjaan.

 

Ismo

 

Sama täällä PPL-kurssia käyvänä. Block to block aika merkataan lentopäiväkirjaan. Laskutus taitaa mennä ilma-ajan mukaan, en nyt varmaksi sano.. 45h kurssin minimipituudella hinta kuitenkin kiinteä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän asti olen pyöristänyt lähimpään viiteen minuuttiin. Ja taidan tehdä niin jatkossakin. Lopputulema taitaa pitkässä jaksossa olla kutakuinkin sama, kirjaako minuutilleen vaiko pyöristäen. Jos se pyöristäminen merkittävästi vääristäisi aikajaksoa, tuskin se olisi koskaan laillista ollutkaan. Tästäkin oli muuten juttua vuosi - kaksi sitten täällä. Kirjasin tänä vuonna ihan vertailun vuoksi puoli kautta - heinäkuun loppuun - ( 45h ) toiseen epäviralliseen vihkoon minuutin tarkkuudella ja koneen lentopäiväkirjaan pyöristäen lähimpään viiteen minuuttiin. Eroa oli jakson jälkeen 6minuuttia, jolla ei ainakaan minulle ole mitään merkitystä. Paljon lentävillä ammattilaisilla tilanne voi olla eri. Ja tietenkin ammattimaisilla Hi-Fi miehillä  ;)

 

Taitaa olla samankaltainen vääntö, kuin korpikentän lähestymisessä käytettävä aikamääre ETA vastaan ETE...

 

Juu, varmaan se suunnilleen tasoittuu oikeaksi pidemmän ajan kuluessa ja sama se minulle mitä muut kirjaansa raapustaa. Kunhan kummastelin tuota tapaa pyöristää viiteen minuuttiin ja mistä se juontaa juurensa. En ole niin AIP-, OPS-, yms. määräysaddiktoitunut henkilö, että viitsisin mokomaa detaljia alkaa etsimään. Veikkaanpa, että kyseessä on jälleen yksi ns. vakiintunut toimintatapa, joka on ehkä joskus ollut jossain niistä ziljoonista määräyksistä ja joka on määräyksen jo ammoin kumouduttua jäänyt sitkeästi elämään. Kirjaan minuutin tarkkuudella, olen kai siis HI-FI-mies ;D

 

Aina muistaessani ilmoitan muuten korpikenttää lähestyessäni sekä ETA- että ETE-ajan, että kaikilla olisi hyvä ilmailumieli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjaan minuutin tarkkuudella, olen kai siis HI-FI-mies ;D

 

Aina muistaessani ilmoitan muuten korpikenttää lähestyessäni sekä ETA- että ETE-ajan, että kaikilla olisi hyvä ilmailumieli.

 

Kyllä noilla spekseillä mennään jo High-Fidelity kategoriaan  :) Kaukana horisontissa tosin siintää se Ultimate Knowledge - taso, johon mm. T.A.T.U on päässyt. Se vaatiikin jo paljon enemmän paneutumista kultaiseen kirjaan ( AIP ). Hi-Fi miehet raapivat vain pintaa, ilman suurempia intressejä paneutua määräysten kiehtovaan, mutta ah - niin arvaamattomaan maailmaan  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, varmaan se suunnilleen tasoittuu oikeaksi pidemmän ajan kuluessa ja sama se minulle mitä muut kirjaansa raapustaa. Kunhan kummastelin tuota tapaa pyöristää viiteen minuuttiin ja mistä se juontaa juurensa. En ole niin AIP-, OPS-, yms. määräysaddiktoitunut henkilö, että viitsisin mokomaa detaljia alkaa etsimään. Veikkaanpa, että kyseessä on jälleen yksi ns. vakiintunut toimintatapa, joka on ehkä joskus ollut jossain niistä ziljoonista määräyksistä ja joka on määräyksen jo ammoin kumouduttua jäänyt sitkeästi elämään. Kirjaan minuutin tarkkuudella, olen kai siis HI-FI-mies ;D

 

Aina muistaessani ilmoitan muuten korpikenttää lähestyessäni sekä ETA- että ETE-ajan, että kaikilla olisi hyvä ilmailumieli.

 

 

lasketkos ja merkkaatkos ne Zulu-aikoina tai UTC:nä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noilla spekseillä mennään jo High-Fidelity kategoriaan  :) Kaukana horisontissa tosin siintää se Ultimate Knowledge - taso, johon mm. T.A.T.U on päässyt. Se vaatiikin jo paljon enemmän paneutumista kultaiseen kirjaan ( AIP ). Hi-Fi miehet raapivat vain pintaa, ilman suurempia intressejä paneutua määräysten kiehtovaan, mutta ah - niin arvaamattomaan maailmaan  ;)

 

Kyllä meikä on enempi siellä basic knowledge -tasolla, joka tarkoittaa, että tiedän edes suunnilleen sen, mikä pitääkin tietää lento- ja huoltotoimintaani vaikuttavista ilmailun standardeista/määräyksistä. Suomen AIP ja vaikkapa FAA:n (!!!) AC43.13 ovat vain tälläisiä operatiivisen tason opuksia, en pitäisi niitä kultaisena kirjana, vaan kunnioittaisin enemmän sitä materiaalia, joka niiden taustalla vaikuttaa. Sitä materiaalia en kuitenkaan voi väittää tuntevani hyvin, mikä olisi ehdoton edellytys jo sille high fidelitylle saati sitten ultimate knowledgelle :)

 

Jotta viesti liittyisi aiheeseen, niin todettakoon, että ppl-kurssillani 45 tunnin lentoajan kohdalla oli ilma-aikaa kertynyt n. 34 tuntia. Lensin Malmilta ja lensin vielä talvella suuren osan lennoista, aika usein joutui maassa odottelemaan, ei sen takia, että kiitotieoperaatioita olisi ollut niin paljon, vaan sen takia, että lennonjohdon pitää porrastaa erityis-vfr-liikenne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

lasketkos ja merkkaatkos ne Zulu-aikoina tai UTC:nä ;D

 

njäh, kun zulua erehdyin puhumaan, totesi lennonope, että eihän mokomaa määrettä ole ollut pitkiin aikoihin. Paikallinen aika on riittävän hifiä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kyllä siis oikeasti ymmärrän tuon systeemin, mutta tuo on noissa pykälissä mielestäni (toki voin ymmärtää luetun jotenkin nurinkurisesti) sanottu jotenkin epäselvästi. En laskisi siis rullausaikaa tuohon.

Mutta joo, en ota tähän enempää kantaa itse koska en itse lennä :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kyllä siis oikeasti ymmärrän tuon systeemin, mutta tuo on noissa pykälissä mielestäni (toki voin ymmärtää luetun jotenkin nurinkurisesti) sanottu jotenkin epäselvästi.

 

Se olennainen onkin siinä lopussa, nimittäin "block to block". Kertoo aika selvästi, mikä aikaväli on tarkoitus sisällyttää mukaan. Siis myös rullausaika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään