Janne Pellikka

Käsittelemättömien kuvien ketju

129 viestiä aiheessa

Asiaa.Tätähän tässä haetaan. Sallituja säätöjä voisi olisi vain horisontin oikaisu ja rajaus.

Jee jee  :P Sorry, mutta kun en ymmärrä niin en ymmärrä... Mikä järki on laittaa jotain tuollaisia rajoituksia, kun jokainen kuva on kuitenkin aina erilainen. Ja jokaisella kuvalla on omat editionti-/jälkikäsittelytarpeensa. Jos kuva on hyvä ihan suoraan kamerasta, niin fine. Loistavaa, hienoa, upeeta ja mahtavaa. Niinhän sen pitäisi ollakin. Mutta kun 99% tapauksista ei ole. Milloin se kuva vaatii mitäkin. Miksi siis keksiä väkipakolla jotain tuollaisia rajoitteita? Enkä ymmärrä, miksi sen muokkaamattoman kuvan paikka ei olisi minkä tahansa muiden kuvien joukossa, mikäli se vain on "heti valmis"?

Mun mieleen ei oikeasti mahdu tällaiselle ketjulle, kuin yksi tarkoitus. Tähän pistetään ihan raakatavaraa, ja niitä saisi sitten muut käyttäjät käsitellä haluamikseen ja laittaa sitten niitä näytille...

Ps. unohtui jo aiemmin sanoa, että esim. tuo ketjun avauskuva on auttamattomasti tumma. Alivaloittunut ja ehkä vähän kontrastiköyhä. Sitä ei paljon pelasteta rajaamalla ja horisonttia suoristamalla  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jee jee  :P Sorry, mutta kun en ymmärrä niin en ymmärrä... Mikä järki on laittaa jotain tuollaisia rajoituksia, kun jokainen kuva on kuitenkin aina erilainen. Ja jokaisella kuvalla on omat editionti-/jälkikäsittelytarpeensa. Jos kuva on hyvä ihan suoraan kamerasta, niin fine. Loistavaa, hienoa, upeeta ja mahtavaa. Niinhän sen pitäisi ollakin. Mutta kun 99% tapauksista ei ole. Milloin se kuva vaatii mitäkin. Miksi siis keksiä väkipakolla jotain tuollaisia rajoitteita? Enkä ymmärrä, miksi sen muokkaamattoman kuvan paikka ei olisi minkä tahansa muiden kuvien joukossa, mikäli se vain on "heti valmis"?

Mun mieleen ei oikeasti mahdu tällaiselle ketjulle, kuin yksi tarkoitus. Tähän pistetään ihan raakatavaraa, ja niitä saisi sitten muut käyttäjät käsitellä haluamikseen ja laittaa sitten niitä näytille...

Ps. unohtui jo aiemmin sanoa, että esim. tuo ketjun avauskuva on auttamattomasti tumma. Alivaloittunut ja ehkä vähän kontrastiköyhä. Sitä ei paljon pelasteta rajaamalla ja horisonttia suoristamalla  :-[

Jos MODE on  tätä mieltä niin sallitaan kaikki kuvaformaatit, ja tota kai kuvia saa modaa oman maun mukaan, ja jos haluu säilyttää oman copyn niin laitaa ne watermarkit siihen fotoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos MODE on  tätä mieltä

Mainittakoon nyt kuitenkin vielä kerran, että nämä ovat vain omia henkilökohtaisia mielipiteitäni, ei ylläpidollinen kanta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu kyllä tämä aihe on vähintäänkin outo. Mutta jotkut saavat kiksit eri asioista.

Tässäpä siis pari käsittelemätöntä raw kuvaa torstailta. Ei rajattu, ei oikaistu ei säädetty. Toivottavasti näistä on iloa jollekin.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tällaiselle ketjulle mitään tarvetta? Tai ylipäätään ideaa?

Itse olen jossain määrin sormi suussa kuvankäsittelyn kanssa. En oikein tiedä aina että johtuuko itseä epätyydyttävä lopputulos huonosta raakamateriaalista vai kuvankäsittelytaidoista. Voisin siis hyvinkin mielelläni nähdä kuvapareja "ennen ja jälkeen käsittelyn". Antamaan vähän osviittaa mistä tälläkin foorumilla nähdyt hienot kuvat ovat lähtöisin. Toki varmasti suurin osa hienoista kuvista on hienoja jo suoraan "ei yhtään säädettynä" raw->jpg -konversion jälkeen, mutta melkein veikkaisin että osa on nähnyt aika paljon säätöä.

Pelkkä "säätämättömiä kuvia" -ketju ei mielestäni ihan kamalasti tarjoa.

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No hyvät kuvathan noikin on. Mitä vikaa?Sitä vaan silmä tottuu  kattoo LR:n ta muun vastaavan ohjelman kautta käsiteltynä noita kuvia ja samalla sun asitimukset kehittyy vaan vaativampaan suuntaan. Lähtökohtaisesti kaikki ollan samalla viivalla tässä ketjussa kun ei voida huomioida sitä kuinka hyvin osaa modata  kuvia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen jossain määrin sormi suussa kuvankäsittelyn kanssa. En oikein tiedä aina että johtuuko itseä epätyy, dyttävä lopputulos huonosta raakamateriaalista vai kuvankäsittelytaidoista. Voisin siis hyvinkin mielelläni nähdä kuvapareja "ennen ja jälkeen käsittelyn". Antamaan vähän osviittaa mistä tälläkin foorumilla nähdyt hienot kuvat ovat lähtöisin. Toki varmasti suurin osa hienoista kuvista on hienoja jo suoraan "ei yhtään säädettynä" raw->jpg -konversion jälkeen, mutta melkein veikkaisin että osa on nähnyt aika paljon säätöä.

Pelkkä "säätämättömiä kuvia" -ketju ei mielestäni ihan kamalasti tarjoa.

--

Lauri

Eihän se ole yhtään huono idea ,jos visoisi muille miten raakamatskusta kuvan muokkaa. Se saataa vaatia vain aikaa, mutta eiköhän tuo ole jonkun muun perehdyttävämmän valokuvaukseen liittyvän keskustelupalstan aihepiiri.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse mietin, että miksi tästä ketjusta on turhaa tehdä näin suuri haloo. Moderaattorikin on jo vastannut kysymykseen ; ei ole tarvetta ketjulle, joten miksei hän voi poistaa ketjua?  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moderaattorikin on jo vastannut kysymykseen ; ei ole tarvetta ketjulle, joten miksei hän voi poistaa ketjua?  :o

Ja täsmennyksenä siis, että ei, tässä ei olla kieltämässä tällaisen ketjun perustamista/pitämistä. Tää on vain mun henkilökohtaista ihmettelyä. Mikko ei ymmärrä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse mietin, että miksi tästä ketjusta on turhaa tehdä näin suuri haloo. Moderaattorikin on jo vastannut kysymykseen ; ei ole tarvetta ketjulle, joten miksei hän voi poistaa ketjua?  :o

Mikko on täällä nyt vain esittämässä omia henkilökohtaisia näkemyksiään, ei siis moderaattorin omiaisuudessa. Mikä on toisaalta siis hiukan ristiriitaistakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

I Want RAW!!! Tää on vähän sama asia, kun menet ulkomailla gourmet ravintolaan ja tilaat naudan - tai lampaanfilettä sisältävän annoksen. Tarjoilija kysyy: "...And how would You like your Filee served?" Pikselinkäsittelijät hierovat muniaan ja kuittaavat: " Well done, please", koska onhan heidän kuvansakin hyvin käsitelty, ja kypsiä. Sitten on tämä meikäläistä edustava " I prefer RAW " tyyppinen kuppikunta, joka pitää raaoista asioista, eikä suosi pihvinsä olevan loppuun asti kypsennettyä mähkää - ja toisaalta arvostaa valokuvauksen syvintä olemusta ilman kuvantuunaus ohjelmia ynnä muita mausteita.

Mitä jos tuunausohjelmat lakkaisivat olemasta, ja lightroomiin tulisi pimeys? Olisiko niin, että moni kovankin luokan kuvaaja lopettaisi koko homman ja alkaisi kirjailijaksi? Ennen oli kamerat rautaa ja filmit muovia...nykyään kuvat on mitä on - ja mitataan jonain kb yksiköillä jossain kovalevyllä...nyyh...

Ja..koska fotaajat ovat tunnetusti kiivasta sakkia - niin No Hard Feelings...en kirjoittanut tätä v*ttumaisella äänensävyllä  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko niin, että moni kovankin luokan kuvaaja lopettaisi koko homman ja alkaisi kirjailijaksi?

Hyvä jumala, säästä meidät tältä!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä vois tehdä vastakohdankin - säätämättömästä rawista lopulliseen kuvaan -kuvapariketju missä myös kerrotaan mitä on tehty ja miksi.

Meinaan noi raw-kuvat on aikamoisen monipuolista matskua ja osaavissa käsissä niistä saa mitä erilaisempia lopputuloksia.

Ei kaikki käsittely ole pahasta, eri tarkoituksiin samasta raakamatskusta voi vaan tehdä erilaisia versioita, halutusta tyylistä riippuen. Ja joskus kuva on suoraan kameran kennolta jo itsessään niin vaikuttava ettei sille halua tehdä edes sen enempiä. Toisinaan taas kuva on vähän kuin savi jota taiteilija työstää ja lisää siihen kädenjälkensä. Sekä materiaali että kädenjälki pitää toki olla laadukasta jotta lopputulos on hyvä.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvapariketjua kannatan koska siitä voisi saada hyviä vinkkejä ja ideoita omia kuvia ajatellen, mutta tässä ketjussa en näe niin mitään ideaa. Eikö ne käsittelemättömätkin kuvat voi laittaa samalla tavalla sekalaisiin/kuvauspaikkakohtaisiin ketjuihin kuten ennenkin käsiteltyjen sekaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä vois tehdä vastakohdankin - säätämättömästä rawista lopulliseen kuvaan -kuvapariketju missä myös kerrotaan mitä on tehty ja miksi.

Tämä kuulostaa hyvältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokaisesta muokatusta kuvasta myös muokkaamaton versio esille :thmbup:

Äänestys vaan pystyyn ..  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokaisesta muokatusta kuvasta myös muokkaamaton versio esille :thmbup:

Äänestys vaan pystyyn ..  :D

Eiköhän se kuitenkin niin ole, että käsitellyt kuvat ovat useimmiten parempia kuin raakakuvat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se kuitenkin niin ole, että käsitellyt kuvat ovat useimmiten parempia kuin raakakuvat.

Mutta eikö tuo kuvapariehdotuksen idea juuri ollutkin havainnollistaa että kuinka niitä kuvia on käsitelty että niistä on saatu parempia? Opettelevalle kuvansäätäjälle varmasti käyttökelpoinen idea ja eihän sitä koskaan tiedä vaikka sieltä putkahtaisi jotain uutta ideaa kokeneemmillekin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ketä kiinnostaa käsittelemättömät RAW:it?  :D

Ei ketään. Käsittelemättömän RAW:n esillelaittaminen on täysin järjetöntä. Vähän kuin filmiaikana esittelisi vain pelkkiä negatiiveja.

Kun katsoo muutamia tähän ketjuun postattuja kuvia, tulee mieleen, että tämä ketju on tarkoitettu nille jotka eivät viitsi käsitellä kuviaan.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun katsoo muutamia tähän ketjuun postattuja kuvia, tulee mieleen, että tämä ketju on tarkoitettu nille jotka eivät viitsi käsitellä kuviaan.

Siis tosi valokuvaajille :thmbup: eikä pixelinvääntäjätaiteilijoille ;D . En vaan itse näe yhdessäkään ketjun kuvassa mitään vikaa. Kaikista erottaa konetyypin ja yhtiön oikein hyvin. Mutta vääntäkää rauhassa, teette niin tai näin, aina joku sanoo miten olisi pitänyt tehdä sille kuvalle :P.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis tosi valokuvaajille :thmbup: eikä pixelinvääntäjätaiteilijoille ;D . En vaan itse näe yhdessäkään ketjun kuvassa mitään vikaa. Kaikista erottaa konetyypin ja yhtiön oikein hyvin. Mutta vääntäkää rauhassa, teette niin tai näin, aina joku sanoo miten olisi pitänyt tehdä sille kuvalle :P.

Oikeat tosi kuvaajat kuvaa filmille vai miten se menikään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeat tosi kuvaajat kuvaa filmille vai miten se menikään...

Älä nyt tuota ainakaan minun sanomakseni pistä vahingossakaan, koska en ole niin sanonut. Vaikka niin sen voisi oikein ahdasmielisesti joku kuvitella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perhana ja mä oon aina kuvitellut että suurin osa kuvista tulee tänne käsittelemättöminä. Itse olen joskus klikannut Picasan "kokeilen onneani" kun kuva on ollut niin sumuinen (ilmankosteus) ettei joku Varkauden kenttä ole erottunut kuvasta lainkaan.

Kivannäköisiähän ne silikonitissitkin ovat mutta parhaita ovat tietenkin aidot (vaikka vähän roikkuisivatkin).

"Viitsi käsitellä" kuulostaa vähän siltä, että päätarkoitus tällä valokuvapalstalla olisi saada teknisesti mahdollisimman hyviä otoksia. Niitähän näkee varsinkin noissa sideshoteissa paljonkin, mutta olen oppinut hiljalleen hiljaisesti ohittamaan ne (välillä vahingossa klikkaan sellaistakin ketjua). Omat mieli-ilmailukuani ovat jostain paikoista, kentiltä, tapahtmista eli kaipaan enemmänkin sisältöä, en teknistä silikoniutta tai jälleen sitä miljoonatta MÄDÄRIÄ joka KANNUT ROIKKUEN lotkottaa kohti 22L:ää.

Ehkäpä hyvä tapa erottaa käsitelty kuva olisi vesileimata se aina - sehän menee siinä samalla. Siinähän näkisi sitten senkin, kuka osaa ottaa hyviä kuvia ja kuka osaa käsitellä niitä parhaiten. Molemmille on varmaan tilausta.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Timon viestistä huokuu juuri se henki, minkä takia näihin "keskusteluihin" ei jaksa edes tosissaan lähteä mukaan. Kun päätä voi hakata seinään tärkeämmissäkin asioissa...

Ps. palaanpa tästä Lightroomiin käsittelemään kuvia. Oli taas aika makeat olosuhteet tänään tuolla taivaalla  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla