Timo Hyvönen

Miten plaani lähialueelle?

24 viestiä aiheessa

Moi,

 

pitäis käydä elokuvailulennolla Tapanilan päällä. TÄmähän on silleen hassusti ton Hki-Vantaan lähialueen alla.

 

Kuvattava alue on http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=tapanila,+helsinki&sll=37.0625,-95.677068&sspn=32.252269,86.572266&ie=UTF8&hq=&hnear=Tapanila,+Helsinki,+Finland&ll=60.262298,25.027542&spn=0.078848,0.338173&t=h&z=12 rajaus oikeastaan kehä III - Tuusulanväylä. Mites mä laitan plaaniin ton alueen? Vai kirjoitanko vaan ihan po finska

 

Dep: EFHF

 

Reitti: EFHK CTR SE Kehä III - Tuusulanväylä

 

vai miten?

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

pitäis käydä elokuvailulennolla Tapanilan päällä. TÄmähän on silleen hassusti ton Hki-Vantaan lähialueen alla.

 

Kuvattava alue on http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=tapanila,+helsinki&sll=37.0625,-95.677068&sspn=32.252269,86.572266&ie=UTF8&hq=&hnear=Tapanila,+Helsinki,+Finland&ll=60.262298,25.027542&spn=0.078848,0.338173&t=h&z=12 rajaus oikeastaan kehä III - Tuusulanväylä. Mites mä laitan plaaniin ton alueen? Vai kirjoitanko vaan ihan po finska

 

Dep: EFHF

 

Reitti: EFHK CTR SE Kehä III - Tuusulanväylä

 

vai miten?

 

t. Timo

 

 

 

Kannattaa kilauttaa lennonjohtoon ja sopia plaani/lentokuviot sitä kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK ATS CHF, TEL (09) 8277 3324 -> sopiminen -> teet fpl:n sovitun mukaisesti

 

Lisäksi on syytä huomioida, että ilma-aluksesta tulee löytyä AIP:n kohdassa ENR 1.6 5.1 määrätty radiolaitevarustus, eli siis korkeuskoodaava transponderi. Jos ei löydy, niin poikkeuslupa pitää pyytää (lennonjohto voi myöntää sen yksittäistapauksissa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK ATS, TEL (09) 8277 3000 CHF -> sopiminen -> teet fpl:n sovitun mukaisesti

 

Lisäksi on syytä huomioida, että ilma-aluksesta tulee löytyä AIP:n kohdassa ENR 1.6 5.1 määrätty radiolaitevarustus, eli siis korkeuskoodaava transponderi. Jos ei löydy, niin poikkeuslupa pitää pyytää (lennonjohto voi myöntää sen yksittäistapauksissa)

 

Tarviiko, jos pysytään riittävän alhaalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarviiko, jos pysytään riittävän alhaalla?

 

xpdr/mod c pitää olla EFHK CTR NORTHilla (ent CTR A), joka ulottuu maahan asti ja jonka alueella tuo Timon kuvauskohdekin on. Olisikohan AIP:ta muuten tarkoituksenmukaista päivittää noilta osin (että tekstissä mainittaisiin oikean niminen ilmatila).

 

väärinkäsitys johtuu varmaan tästä?:

 

TÄmähän on silleen hassusti ton Hki-Vantaan lähialueen alla.

 

Ei se ole hassusti lähialueen alla, vaan se on lähialueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei se ole hassusti lähialueen alla, vaan se on lähialueella.

Lähialue yltää vain maahan asti, tää on siitä alaspäin.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäikö tästä, Timo, hymiö poies?  ;)

Ei oikeastaan. Tällä kertaa ajattelin tatumaisesti nusaista pilkun loppuun asti.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo Tatun kommentti väärinkäsityksestä liittynyt juurikin Tumin kysymykseen lentämisestä riittävän alhaalla, koska tuskinpa Timo alkaa konettaan mihinkään tunneliin sovittamaan :)

 

Tästä mielestäni saa hyvän? aasinsillan muutenkin tuohon "koska ollaan minkäkin ilmatilanosan alla/päällä/sivussa"-kysymykseen johon törmää silloin tällöin. Lähestytään aihetta esimerkillä elävästä elämästä, esimerkki lentokenttänä Turku. Pilotti on lentosuunnitelman mukaisella lennolla EFPO-EFTU ja kutsuu Turun tornia Uudenkaupungin tasalta (TMA:n sivurajan ulkopuolelta) ilmoittaen säilyttävänsä 1000ft ja pyytää lähestymisohjeita. Ohjaaja saa selvityksen "Liity myötätuuleen rwy08 RAUPOn kautta (vfr)" jonka ohjaajaa kuittaa takaisin. Hetken päästä kuuluu saman ohjaajan ilmoitus "TMA sisään" itsellä ainakin tässä kohtaa alkaa hieman niskavilloja kutista, että milläköhän korkeudella siellä nyt tullaan, kuitenkin n. 95% tapauksista siellä tullaan edelleen 1000ft ja TMA:n alapuolella. Ja lisäyksenä 1500ft-kin säilyttämällä oltaisiin edelleen TMA:n alapuolella.

 

Tämä esimerkki ei sitten ollut Timolle osoitettu vaan tulipahan näin iltamyöhällä mieleen tämäkin asia.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ilmatilan kolmiulotteisuuden hahmottaminen on joskus hankalaa. Itse ilmoittelen yleensä tuollaisissa tapauksissa TMA:n rajan ja korkeuden, vaikka TMA:lle ei varsinaisesti osuisikaan.

 

Matalalla lentämisestä - aikanaan tuli yhden vysikon kanssa juttua, että radio-ohjattavaa olisi tosi hankala lennättää veden alla kun radio-ohjauksen aallot eivät läpäisisi kunnolla vettä. No joo...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matalalla lentämisestä - aikanaan tuli yhden vysikon kanssa juttua, että radio-ohjattavaa olisi tosi hankala lennättää veden alla kun radio-ohjauksen aallot eivät läpäisisi kunnolla vettä. No joo...

 

Niin niin, ja sitten se olisi uittamista, ei lennättämistä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ilmatilan kolmiulotteisuuden hahmottaminen on joskus hankalaa. Itse ilmoittelen yleensä tuollaisissa tapauksissa TMA:n rajan ja korkeuden, vaikka TMA:lle ei varsinaisesti osuisikaan.

 

Oma henkilökohtainen mielepiteeni on, että tuollainen ilmoittelu on ihan hyvä ainakin kun itse työskentelen kentillä missä ei ole tutkaa, mutta jos kuulen pelkästää sen "TMA sisään" niin se aiheuttaa pari ylimääräistä tykytystä sydänalassa ;)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tästä mielestäni saa hyvän? aasinsillan muutenkin tuohon "koska ollaan minkäkin ilmatilanosan alla/päällä/sivussa"-kysymykseen johon törmää silloin tällöin. Lähestytään aihetta esimerkillä elävästä elämästä, esimerkki lentokenttänä Turku. Pilotti on lentosuunnitelman mukaisella lennolla EFPO-EFTU ja kutsuu Turun tornia Uudenkaupungin tasalta (TMA:n sivurajan ulkopuolelta) ilmoittaen säilyttävänsä 1000ft ja pyytää lähestymisohjeita. Ohjaaja saa selvityksen "Liity myötätuuleen rwy08 RAUPOn kautta (vfr)" jonka ohjaajaa kuittaa takaisin. Hetken päästä kuuluu saman ohjaajan ilmoitus "TMA sisään" itsellä ainakin tässä kohtaa alkaa hieman niskavilloja kutista, että milläköhän korkeudella siellä nyt tullaan, kuitenkin n. 95% tapauksista siellä tullaan edelleen 1000ft ja TMA:n alapuolella. Ja lisäyksenä 1500ft-kin säilyttämällä oltaisiin edelleen TMA:n alapuolella.

 

Hannu

Jos Turkkuse on tulos vaik Raupo kaut ja korkeus 1000 jalkka tai alle, nii ku sä sielt TMA rajalt ittes ilmoittelet ja saat yllämainitu tapase selvitykse, ni kyl sä voit reippast tulla Raupol ja sit vast tehdä ilmotukse "Raupo sisäl".  Ei tää kyl mitenkkä liity tohon alkuperäse otsiko juttu, mut ku tollaneki viesti sit oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Turkkuse on tulos vaik Raupo kaut ja korkeus 1000 jalkka tai alle, nii ku sä sielt TMA rajalt ittes ilmoittelet ja saat yllämainitu tapase selvitykse, ni kyl sä voit reippast tulla Raupol ja sit vast tehdä ilmotukse "Raupo sisäl".  Ei tää kyl mitenkkä liity tohon alkuperäse otsiko juttu, mut ku tollaneki viesti sit oli...

 

Mut muist sit Turkkusse lahialuell, tai myoski sit terminalt aluell, ett paragrafit ja muut sensemmost aviisit (niikku plaanit) pittä sitte laitta sissä etukäteen. Semottiset muun maan tavalliset eetteriin kerrottavat "raupost ulos" "päätetaan lentoplaan" pittä Turkkulaisse taval lähettä Helsinski-Vantaan läp (saakkos muutte Turkku niista tullia... :)) ja sitte saara täl puol jokke niikku oikias vormis.

Muute se kontrolleri just siinä vaihees ku sä oot sielä oikke puol jokke ja jo niiku aatellu, ett kyl maar, se Turusskin voi ulkkolaissi tulla lentamä, nii sit se sano sinne eetteri, et "Kui, oleks pahas paikas, rimpautapa mul tän ku sul o aik". Sit kun sitä pilotti ehti soitta sin, kuulu, ett "Annaskummaa kerro, kui me pruukaat Turuss lentä, kaikk lennot pit paperill puulaakil vailate"

Sit tämmötinen ulkolaisse parka iha aattele, et kui tääl Turuss vai näi. No kaikke se oppi, "sommoro vaan ja raupo ulos"  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut muist sit Turkkusse lahialuell, tai myoski sit terminalt aluell, Ett paragrafit ja muut sensemmost aviisit (niikku plaanit) pitta sitte laitta sissa etukateen. Semottiset muun maan tavalliset eetteriin kerrottavat "raupost ulos" "paatetaan lentoplaan" pitta Turkkulaisse taval lahetta Helsinski-Vantaan lap (saakkos muutte Turkku niista tullia... :)) ja sitte saara tal puol jokke niikku oikias vormis.

Muute se kontrolleri just siina vaihees ku sa oot siela oikke puol jokke ja jo niiku aatellu, ett kyl maar, se Turusskin void ulkkolaissi tulla lentama, nii sit se sano sinne eetteri, et Kui, oleks pahas paikas, rimpautapa mul tan ku sul on aik. Sit kun sita pilotti ehti soitta sin, kuulu, ett "Annaskummaa kerro, kui me pruukaat Turuss lenta, kaikk lennot pit paperill puulaakil failate"

Sit Tammotinen ulkolaisse parka iha aattele, et kui taal Turuss vai nai. No kaikke se oppi, "sommoro vaan ja raupo ulos"  

 

Jos kirjottaisit jollain muulla kuin murteella, tuosta saattaisi saada vielä selvääkin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se lupahan heltisi normaalilla plaanilla. Soitin ensin torniin mutta sen kummempaa neuvoa kuin plaanin teko ei ollut. Briefing kirjoitti sen sinne sitten normaalisti jotenkin (soitin ja selittelin) ja heti Malmilta nousun jälkeen oikea kaarto ja transponder-koodaus. Korkeudeksi tähän sain 1000 jalkaa ja yhtä liikennekoneen lähtövaroitusta lukuunottamatta saatiin kaarrella rauhassa alueen päällä n. 20 minuuttia.

 

Lopuksi sain Helsingin tornilta suoran selvityksen oikealle perukselle 18 ja Malmilta heti perään laskeutumisluvan.

 

Voi tämä näköjään toimiakin sujuvastikin!

 

t. Timo

 

(BTW, Helsinki-Vantaan ATS ei vastannut vaikka yritin parikin kertaa ja annoin soida kau-an)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kirjottaisit jollain muulla kuin murteella, tuosta saattaisi saada vielä selvääkin....

 

Muute se kontrolleri just siina vaihees ku sa oot siela oikke puol jokke ja jo niiku aatellu, ett kyl maar, se Turusskin void ulkkolaissi tulla lentama, nii sit se sano sinne eetteri, et Kui, oleks pahas paikas, rimpautapa mul tan ku sul on aik. Sit kun sita pilotti ehti soitta sin, kuulu, ett "Annaskummaa kerro, kui me pruukaat Turuss lenta, kaikk lennot pit paperill puulaakil failate"

 

Tuossa kai koitetaan kertoa, että turussa lennonjohto on pyytänyt soittamaan torniin lennon jälkeen sen takia, että oli lentäjä oli tehnyt afilin, eikä jättänyt FPL:ää maasta. Kun se on niin ruuhkaisella kentällä niin iso ongelma...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(BTW, Helsinki-Vantaan ATS ei vastannut vaikka yritin parikin kertaa ja annoin soida kau-an)

 

Mukavaa että lento onnistui! En tiedä mihin numeroon yritit soittaa, mutta aiemmin säikeessä mainittu numero ei kuulosta tutulta. AIP EFHK AD kertoo seuraavaa :

 

2.6 Paikalliset IFR- ja VFR-lennot sekä lennot kuumailmapalloilla Helsinki TMA:lla

Helsinki TMA:n sisäpuolella suoritettavilla IFR- ja VFR-lennoilla sekä kuumailmapallolennoilla, jotka lennetään Helsinki-Malmin ja Helsinki-Vantaan lentoasemilta (koulutus-, tarkastus- tai ansiolennot), noudatetaan seuraavia toimintatapoja:

- Lennon suoritusajankohta ja lento-ohjelma tulee koordinoida Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohdon vuoroesimiehen kanssa, TEL (09) 8277 3324.

- Lennosta tulee tehdä kirjallinen lentosuunnitelma. Lento-ohjelma tulee ilmoittaa lentosuunnitelman kohdassa 18 RMK.

- Lento hyväksytään kokonaisliikennetilanteen sen salliessa. Helsinki-Vantaan ruuhka-aikoina paikallisia IFR- lentoja joudutaan rajoittamaan.

 

Tätä samaa sovelletaan myös näihin valokuvaus- ym. keikkoihin CTR:llä.

 

Vinkkinä : Klo 10-14SA ja 18SA jälkeen sopii parhaiten sekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
mutta aiemmin säikeessä mainittu numero ei kuulosta tutulta.

 

Henkilökohtainen kämmi, väärä numero (tai oikea numero, mutta väärään paikkaan :) - olisi pitänyt vaan katsoa omasta kännykästä niin olisi mennyt oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa että lento onnistui! En tiedä mihin numeroon yritit soittaa, mutta aiemmin säikeessä mainittu numero ei kuulosta tutulta. AIP EFHK AD kertoo seuraavaa :

 

2.6 Paikalliset IFR- ja VFR-lennot sekä lennot kuumailmapalloilla Helsinki TMA:lla

- Lennon suoritusajankohta ja lento-ohjelma tulee koordinoida Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohdon vuoroesimiehen kanssa, TEL (09) 8277 3324.

 

Finavian vanhat vaihdenumerot (09) 8277 ja (09) 6151 jäävät pois käytöstä. Tilalla

on jo valtakunnallinen soittosarja 020 708, siis (09) 8277 3324 tilalla 020 708 3324.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian vanhat vaihdenumerot jäävät pois käytöstä.

 

Hyvä pointti, tämä toivottavasti korjataan myös AIP:hen pikimmiten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan nuo finavian 020-numerot nyt normaalin hintaisia vai eivät. Yleensä olen tottunut siihen, että 020-numeroihin soittaminen maksaa jotakuinkin tolkuttomasti, kun vertaa normaaleihin puheluihin käynnykästä kännykkään tai kännykästä lankapuhelimeen. Malmilla kun pidettiin pysäköinti-infoa (siis tilaisuus, jossa kentän pitäjä saneli, miten asiat tulevat tapahtumaan), kerrottiin ohessa näistä uusista numeroistakin. Kysyin jo silloin niiden hinnoista ja normaalihintaisia ovat kuulemma. Finavian 0207-alkuinen sarja ei kuitenkaan Ficoran dokumentissa näytä ihan normaalihintaiselta:

 

ficora:

Näiden lisäksi myös sarja 0207 sisältää valtakunnallisia ohivalintanumeroita,

vaikka se poikkeaakin hinnoittelultaan varsinaisista

yritysnumeroista. 0207-alkuiseen numeroon soitettaessa puhelumaksu

on kaukopuhelun hintaluokkaa. Palveluun sisältyy soitonsiirto

matkapuhelimeen, jos puheluun ei vastata kiinteän verkon liittymässä.

Sitä markkinoidaan yrityksille, jotka eivät halua maksaa tulevista

puheluista. Kohderyhmänä ovat ensi sijassa PK-yritykset. Sarjan

kasvuennusteita ja riittävyyttä tarkastellaan tässä esityksessä erillään

varsinaisista yritysnumeroista.

 

Kiitos tästäkin, tekisi mieleni sanoa, että helv**** finavia. Palvelun idea on se, että soittaja rahoittaa vastaajan käyttämät (Soneran) tarjoamat palvelut. Mielenkiintoinen yhtälö sijoittaa lennonvarmistuspalveluita tälläisen maksullisen yritys/palvelunumeron päähän. Ja sitä EFPL:n vahvistusta on myös kiva jonottaa, kun sekin maksaa. Näiden numeroiden hintatietoja AIP:hen odotellessa... (ref. http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/8f62caab-eadc-46f1-950a-42127fdb8a0a.aspx )

 

edit:

Vaihde 020 708 000 (klo 8-16.15) telefax 020 708 2099

kiinteästä verkosta 8,28 snt/puh + 7 snt/min

matkapuhelimesta  8,28 snt/puh + 17 snt/min

 

Siis markan minuutti, viime aikoina lähinnä jonotuksesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään