Timo Hyvönen

Sumuista!

15 viestiä aiheessa

Aika sumuista täällä rannikolla tätä nykyä. Tänäänkin on Nokan ulkopuolella ollut sellaista sumua, että ihmetytti miten nuo jotkut sieltä pääsivät eteenpäin - pohjat 500 jalkaa jne. Sumu nousee vielä yllättävänkin äkkiä tänne rannan puolelle.

 

Kävin eilen lentämässä naapurin kanssa ja pungimme ilmaan vaikka muulta liikenteeltä kuuluikin seinän olevan jo rannalla. Kirjoittelin vähän http://ilmailu.blogspot.com/2010/10/sumua.html

 

Eilen sumu nousi sitten kauemmaskin mantereelle mutta vielä joskus seitsemän pintaan jokin pienkone tunki Malmille. Näkyvyys oli kyllä siihen aikaan jo Heikko, mutta ilmeisesti kone säilyi ehjänä (ei ainakaan kentän reunalla näkynyt tänään raatoja).

 

Syksy tulee, pitää muistaa tämäkin ilmiö.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä siihen merta tarvita. Nuo sumut tulee ja menee ihan yhtälailla täällä sisämaassakin. Perjantaina kytättiin aamusta asti, että aamusumut hälvenisivät. Vaan eihän ne mihinkään menneet, vaan tiivistyivät entisestään pitkälle iltapäivän puolelle. Sitten joskus ennen neljää taivas aukeni ja päästiin taivaalle. Tai no, me lähdettiin ilmaan viiden kieppeillä. Kentällä oli täysi cavok. Menimme sitten sinne vetäytyvän sumupilven päälle kuvaamaan, mutta emme ehtineet olla siellä kuin pari kymmentä minuuttia, kun torni antoi meille tilannepäivityksen. Se lähes olemanton tuulen vire oli kääntynyt jonkin verran ja kentän lähellä oleva Uuhimäki oli mennyt juuri tukkoon. Edellisenä päivänä, kun vastaava ilmiö oli käynyt, kenttä oli mennyt muutamassa minuutissa täysin tukkoon. Me uskottiin viisaampaa ja lähdettiin takaisin kentälle. Viisi minuuttia ja oltiin finaalissa, ja se pilven reuna oli kentän laidalla...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä kertaa tuo ei sitten kuitenkaan tuosta ihan niin nopeasti tullut "loppuun asti", vaan kenttä meni tukkoon vasta n. puolen tunnin päästä. Kuitenkin silti ihan hyvä esimerkki siitä, miten nopeasti tilanteet tähän aikaan vuodesta muuttuu ja kehittyy...

 

Mutta onhan noissa myös se hyvä puoli, että onhan siellä päällä ihan törkeän kaunista ja sinne on vielä helppo mennä vaikka mopo-Zesnalla  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika sumuista täällä rannikolla tätä nykyä. Tänäänkin on Nokan ulkopuolella ollut sellaista sumua, että ihmetytti miten nuo jotkut sieltä pääsivät eteenpäin - pohjat 500 jalkaa jne.

 

Totta puhut. Itse kävin lentämässä klo 14 pintoihin ja oli melko harvinainen kokemus lentää Degeristä länteen (1.300 FT) sumupilvien roikkuessa alapuolella. Kävin katsomassa kaupungin edustalla alarajan ja tuntui tosiaan olevan 500 jalan luokkaa.  Ohessa pokkariräpsy Vuosaaren edustalta. Lentokorkeus siis 1.300 FT.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen (2.10.) oli sumuista Pirkkalassakin. Kahden aikaan piti lähteä lentämään, mutta sumu väistyi vasta siinä viiden nurkilla, jolloin suunnattiin etelään Kylmäkoskelle ja Urjalaan päin. Tovi kierreltiin kunnes torni kyseli liikkeistämme ja varoitti itätuulesta joka oli tuomassa sumua kentälle. Suuntasimme samantien kohti Tampere-Pirkkalaa ja saavuimmekin sinne aikalailla ajallaan - hitaammat olisivat myöhästyneet ;)

 

Laskussa 06:lle, kiitotien loppupää jossain tuolla edessäpäin, hyvä kun terminaali näkyi:)

[ attachment removed / expired ]

 

Heti laskun jälleen GA-parkkiin ja kurkkaus 06 sen alkuun (ja 24 sen loppuun?) Tukkoista on...

[ attachment removed / expired ]

 

Heitinpä juutuupiinki matskua:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on tärkeä keskustelupolku. Advektiosumut voivat olla yllättäviä, varsikin kun kentän säätiedotukset eivät niitä välttämättä pysty huomioimaan. Rintama voi kehittyä sopivissa olosuhteissa myös nopeasti. Itse raportoin tänään Malmin tornille kaupungin olevasta matalasta pilvestä.

 

Jäin kuitenkin miettimään, mikä olisi ollut oikea menettely. Ilmoitanko tornille vai voisiko antaa yleisemmän WXREP-ilmoituksen tornin taajuudella? Ilmoitus voisi olla vaikka tyyliä: "Tiedoksi Malmin liikenteelle. Helsingin edustalla tiheä sumurintama. Pilven alaraja noin 400 FT. OH-XXX".

 

Mitäs mieltä ollaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin se olisi parempi kuin nykyinen, jossa jengi vaan pyytää uutta selvitystä jonnekin muualle sen kummemmin syytä avaamatta. Tosin kyllä se torni nytkin seuraa tilannetta sillä tasolla että "sieltä on muuten jo aika monta kääntynyt takaisin" ja tänäänkin joku lennonjohtaja kyseli, voiko Nokan suuntaan päästää VFR-koneita.

 

Olen nähnyt Malmilla (tällä lyhyellä kokemuksella) jo tilanteen, jossa kone lähti ihan kirkkaan taivaan näköiseen säähän ja katosi nousussa kiitoteiden risteyksen kohdalla sumupilveen. Kaartoi sitten samantien takaisin laskuun...ja minä suljin hallin ovet sittenkin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelimme perjantaina koelentoa Päijänteen päällä Korpilahdella. EFJYn ATIS kertoi OVC 500ft. Ison selän päällä oli CAVOK ja rannoilla OVC n. 400ft. Kävimme 3000 jalassa tekemässä testiä ja joka puolella ympärillä oli matalalla täysi katto horisonttiin asti, paitsi tuo reikä siinä selän päällä. Ilmeisesti järven lämpö putsasi pilvet pois. Kauas kotirannasta ei tehnyt mieli mennä, kun reikä oli vain kolmisen kilometriä halkaisijaltaan. Vajaan tunnin pyörimisen aikana pilvet liikkuivat sen verran, että lähin  reuna tuli n. 1,5 km päähän laskualueesta, jolloin päätin mennä laskuun. Maisema oli ihan mukavan näköinen. Harmi, että kuvat ovat vielä kaverin kännykässä.

Lauantaina matalat pilvet pysyivät järvenkin päällä. Eilen sunnuntaina oli iltapäivään asti matalaa pilveä, mutta jossain vaiheessa taivas repesi ja pääsimme jatkamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ne rakentavat nykyään kiitoteitä ILS-säteiden loppupäähän.  :)

 

Peter

 

Niin, niiden onneksi, joilla on riittävästi kirjaimia kortissa ja mittareita taulussa.

Minimivarusteluettelon mukaisella mittaristolla kyräillään maassa ja tehdään esim. polttopuita pahimpien aggressioiden  purkamiseksi.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi ne rakentavat nykyään kiitoteitä ILS-säteiden loppupäähän.  :)

 

Vai pitäisikö sanoa alkupäähän? Eikös ne kiitotiet ole yleensä sijoittuneet sinne, missä tätä säteilyä on havaittu olevan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime lauantaina 2.10. aamulla kello 07:40 näytti Hki-Vantaalla tällaiselta.

[ attachment removed / expired ]

 

Näkyvyys oli varsin kehno, kiitotieltä juuri näkyi rinnakkaisella rullaustiellä olevaa konetta.

 

Metarit olivat mielenkiintoisia:

EFHK 020450Z 33002KT 0200 R04R/0450N R15/0550N R22L/0650N R04L/0500N FZFG VV002 M00/M01 Q1026 NOSIG

EFHK 020420Z 34002KT 0200 R04R/0600N R15/0750D R22L/0750N R04L/0800N FZFG VV002 M00/M01 Q1026 TEMPO BKN001

EFHK 020350Z 32003KT 0200 R04R/0750N R15/0600N R22L/0700N R04L/0900N FZFG SKC M00/M00 Q1025 TEMPO BKN001

 

Tuo SKC- lyhenne piti kyllä paikkaansa, mutta vain sumun yläpuolella....

 

Tässä näkyy tuo matala pintasumu aika hyvin. Kone on nousussa kiitotieltä 04R joten näkyvissä lienee Sipoon merenrantaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäin kuitenkin miettimään, mikä olisi ollut oikea menettely. Ilmoitanko tornille vai voisiko antaa yleisemmän WXREP-ilmoituksen tornin taajuudella? Ilmoitus voisi olla vaikka tyyliä: "Tiedoksi Malmin liikenteelle. Helsingin edustalla tiheä sumurintama. Pilven alaraja noin 400 FT. OH-XXX".

 

Mitäs mieltä ollaan?

Kannatettavaa toimintaa, tosin sellaisella hienosäädöllä, että jos se vesihöttö ei ulotu maahan niin se on pilvi eikä sumua. Ja jos se vesihöttö ulottuu maahan ja siinä näkee yli kilometrin päähän, se on utua (sinne 10 km asti) eikä sumua, niinkun suurimmassa osassa tämänkin ketjun kuvista on tilanteen laita...

 

Viikonlopun lentokeleistä en tiedä mitään, mutta ainakin ajokelit lauantain ja sunnuntain vastaisena yönä oli jotensakin mielenkiintoiset, kun moottoritiellä ei nähnyt edes yhtä valotolpan väliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

se on utua (sinne 10 km asti) eikä sumua, niinkun suurimmassa osassa tämänkin ketjun kuvista on tilanteen laita...

 

Esim. mun kuvassa on vain malli, miltä näytti, kun tultiin laskuun. Tuosta se sitten kehittyi. Reipas puoli tuntia myöhemmin ei näkynyt enää kuin alta sadan metrin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sumuista mutta tuulista täällä Jäämerellä:ENAN METAR 011620Z 26046G64KT 6000 SHRAGS BKN012CB 04/M01 Q0985 TEMPO 2000

      BKN008CB RKM WIND 1400FT 25061G91KT

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sumuista mutta tuulista täällä Jäämerellä:ENAN METAR 011620Z 26046G64KT 6000 SHRAGS BKN012CB 04/M01 Q0985 TEMPO 2000

      BKN008CB RKM WIND 1400FT 25061G91KT

 

Tolla säällä ei tartte enää ees kalastaa turskaa, riittää että virittää pysäytysverkon rannalle. :D

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään