Seppo Pietikainen

Lentosuunnitelmasta edelleen...

5 viestiä aiheessa

Tyhmä kysymys lentosuunnitelmasta edelleenkin... Missä tilanteissa ei lain mukaan tarvitse laatia lentosuunnitelmaa lennettäessä pisteestä B pisteeseen A (koetan keventää pisteeseen B kohdistunutta kuormitusta)?

 

(Olen penkki-ilmailija, ja asia tuli esille kokonaan toisessa keskusteluryhmässä, liittyen "chemtrails" -sontaan, yllätys, yllätys  ;D).

 

Itse olen siinä käsityksessä, että lentosuunnitelma tulee laatia ja esittää aina jos lento kulkee valvotun ilmatilan kautta, oli se sitten VFR tai IFR, vaikka sekä A, että B olisivat valvomattomassa ilmatilassa olevia korpikenttiä,  samoin jos A ja B ovat korpikenttiä eri valtioiden alueella, ja lento voisi tapahtua kokonaisuudessaan valvomattomassa ilmatilassa.

 

Voisinko edes lentää Perähikiällä sijaitsevalta golf-kenttäni vieressä olevalta yksityiskentältäni serkkuni Bertilin oman golfkentän reunalla sijaitsevalle yksityiskentälle Ruotsiin laillisesti, ilman lentosuunnitelmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et voi, koska rajan ylitys Ruåttiin vaatti plååanin, :-[

 

Siinä on iso lista mitkä lennot vaativat kirjallisen plaanin, kuten esim kuvauslento

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et voi, koska rajan ylitys Ruåttiin vaatti plååanin, :-[

 

Siinä on iso lista mitkä lennot vaativat kirjallisen plaanin, kuten esim kuvauslento

 

Kiitos. Näin tiesinkin. Kaipasinkin pientä listaa lennoista, jotka eivät vaadi minkäännäköistä plaania. Käsittääkseni se lista on sangen lyhyt.

 

Riittääkö korpikentältä takaisin samalle korpikentälle, ja korpikentältä toiselle korpikentälle koskematta valvottua ilmatilaa Suomen sisällä?

Onko muita (poisluettuna viranomaislennot)?

 

 

EDIT:

Unohdin mainita, että sekä serkkuni Bertil, että  minä goflkenttinemme ja yksityisine lentokenttinemme Perähikiällä tai missään muuallakaan olemme valitettavasti sangen kuvitteellsia hahmoja.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riittääkö korpikentältä takaisin samalle korpikentälle, ja korpikentältä toiselle korpikentälle koskematta valvottua ilmatilaa Suomen sisällä?

 

Kun lennetään valvotussa ilmatilassa olevilla, aktiivisilla purjelentoalueilla, ei tarvita plaania. Ilmatilaluokka on silti se, mikä se muutenkin on, siis suomessa C tai D. Tällaisen ilmatilavarauksen sisällä ATS-elin ei anna ilmatilaluokan mukaista palvelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Näin tiesinkin. Kaipasinkin pientä listaa lennoista, jotka eivät vaadi minkäännäköistä plaania. Käsittääkseni se lista on sangen lyhyt.

 

Riittääkö korpikentältä takaisin samalle korpikentälle, ja korpikentältä toiselle korpikentälle koskematta valvottua ilmatilaa Suomen sisällä?

Onko muita (poisluettuna viranomaislennot)?

 

 

EDIT:

Unohdin mainita, että sekä serkkuni Bertil, että  minä goflkenttinemme ja yksityisine lentokenttinemme Perähikiällä tai missään muuallakaan olemme valitettavasti sangen kuvitteellsia hahmoja.  :)

 

Sir,

 

 

Lentosuunnitelma tarvitaan:

 

- IFR-lennot

- Yö-matkalennot

- Lennot valvotussa ilmatilassa

- Lennot valtakunnan rajan yli tai ADIZ-vyöhykkeelle

- Viranomaisen niin vaatiessa

(esim. taannoinen EU-kokous stadissa, jolloin kaikilta lennoilta vaadittiin kirjallinen lentosuunnitelma)

 

t. ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään