Olli Vainio

Norwegianille base Helsinkiin

36 viestiä aiheessa

Eli neljä päivittäistä vuoroa Ouluun. Alkaa oulu-helsinki reitillä olemaan tarjonta kohdallaan.  ;D Mielenkiinnolla odotan hintoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wow, 13 reittiä, joukossa HEL-OUL ja HEL-RVN. Hieno juttu, toivottavasti tosiaan sujuu paremmin kuin Sterlingillä. Kuinkahan yhteistyö Finnairin kanssa sujuu... ainakin hetki sitten vielä viilasivat code-share yhteistyötä ja syöttöliikennettä Aasian lennoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika radikaali veto. Hieno homma, toivotaan vain ettei tosiaankaan käy Sterlingejä noiden pidempien reittien kanssa. Toivottavasti suomalaisten tottumukset ovat kuluneiden parin vuoden aikana kehittyneet sopivaan suuntaan, Sterlingillehän ongelmia toi charter-lentojen suunnaton suosio täälläpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että Finnairilla olisi ollut optio ostaa lisää Norwegianin osakkeita pari vuotta sitten. Olen myös ymmärtänyt, ettei Finnair käyttänyt tätä optiota. Olisi mielenkiintoista tietää miksi ei käyttänyt, koska oli jo silloin selvää millainen Norwegianin konsepti on ja tulee olemaan. Synergiaedut Finnairin kanssa ovat valtavat. Finnairin kannalta olisi kai yhdentekevää, millaisesta liikennemuodosta ne voitot tulevat jos ovat tullakseen. Norwegianin konsepti on kuitenkin pysyvä olotila matkustusliikenteessä ja Skandinaavinen pihtiote olisi poikaa. Viidellä prosentilla ei vielä paljon ole sananvaltaa strategisia päätöksiä tehtäessä mutta julkaistun optiomäärän kanssa omistus olisi ollut jo merkittävä.    

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
lennalomalle: Samalla yhtiö palkkaa ohjaajia ja matkustamohenkilökuntaa sijoitettuna Suomeen.

 

Olisko kellään valistunutta arviota paljonko kolmen koneen liikenteen pyörittäminen tarvitsee henkilökuntaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli neljä päivittäistä vuoroa Ouluun. Alkaa oulu-helsinki reitillä olemaan tarjonta kohdallaan.  ;D Mielenkiinnolla odotan hintoja.

 

Lehdistötiedotteessta :

Tickets will go on sale on Wednesday October 6 at 1 pm CET. Prices start at €29 to domestic destinations as well as to typical business and urban holiday destinations in continental Europe. The longer routes to Southern Europe start at €59. Domestic routes go into operation on March 31, whereas international routes start in early to mid May.

 

liput myyntiin 6.10, kotimaan lippujenhinnat alkaen 29 €, kotimaan lennot alkavat 31.3.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho!  :o Aika puun takaa tuli tämä! Mutta hieno homma!  :thmbup: Itseäni mietityttää hieman tuo lentojen "chartermaisuus" eli se, että lennetään reitti vain joinakin tiettyinä viikonpäivinä.. Se kun tuntuu tuottavan aina hankaluuksia loman järjestelyssä..  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkästään Finnairin "liikemies-orientoituvaa" strategiaa seuraamalla on helppo arvata että jatkoa seuraa!Mikähän yhtiö seuraavaksi lisää lentoja Helsinkiin?? Onko  se Luffe? :thmbup:

 

   8) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkästään Finnairin "liikemies-orientoituvaa" strategiaa seuraamalla on helppo arvata että jatkoa seuraa!Mikähän yhtiö seuraavaksi lisää lentoja Helsinkiin?? Onko  se Luffe? :thmbup:

 

   8) 

 

Eiköhän se ole Air Berlin joka on liittymässä One Worldiin ja Iberia alkaa hoitamaan espanjan matkaajat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole Air Berlin joka on liittymässä One Worldiin ja Iberia alkaa hoitamaan espanjan matkaajat

 

Niin. AirBerlin yhteistyö olikin jo tiedossa. Itse arvailin tulevaisuutta ja Finnairin / Oneworldin kilpailijoita.

 

   8) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tänne kilpailu aina kelpaa! Mielenkiintoisia reittejäkin on tarjolla ja ilmeisesti kilpailukykyiseen hintaan. Ensivuonna siis Halpalentoja lähtee Tampereelta, Hesasta ja Tallinnasta. Vielä kun saataisiin kunnon metroyhteys Tallinnaan, niin kilpailusta tulisi varmasti mielenkiintoista. Itseäni harmittaa, että Norwegianilla ei ole yhtään kunnollista keskieuroopan kohdetta. Hollanti-Saksa akselille olisi hyvä saada ainakin yksi reitti, koska Hesalta ei ole kunnollista halpalentotarjontaa sinne. Pariisiinkin olisi voinut reitin avata.

 

En jaksa uskoa Lontoon reitin menestymiseen(easyjet), mutta ei tuomita yritystä!

 

Tutun kuuloinen reittilukumäärä ainakin käytössä Norwegianilla.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tänne kilpailu aina kelpaa! Mielenkiintoisia reittejäkin on tarjolla ja ilmeisesti kilpailukykyiseen hintaan. Ensivuonna siis Halpalentoja lähtee Tampereelta, Hesasta ja Tallinnasta. Vielä kun saataisiin kunnon metroyhteys Tallinnaan, niin kilpailusta tulisi varmasti mielenkiintoista. Itseäni harmittaa, että Norwegianilla ei ole yhtään kunnollista keskieuroopan kohdetta. Hollanti-Saksa akselille olisi hyvä saada ainakin yksi reitti, koska Hesalta ei ole kunnollista halpalentotarjontaa sinne. Pariisiinkin olisi voinut reitin avata.

 

Ja Turusta Wizzair - ovat kai toistaiseksi jatkamassa ainakin.

 

Helsingistä pääsee halpalennoilla Saksaan Berliiniin ja Düsseldorfiin kolme kertaa päivässä, joten tilanne on kaikkea muuta kuin heikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Turusta Wizzair - ovat kai toistaiseksi jatkamassa ainakin.

 

Helsingistä pääsee halpalennoilla Saksaan Berliiniin ja Düsseldorfiin kolme kertaa päivässä, joten tilanne on kaikkea muuta kuin heikko.

 

Lisäksi easyJet, joka lentää Pariisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johonkin sinne kentän laidalle voisi jo suunnitella jotain halpalentoparakkia niin karvalakit saisi eroteltua liikemiehistä. :P

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Turusta Wizzair - ovat kai toistaiseksi jatkamassa ainakin.

 

Helsingistä pääsee halpalennoilla Saksaan Berliiniin ja Düsseldorfiin kolme kertaa päivässä, joten tilanne on kaikkea muuta kuin heikko.

 

Ja Air Baltic, sen voi kai myöskin laskea Halpikseksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi easyJet, joka lentää Pariisiin.

 

Lentää Hgistä myös Manchesteriin ja Lontoon Gatwickiin, sama kenttä minne Norwegian aikoo. Ehkäpä aitoa hintakilpailua luvassa sinne suuntaan.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, vaikka tuolla sivuilla on hieno laskuri joka countdownaa aikaa myynnin aloittamiseen (tänään 14.00 siis), niin noita reittejä näköjään lataillaan jo sisään, sain juuri ostettua Oulun ja Rovaniemen lennot.

 

Lieneekö joku kampanjatarjous tähän liittyen kun sitä normaali 5 EUR:n luottokorttimaksuakaan ei veloiteta, vai onko se ollut aina noin noilla 29 EUR:n erikoishinnoilla (niillä keväisillä 1 EUR:n lennoilla oli ainakin näin)?

 

Aikataulut löytyvät täältä:

 

http://airlineroute.net/2010/10/06/dy-hel-s11/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Turusta Wizzair - ovat kai toistaiseksi jatkamassa ainakin.

 

Helsingistä pääsee halpalennoilla Saksaan Berliiniin ja Düsseldorfiin kolme kertaa päivässä, joten tilanne on kaikkea muuta kuin heikko.

Mutta Air Berliniä ei mielestäni voi enää pitää kunnon halppiksena. Hinnat aivan muuta luokkaa lähellä varauspäivää kuin esimerkiksi Ryanairilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

Kun Norwegian tekee vahvasti tuloa Suomeen, niin tässä omakohtainen kokemus yhtiön palveluista lokakuulta 2010 Helsingistä Tukholmaan ja takaisin.

 

La 2.10.2010 DY3872 HEL 12:05-ARN 12:00 B738 LN-NOE, täyttösuhde noin 90%

 

Lähtöselvitys tapahtuu terminaalissa 1, jossa parinkymmenen hengen jono 2 tuntia ennen lähtöaikaa. Kaksi lähtöselvitysvirkailijaa hoitavat jonot ammattimaisella ripeydellä, vaikka "kaikkien lähtöselvitysjonojen kauhu" eli pieni ryhmä kiinalaisia useine matkalaukkuineen on tulossa mukaan lennolle. Mukanani on ainoastaan pieni lentolaukku, joka alittaa 10 kg:n painon jopa 0,3 kg:lla. Laukkua ei tosin punnittu lähtöselvitysvirkailijoiden toimesta, vaan omatoimisesti sen jälkeen.

 

Turvatarkastuksessa ei ole lauantaina kello 10 minkäänlaista jonoa, joten kotona valmiiksi pakattu minigrip-pussi ja läppäri laatikkoon skannattaviksi. Vyö ja rannekello olivat laitettu takin taskuun jo siirtyessä lähtöselvitystiskiltä turvatarkastukseen, eikä aikaakaan kun olin jo matkustajapuolella valmiina kohtaamaan hyvän palvelun Wine & View-baarin (portti 27-28 välissä) henkilökunnalta. Suosittelen lämpimästi muuten heillä asioimista. Aina erinomaista palvelua parhailla maisemilla mitä kentältä löytyy.

 

Lähtöporttibingossa oli tosiaan lähtöportiksi arvottu 29, jonne oli melkoinen siirtyminen "ykkösestä". No, olisin kuitenkin poikennut W&V:ssä, joten sopi minulle hyvin.

 

Kone saapui edelliseltä vuorolta Tukholmasta lähes puoli tuntia myöhässä, joten lähtökin sai delaytä. Syytä ei asiakkaille kerrottu missään vaiheessa. Helsinki-Vantaalla oli sumuinen aamu, joka kuitenkaan tuskin oli myöhästymisen syy. Kääntö tosin suoritettiin nopeasti, halpalentoyhtiö-tyylille uskollisesti ja niinpä eipä aikaakaan, kun koneessa jo kuultiin englanninkielistä safety demo-videota. Tämän jälkeen sumun hälvettyä 22R:lta (12:24) suunta kohti ESSAa. Lentoaika oli 42 minuuttia, joten pikaisuudestaan huolimatta ystävällisesti hoidettu myyntikärry tarjoili halukkaille tuotteita. Kaikki halukkaat ehtivät ostamaan ja nauttimaan tuotteet ennen kuin paikat siivottiin ja ohjaamojoukkue jo pyysikin matkustamohenkilökuntaa istuutumaan. Hintataso oli normaalia lentokoneluokkaa.

 

Perille Tukholma-Arlandan kentälle laskeuduttiin 6 minuuttia myöhässä, jonka jälkeen pikaiset rullailut portille 67 ja vain käsimatkatavarat mukana olleena olin jo 12:30 matkalla bussilla kohti Cityterminal'ia. Hyvä suoritus, kun ohjaamojoukkueen kanssakin ehti vaihtamaan muutaman sanan ennen koneesta poistumista.

 

Ma 4.10.2010 DY3873 ARN 15:30 - HEL 17:25 B733 LN-KKS, täyttösuhde noin 50%

 

Maanantai-iltapäivän lennolla tilaa oli tosiaan tarjolla mukavasti, esim. rivillä 5 sai "itselleen" kaikki kolme istuinta (DEF). Lähtöselvitys sujui Arlandassakin mainiosti terminaalissa 2, jossa kaksi lähtöselvitysvirkailijaa odottivat asiakkaita jo 2,5 tuntia ennen lentoa. Turvatarkastukseen oli huomattavasti lauantaista "Lento-Vantaata" pidempi jono, mutta vastaavasti myös useampia turvatarkastajia. Jonossa kului viitisen minuuttia, jonka jälkeen kakkosterminaalin "low budget"-palvelut olivat käytössä eli yksi kahvila, yksi ruokapaikka ja tax free. Yläkerrassa olisi ollut myös ruokailumahdollisuus, mutta se jäi tarkastamatta. Terminaali vaikutti ahtaalta, koska lentoja oli lähdössä useampia ja käytävät tukkeutuivat koneeseen pääsyä odottavista asiakkaista.

 

Edellinen vuoro Helsinkiin oli lähtemättä ja se näytti olevan puolisentuntia - perinteistäkö tällä yhtiöllä? Oman lennon suhteen kaikki näytti olevan kohdallaan ja "boordaus" bussikuljetukseen ehdittiin jo aloittaa, kunnes se keskeytettiin vain ruotsiksi kerrotulla tiedolla "koneessa olevan teknistä vikaa". Lisätietoja luvattiin 5 minuutin kuluttua, jolloin kerrottiin lähtöportin (63A -> 62) muuttuvan ja lisätietoa tulisi kello 16. Tuo kello 16 osoittautuikin sitten arvioiduksi lähtöajaksi, kun kone vaihdettiin toiseksi ja tilalle tuli LN-KKS. Koneessa meille kerrottiin edellisessä koneessa olleen teknisen ongelman ohjaamon mittareiden kanssa ja niinpä pääsimme ilmaan toisella koneella 45 minuuttia myöhässä, kun manual demo oli ensin esitetty. Lennolla oli tosiaan tilaa, eikä palvelu kestänyt kauaa. Hetken ehti jopa purseri istumaan ohjaamossa ennen kuin laskeuduimme EFHK:lle vain 39 minuutin lentoajan jälkeen.

 

Taksimatka lentoasemalta kotiin alkoi jo alle 10 minuuttia laskeutumisesta. Matka maksoi tasan saman verran kuin lento oli maksanut Tukholmasta Helsinkiin.

 

Ensimmäisen kokemuksen perusteella voin hyvin toivottaa uuden tulijan tervetulleeksi Suomen ilmatilaan. Palvelu oli perusystävällistä, tosin vain ruotsiksi ja englanniksi (itseä se ei haittaa, mutta joillekin voi olla "haaste"). Koneet olivat siistejä pikaisista käännöistä huolimatta. Ohjaamon puolelta löytyi myös ystävällisiä herrasmiehiä mennen tullen, jotka antoivat pikaisesti kurkata "toimiston" puolelle.

 

:thmbup: Heja Norwegian  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Air Berliniä ei mielestäni voi enää pitää kunnon halppiksena.

 

Olet oikeassa. Elokuussakin vain kuvittelin tekeväni päivämatkan Helsingistä Berlliniin hintaan 58 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DY:n varaussysteemi kyllä todella selkeä, vois moni firma ottaa oppia... Ja oikein silmää hivelee kun Ouluun, Rovaniemelle, Köpikseen on lentoja 29e suuntaansa eikä tarvinne edes konkkaa jännittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään