Matti Kuosmanen

Tunteeko kukaan näitä omituisia RAF:n laivuetunnuksia?

14 viestiä aiheessa

Hankin omistukseeni  Auster V:n, joka on valmistettu 1943. Tarkoitus on kunnostaa kone sodan aikaiseen RAF:n asuun. Koneen sarjanumero on 1159 ja lähteestä http://www.austerhg.org/prod_list/ löytyy tieto, että koneen sodanaikainen tunnus on ollut RT497. Auster on ilmeisesti palvellut näissä laivueissa: 38 Gp CF/316 ja päässyt siviiliin 10.3.1947.

 

Kovasti haluaisin tietää mitä nuo laivueet (38 Gp CF, 316???) ovat ja missä päin ne ovat toimineet. Ja tietysti olisi tosi hienoa, jos jostain löytyisi kuva maalausta varten kuva RT497:sta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

On osittain arvailua, mutta numerot voisivat tarkoittaa 38 Groupin Conversio Flightia ja tuo toinen voisi olla puolalaisten 316 laivue.

 

http://www.raf38group.org/index

 

http://en.wikipedia.org/wiki/No._316_Polish_Fighter_Squadron

 

t. Vesa

 

Jos näillä "eväillä" ei ratkaisua löydy, niin yksi mahdollinen paikka on laittaa kysely "lontooksi" Fly Past-lehden historiafoorumille. Siellä

todennäköisesti on joku engelsmanni ilmailuhistorioitsija joka tämänkin arvoituksen ratkaisee.

 

http://forum.keypublishing.com/forumdisplay.php?f=4

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

On osittain arvailua, mutta numerot voisivat tarkoittaa 38 Groupin Conversio Flightia ja tuo toinen voisi olla puolalaisten 316 laivue.

 

http://www.raf38group.org/index

 

http://en.wikipedia.org/wiki/No._316_Polish_Fighter_Squadron

 

t. Vesa

 

Mitähän tuo 38 Group Conversio Flight mahtaa sitten käytännössä tarkoittaa? Joku koulutuslentolaivue? Useita Austereita sinne on rekisterin mukaan kuitenkin kuulunut.

Ongelmana noissa esitetyissä laivueissa on se, että netistä ei löydy niiden edes käyttäneen Austereita. Kaipa niitä siitä huolimatta on voinut olla jonkinlaisina yhteyskoneina. Laitan kyselyn vielä tuonne FlyPastiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

On osittain arvailua, mutta numerot voisivat tarkoittaa 38 Groupin Conversio Flightia ja tuo toinen voisi olla puolalaisten 316 laivue.

 

http://www.raf38group.org/index

 

http://en.wikipedia.org/wiki/No._316_Polish_Fighter_Squadron

 

t. Vesa

 

Taitaa tuo 38 gp CF tarkoittaa paremminkin: 38 Group Communication Flight. Eli  Auster on palvellut yhteyslentopuuhissa siellä jossakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

katsoin tuon CF lyhenteen tuolta 38 groupin sivustolta, eli jos on ollut tuossa yksikössä niin tarkoittanee tuota. Siitä olen samaa mieltä kanssasi että on ollut todennäköisesti yhteyskoneena. Uskon että Fly Pastin sivuilta saat täysin yksiselitteisen vastauksen.

 

t. Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän tuo 38 Group Conversio Flight mahtaa sitten käytännössä tarkoittaa? Joku koulutuslentolaivue?

 

Vaikka tämä ei ketjun Austeriin taidakaan liittyä, RAF:n Conversion Unitteja voi tutkia täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force_Conversion_Units

Käsittääkseni nuo laivueet olivat yksiköitä joissa nimen mukaisesti annetttiin ero- yms. koulutusta uuteen konetyyppiin siirtyville miehistöille. Myös sodan jälkeen ko. yksiköiden kautta on tullut palveluskäyttöön iso joukko RAF:n koneita.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo 38 gp CF tarkoittaa paremminkin: 38 Group Communication Flight. Eli  Auster on palvellut yhteyslentopuuhissa siellä jossakin.

 

316 communications flight of 38 group ehdotettu myöskin kun kyselin asian perään WIX:in puolella. Ja asiaa on tiedusteltu nyt myöskin FlyPast forumilta:

 

http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?p=1648262#post1648262

 

EDIT: Auster AOP. V on ilmeisesti suoritusarvoiltaan jonkun verran poikkeava verrattuna muihin versioihin? Vaiko ainoastaan siivekkeiden ja mittariston osalta, siis alun perin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy sodanaikainen kuva RT 470 tunnuksella olevasta Austerista, eli aika läheltä liippaa. Ehkä väritys on ollut tuonsuuntainen.

 

http://www.wwiivehicles.com/unitedkingdom/aircraft/reconnaissance/taylorcraft-auster.asp

 

EDIT: Fly Pastin foorumille on ilmestynyt tämä vastaus:

 

I have replied to this enquiry on yet another (a 3rd) Forum.

 

Basically RT497 served with 38 Group Communications Flight for 9 months in 1945 and later spent just over a month with 316 Squadron before suffering a minor accident in Scotland in 1946.

 

It certainly did have a varied civil career but it is highly unlikely that the marks I-METE were worn by this particular Auster and as far as I am aware the marks OY-ANV were not taken up. And now it appears to be in Finland.

 

http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?p=1648262#post1648262

 

Jotenkin tuo jo edellä mainittu RAF:n 38 Group-laivue tuntuisi oikealta suunnalta etsiä koneen "juuria". Voisihan sitä kysyä kyseisen perinneyhdistyksen kautta tietoja RT 497:sta ja sen mahdollisista tehtävistä laivueessa, jos jotakin vaikka nappaisi. Ehkä jopa valokuvia. Kontaktitiedot alla linkissä:

 

http://www.raf38group.org/contact

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>Täältä löytyy sodanaikainen kuva RT 470 tunnuksella olevasta Austerista, eli aika läheltä liippaa. Ehkä väritys on ollut tuonsuuntainen.

>http://www.wwiivehicles.com/unitedkingdom/aircraft/reconnaissance/taylorcraft-auster.asp

 

>Basically RT497 served with 38 Group Communications Flight for 9 months in 1945 and later spent just over a month with 316 Squadron before suffering a minor accident in Scotland in 1946.

 

>Jotenkin tuo jo edellä mainittu RAF:n 38 Group-laivue tuntuisi oikealta suunnalta etsiä koneen "juuria". Voisihan sitä kysyä kyseisen perinneyhdistyksen kautta tietoja RT 497:sta ja sen mahdollisista tehtävistä >aivueessa, jos jotakin vaikka nappaisi. Ehkä jopa valokuvia. >Kontaktitiedot alla linkissä:

>http://www.raf38group.org/contact

 

Samoja tietoja minäkin sain Roy Houghilta, joka vastasi kyselyyni International Auster Clubin foorumilta. Kaveri kertoi olevansa "Auster-historioitsija" ja omistavansa tiedot kaikkien Austereiden historioista. Kyseli vain mitä halusin tietää. Tässä sitä vain odotellaan mitä sieltä on tulossa  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoja tietoja minäkin sain Roy Houghilta, joka vastasi kyselyyni International Auster Clubin foorumilta. Kaveri kertoi olevansa "Auster-historioitsija" ja omistavansa tiedot kaikkien Austereiden historioista. Kyseli vain mitä halusin tietää. Tässä sitä vain odotellaan mitä sieltä on tulossa  8)

 

 

Kun itse kysyy ja vastaa, saa hienosti täytettä näihin ketjuihin :) Tässä kuitenkin RT497:n lopullinen historia, monella on kone ollut, mutta onneksi vain yksi sodan aikainen vaurio:

 

      1159

      Auster V

      RT497

 

 

      28.8.44

     20 Maintenance Unit (for storage)

      14.3.45

     38 Group Communications Flight

      14.12.45

     20 Maintenance Unit (for storage)

      28.1.46

     316 Squadronn

      7.3.46

     1600 hours F/L A. Wewiorski, low flying in a snow storm, was unable to

maintain height and crashed when forced down near Berriedale, Caithness.

Cat.B.

      5.4.46

     20 Maintenance Unit (for storage)

      10.3.47

     sold British Air Transport

      G-AKSI

      9.2.48

     Regn. No. 12170 British Air Transport Ltd., Redhill

      14.5.48

     Certificate of Airworthiness issued

      20.4.48

     regn. cancelled sold to Switzerland

      HB-EON

          8.4.48

     Morel & Gehriger, Zurich

      21.11.50

     E. Pernet, Rolle

      .54

     FarnerWerke AG, Grenchen

      1.9.54

     Dr. A. Rickenbach, Hamburg

      9.4.56

     regn. cancelled sold in Germany

      D-EGAT

      21.4.56

     regn. allotted to FSV "Cumulus", Uelzen

      27.8.56

     purchased by Flugsportverein, Uelzen for DM 12800 from AeroExpress,

Hamburg http://www.flugplatz-uelzen.de/dokumente/cumulus-chronik.pdf

      5.9.56

     Flugsportverein, Uelzen

      8.9.56

     von Hamburg nach Braunschweig uberfuhrte

      30.6.57

     with FSV Cumulus, Uelzen

             -

     Luftsportvereinigung Weper e.V., Hannover

             -

     Flugsportverein e.V., Pfullendorf

             -

     withdrawn from use on C. of A. expiry

      7.2.74

     regn. cancelled sold abroad

      OY-ANV

      .74 marks reserved for B. Petersen, Svendborg but not taken up

      SE-AMC

      8.7.85

     A. Orsan, Balst; c/n quoted as "497-284"

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun itse kysyy ja vastaa, saa hienosti täytettä näihin ketjuihin :) Tässä kuitenkin RT497:n lopullinen historia, monella on kone ollut, mutta onneksi vain yksi sodan aikainen vaurio:

 

 

Onhan tuo nyt jo aika lailla kattavampi historiikki  :thmbup:

 

Uteliaisuuttani kyselen, missä kunnossa kone on nykyään ja onko mahdollisesti suurikin restaurointioperaatio tiedossa?

 

Valokuvat aiheesta luonnollisesti kelpaisivat mainiosti  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Valokuvat aiheesta luonnollisesti kelpaisivat mainiosti  ::)

 

Hienoa, että koneen historia tuli selvitettyä noinkin perusteellisesti. Jos RT 497:sta ei löydy kuvia, niin onko tällä Auster-historioitsija Houghilla mahdollisesti vanhoja kuvia vaikkapa muista Austereista niiden palvellessa juuri noissa samoissa sodan loppuajan yksiköissä? Todennäköisesti koneet oli maalattu samalla tavalla.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään