Jens Åberg

American Airlines aloittaa Chicago-Helsinki 04/2011

263 viestiä aiheessa

Eilistä AA130:stä ei jaksettu lentää kuin vajaat 2h ja takaisin Chicagoon. Eli tänään lennot peruttu.

 

Ja Chicagossa hätälasku? Pakkolasku? Uhkaava vaaratilanne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli testattua SAN - ORD - HEL ja HEL - ORD - SAN reitit.

 

Menomatkalla Chicagossa oli kätevää, kun San Diegon lento ja Helsingin lento lähtivät samasta terminaalista (T3) jolloin ei ollut ylimääräistä turvatarkastus hässäkkää.

 

Palatessa hymyilyttivät AA:n checkin turvatarkastuskysymykset ("kauanko olet omistanut matkalaukkusi", "milloin olet pakannut matkalaukkusi" yms). Helsinki-Vantaan "turvatarkastus" oli jälleen kerran todella huippuluokkaa: ennen tarkastusta laitoin hihnalle kellon, sormukset, kännykän, vyön ja kengät. Päällä oli portissa mennessä vain pikeepaita, bokserit, farkut ja sukat. Siitä huolimatta portti piippasi. Ei muuta kuin uudestaan portista läpi ja taas piippaus. Seuraavaksi tarkastus käsikopelolla ja vielä kerran portista läpi - nyt ei enää piipannut. Luulen, että näillä turvatarkastusveijareilla on taskussa joku nappi jolla saadaan portti piippaamaan.

 

Boarding passissa oli SSSS leima, joten lähtöportilla ohjattiin vielä erilliselle alueelle istumaan. Kun ei mitään näyttänyt tapahtuvan noin 10 minuuttiin huikkasin "agentille" että tapahtuuko tässä mitään? Vielä 5 minuuttia lisää odotusta ja sitten agentti pääsi penkomaan käsipakaasit.

 

AA:n 767 eivät edusta uusinta uutta:

- IFE:n asiaa ajaa economy luokassa katossa olevat CRT monitorit  (tämä ei tosin meikäläistä haitannut, iPadissä on viihdettä yllinkyllin)

- 767:n matkatavarahylly on suht. pieni

 

Kuulutukset tapahtuivat suomeksi (nauhoitettuna), mutta ilmeisesti käännetty suoraan englannista käyttämällä googlen käännösohjelmaa.

Esimerkiksi:  "Lentokapteeni on sytyttänyt kiinnittäkää turvavyö merkkivalon. Oman turvallisuutenne takia palatkaa istuinpaikallenne."

"Sammuttakaa elektroniset laitteet ja matkapuhelimet ja laittakaa ne pois"

Luulisi, että OneWorld allianssin myötä AA voisi tarkastuttaa kuulutukset esim. Finnairin väellä jolloin kankeahkoilta lauserakenteilta vältyttäisiin (puhumattakaan tuosta "Lentokapteenista").

 

Economy luokassa ruokaa tarjottiin kahteen otteeseen, ensin "kana-riisillä päivällinen" ja hieman ennen laskua "Deep Dish Pizza". Limsat, vesi, mehut, kahvi maksuttomia; olut ja viinit $5-$6 (vain luottokortilla).

 

Chicagoon saavuttiin T5:een jossa passintarkastus ja tulli. Immigration jonossa meni kotkapassilla noin 45 minuuttia. AA:n jatkolennot lähtevät T3:sta, mutta laukut voi jättää T5:ssa hihnalle. T3:ssa on uusi turvatarkastus.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Siitä huolimatta portti piippasi. Ei muuta kuin uudestaan portista läpi ja taas piippaus. Seuraavaksi tarkastus käsikopelolla ja vielä kerran portista läpi - nyt ei enää piipannut. Luulen, että näillä turvatarkastusveijareilla on taskussa joku nappi jolla saadaan portti piippaamaan

 

Voin kertoa ettei mitään piippausnappia ole.

Sitä paitsi epäilen ettei kukaan niin erityisen palavasti tahtoisi päästä sinua kopeloimaan että sen takia jaksaisi harrastaa turhaan ylimääräistä kyykkimistyötä jo muutenkin rasittavan porttivuoronsa aikana.

Hyvin todennäköisesti tässäkin tapauksessa (niinkun hattuarviolla noin 70% muistakin piippauksista nyt kun vöitä ei enää saa pitää päällä) hälytys tulee kenkien pohjan tukiraudasta, ja sen piippaus riippuu vähän siitä miten ja mille kohdille porttiin astut. Ja ei, sitä porttia ei voi säätää vähemmän herkälle koska sitten se ei enää hälytä niille vaarallisille esineille :)

 

Tämäkin on sellainen asia, jota matkustajat eivät vain millään suostu uskomaan. Jos koitat turvan portilla hyvää hyvyyttäsi kertoa matkustajalle mistä hälytys tulee, niin keskimäärin joka toinen alkaa väittää vastaan "Ootko sä sokee, ei näissä kengissä ole mitään metallia!!!!11" -tyyliin.. Tässä on mustavalkoiseksi muutettu läpivalaisukuva, josta pohjan sisään jemmatut tukiraudat on helppo havaita.

 

PS. Kun se portti hälyttää, siitä ei lähdetä seilaamaan edes takaisin uusintayritykselle ilman erillistä kehoitusta. Tarkastuksen tarkoitus ei siis ole saada sinua piippaamatta portista läpi, vaan pelkästään käyttää sitä apuvälineenä. Kohde tulee tarkastaa aina kun portti piippaa, vaikka olisi jo tiedossa että kyseessä oli satunnaisotannan luoma piippaus, henkilö joka koski porttiin tai muulla tavoin aiheutti hälytyksen itse, vaikka ei hälyttäviä asioita päällä olisikaan...

 

Puuh... Onneksi mun ei enää tarvitse olla matkustajien kanssa tekemisissä.. :P

 

EDIT: Sulta puuttui tuosta viestistäsi piste sopivasta kohtaa niin oletin että kengät oli jalassa. Noh, jos kengät kerran oli pois niin kyse tosiaan voi esimerkiksi juuri satunnaisotannasta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Sulta puuttui tuosta viestistäsi piste sopivasta kohtaa niin oletin että kengät oli jalassa. Noh, jos kengät kerran oli pois niin kyse tosiaan voi esimerkiksi juuri satunnaisotannasta :)

 

Laitoin puuttuvan pisteen paikoilleen (kengät oli hihnalla USA:n tyyliin, en tiennyt että tätä ei tarvita Suomessa).

 

Päällä oli siis vaan: bokserit, sukat, farkut (Levis 505) ja pikeepaita. Farkuissa ei ollut normaalia enempää niittejä tai rautaa - taskut olivat tyhjät.

Aika satunnaista on siis portin hälyttelyt.  :P

 

Kuuluuko protokollaan myös että käsikopelotarkastuksen jälkeen pitää mennä portista läpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää Chicagon lentojen päättyvän 29. lokakuuta. Näin ainakin aikataulutietokannoissa. Oliko tämä jo etukäteen tiedossa?

 

Oli tiedossa. Aloittavat jalleen kevaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulutukset tapahtuivat suomeksi (nauhoitettuna), mutta ilmeisesti käännetty suoraan englannista käyttämällä googlen käännösohjelmaa.

Esimerkiksi:  "Lentokapteeni on sytyttänyt kiinnittäkää turvavyö merkkivalon. Oman turvallisuutenne takia palatkaa istuinpaikallenne."

"Sammuttakaa elektroniset laitteet ja matkapuhelimet ja laittakaa ne pois"

Luulisi, että OneWorld allianssin myötä AA voisi tarkastuttaa kuulutukset esim. Finnairin väellä jolloin kankeahkoilta lauserakenteilta vältyttäisiin (puhumattakaan tuosta "Lentokapteenista").

 

 

Koko video:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään sitten N350AN sulkee reitin kello 14:10 viimeisellä lähdöllä kohti Chicagoa.

 

Seuraava lento on suunniteltu päivämäärälle 3.4.2012 ORD-HEL AA130.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava lento on suunniteltu päivämäärälle 3.4.2012 ORD-HEL AA130.

 

Ja aikatauluissa on myös suunniteltu että reitti ei katkeasi ainakaan heti lokakuun 2012 lopulla vaan se jatkuisi talviaikataulussakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvä, että aloittaa lentämään talvisinkin, koska varmasti moni perhe haluaa tulla Suomeen katselemaan joulupukkia yms. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kun reitille saataisiin Boeing 777-200ER niin kehtaisi tulla kyytiin :thmbup:

 

Jani

 

No sitten sitä voisi jo harkita. Nyt.... ei millään.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amiraaleille loungepolitiikka kuntoon Helsinki-Vantaalla:

 

http://www.aa.com/i18n/travelInformation/airportAmenities/expandedLoungeAccess.jsp

 

Helsinki, Finland Finnair Lounge Terminal 2, between Gates 36 and 37

 

Terminal 2, second floor above Gate 26

 

Admirals Club member and 1 guest. Must present valid Admirals Cub membership card and boarding pass for same day travel in connection with inbound flight AA130 and connecting to other AA/AY codeshare flights (excluding HEL, as well as departing AA customer on flight AA 131).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äläs nyt, on se kuusseiskakin loppujen lopuksi todella mukava kone matkustaa!  :)

 

Kyyllä mikäli ei tarvitse neljää tuntia enempää läjään painuneella parikymmentä vuotta vanhalla penkillä könöttää niska kenossa yrittämässä nähdä sitä jossain muutaman penkin päässä olevaa ruutua samalla odotellen sitä huonohkoa palvelua joka todennäköisesti maksaakin vielä jotain  8)

 

Viimeinen kohta AA specific, muuten pätee mihin hyvänsä parikymmentä vuotta vanhaan 767:aan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokun Orvo tuomitsi kaikki iäkkäämmät 767:t epämukaviksi, niin pitihän minun puolustuskyvytöntä ja poissaolevaa puolustaa.

 

Touché  8)

 

Ilman muuta olisi pitänyt sanoa "kaikki vanhat 767:t joita huonosti tienaava lentoyhtiö ei ole nuukuuttaan tai ahneuttaan tai rahattomuuttaan päivittänyt matkustamon osalta". Ajattelin lyhytnäköisesti tässä lähinnä.... hmm... niin, American Airlinesia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa jo tätä yhteyttä käyttäneenä olen kyllä sitä mieltä, ettei siellä kabiinissa nyt mitään niin hirveää ole, mikä poistaisi sen suuren hyödyn, mikä suoraan Yhdysvaltoihin lentämisestä tulee. Ei kuitenkaan aina jaksaisi mennä Lontoon, tms kautta. Ehdottomasti toivon tälle reitille kaikkea hyvää... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa jo tätä yhteyttä käyttäneenä olen kyllä sitä mieltä, ettei siellä kabiinissa nyt mitään niin hirveää ole, mikä poistaisi sen suuren hyödyn, mikä suoraan Yhdysvaltoihin lentämisestä tulee. Ei kuitenkaan aina jaksaisi mennä Lontoon, tms kautta. Ehdottomasti toivon tälle reitille kaikkea hyvää... :thmbup:

 

Tuokin vähän riippuu siitä mihin on menossa. Jos tiedossa on vielä jatkoyhteys USA:n sisällä ( niissä koneissa sitä vasta säästetäänkin ) ja maahantulo/tullaus jossain JFKn tai O'Haren kaltaisessa viehättävässä paikassa niin entistä vähemmän huvittaa tuon reitin käyttö. Jos sen sijaan tuo reitti olisi suoraan EFHK - KDFW niin pitäisin mölyt mahassani ja matkustaisin vaikka sitten GT koomassa tuon matkan. Tällä hetkellä kuitenkin esim. KLM / Schiphol yhteys toimii meikäläiselle huomattavasti paremmin.

 

Muuthan toki tekevät omat päätöksensä omin perustein, minulle tämä on ihan selviö. Vanha ja kulunut kone + epämukava reitti= no ei.........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkin suomalaiset eivät ole tyytyväisiä mihinkään. Pitäisi olla tyytyväinen että on suoria lentoja Chicagoon. Ei koneella ole mitään väliä, kunhan vie paikasta toiseen. Hyvä että American Airlines lentää sitä väliä  :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään