Peter Lord

Lokakuun ensimmäinen ultraonnettomuus

139 viestiä aiheessa

Juu, pettereiden asenneongelmaa kuvastaa otsikoiden lisäksi hyvin myös faktat. Katsotaanpa vaikka tämän vuoden lukuja. Voidaan myös katsoa aiempien vuosien statistiikkaa.

Voi sinä Markku poloinen harhoinesi. Mikä sinut ja kaltaisesi saa luulemaan että korostaisin PPL:n ylivertaisuutta. Eihän minullakaan ole PPL-lupakirjaa. Ei kun minä puhun ultrapuolen huonommuudesta. Sehän on ihan eri asia. Terveisiä muuten taivaalta, palasin juuri päivämatkalta Tukholmasta. Oli kaunis Tähtinen taivas kun sitä lentopinnalta 90 äsken ihailin.  Olikohan 3 minuuttia käsi ratilla per sivu. Voisitpa sinäkin tehdä tällaisia oikeita lentomatkoja, laillisesti ja turvallisesti. Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Olikohan 3 minuuttia käsi ratilla per sivu. Voisitpa sinäkin tehdä tällaisia oikeita lentomatkoja, laillisesti ja turvallisesti. Peter

 

Ööö..melkein missasin sen lentämisosuuden ;) mutta olihan sitä se kolme minsaa/sivu ;)

 

hannu (jolla on sauva kädessä (ainakin melkein) koko ajan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hannu (jolla on sauva kädessä (ainakin melkein) koko ajan)

On silloinkin sauva kädessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö..melkein missasin sen lentämisosuuden ;) mutta olihan sitä se kolme minsaa/sivu ;)

 

hannu (jolla on sauva kädessä (ainakin melkein) koko ajan)

 

Hieroma- vai kävely?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On silloinkin sauva kädessä.

Höh..tarkoitin tietenkin: Discus kakkosessa tarvin kaksi kättä, että jaksan vetää rillan sisälle! ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieroma- vai kävely?

 

Ootko kuullut, että jossain lentävissä laitteissa ratin tilalla voi olla myös sauva ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just joo... Ei millään pahalla mutta oiskohan tämä ultra/pelti kinastelu jo aihetta lopettaa. Molemmat harrastavat ilmailua nautiskelumielessä (en tiedä onko yhdyssana). Eiköhän siellä taivaalla ole tilaa molemmille konetyypeille (on yhdyssana). Onhan tuota kärhämöintiä jonkun aikaa ihan "hauska" lukea, mutta rajansa kaikella....

 

Nautitaan ilmailusta, oli sitten kyseessä ultra/pelti/pursi tai mikä lie lentävä härpätin :)

Sammaa mieltä olen. Eikös se lentäminen ole kuitenkin se pääasia oli alla sitten mikä hyvänsä lentolaite, pääasia on se jos siitä itse nauttii. Ei nuo kevytilmailun lentokoneet ole kyllä tainneet hirveästi muille ilmatilan käyttäjille tai maassa olijoille vaaroja aiheuttaa, eli eikös se ole ihan oma asia jos sitä haluaa harrastaa. Se on ihan sama onko sulla PPL, UPL tai GPL tai A-Ultra, joka tapauksessa kuitenkin lennät.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Olikohan 3 minuuttia käsi ratilla per sivu.

Pistetään paremmaksi. Lensin tänään päällikkönä ultralla enkä edes koko lennon aikana koskenut Ikaruksen sauvaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään paremmaksi. Lensin tänään päällikkönä ultralla enkä edes koko lennon aikana koskenut sauvaan.

 

Joko konetyypissä ei ole sauvaa tai sitten toimit opettajan tehtävissä ilman tarvetta puuttua suoritukseen?

 

Laitatko Tatu linkin näihin kritiikkeihin. On ihan mielenkiintoista lukea mihin johtopäätöksiin olet päätynyt.

 

Enpäs kyllä muista, missä keskustelussa asiasta on tullut puhuttua. Johtopäätökset eivät varmaankaan olleet sen kummallisempia kuin mitä tässä keskustelussa esitin ja ihmettelin, enkä vieläkään ole lakannut ihmettelemästä.

 

Miksi tässä pitää lukea "ultra"? Sama kysymys on ihan yhtä aiheellinen myös esim. Pentti Cessnapiperpilotille.

 

Just siks, että SEPin ylläpito vaatii recurrent trainingia 2 vuoden välein jo nykyäänkin. Asia tietysti erikseen, onko sekään ihan riittävä, mutta näiden harrasteilmailumuotojen kohdalla moista ei ole lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on käsittääkseni tulossa myös purjelentopuolelle. Ihan hyvä.

 

Olen ehdottomasti kertauskoulutuksen puolesta, mutta olen myös huolissani kerhojen kyvystä toteuttaa tämä kertauskoulutus. Jo pelkästään kevättarkkarien järjestäminen kaikille halukkaille ennen heinäkuuta saattaa olla ongelma monessa kerhossa. Jos tällaiseen järjestelmään mennään ja kerholla ei ole resursseja, voisi olla hyvä, että pj. Pitkäsen Ilmailussa kaavailemat kiertävät opettajat hoitaisivat kertaukset. Näin saataisiin yhdenmukaista koulutusta kaikille halukkaille silloin kuin on tarvetta.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sinä Markku poloinen harhoinesi. Mikä sinut ja kaltaisesi saa luulemaan että korostaisin PPL:n ylivertaisuutta. Eihän minullakaan ole PPL-lupakirjaa. Ei kun minä puhun ultrapuolen huonommuudesta. Sehän on ihan eri asia. Terveisiä muuten taivaalta, palasin juuri päivämatkalta Tukholmasta. Oli kaunis Tähtinen taivas kun sitä lentopinnalta 90 äsken ihailin.   Olikohan 3 minuuttia käsi ratilla per sivu. Voisitpa sinäkin tehdä tällaisia oikeita lentomatkoja, laillisesti ja turvallisesti. Peter

 

Faktojen valossa huonommuus ei ole niin ilmeinen, jos siis verrataan ultrille ja cesnapiiperöille tapahtuneita kuolemaanjohtaneita onnettomuuksia suhteessa suoritteeseen.

 

Ihmettelen miksi ihminen toistuvasti ja tietoisesti rakentaa itselleen tuollaista mainetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksi tässä pitää lukea "ultra"? Sama kysymys on ihan yhtä aiheellinen myös esim. Pentti Cessnapiperpilotille.

 

Just siks, että SEPin ylläpito vaatii recurrent trainingia 2 vuoden välein jo nykyäänkin. Asia tietysti erikseen, onko sekään ihan riittävä, mutta näiden harrasteilmailumuotojen kohdalla moista ei ole lainkaan.

 

Asiahan on harrastusilmailussa perinteisesti hoidettu itsesääntelyn periaatteella eli kevään kerhotarkkareiden muodossa, eli väite olemattomasta kertaamisesta ei päde. Kun taas PPL-lentäjät ovat näköjään aikoinaan olleet sen verran itsepäisiä että lähtivät vain iloisesti lentämään kun kevät alkoi. Ja Konekorhosen pihalle tuli joka viikonlopun jälkeen uusia raatoja. (kuuluisan onnettomuustutkijan E. Lähteenmäen kertomaa).  Nyt sama kevätilmiö toistuu ultrien räjähdysmäisen suosion kasvun johdosta, kun mukaan mahtuu myös monia ei-kerhopilotteja, joista osa jopa ex-PPL-pilotteja.

 

Tuomaksen kysymykseen ei kannata vastata menemällä yli mistä aita on matalin eli vain vetoamalla PPL-pilotteja pakottaviin määräyksiin. Kävisivätkö PPL-pilotit vapaaehtoisesti kertaamassa, jos ei olisi pakko?

 

Ja muistetaan mitalin toinen puoli: PPL-lentäjien määrä vähenee (2003-2009), kun taas UPL-määrä jatkaa kasvuaan kaputeista huolimatta. Miksi näin "nurinkurinen" kehitys? Onko PPL kuristettu hengiltä määräysten paineessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sinä Markku poloinen harhoinesi. Mikä sinut ja kaltaisesi saa luulemaan että korostaisin PPL:n ylivertaisuutta. Eihän minullakaan ole PPL-lupakirjaa. Ei kun minä puhun ultrapuolen huonommuudesta. Sehän on ihan eri asia. Terveisiä muuten taivaalta, palasin juuri päivämatkalta Tukholmasta. Oli kaunis Tähtinen taivas kun sitä lentopinnalta 90 äsken ihailin.   Olikohan 3 minuuttia käsi ratilla per sivu. Voisitpa sinäkin tehdä tällaisia oikeita lentomatkoja, laillisesti ja turvallisesti. Peter

 

Ei Tukholma nyt niin hirveästi kiinnosta,kiitos vaan.. meikä saa kiksin kierrellessä kauniina kesä/talvipäivänä suomen vesistöjä,poikkean kavereiden mökeillä,lennän minne huvittaa. Suomessa on todella hyvin järjestetty polttoaineverkosto.Vähänkin isomman järven rannalta löytyy mittarit ja aina on kiinnostuneita auttamassa tankkauksessa. Kuskille kahvit ja pulla,matka jatkuu.. Voisitpa sinäkin joskus tehdä tällaisia oikeita lentomatkoja.

 

Ps.lakiasioista ei sinun ehkä kannattaisi puhua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko PPL kuristettu hengiltä määräysten paineessa?

 

Bingo!

 

Ei varmaan ihan niin, mutta hyvin monen harrastajan tarpeisiin aivan liian raskasta soutua.

 

Otsikkoon palatakseni: onko tässä lokakuussa sattunut jossain päin Suomea lento-onnettomuus ultralle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bingo!

 

Ei varmaan ihan niin, mutta hyvin monen harrastajan tarpeisiin aivan liian raskasta soutua.

 

Otsikkoon palatakseni: onko tässä lokakuussa sattunut jossain päin Suomea lento-onnettomuus ultralle?

 

Ei ainakaan mun tietääkseni? Joku pellolle lasku, mut niitähän tulee joka kesä harva se päivä, eikä peltoon laskemista kiellä mikään, sen joutuu joskus tekemään, vaikka ei oliskaan säännöllinen tapahtuma. Tämä tarkoittaa kaikkia lentolaitteita, enimmäkseen muita kuin ultria. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Tukholma nyt niin hirveästi kiinnosta,kiitos vaan.. meikä saa kiksin kierrellessä kauniina kesä/talvipäivänä suomen vesistöjä,poikkean kavereiden mökeillä,lennän minne huvittaa. Suomessa on todella hyvin järjestetty polttoaineverkosto.Vähänkin isomman järven rannalta löytyy mittarit ja aina on kiinnostuneita auttamassa tankkauksessa. Kuskille kahvit ja pulla,matka jatkuu.. Voisitpa sinäkin joskus tehdä tällaisia oikeita lentomatkoja.

 

Ps.lakiasioista ei sinun ehkä kannattaisi puhua

Juuri näin! tietysti jos jonkun mielestä on kliffaa että autopilotti hoitaa lentämisen niin mikäs siinä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin! tietysti jos jonkun mielestä on kliffaa että autopilotti hoitaa lentämisen niin mikäs siinä... ;)

Matkalennoilla tarkkuus ja turvallisuus on, hmmm, sitä kliffaa.  Varsinkin ns single PILOT ifr:ssä automaatio edesauttaa turvallisuudessa. Puskalentämisessä ne kicksit tulevat ihan muusta. Toki minustakin oli joskus kauan sitten, kun kokemus oli vain satoja tunteja, lentämisen hauskuus siinä harhailemisessa ja ratin kääntelyssä. Eivätkä nämä ilmailun lajit lie toisensa poissulkevia.

 

Kliffaa on sekin että voi lentää kaikissa säissä ja kaikkina vuorokauden aikoina. Ja sen kokoisella koneella jonka voi laillisesti kuormata kulloisellekin lennolle. 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Tukholma nyt niin hirveästi kiinnosta,kiitos vaan.. meikä saa kiksin kierrellessä kauniina kesä/talvipäivänä suomen vesistöjä,poikkean kavereiden mökeillä,lennän minne huvittaa. Suomessa on todella hyvin järjestetty polttoaineverkosto.Vähänkin isomman järven rannalta löytyy mittarit ja aina on kiinnostuneita auttamassa tankkauksessa. Kuskille kahvit ja pulla,matka jatkuu.. Voisitpa sinäkin joskus tehdä tällaisia oikeita lentomatkoja.

 

Ps.lakiasioista ei sinun ehkä kannattaisi puhua

 

Kuinka sinä virtuaali-koikkalainen erehdyit luulemaan että minä en voisi tuollaistakin tehdä jos vain mieli tekisi?

Tukholmaan tosin vei leipätyö ja siellä muutaman sata kertaa käyneenä ei kokemus sinänsä ollut kaksinen; sen sijaan hyvä matkaseura, loistava kone ja kauniit näkymät sen kliffan nyt tekivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja niillä matkalennoilla turvallisuutta lisää myös se, että muistaa pitää radion volyme- nuppia tarpeeksi kaakkoon päin... :thmbup:

totta töriset. Muistelen jopa ns. Julkisessa sanassa lausuneeni asiasta jolloinkin jotain. Ja Siperiahan se opettaa hyvin. Onkohan se M. Virtanen muuten Siperiasta kotoisin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä samassa ultrateemassa tuntuu jatkuvasti olevan turhaa henkilökohtaisuuksiin menoa ja muuta vastaavaa. Todettakoon vielä kerran ettei se kuulu tälle palstalle. (Tarvittaessa, ja jos asia ei muuten onnistu, voidaan "oppimista" vauhdittaa sopivanmittaisilla kirjoituskielloilla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo onhan tää vähän omenoita ja päärynöitä. Rekkakuski kommentoi että mopoautolla ajettiin taas päin puuta ilman ajopiirturia. Vakionopeussäädinkin puuttui.

 

Kauheita ne ultrat ovat mutta itse hyödyin niistä tänäänkin: lensin Hyvinkäälle lentämään siellä Grobilla, aidolla ja oikealla tyyppihyväksytyllä moottoripurjelentokoneella. No ei silläkään IFR:ää saa lentää (vielä) mutta onhan se tyyppihyväksytty! Ja tunsin itseni sen 10 minuutin ajan Aidoksi Lentäjäksi! SItten lensin nolona potkuri koipien välissä takaisin Malmille ja vieläpä turhaan kiirehtien, kun Köyhänä joudun käyttämään kerhon koneita (ja seuraava varaus oli peruttu sen kotimatkan aikana).

 

IFR-lennot ulkoistan noille lentoyhtiöille, niissä saa juoda viinaakin lentäessä. Mikäs sen mukavampaa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voidaan "oppimista" vauhdittaa sopivanmittaisilla kirjoituskielloilla

 

No eipä mennyt montaa tuntia tähänkään. So be it.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä mennyt montaa tuntia tähänkään. So be it.

 

Testing.

 

Kenetkähän täältä nyt bannattiin ja miksi (pl. samipurosyyt).

 

Voisko tän foorumin lakkauttaa kokonaan? En usko kiinalaistyyppiseen sensurointiin riippumatta siitä, että jotkut ihmiset (ja varsinkin heidän mielipiteensä) ovat tyhmiä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se testing oli että vieläkö mun kirjoitukseni menevät läpi vai olinko se minä joka kirjoitti "väärin".

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään