Lassi Eskola

Eino Luukkasen valokuvat

5 viestiä aiheessa

Onko kenelläkään Eino Luukkasen valokuvia tai tietoa mistä niitä kannattaisi etsiä?

Jukka Piipponen on kirjoittanut hienon elämäkerran Eino Luukkasesta, jonka Koala-kustannus julkaisee marraskuussa. Kirja on valokuvaliitettä lukuun ottamatta valmis.

Monet varmasti muistavat Suomen siivet -lehdessä olleen jutun kuinka osa Luukkasen kuvista oli päätynyt erään harrastajan haltuun (Luukkasen kuvat oli aikoinaan myyty erissä eri divareihin). Kyseinen harrastaja lahjoitti osan kuvista Suomen ilmailumuseoon ja käsittääkseni piti osan itse. Kyseinen herra poistui keskuudestamme viisi vuotta sitten ja perikunnan edustajan mukaan on mahdollista, että eräs sukulainen heitti valokuvat roskiin ymmärtämättä niiden historiallista (ja miksei rahallistakin) arvoa. Itse ostin eräästä militariakaupasta 90-luvun alkupuolella noin 15 kpl Luukkaselle kuuluneita kuvia, jotka lahjoitin Suomen ilmailumuseoon, joten niitä varmasti on muillakin tahoilla.

Kaikki vinkit tai kuvat Eino Luukkasesta ovat tervetulleita vaikka myöhemminkin seuraavia painoksia silmällä pitäen. Minulle voi laittaa postia osoitteeseen lassi.eskola@koalakustannus.fi

Lassi Eskola

kustantaja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä kannattaisi ottaa yhteyttä esim. virtualpilots-sivuston puuhamiehiin. Heillä on paljon kontakteja vanhoihin sotapilotteihin ja oma kuva-arkisto. Muistaakseni edesmenneen Tuomo Soirin kirjassa Iskulaivue on Luukkasen kuvia. Soiri kuului tietääkseni em. Virtual Pilots-ry- yhdistykseen myös.

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Luukkanen.html

http://www.virtualpilots.fi/info/

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

WSOY on 1955 julkaissut Eino Luukkasen kirjoittaman omaelämäkerran HÄVITTÄJÄLENTÄJÄNÄ KAHDESSA SODASSA. Kirjassa

on paljon valokuvia Luukkasesta ja hänen kahdesta sodasta. Luukkasen hauta on muuten Jyväskylän Seppälänkankaan hau-

tausmaalla ja joku tuntematon tuo haudalle kukkia mutta en muista minä päivänä eli onko se joku merkkipäivä vai mitä nämä

tarkoittavat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eino Luukasen hauta oli vuosia vuosia hoitamatta Seppälän kankaalla, kunnes Ilmasotakoulun Kilta päätti ottaa sen hoitoonsa muutama vuosi sitten. Kukat saattavat olla killan toimittamia.

meku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään