Ilkka Mäkelä

Kysely: Mitä ilmailuheadsettejä käytetään Suomessa


27 viestiä aiheessa

Osui käteen Professional Pilot-lehti 12/03, jossa oli vuosittainen headset preference survey. En ole huomannut tällä foorumilla vastaavaa. Kyselyyn tuli n. 1000 vastausta, etupäässä ATPL-piloteilta jotka joutuvat työkseen pitämään headsettejä päässään useita tunteja per päivä. Tuloksia, ensin markkinaosuus jenkeissä:

David Clark 495 käyttäjää

Telex 424 käyttäjää

BOSE 289 käyttäjää

Sennheiser 91 käyttäjää

LightSPEED 64 käyttäjää

Peltor 44 käyttäjää

Flightcom 41 käyttäjää

 

Tällaisen kyselyn tuloksia on toki vähän vaikeata tulkita, koska valmistajilla on useita malleja ja useat pilotit ilmoittivat vaihtavansa headsettiä lennettävän konetyypin mukaan. Aktiivisen melunvaimennusjärjestelmän (ANR) omaavat luurit olivat kuitenkin selvässä kasvussa.

 

Yleisarvosana asteikolla 1-10:

 

1. Bose (Headset X) 8.57

2. David Clark 7.99

3. LightSPEED 7.88

4. Sennheiser 7.69

5. Peltor 7.50

6. Telex 7.12

7. Flightcom 7.08

 

Melunvaimennusominaisuudet:

 

1. Bose 9.24

2. LightSPEED 8.05

3. Sennheiser 7.91

4. David Clark 7.40

5. Peltor 7.29

6. Flightcom 7.03

7. Telex 5.53

 

Ei ihme, että Bose voitti tämän ANR-järjestelmänsä takia. Vikana vain se, että maksaa USA:ssa 1000 dollaria/kpl, ja on paristokäyttöinen, joten pattereita kuluu.

Järjestys muuttui, kun kysyttiin "value for price" eli hinta/laatusuhdetta:

 

1. David Clark 8.36

2. Peltor 7.93

3. LightSPEED 7.81

4. Flightcom 7.63

5. Bose 7.33

6. Telex 7.32

7. Sennheiser 7.31

 

Sitten Suomen kysymyksien puolelle: Mitä luureja itse käytät? Kokemuksia? Ovatko lauenneet? Oletko heittänyt niillä vesilintua?

Mitä luureja mahtaa käyttää Finnair, Aero, Air Finland jne? Patria? Salpauslento? Kerhot? Ilmavoimat?

Onko kokemuksia ANR-järjestelmistä?

 

Itse pidin aikoinaan Peltoreita parhaina. Olivat kevyet, äänenlaatu hyvä, eivät painaneet pitkälläkään lennolla silmälaseista huolimatta, eivät lauenneet koskaan.

Silloiset David Clarkit olivat raskaat, ja mikki poksahteli puhallusilman johdosta. Niihin piti ostaa vaahtokumimuhvi tämän ongelman korjaamiseksi. Vaikkeivät maksaneetkaan kuin 25 senttiä/kpl, ne kuluivat käytössä, putosivat päältä jne.

Peltoreissa oli mielestäni juuri sopiva (passiivinen) melunvaimennus, jotta mäntämoottorin äänessä tapahtuvat, pahaa ennakoivat muutokset pystyi havaitsemaan mutta melu ei ollut liiallinen. Vanhemmat Telexit olivat lähinnä roskistavaraa.

 

USA:n kyselyssä 75 % vastaajista sai itse valita omat headsettinsä. Mitenkähän Suomessa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä ei oikeastaan ole kokomusta muuta kuin Peltoreista ja mielestäni ne ovat parhaat, mitä olen kokeillut. Tässä noin vuosi pair takaperin kerhomme kaikkiin väkisinlentäviin hankittiin Peltorit ja suurin osa on pitänyt niistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotten sotkisi tekemääni kyselyä, vastaan erikseen:

 

Taitaa olla David Clark markkinajohtaja myös maailmanlaajuisesti? Esim. australialaisessa TV-sarjassa "Lentävät lääkärit" Nomadin kuskilla ja matkustajilla ja Pittsin pilotilla oli David Clarkit, kuten useissa muissakin TV-ohjelmissa ja leffoissa mitä olen sattunut näkemään. Nehän tunnistaa helposti vaaleanvihreästä väristä ja DC-logosta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite tykkäsin Peltoreista, ovat paljon kevyemmät kuin verrokki Daavid Clarkit.

 

Noissa duunin vehkeissä näyttäis olevan Telexit, aika epämääräisen tuntuiset päässä.Vielä jos pitäis ne päässä ajella pidemmällekkin... :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päätäni on koeteltu David Clarkeilla sekä Peltoreilla sekä muutamalla muulla jonka merkkiä en silloin muistanut katsella.

 

Peltoreita en enää vapaaehtoisesti päähäni laita.

- Kovat pehmusteet -> vanne puristaa päätä -> illalla pää kipeä

- Pehmusteet irtoilevat

- Huono mikrofonipuomin kiinnitys. Klepajaa ku mikäkin. Ei toimi kerhokäytössä

- Kova panta

+ Halpa ja huono

 

Eli ääneni menee ehdottomasti DC:n suuntaan. (DC H10-13.4)

+ Geelipehmustettuna ei kiristä ja istuu tiiviisti myös rillipäille ::)

+ Hyvä pehmeä panta

+ Jokasuuntaan taipuva mikrofonipuomi joka pysyy asetetussa kohdassa

+ Volumen säätö "päässä"

- Hinta

 

 

Edit: tamiovamlI käyttää Peltoreita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

David Clarkithan oli niitä vihreitä? :) ...AY / Aero käyttää niitä ATR:ssä (eri malleja, luurit konekohtaiset) ja Malmilta Salpauksellakin on niitä pääosin (tosin myös muitakin kuten Peltoreita etc - ja siellä opettajilla on omat luurit, yleensä tuollaisia aktiivivaimentavia malleja).

 

Daavidien joidenkin mallien "kuminen" mikkisanka on ärsyttävä kun sitä ei saa koskaan kohdilleen hyvin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskillä on lähinnä Sennheiserin boomsettejä. Pilotit kun istuu koneen hiljaisimmilla paikoilla muutenkin, niin äänenvaimennusta ei noissa isoissa koneissa tarvita.

 

Tommossii ne on.

 

hme1410-ka.gif

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskillä on lähinnä Sennheiserin boomsettejä. Pilotit kun istuu koneen hiljaisimmilla paikoilla muutenkin, niin äänenvaimennusta ei noissa isoissa koneissa tarvita.

 

Pari kertaa itekkin istunu tommoset päässä, täytyy sanoo että muuten ovat loistavat, mut ihan vähän semmonen "lelufiilis" noissa on. Muoviset, eivätkä oikein mitenkään tunnu istuvan päähän. Tai sitten se on vaan mun pää mikä ei istu noihin luureihin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosien saatossa erilaisilla meluisilla koneilla lentäessäni olen törmännyt jos jonkinlaisiin headsetteihin.

 

Ekat olivat David Clarkin vihreät, joita käytimme Navajossa. Pään muoto oli vaarassa muuttua kapeampaan suuntaan, sen verran ne puristivat.

 

Jossakin C402:ssa meillä oli Peltorin valkoiset kuupat, joita en toivo koskaan näkeväni enää.

 

Joskus 1990-luvulla ostin BOSE:n 2. sukupolven aktiivikuulokkeet, (ne jossa oli silikonigeelitäytteiset tyynyt ja joita piti käyttää erillisen akkupakin kanssa) ja hallelujaa mikä ero niissä oli aiempiin päänpuristimiin verrattuna. Asennutimme meidän silloiseen C402:eemme kiinteän virransyötön niitä varten ja pääsimme myös akkupakista eroon.

 

Edelleen, MU2:ssa meillä on kiinteästi asennetut 1. sukupolven BOSE:t kummallakin puolella.

 

Kun sitten v. 2003 ostimme ja varustelimme Arrowin, OH-PMI, ei meillä oikeastaan tuottanut mitään vaikeutta valita edelleenkin BOSE:n headsetteja. Arrowissa meillä on 4 kpl Bose X-setteja kiinteästi asennettuna (ts. Bosen omat erikoispistukat joiden kautta tulee sekä käyttöjännite että ääni, stereona).

 

Konetta varusteltaessa meille tarjottiin innokkaasti David Clarkin aktiivikuulokkeita Konekorhoselta. Hinta olisi ollut merkittävästi alhaisempi ja "laatu on varmasti ihan sama". No, Boset meille laitettiin ja Konekorhoselta todettiin lopuksi vähän nolona että "onhan niissä melkoinen ero ...".

 

Bosen X:t ovat siis ainakin minun kokemukseni mukaan ehdottomasti parhaat kaikista tähän mennessä käyttämistäni.

- Ovat kevyet

- eivät purista

- paras melunvaimennus

- mikrofonipuomi taipuu tilanteen mukaan

 

ja niiden äänenlaatu kelpaa vallan hyvin myös HiFi-tasoiseen musiikin kuunteluun; ainakin meillä yhdistelmä Bose X & PS Engineering CD/FM/MP3-soitin käy ja kukkuu vallan hyvin.

 

(Itse asiassa lukuisat Arrowin matkustajat ovat olleet vahvasti sitä mieltä, että nimenomaan se hiljaisuus jonka Bosen X:t mahdollistavat ja hyvälaatuinen musa ovat tehneet lentomatkasta koko lailla toisenlaisen kokemuksen kuin mihin he ovat muutoin tässä kokoluokassa tottuneet.) :)

 

 

http://www.avweb.com/news/reviews/181960-1.html

 

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäää ... say again ... can't hear ...

 

Tuuuuttu tilanne. Tosin on se Radikaali sentään hiljaisempi sisälle, kuin vastaavan ikäiset 172:t tai varsinkin jotkut säätöpotkurilla olevat koneet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, kun aloitin v.1970 ei headseteistä oltu kuultukaan...Käsimikki ja kattokovaääninen, siinä kaikki ainakin vuoteen 1976...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peltorit on mun mielestä hyvät perus headsetit, ja niihin voi helposti uusia pehmusteet vaikka joka vuosi. Ainakin uudemmissa peltoreissa on volumensäätö luureissa ja mikki on ihan erilainen kuin ennenvanhaan. Propsit menee siis siihen suuntaan. David Clarkit on liian raskaat ja isot jos joutuu pitämään päässä joka päivä kuusikin tuntia. Boseja oon joskus koittanut, oli kyllä hyvät mutta ilmeisesti aika kalliit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaan päähän ovat Peltorit istuneet ihan hyvin ja ne ovat olleet erityisen hyviä moottorin äänen seuraamiseen - tämä suojausosa kun kuulema suodattaa eri merkeissä eri tavalla. Tosin eräällä vesselillä oli sellaiset puolikkaat (toisella puolella vain pehmuste), jotka kävivät heti särkemään päätä. Vastaavaa kipua olen kokenut vain kerran hyppykeikalla kun käytin kaverin kypärää.

 

Telexeistä tulee lähinnä mieleen keskiaikaiset kidutusmenetelmät.

 

Olen ollut hieman epäileväinen Clarkien erinomaisuuden suhteen, mutta kun ostin eräältä palstalle kirjoittavalta henkilöltä hänen sisäänvedettävillä laskutelineillä varustetusta matkailukoneestaan useammat käytetyt headsetit , olivat DC H.10-40:t olleet toistaiseksi mieluisimmat. Mukana tulleet Flightcommit (2 kpl) eivät ole olleet hullummat.

 

Noista föönilentäjien Sennheisereista on itselläni kokemuksia lähinnä hämärissä sisätiloissa. Ovat mielestäni siinä tapauksessa melkoiset korvanlämmittimet, eikä niitä tule käytettyä muuta kuin silloin kun on aivan sikamainen hässäkkä menossa ja kädet täynnä töitä.

 

Bosea on kehuttu hirveästi, mutta eipä ole ollut käytännön kokemuksia. Olisi mielenkiintoista nähd... kuulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Boseja on kehuttu, mutta vakioversio maksaa edelleenkin USA:ssa sen 1000 $ ja vakiomalli on paristokäyttöinen, nykyisin 2 kpl AA-paristoa edellisen 9 voltin pariston sijasta, ja paristopakkaus/volyymisäätö on keskellä piuhaa, mistä useat pilotit valittivat...Jos haluaa välttyä niiltä paristoilta, täytyy asentaa koneeseen erillinen virransyöttö niinkuin Peter yläpuolella kertoi. Sehän on sinänsä ihan OK, jos kyseessä oma tai kerhon kone, mutta useimmat USA:n kyselyyn vastanneet joutuivat lentämään useilla eri konetyypeillä ja yksilöillä, joihin ei kaikkiin tietenkään Bosen omaa virransyöttöä ole asennettu.

Joku valmistaja, muistaakseni LightSPEED, on kiertänyt tämän ongelman siten, että ANR-virta otetaan tavallisesta mikkiassemblystä...Kun en ole avioniikkaekspertti, en muista millaista virtaa siellä tavallisesti kulkee mutta ilmeisesti tarvittavasti poweria kumminkin. Radioasentajat kertokoot tarkemmin.

Ja ne mustat Peltorit olivat minulle mieleen...mikin pystyi sen yksinkertaisen saranamekanismin takia helposti siirtämään pois kasvojen edestä, jos esim. pitkällä lennolla halusi sytyttää tupakan (hyi, miten epäterveellistä! mutta paha tapa on säilynyt) kun useimmissa C-152:sissa oli tuhkakuppi jäljellä eikä polttamista ollut missään kielletty...

Jos Bosen AvSet X maksaa jenkeissä 1000 taalaa, niin mikähän on Suomen hinta?

 

Sitten tuli vielä mieleen...Mitähän luureja saa päähänsä Copterlinen lennolla? Luulisi että isoissa koptereissa on melua vähän enemmänkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Boseja on kehuttu, Jos Bosen AvSet X maksaa jenkeissä 1000 taalaa, niin mikähän on Suomen hinta?

 

USAn hinta on nyt USD 945.

 

Paljonko sinun kuulosi maksaa? Se on aika lopullinen muutos kun kuulo lähtee. :-\

 

Soita vaikkapa Saab Nyge Aero +46 155 77100 niin eiköhän sieltä löydy hintatieto mitä ne Suomeen tuotuna maksaisivat. Sieltä mekin ne ostimme aikoinaan.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai voihan ne toki tilata suoraan jenkeistä? Mikä nyt olikaan nimeltään se jenkkiläinen keltaisille sivuille painettu kerran kuussa ilmestyvä lehti, jossa mainostettiin kaikkea myytävistä lentokoneista huoltopalvelujen kautta aina pienimpäänkin ilmailunippeliin asti? Muisti pätkii pahasti, mutta siellä olevista ilmoituksista löytyi 90-luvulla kaikki varaosat mitä tarvittiin, faksattiin tilaus ja luottokortin numero ja UPS tai FedEx tms toi tavarat suoraan Malmin hallille parissa päivässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tarvitse Copterlinen koneissa luureja laittaa päähän kun niitä ei anneta! "Terminaalissa" jaetaan jotain Earin tyyppisiä (eri merkkisiä) plugeja, joita sitten korviin sullotaan ennen hekoon nousemista... Jytkytys ja hytinä on melkoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä nyt olikaan nimeltään se jenkkiläinen keltaisille sivuille painettu kerran kuussa ilmestyvä lehti, ?

 

Trade a plane, eli treedopleini.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thank you kindly, Sir! Sehän se lehti. Kenelle vaan tulee nykyisin?

 

Noo, eipä kestä.Minusta vaan ei saa Sir:iä vaikka kierittelisi jauhoissa ja voissa paistais. :)

 

Hyvä lehti tuo keltsi, jos sieltä ei löydä haluamaansa niin ei semmosta ole.Tymäpäivinä(puhelinvahtina ja kahvimajurina) sen parissa kului aika mukavasti, vaikkei mitään ollut ostamassakaan.On siellä Ameriikassa vaikka mitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän ei tietysti voi sanoa ihan noin yleisesti asioista, koskapa eri valmistajilla on eri malleja. Peltoreita on käytetty aika lailla pitkään ja täytyypi sanoa, että tuoreemmat versiot ovat aika mainioita. Vanhoihin kun vaihtaa eristeet ja pehmusteet, niistäkin saa oikein pääystävällisiä. Ongelmia niissä on ollut kyllä aika railakkaasti kerhokestävyyden kera. Mikkipuomit ovat hajoilleet ja piuhat irtoilleet, mikkistyrkkareiden kanssa on ollut pieniä ongelmia (kuten joku nokkela on saattanut päätelläkin s.h.i:hin esittämästäni kysymyksestä), mutta ihan kelpo vekoja, kunhan vain kolvi kestää kourassa. Tuoreet versiot ovatkin olleet jo toista maata. Nih, paitsi yksi pikku vika tuli mieleen. Ne kupeissa olevat nupukat, joihin sangat kiinnitetään, ovat turhan herkkiä katkeamaan, mikäli sankaa joutuu em. syistä keplottelemaan irti.

 

Clarkit ovat legendaariset ja kyllähän sillä valtavalla käytöllä täytyy jotakin perustettakin olla. Niissäkin kun on vaan pehmusteet ja eristeet kondiksessa, niin kyllähän ne ovat aika perusvarmat työkalut. Kaveri soitteli kerran kirppikseltä ja kertoi, että saisi kaksi paria jotakin lentsikan headsettejä 40 kympillä, tai oikein tinkimällä 35:llä. Kunnosta ei takeita, mutta ihan ookoolta näyttää. Kun kehotin ottamaan matkaansa niin toi sitten kahdet Clarkit kutakuinkin virheettömässä kunnossa! Niihin olen ollut muuten sangen tyytyväinen, mutta liisattuani ne kerhokäyttöön, joku innokas on kiskonut piuhoista sen verran hanakasti, että katkoksia on joskus esiintynyt.

 

Sitten on jotakin hajanaisia kokemuksia Flight Comm -merkkisistä luureista, jotka ovat melko lailla DC:n valkoiset kopiot. Ihan jees luurit nekin, mutteivat esikuvansa veroiset.

 

Ne Sennheiserin fööniluurit taas ovat mitä mainioimmat siellä Airbussin nokalla - on oikein selkeä ja kaunis ääni ja ihan mukavatkin, kevyenlaiset - mutta eihän niistä meluisaan pikkuritsaan olisi.

 

Köyhien kerhojen jäsenenä en ole oikeastaan päässyt kokeilemaan aktiivivaimennettuja luureja, mutta tuntuisi tervetulleelta ratkaisulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USAn hinta on nyt USD 945.

 

Paljonko sinun kuulosi maksaa? Se on aika lopullinen muutos kun kuulo lähtee. :-\

 

Soita vaikkapa Saab Nyge Aero +46 155 77100 niin eiköhän sieltä löydy hintatieto mitä ne Suomeen tuotuna maksaisivat. Sieltä mekin ne ostimme aikoinaan.

 

Peter

 

Hirveen montaa kertaa en ole pienkoneella käynnyt lennolla (about 6 x, helikopterilla 2), ääntä oman kokemuksen mukaan noista vehkeistä kyllä irtoaa, varsikin hekoista. Peter osuu mielestäni tässä asian ytimeen, eli ei paljoa naurata varmaan siinä vaiheessa kun kuulo lähtee jos on muutaman euron säästänyt headsetissä. Totta kai ergonoomia ja toimivuus ovat tärkeitä turvallisuuden ja mukavuuden kannalta, mutta varsinainen kuulonsuojaus ei saa unohtua (vaimo tuossa seläntakana korvalääkärinä paasaa asiasta >:( ).

Itselläni on simukäytössä DC 13.4, hieman raskaat, mutta ei kuulu lasten tappelut joten saa rauhassa lennellä. ;D

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ihan totta, että kuuloa kannattaa suojella. Jos esim. tinnitus tulee, ei siitä pääse ikinä eroon.

Kannattaa kuunnella vaikkapa sinfoniaorkesterin vakituisten soittajien varoituksia kuulonlähdöstä; esim. trumpettien edessä soittavat (klarinetit, obet,huilut, 2. viulu ja altot) ovat joskus vaatineet soitinryhmien väliin akustisia suojalevyjä.

 

Itse olen pärjännyt hyvin 70-luvun, jolloin headsettejä ei vielä ollut, ja 90-luvun headsetit vaimensivat melua passiivisesti riittävästi joten kuulo on säilynyt onneksi erinomaisena tähän päivään asti. Sehän on aika yksilöllistä. Useissa rock-konserteissa tulee kipuraja ylitettyä, mutta se on hetkellistä, ei onneksi päivittäistä jatkuvaa 130dB+ rääkkiä.

 

Tuossa Professional Pilot-lehden kyselyssä kävi ilmi, että joidenkin valmistajien, mm. Peltorin, passiivinen äänenvaimennus oli jopa parempi kuin joidenkin valmistajien (ei Bose) aktiivinen äänenvaimennusjärjestelmä. Ja useat pilotit ilmoittivat parantaneensa esim omia David Clarkejaan jonkun pikkuvalmistajan update kit-korvasuojuksilla.

 

Lopputulos lienee, että jos lentää paljon, kannattaa harkita ANR-headsettejä ja kuten sanoin, nehän ovat USA:ssakin yleistyvä trendi.

 

PS: tuli eilen toi leffa Con Air. Eikös näkynyt vihreitä David Clarkeja?

En ole vaan ko. kummallista konetyyppiä missään tavannut... Mikähän se pahuksen vankikuljetuskone nyt oli?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään