Kimmo Huoviala

Matkatavaroiden jättäminen Hki-Vantaalla, kysymys

14 viestiä aiheessa

Kysytään täältäkin, Lufthansan vastaus ei kertonut yhtään mitään.

Eli, ystäväni on menossa Saksaan. Voimme tehdä netti-check-in tai vastaavan ajoissa. Otan matkatavarat aamulla mukaan kun menen töihin. Ystävä tulee myöhemmin bussilla kentälle, mutta aikaa ei ole enää juhlavasti, riittävästi kuitenkin.

Kysyin Lufthansalta että voinko minä (=ei siis se matkustaja) jättää ystävän matkatavarat baggage-droppiin?

Helpottaisi elämää, mutta onneksi ei elämä ole siitä kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni et voi näin toimia, koska kirjattu matkatavara ja matkustajahan kulkevat yhdessä, jos matkustaja ei saavu lennolle, silloinhan myöskin hänen ruumaan kirjattu matkatavaransahan puretaan pois koneesta. Toisaaltahan nämä matkustajilta jälkeen jääneet matkatavarathan kulkevat sitten yksin koneissa ns. " RUSH " laukkuina, mutta se meneekin hiukan OT.

Mutta, korjatkaa, jos olen väärässä, tämä vain oma käsitykseni asiasta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komppaan edellistä! Mutta Helsinki-Vantaalla terminaalissa 2 on AirPron "toimisto", joka voi pitää huolen tavaroista vaikka päivän verran.  :) Hintaa en kyllä muista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komppaan edellistä! Mutta Helsinki-Vantaalla terminaalissa 2 on AirPron "toimisto", joka voi pitää huolen tavaroista vaikka päivän verran.  :) Hintaa en kyllä muista...

Ystäväpariskunta tuli Air Berlinin pomputtelulla tänne Espanjaan. He jättivät matkalaukkunsa illalla selvitykseen ja menivät itse hotelliin yöksi josta sitten aamulla shutlella kentälle ja koneeseen. En tiedä tarkoitetaanko nyt samaa asiaa mutta noin kuitenkin onnistui oikein hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta Helsinki-Vantaalla terminaalissa 2 on AirPron "toimisto", joka voi pitää huolen tavaroista vaikka päivän verran.

En tiedä tarkoitetaanko nyt samaa asiaa mutta noin kuitenkin onnistui oikein hyvin.

Ei, koska kysyjän ongelma on se, että matkustaja saattaa tulla niin myöhään kentälle, että ei itse ehdi jättää laukkuaan ajoissa baggage drop -tiskille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tsekkauksen ja matkalaukuthan voi jättää ainakin tietyillä lennoilla jopa edellisenä päivänä.

En minä tuossa kyllä näe mitään erityistä ongelmaa, kunhan check-in on hoidettu.

Parhaan vastauksen saa ottamalla yhteyttä Lufthansan handlingia hoitavaan tahoon, eli ISS:ään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites tää "bag drop" oikein toimii jos kuka vaan voi viedä kenen vaan laukun mille vaan lennolle. Mohammed Al Qaida saattaisi olla varsin kiinnostunut jos se niin helppoa olisi.

Ei taida ihan noin yksinkertaista olla ? Kyllä laukkua vietäessä tiskillä katotaan matkustusasiakirjasta kuka olet ja kenen lipulla matkustat.

- "Please do not leave your luggage unattended" -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites tää "bag drop" oikein toimii jos kuka vaan voi viedä kenen vaan laukun mille vaan lennolle. Mohammed Al Qaida saattaisi olla varsin kiinnostunut jos se niin helppoa olisi.

Ei taida ihan noin yksinkertaista olla ? Kyllä laukkua vietäessä tiskillä katotaan matkustusasiakirjasta kuka olet ja kenen lipulla matkustat.

- "Please do not leave your luggage unattended" -

En tiedä tarkkaa prodesyyriä mutta kyllä ennen lennon lähtöä verrataan että matkustajaluettelo (boordatut) ja kuormatut matkatavarat vastaavat toisiaan.

Esim. jos tsekkaat laukkusi sisään, nukahdat sen jälkeen kentällä vessaan ja jäät koneesta, laukkusi kyllä varmasti poistetaan ruumasta ennen lähtöä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinänsä vähän ihmettelen tuota baggage dropin toimintaa, kun viimeksi jätin matkatavarani baggage dropiin, niin minulta ei kysytty muuta kuin boarding pass ja kun yritin tarjota henkilöpapereita niin ei virkailija ollut yhtään kiinnostunut niistä, sanoi vain ettei hän niitä katso. Tuolla perusteella siis voisit jättää ystäväsi matkatavarat baggage dropiin jos sinulla vain olisi hänen boarding pass?  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä tarkkaa prodesyyriä mutta kyllä ennen lennon lähtöä verrataan että matkustajaluettelo (boordatut) ja kuormatut matkatavarat vastaavat toisiaan.

Esim. jos tsekkaat laukkusi sisään, nukahdat sen jälkeen kentällä vessaan ja jäät koneesta, laukkusi kyllä varmasti poistetaan ruumasta ennen lähtöä.

Toki näin mutta jos Meikäläisen Matti on lähdössä matkalle voi siis kuka vaan viedä laukun tiskille ja sanoa nimekseen Meikäläinen ? Matti itse ei tiedä kuinka monta laukkua hänen nimellään on koneessa jos matkaa mukana. Jos Matti nukkuu vessassa otetaan kaikki hänen lippuun osoitetut laukut toki pois koneesta mutta mitäs jos niitä onkin kolme sen yhden Matin itse jättämänsä sijaan ?

Kuvitellaan näin että Jope on lähdössä matkalle. Tape vie yhden laukun Jopelta saamansa boordarin (kotiprintin) kanssa bag dropin tiskille. Tällöin Tape näyttää Jopen boarding passia virkailijalle ja laukut lähtee eteenpäin. Jope tulee myöhemmin kentälle käsimatkatavaran kanssa. Jope ei tiedä että Tapekin on tuonut laukun. Hommahan toimisi tällöin kuin jenkkien turvatarkastus.  :laugh:

Tässä hommassa piilee (-kö?) aukko mutta ei siinä voi olla ?  :-[ Muutenhan se ei olisi turvallista ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matti Matkaaja lähtee reissuun ja jättää finskin tiskille kolme laukkua:

tää eka menee Lontooseen, toinen menee Singaporeen ja tää kolmas menee Nykkiin.

Ei toi voi noin mennä, matkatavarana.

Voipa, edelliselläkin Lissabonin lennolla kävi just noin. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse itselleni vastaten kun tiskillä kysyin: matkustajan tulee henk koht jättää kirjattava matkatavara, niinkuin epäilinkin.

Muut mainitut vaihtoehdot eivät tällä kertaa olleet käyttökelpoisia vaihtoehtoja. Ei tosin ollut ruuhkaakaan T1:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse itselleni vastaten kun tiskillä kysyin: matkustajan tulee henk koht jättää kirjattava matkatavara, niinkuin epäilinkin.

Muut mainitut vaihtoehdot eivät tällä kertaa olleet käyttökelpoisia vaihtoehtoja. Ei tosin ollut ruuhkaakaan T1:ssä.

Ymmärtääkseni ei tarvitse.

Esim. 4-henkisen perheen matkatavarat voi checkata jo vaikka edellisenä iltana, kunhan checkaajalla on kaikki dokumentit (=liput) hallussa. Näin siis perheen isä voi viedä koko perheen matkatavarat yksin illalla kentälle, ja boardarit saadaan koko porukalle. Jää sitten se koko plutoonan jonottelu seuraavana aamuna tekemättä. Henkkareita/passeja luonnollisesti ei katsota kuin tämän yhden checkaajan osalta, mutta mm. pakaasien määrä- ja painorajat eivät ole henkilö- vaan lippukohtaisia.

Henkkarit katsotaan sitten erikseen portilla.

Tämä toimi ainakin n. vuosi sitten Finskin lomalennolle ilman mitään kitinöitä.  Se lauantai-iltapäivän lomalentohässäkkä on tullut nähtyä niin moneen kertaan, että se pe-illan yhden hengen jonottamatta hoidettu Vantaan turnee oli melko lailla jees.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet Kalle kyl oikeassa (ainakin siltä osin kuin itse tuota ohjeistusta oon lukenut) mutta jos luet ihan alkuperäisen viestin vielä uudelleen huomaat että tämä tapaus ei ollut kertomasi kaltainen vaan ajatus oli että se ihminen joka vie laukut ei ole sama joka matkustaa/ei kuulu seurueeseen joka matkustaa.

Tuttava perhe on tuossa viikonpäästä matkustamassa ja heidän kohdallaan tuo sinun mainitsemasi toimintatapa on tarkoitus juuri tehdä ja sen takia tässä tullutkin näitä ohjeistuksia luettua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään