Ilkka Mannikainen

Työttömienkin pitäisi (muka) päästä Thaimaahan?

48 viestiä aiheessa

No nyt käydään lehtien palstoilla keskustelua siitä pitäisikö työttömän päästä pidemmäksikin ajaksi lomalle kuin se 6 päivää, jonka voi matkustaa menettämättä yhteiskunnan avustusta.

Taloussanomista artikkeli:

Pitäisikö työttömän päästä pariksi viikoksi Thaimaahan?

Työttömyysturvaa nauttiva työtön ei saa lähteä yli viikon lomamatkalle ulkomaille menettämättä työttömyyspäivärahoja. Helsingin Sanomien mielipideosastolla on käyty viime aikoina keskustelua tämän linjauksen ongelmista.

Nimimerkillä kirjoittaneen opettajan mies on ollut työtön useita vuosia, eikä perhe pääse yhdessä yli viikon ulkomaanmatkalle, jota opettaja kokee tarvitsevansa päästäkseen kunnolla irti työpaineista.

Varatuomari Touko Metsä puolestaan kirjoitti, että perustuslaki takaa kansalaisille liikkumisvapauden, joten ketään ei voi estää lähtemästä.

Onko rajoitus siis perustuslain vastainen? Perustuslain asiantuntijat pitävät kysymystä hankalana.

– Ei voi automaattisesti sanoa, että se olisi perustuslain vastainen. Mutta sekin on liikaa sanottu, etteikö siinä olisi mitään perustuslakiin liittyvää ongelmallisuutta, valtiosääntöoikeuden emeritusprofessori Mikael Hidén pohtii.

Hän painottaa, ettei tunne rajoituksen lainsäädännöllistä taustaa. Hidén muistuttaa, että työtöntäkään ei sinänsä kielletä lähtemästä pidemmälle lomamatkalle. Eräänlaista pakottamista voi olla tosin muukin kuin suoranainen kielto.

– Jos työttömyysturvaan liittyy menettämisuhkia, jos matkustaa tietyllä tavalla, silloin siinä on jonkinlaista rajoittavaa vaikuttamista.

Viikon kesto on

vakiintunut käytäntö

Työttömyysturvalain mukaan työtön voi lähteä satunnaiselle ja lyhyelle ulkomaanmatkalle, jonka aikana hän on tavoitettavissa ja kykenee kohtuullisessa ja tavanomaisessa ajassa ottamaan vastaan työtä tai koulutusta. Matkasta on ilmoitettava etukäteen työ- ja elinkeinotoimistoon.

Ylitarkastaja Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä sanoo, että vakiintuneen käytännön mukaan kesto on kuusi etuudenmaksupäivää vuoden aikana.

– En osaa sanoa, missä vaiheessa valitusasteet ovat lähteneet tulkitsemaan, että se on kuusi maksupäivää. Mutta se on niin vakiintunut käytäntö valitusasteissa kuin olla ja voi.

Melingin mukaan asiaa ei ole säädetty perustuslain säätämisjärjestyksessä. Sitä hän ei tiedä, onko asia ollut perustuslakivaliokunnan tutkittavana aikoinaan.

– Tässä ei puututa millään tavalla henkilön liikkumiseen, vaan ainoastaan siihen, millä edellytyksillä maksetaan työttömyysturvaa, Meling huomauttaa.

Ihmisen tavoittaa vaikka napajäätiköltä

Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen Helsingin yliopistosta ei lähde asiaa tarkemmin tuntematta arvioimaan, onko käytäntö hyväksyttävä. Hän pitää sitä lähtökohdaltaan liikkumisvapauden rajoituksena, mutta liikkumisvapauttakin voi tietyin edellytyksin rajoittaa.

Hänen mukaansa olisi ensinnäkin tiedettävä, onko rajoitus laadittu perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella.

– Voisi tietenkin ajatella, että nykymaailmassa kännyköillä ja sähköposteilla pitäisi pystyä ihmiset tehokkaasti tavoittamaan, vaikka ihminen olisi napajäätiköllä.

Mikael Hidén huomauttaa, että paluu kotiin voi olla yhtä nopea esimerkiksi Ruotsista tai Virosta kuin jostain nurkasta Suomea.

– Toinen sanoo, että menee Australiaan kahdeksi viikoksi. Miten sieltä tulet nopeasti töihin, jos tarvitaan.   

Timo Melingin mukaan normilla on ollut hyvä tarkoitus, jotta työttömätkin pääsevät tietyin reunaehdoin reissuun. Matkustamista kotimaassa ei ole rajoitettu.

– Jos helsinkiläinen on Lapissa, hän on kuitenkin Suomen työmarkkinoilla. Kotimaanmatkojen osalta olisi mahdotonta, jos kaikki työttömät ilmoittelisivat, milloin lähtevät mökille.

Ja minkäköhän takia yhteiskunnan pitäisi joutenoloa tukea jo niin älyttömin toimin, että työtön makaisi Thaimaassa pari viikkoa yhteiskunnan siivellä?

Suomen vastikkeettoman rahan jakosysteemi on kyllä järkyttävä. Jos työssäkäyvät maksavat jo työttömien Thaimaan matkatkin niin kuka maksaa työssäkäyvien (lue veronmaksajien) Thaimaan matkat?

Ja mihin työtön tarvitsee a)lomaa b)yhteiskunnan tukea jos on varaa ostaa Thaimaanmatkakin?  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

hmm... niin... mä oon juuri jäänyt työttömäksi ja olen lähdössä ulkomaille. joo, matka on varattu jo ennen ku hommat päättyi... toista reissua kaverit houkuttelee, matkan voi tehdä halvallakin... onhan se tietysti katkos arkeen sekin, työttömälläkin on arki. ja se voi olla aika stressaavaa sekin, mielenterveys järkkyy kun vituttaa ettei löydy töitä. toiset kun ovat työttömiä vastoin tahtoaan. Itsekin allekirjoitan sen. Tekisin jos olisi muuta kuin tarjoilijan tai hoitajan hommia, kumpaakaan ei ole.

jos oikeasti tahtoo, sitä säästää sitten sen loman vaikka niistä työkkäreistä.

No joo, viikkokin riittää, mulle ainakin, mutta tuossahan oli kai kyse siitä, että työssäkäyvälle puolisolle riitä se viikko.

hmph, joo. Anyone? olisko mitään töitä? ettei tarvis yhteiskunnan rahalla loisia missään...

Niin muuten, työkkäreistäki maksetaan veroja, että tuota...

no juu, pääsin ärsyyntymään. mutta ku toisia vaan nyppii olla työttömänä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nyt käydään lehtien palstoilla keskustelua siitä pitäisikö työttömän päästä pidemmäksikin ajaksi lomalle kuin se 6 päivää, jonka voi matkustaa menettämättä yhteiskunnan avustusta.

Taloussanomista artikkeli:

Ja minkäköhän takia yhteiskunnan pitäisi joutenoloa tukea jo niin älyttömin toimin, että työtön makaisi Thaimaassa pari viikkoa yhteiskunnan siivellä?

Suomen vastikkeettoman rahan jakosysteemi on kyllä järkyttävä. Jos työssäkäyvät maksavat jo työttömien Thaimaan matkatkin niin kuka maksaa työssäkäyvien (lue veronmaksajien) Thaimaan matkat?

Ja mihin työtön tarvitsee a)lomaa b)yhteiskunnan tukea jos on varaa ostaa Thaimaanmatkakin?  :o

:o... ??? Toivottavasti et koskaan , JOUDU, työttömäksi..... Sorry, en käsittänyt mitä tällä ajoit takaa??? On se työtönkin ihminen (ko). -90 luvun alun lama hyvin mielessä. Olinpa silloin itsekkin vuoden verran ilman duunia. Vois kuvitella, että hauskaa, ei tarvitse nousta töihin...

Ei se ihan niin mee, ainakaan useimilla työttömillä.

Onneksi on duunipaikka.

-Six hauls, one engine, no brains md 37 :thmbup:-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa sen pitäisi olla perusoikeus, että ihmisellä on tietty määrä aikaa vuodessa, jonka voi käyttää rentoutumiseen ja virkistykseen. Se voisi olla jo mielenterveydellisesti perusteltua.

Erityisesti työttömät ovat riskiasemassa ja tässä pätkätöiden luvatussa maassa hetkittäistä työttömyyttä riittää monilla. Pätkätyöläinen ei voi pitää lomia, vaan maksetaan ainoastaan lomarahat. "Loman" voi pitää sitten jonkin pätkäduunin jälkeen, mutta tällä välin pätkätyöläinen onkin työtön ja ei saakaan mennä mihinkään yli viikoksi.

Työntekijöillä on oikeus tietyn pituiseen lomaan - jonka maksaa yhtälailla yhteiskunta (lue veronmaksajat). Työssä käyvien lomat eivät ole sen ilmaisempia kuin työttömien, koska palkka juoksee ja saa lomarahat. Joku ne lomapäivien aikana tehdyt tai tekemättä jääneet työt maksaa. Varsinaisia lomapäiviä käyttävä työntekijä saa pitää vaikka neljän viikon loman toisella puolen palloa, jos vain päiviä riittää, eikä kukaan katkaise palkanmaksua ja sano, että lomarahat saa luvan kelvata. Tai mikä se raha nyt olikaan, mikä usein maksetaan, vaikka pitäisikin loman, mutta taitaapi olla alan TES:stä riippuvainen. Enpä nyt jaksa repiä palkkakuittejani esille tai googletella :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa sen pitäisi olla perusoikeus, että ihmisellä on tietty määrä aikaa vuodessa, jonka voi käyttää rentoutumiseen ja virkistykseen. Se voisi olla jo mielenterveydellisesti perusteltua.

Siis rentoutua kontra virkistäytyä voi mun ymmärtääkseni myös kotosuomessa,jos on työtön.Eli jos oikeasti etsii työtä,kuten työttömän kuuluisi,ei todellakaan voi löhöillä missään Thailandissa  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Työntekijöillä on oikeus tietyn pituiseen lomaan - jonka maksaa yhtälailla yhteiskunta (lue veronmaksajat). Työssä käyvien lomat eivät ole sen ilmaisempia kuin työttömien, koska palkka juoksee ja saa lomarahat. Joku ne lomapäivien aikana tehdyt tai tekemättä jääneet työt maksaa.

Yhteiskunta? Ettei kuitenkin työnantaja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis rentoutua kontra virkistäytyä voi mun ymmärtääkseni myös kotosuomessa,jos on työtön.Eli jos oikeasti etsii työtä,kuten työttömän kuuluisi,ei todellakaan voi löhöillä missään Thailandissa  >:(

Voi Hel**tti. Itse, kun olin työttömänä kävin tuttavani kanssa veneellä Tukholmassa, matka kesti yli kaksi viikkoa, myönnän tein hirveän rikoksen, kun en ollut välttämättä tavoitettavissa.

Ei kai tää Taimaa nyt tässä ole se oleellinen asia, vaan, että työtönkin voi lomailla yli kaksi viikkoa, jos joku tuttu vaikka piffaa.

Jos joku kiireellinen työtarjous tulee, useimmalla työttömälläkin on kuitenkin puhelin, josta saa kiinni.

No, tämä tästä. Onneksi toisilla menee, ja on aina mennyt hyvin...voi, voi, laiskoja työttömiä.

-Six hauls, one engine, no brains. md 37 :thmbup:-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan ollut työttömänä, olen kuitenkin aina ihmetellyt tuota jatkuvasti tavoiteltavissa oloa.Minulle on käynnyt silleesti että ollessani yhdessä työpaikassa, on haettu toiseen.Tuurintynkää lykänny eläissäni.Toivon sydämestäni että CD eiku DC Mannikaisella tuo tuuri lykkää loppuikänsä, ellei ole määrätynlainen lusikka suussa syntyny jottei tarvii kun matkustella mielummin ikälopuilla koneilla.

Kavereita minulla joilla hyvä koulutus, osaaminen kohillaan mutta kuiteski työpaikat katkolla, ehkä eivät ole DC fanaatikkoja? :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja näin typana (lue: työtön paska) voin sanoa että ei sitä pysty MITENKÄÄN käyttämään 5 päivää viikossa 8 tuntia päivässä työnhakuun. Johan sille puuhalle nauraa variksetkin. Sitäpaitsi jos räimii hakemuksia menemään vähän joka paikkaan niin mitä otetaan enää vakavasti? Miksi hakea lähihoitajan papereilla tk lääkärin paikkaa ihan vaan siksi kun se on auki? Meinaatko että työtön kävelee vuoron perään jokaisesta ovesta sisään ja kysyy että olisko teillä töitä mulle?

jep jep, mäkin toivon todella ettei työttömyys kosketa, koska oho, silloin voi tulla vaikka elämän realiteetit vastaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja näin typana (lue: työtön paska) voin sanoa että ei sitä pysty MITENKÄÄN käyttämään 5 päivää viikossa 8 tuntia päivässä työnhakuun. Johan sille puuhalle nauraa variksetkin. Sitäpaitsi jos räimii hakemuksia menemään vähän joka paikkaan niin mitä otetaan enää vakavasti? Miksi hakea lähihoitajan papereilla tk lääkärin paikkaa ihan vaan siksi kun se on auki? Meinaatko että työtön kävelee vuoron perään jokaisesta ovesta sisään ja kysyy että olisko teillä töitä mulle?

jep jep, mäkin toivon todella ettei työttömyys kosketa, koska oho, silloin voi tulla vaikka elämän realiteetit vastaan...

No eläs nyt Hanna masennu . Jotenkin näistä sinun kirjoituksista on tullut sellainen kuva sinusta että jos työ loppuu niin ei siinä kaun mene kun toinen alkaa tsemppiä vaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhteiskunta? Ettei kuitenkin työnantaja?

No mistä työnantaja saa rahansa, yksityisellä sektorilla - kuluttajilta. Yhteiskunta koostuu kuluttajista, kaikilla on tarpeensa. Kuluttajat, eli yhteiskunta, maksaa lomista koituvat kustannukset korkeampana hintana. Varallisuutesi kannalta tilanne on sama kummin päin - rahoitat tuottamatonta aktiviteettia, jolloin et saa vastinetta osalle luovuttamaasi varallisuutta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikäni tuntityöläisenä toimineena ja muutaman laman kokeneena olen saanut tutustua aika monipuolisesti työmarkkinoiden ailahduksiin ja siihen mitä erilaiset työlisyyskuviot todella käytännössä merkitsevät. Eivät siinä aina akateemiset opinnot ja maireat torkkaritkaan aina auta. Jos nyt kauniisti haluaa ajatella, niin sen lisäksi, että huomaa ilmaiselle lähimmäistyölle olevan mukavasti kysyntää, opettaapa tilanne myös ymmärtämään esim. Hannan asemassa olevia.

Sille, jolta tätä ymmärrystä - ehkä elämänkokemustensa johdosta - kenties puuttuu, suosittelen lämpimästi vaihtamaan työn kyllästämän ankean arkensa joksikin ajaksi vajaatyöllistetyn seikkailulliseen elämään; ehkä jopa koettamaan hakea työkeikkaa Thaimaasta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en sinänsä ymmärrä mitään työttömyydestä ja työttömien ongelmista mutta tuli vaan mieleen, että eikös työelämässä mukana olevia voisi välillä päästää ylimääräiselle palkalliselle vapaalle jotta tilalle voitaisiin ottaa siksi aikaa työtön henkilö "Virkistymään". Ehkä sellainen systeemi jo onkin, en ole juurikaan seurannut aihetta.

Eihän tuo työntekokaan aina niin hääppöistä ole. Juuri tuossa tuttu yrittäjä ajoi urheiluautollaan liikkeeni eteen ja tuli juttelemaan. Hän tekee enemmän töitä kuin minä, minullahan on vain kaksi työpaikkaa (yö ja päivätyö). Siinä pohdittiin, että voisi ehkä hidastaa jo vauhtia kun ollaan kohta ikämiehiä. Suunnittelimme niin, että ryhdytään "puliukoiksi"  Haluaisimme vain kulkea muovikassi kädessä kaupungilla koko päivän ja morjenstaa tuttuja!

Sitten tuli asiakkaita liikkeesen ja juttu jäi kesken mutta senverran idea eteni, että ongelmiakin löydettiin. Pahin niistä näytti olevan se kun minulle ei viina maistu, joten "puliremmin" perustaminen siirtyy . . . mutta ehkä keksimme sitten jotain muuta . . .

;D

Tuo edellä mainitsemani työttömien "kierrättäminen" työelämässä tuuraamassa työn alle uupuvia voisi olla yksi ratkaisu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Niin muuten, työkkäreistäki maksetaan veroja, että tuota...

Nimenomaan että tuota.... :laugh:

Kas kun kukaan ei ole vielä keksinyt, että maksetaan kaikille kansalaisille vauvasta vaariin 10.000€ KELAsta kuukausittain ja pidätetään siitä 60% veroa. Näin verotulot karttuu mukavasti. Eikö niin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eläs nyt Hanna masennu . Jotenkin näistä sinun kirjoituksista on tullut sellainen kuva sinusta että jos työ loppuu niin ei siinä kaun mene kun toinen alkaa tsemppiä vaan.

en mä masennukaan. mä oon ihan varma että tuolla on joku työpaikka taas mua varten. ei tätä oo nyt kestänyt kuin reilu kuukausi, joten paniikkiko tässä, rahaa ei tuu mistään ennen ku liiton väki ehtii joskus niitä käsitellä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo edellä mainitsemani työttömien "kierrättäminen" työelämässä tuuraamassa työn alle uupuvia voisi olla yksi ratkaisu.

Eikö tähän ole joku vuorotteluvapaa -systeemi olemassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Työttömät idänpikajunalla Thaimaaseen II luokassa..hieno ajatus. 6-12 kk ilman päivärahaa siellä...tulisi valtiolle huokeaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt pikaisesti keksi perustelua miksi se ulkomailla oleskelu eroaisi kotona makaamisesta työttömänä korvausten kannalta. Kännykkä ja netti tavoittavat.

Työttömäksi jos itse joutuisi niin aika nopea siirtymä tapahtuisi baltteihin/puolaan tms jossa on ensinnäkin huomattavasti mukavampi oleskella ja toiseksi kotimaan työttömyyskorvauskin riittää siedettävään elintasoon. Sieltä käsin sitten jatkaa työnhakua suomesta tai muualta. Tarvittaessa on seuraavaksi päiväksi suomessa. Ei jostain lapin perukoilta yhtään sen nopeammin ihmisten ilmoilla ole.

Yleensäkin tässä keskustelussa mättää se perusajatus että "ulkomailla == lomalla". Miksi se olinpaikka vaikuttaa millään tavalla siihen tekeekö sieltä käsin työnhakua tms? EU on vielä "samaa valtiotakin" jos sen sisällä pysyy, mitään eroa vaikka Rovaniemellä ja Riialla ei ole tai ei pitäisi olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt pikaisesti keksi perustelua miksi se ulkomailla oleskelu eroaisi kotona makaamisesta työttömänä korvausten kannalta. Kännykkä ja netti tavoittavat.

Yleensäkin tässä keskustelussa mättää se perusajatus että "ulkomailla == lomalla". Miksi se olinpaikka vaikuttaa millään tavalla siihen tekeekö sieltä käsin työnhakua tms? EU on vielä "samaa valtiotakin" jos sen sisällä pysyy, mitään eroa vaikka Rovaniemellä ja Riialla ei ole tai ei pitäisi olla.

EU:ssahan työnhaku on järjestetty ihan omalla tavallaan, nyt olikin kyse lomamatkoista Thaimaahan. Thaimaasta ei kukaan hae töitä, siellä ei suomalaiselle ole mitään käyttöä kun työvoimaa on omasta takaakin ja työlupia ei myönnetä kuin erikoistapauksissa.

Joten, on jotenkin omituista että, työttömyyskorvauksista riittää jopa lomamatkoihin. Joko meillä on liian kovat korvaustasot tai sitten niitä nostaa ihmiset jotka ovat himmelihommissa tai näillä on puoliso tai joku muu elättää, eivätkä tarvitse korvausta valtion puolesta.

Sen lisäksi on hyvin omituista, että valtion ylläpitämänä ollaan lomamatkalla Thaimaassa. Kun ei sinne kustanneta työssäkäyvien matkojakaan eikä oleskelua, niin miksi työtön voisi muka siellä maata palmun alla yhteiskunnan rahalla? Tässä on iso ristiriita. Kyllä varmasti monelle kelpaisi lomamatka valtion piikkiin lämpöiseen.

Lisättäköön se, että jos työttömänä meinaa lomailla Thaimaassa, niin ennen lähtöä käy katkaisemassa yhteiskunnan tuet ja kun taas on maassa käy kuittaamassa itsensä sisään. Näin menetellenhän ei asiassa ole mitään omituista eikä ristiriitaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun ei sinne kustanneta työssäkäyvien matkojakaan eikä oleskelua, niin miksi työtön voisi muka siellä maata palmun alla yhteiskunnan rahalla?

Jaa, no ainakin minun työpaikassa kertyy lomapäiviä ja vielä siihen lomarahat päälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa, no ainakin minun työpaikassa kertyy lomapäiviä ja vielä siihen lomarahat päälle.

Mikäs se sellainen työpaikka on jossa yhteiskunta maksaa lomamatkan Thaimaahan kuluineen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs se sellainen työpaikka on jossa yhteiskunta maksaa lomamatkan Thaimaahan kuluineen?

Äh, voi video. Jokainen käyttää rahansa mihin haluaa. Jos työttömyysturvasta jää rahaa lomamatkaan niin sitten jää, tai sitten ne varat on hankittu tekemällä osa-aikatyötä. Nykyisin netti toimii ainakin minun tietääkseni muuallakin kuin Suomessa (vai mikä on Ilkan maailmankuva?) niin eiköhän niitä työnhakuhommia voi hoitaa ihan mistä tahansa nettibaarista jos se siitä on kiinni. Kummaa jäykistelyä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja missähän teksteissä on mainittu että yhteiskunta maksaa sen matkan sinne Thaimaahan?  ;)

Sellainen työpaikka, missä yhteiskunta maksaa kaiken elämisen sekä lomailun on jokainen paikka julkisella sektorilla!  ;)

Olet siis sitä mieltä, että jos henkilö on työssä ollessan tienannut esim. 4000€/kk ja työttömäksi jäätyään saa ansionsidonnaista n. 2000€/kk, hän ei saisi käydä lomalla perheensä kanssa puolison tuloilla tai omilla työstä tienatuilla säästöillä menettämättä noita 10 päivän ansiosidonnaisia loman ajalta?

Voihan asian kääntää myös niin että aivan uskomatonta että minä maksan veroja ja enkä ole kunnallisiaterveyspalveluja käyttänyt vuosiin ja siksi mun mielestä on turhaa laittaa verovaroja julkiseen terveyden huoltoon. Ja eikö vanhukset saa eläkkeellä matkustaa, aivan samalla tavalla kuin työttömien tuet, yhteiskunta heidän eläkkeensä maksaa!  ;)

Nuo Ilkan kommentit ovat juuri sellaisen henkilön, joka koskaan ei ole ollut oikeasti tiukassa paikassa vaan aina on tuotu kaikki tarjottimella. Työpaikat on saatu suhteilla yms. Itse olen jokaisen työpaikkani työllä ja hiellä ansainnut, eikä ole tuttujen tai sukulaisten kautta tulleet ja ylpeä olen tästä.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on hauskaa kun täällä jotkut yrittävät vajavaisin tiedoin yrittää päätellä jotain toisten elämästä. Vinkiksi vaan, että ei kannata yrittää mitään arvuutella kun ei mistään mitään tiedä.

Tänne vaan tervetuloa tekemään näitä 12-16h päiviä 360 päivää vuodessa välillä kolmea vuoroa putkeen kun on se mainittu tiukka paikka ja katsomaan mitä saa tarjottimella ja missä on kultalusikat.

En valita. Oma valinta ja tyytyväinen tähän mutta ihmetyttää millä avuilla ja tiedoilla joku tuntematon tulee kertomaan mitä joku on saanut ja mistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on hauskaa kun täällä jotkut yrittävät vajavaisin tiedoin yrittää päätellä jotain toisten elämästä. Vinkiksi vaan, että ei kannata yrittää mitään arvuutella kun ei mistään mitään tiedä.

Tänne vaan tervetuloa tekemään näitä 12-16h päiviä 360 päivää vuodessa välillä kolmea vuoroa putkeen kun on se mainittu tiukka paikka ja katsomaan mitä saa tarjottimella ja missä on kultalusikat.

En valita. Oma valinta ja tyytyväinen tähän mutta ihmetyttää millä avuilla ja tiedoilla joku tuntematon tulee kertomaan mitä joku on saanut ja mistä?

Se on hauskaa kun Ilkka valittaa jos työtön lähtee lomalle. Mitä se sulle kuuluu? Turha alkaa vertailemaan ja kertomaan säälittävästi että "on mullakin rankkaa töissä". Säälittävää.... Hyppää MD11 kyytiin ja lähde relaamaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään