Ilkka Mannikainen

Työttömienkin pitäisi (muka) päästä Thaimaahan?

48 viestiä aiheessa

Mitä se sulle kuuluu?

Niin kauan kun tämän yhteiskunnan pyörittämiseen verovaroja käytetään ja niin kauan kun niitä teen, niin se kuuluu ja kiinnostaa että mihin niitä yhteisiä varoja käytetään.

Onko tässä jotain outoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kun tämän yhteiskunnan pyörittämiseen verovaroja käytetään ja niin kauan kun niitä teen, niin se kuuluu ja kiinnostaa että mihin niitä yhteisiä varoja käytetään.

Onko tässä jotain outoa?

Olin yli 40 vuotta työelämässä. Maksoin veroja ihan riittämiin. En silti ole katkera siitä että ystäväni joka pistettiin pankista pitkään jonoon 52 vuotiaana, lähtee työttömänä EU työnhakijana kolmeksi kuukaudeksi "eurooppaan". Eli käy Espanjassa työkkärissä ilmoittautumassa työttömäksi ja avaa pankkitilin johon korvaukset maksetaan ja ottaa pankista elektronicin jolla voi sitten parin viikon päästä nostaa Bangkokin pankista niitä korvauksia. Matkustaa sitten kolmen kuukauden päästä taas Espanjaan ja käy työkkärissä ilmoittamassa että kun ei töitä ollut niin lähden takaisin Suomeen. Ja korvaukset tulevat kuin entiselle manulle kaikki edut. Espanjasta niitä töitä ei saa eikä ole sitä samaa ilmoittautumisvelvollisuutta kuin Suomessa eli joka päivä kirjoitetaan lappuun työtön, työtön jne. Espanjassa riittä tuo kolmen kuukauden välein ilmoittautuminen. Sieltä ei myöskään soiteta että nyt olisi pankissa atk ohjelmoitsijan paikka avoinna. Avoimet työpaikat käydään itse katsomassa työkkärin ilmoitustaululta.

Mannikaisen "karkeruutta" en sen sijaan ymmärrä. Enkä muidenkaan sellaisten jotka kadehtivat työttömän "vapaa-aikaa".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on hauskaa kun täällä jotkut yrittävät vajavaisin tiedoin yrittää päätellä jotain toisten elämästä. Vinkiksi vaan, että ei kannata yrittää mitään arvuutella kun ei mistään mitään tiedä.

Tänne vaan tervetuloa tekemään näitä 12-16h päiviä 360 päivää vuodessa välillä kolmea vuoroa putkeen kun on se mainittu tiukka paikka ja katsomaan mitä saa tarjottimella ja missä on kultalusikat.

En valita. Oma valinta ja tyytyväinen tähän mutta ihmetyttää millä avuilla ja tiedoilla joku tuntematon tulee kertomaan mitä joku on saanut ja mistä?

Pata kattilaa jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tässä jotain outoa?

No on siinä sen verran outoa että luulet noiden omien näkemyksien olevan ainoita oikeita. Mähän voisin samalla tavalla aloittaa vanhustenhuoltoon ja terveydenhuoltoon laitettavasta rahasta topicin ja valituksen, koska se ei nyt mua satu koskettamaan. Uskon että jos sattuisi sellainen "vahinko" että joutuisit oikeasti työkkärin luukulle vaikka puoleksi vuodeksi, niin ajatusmaailmasi asiaa kohtaan muuttuisi.

Se on erikoista että Suomessa monet ihmiset kannattavat maahanmuuttoakin, mutta sitten kritisoivat työttömien tukia. Kannattaisi monien avarakatseistenkin ihmisten nähdä hieman nenäänsä pidemmälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen lisäksi on hyvin omituista, että valtion ylläpitämänä ollaan lomamatkalla Thaimaassa. Kun ei sinne kustanneta työssäkäyvien matkojakaan eikä oleskelua, niin miksi työtön voisi muka siellä maata palmun alla yhteiskunnan rahalla? Tässä on iso ristiriita. Kyllä varmasti monelle kelpaisi lomamatka valtion piikkiin lämpöiseen.

Lisättäköön se, että jos työttömänä meinaa lomailla Thaimaassa, niin ennen lähtöä käy katkaisemassa yhteiskunnan tuet ja kun taas on maassa käy kuittaamassa itsensä sisään. Näin menetellenhän ei asiassa ole mitään omituista eikä ristiriitaa.

No tässä on edelleen se että miten tämän työttömän fyysinen olinpaikka vaikuttaa tukeen?

Minä näkisin asian niin että työtön saa valtiolta kuukaudessa summan X työttömyystukea. Se että käyttääkö työtön sen kaljan kittaamiseen kotona, perheen elättämiseen, matkakuluihin Lappiin pikkuserkun entisen naapurin koiran luo vai halpalentoon Thaimaahan ei nähdäkseni taas ole millään tavalla valtion asia niin kauan kuin heebo on työkkärin edellyttämien aikarajojen kuluessa käytettävissä töihin. Esimerkiksi seuraavaksi päiväksi. Todennäköisesti muuten kyseinen työtön on veroja töissä ollessaan maksaessaan "oikeuttanut" itsensä myöhempään työttömyystukeen.

Tuntuu että julkisessa keskustelussa paistaa persaukisten kateus tms siitä että jollakin on "varaa" matkustaa ulkomaille.. Joka ei muuten välttämättä ole lainkaan kotimaassa oleskelua kalliimpaa tai millään muotoa eksoottisempaa. Ei fyysisen sijainnin pitäisi olla mikään kriteeri millekään asialle, vaan ainoastaan sen miten on tavoitettavissa ja miten nopeasti tarvittaessa käytettävissä. Näitä asioita on kyllä työkkärillä oikeus edellyttää.

Sitäpaitsi, kuka puhui Thaimaasta töiden hakemisesta. Voihan sieltä Thaimaasta käsin hakea töitä Suomesta. Sähköinen kommunikaatio kun ei maantieteellisiä etäisyyksiä kysele.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tässä on edelleen se että miten tämän työttömän fyysinen olinpaikka vaikuttaa tukeen?

Minä näkisin asian niin että työtön saa valtiolta kuukaudessa summan X työttömyystukea. Se että käyttääkö työtön sen kaljan kittaamiseen kotona, perheen elättämiseen, matkakuluihin Lappiin pikkuserkun entisen naapurin koiran luo vai halpalentoon Thaimaahan ei nähdäkseni taas ole millään tavalla valtion asia niin kauan kuin heebo on työkkärin edellyttämien aikarajojen kuluessa käytettävissä töihin. Esimerkiksi seuraavaksi päiväksi. Todennäköisesti muuten kyseinen työtön on veroja töissä ollessaan maksaessaan "oikeuttanut" itsensä myöhempään työttömyystukeen.

Tuntuu että julkisessa keskustelussa paistaa persaukisten kateus tms siitä että jollakin on "varaa" matkustaa ulkomaille.. Joka ei muuten välttämättä ole lainkaan kotimaassa oleskelua kalliimpaa tai millään muotoa eksoottisempaa. Ei fyysisen sijainnin pitäisi olla mikään kriteeri millekään asialle, vaan ainoastaan sen miten on tavoitettavissa ja miten nopeasti tarvittaessa käytettävissä. Näitä asioita on kyllä työkkärillä oikeus edellyttää.

Samaa mieltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on hauskaa kun täällä jotkut yrittävät vajavaisin tiedoin yrittää päätellä jotain toisten elämästä. Vinkiksi vaan, että ei kannata yrittää mitään arvuutella kun ei mistään mitään tiedä.

Niinpä. Kovasti sinäkin teet päätelmiä työttömien elämästä vaikket siitä ilmeisesti mitään tiedä.

Itse jäin atk-alan duunista työttömäksi 90-luvun alun laman aikaan, ensin sairastuin fyysisesti ja työttömyyden pitkittyessä myös henkisesti. Lähes yhdeksän vuoden henkilökohtainen helvetti sairaalareissuineen ja terapioineen samalla kun yritti taistella suomalaisen byrokratian ja viranomaisten kanssa ja selvitä jotenkin jokapäiväisestä elämästä kävi jonkin verran voimille.

Mukava olisi ollut ehkä jonnekin matkustaakin, varaakin olisi alkuun saattanut olla, mutta kun pelkästään kämpästä ulos lähteminen muiden ihmisten joukkoon vaikka kaupassa käymään oli välillä ihan ylivoimainen tehtävä. Joko pelkäsi muita ihmisiä tai sitten halusi tappaa kaikki vastaantulijat. Joskus oli päiviä ettei noussut sängystä kuin vessaan, ei edes syömään tai juomaan.

Siinä ei välttämättä ihan täysipainoisesti pystynyt keskittymään siihen tärkeään työnhakuun, kun ajatukset harhailivat koko ajan työvoimatoimiston kannalta ihan turhiin asioihin kuten oma terveys ja jaksaminen sekä rahojen riittäminen elämiseen. Aika turha mielestäni kysyä tulevaisuudensuunnitelmista työttömältä, joka yrittää selvitä elämästä päivän kerrallaan. "Jos nyt tänään maksan tämän sähkölaskun, niin mitä on varaa syödä huomenna."

Muutamat työkokeilut tuona aikana kaatuivat pääsääntöisesti siihen, että yleiskunto oli jo pahasti rapistunut eikä ns. normaalista vuorokausirytmistä ollut tietoakaan.

Jatkuvasti joutui priorisoimaan laskuja eli mikä pitää maksaa heti ja mikä voi vähän odottaa. Vuokra ja lääkkeet tietysti tärkeimpiä, eikä niiden jäljiltä päivärahasta paljon kuukaudessa jäänyt. Tottakai paljon laskuja jäi sitten rästiin ja niitä makselen ulosoton kautta korkoineen edelleen eli työttömyydestä kärsiminen ei edes lopu siihen että pääsee töihin. Vaikka on säännöllinen työ ja tulot olleet jo kauan, niin vieläkin on ihan ö-luokan kansalainen, kun luottotiedot ei ole kunnossa vanhojen velkojen takia.

Jos joku onnistuu työttömyyspäivärahastaan nipistämään sen verran, että pääsee ulkomaanreissulle, niin minun puolestani menkööt. Voihan se olla, että on lisäksi myynyt vanhoja vaatteitaan ja tavaroitaan kirppiksellä tai vaikka persettä Kallion kaduilla matkarahat saadakseen. Saattaahan olla, että halpamatkalla kaukoitään työtön jopa säästää, siellä kun eläminen on halpaa ja täällä taas pirun kallista.

Ja jos työtön kokee, että matka oikeasti parantaa hänen oloaan, niin halvemmaksi sekin yhteiskunnalle tulee, kuin vuosien hoitokierre tai mahdollinen ammuskelu jossain ostarilla, kun nuppi ei enää kestä. Herra Mannikaisen ja muiden helpotukseksi moni työtön onneksi säästää yhteiskunnan varoja päättämällä päivänsä omakätisesti. Kaikki eivät edes tapa perhettään ensin, jolloin lapset jäävät työmarkkinoiden käytettäviksi.

Itse selvisin kuitenkin kertomaan omista kokemuksistani ratkeamatta edes kokopäiväjuopoksi ja haluan tässä tuoda ilmi sen tosiasian, että kaikki työttömät eivät todellakaan ole noin vain jättäytyneet lorvimaan ja lomailemaan yhteiskunnan rahoilla. Työttömäksi jäämistä ei pidä sekoittaa parempituloisten keskuudessa muotiin tulleeseen "downshiftaamiseen". Kun muistelen oman työttömyyspäivärahani määrää, niin pidän kohtuullisen mahdottomana, että sillä rahalla kenelläkään on varaa lomailla yhtään missään.

Jonkun toimitusjohtajan potkujen jälkeen saamat "kädenpuristukset" ja hyväpalkkaisella liksalla määräytynyt ansiosidonnainen ovat sitten eri asia, niillä jo kummasti matkailee kauemmaksikin. Mutta ne ovat tavallisen työttömän duunarin elämästä kauempana kuin kuu maasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tänne vaan tervetuloa tekemään näitä 12-16h päiviä 360 päivää vuodessa välillä kolmea vuoroa putkeen kun on se mainittu tiukka paikka ja katsomaan mitä saa tarjottimella ja missä on kultalusikat.

Toivottavasti osaat arvostaa sitä, että olet toimintakykyinen. Asioilla on tapana järjestyä niin kauan kuin ihminen pystyy niitä aktiivisesti hoitamaan, myös työttömän asioilla. Mutta kun mieli alkaa rakoilla, toivo hiipua ja pelko hiipiä, niin sen jälkeen hommat mutkistuvat moninkertaisesti. Samalla käy helposti niin, että yksilöstä tulee yhteiskunnalle hyvin kallis.

Jos kulujen perään olet, kannattaa mieluummin kiinnittää huomio siihen, että ihmiset saadaan säilymään toimintakykyisinä (ei alkoholismia, yksinäisyyttä tai mielenterveysongelmia), kuin siihen, matkustavatko he työttömyysaikanaan ulkomaille. Jos matkustelu vain vähänkin auttaa ihmistä selviämään taakastaan, niin se varmasti maksaa hintansa.

Terve ihminen tahtoo tehdä työtä. Se voi olla palkkatyötä, vapaaehtoistyötä, opiskelua tai omatoimista itsensä kehittämistä, mutta jos ihminen tyystin passivoituu, niin häntä tuskin kannattaa kadehtia. Silloin eivät asiat ole mallillaan.

Hullun lailla kyllä puurrat. Ettei vain kävisi hassusti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

niin, onko se sitten parempi, että minä tyrkkään työttömyyskorvauksistani ensin lainanlyhennykset jotta saan pitää asuntoni, osan ylijäävästä laitan kauppaan jotta saan itselle ja lapselle ruokaa ja käytännössä loput mitä jää, tyrkkään taivaan tuuliin, eli kulutan ilmailuun. Niin että tällä logiikalla sinä veronmaksajana maksat minun lentämiseni.

että tuota...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En valita. Oma valinta ja tyytyväinen tähän mutta ihmetyttää millä avuilla ja tiedoilla joku tuntematon tulee kertomaan mitä joku on saanut ja mistä?

Voimassaoleva lainsäädäntö estää - paitsi, jos kyse on rikollisesta touhusta, niin sittenhän se ei estä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

loput mitä jää, tyrkkään taivaan tuuliin, eli kulutan ilmailuun.

Niin ja kun vielä se lentäminen oli niiden hyvätuloisten juppien harrastus, ainakin Malmilla.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ai joo, enhän mä sitten voikaan sitä harrastaa.

Noh, maksakoot "mannikaiset" sitten veroillaan mun asuntolainani. sama se mulle... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin olin 90-luvun alun laman uhri. Yritys jossa olin töissä meni nurin ja jäin työttömäksi. Asuin siihen aikaa suht pienellä paikkakunnalla, ja kävin päivittäin työvoimatoimistossa katsomassa vapaat työpaikat. Niitä oli joka aamu tasan kaksi kappaletta: Perunankuorija ja terveyskeskuslääkärin virka. Soitin siitä kuorijan paikasta, ja kun kuulin työstä maksettavan palkan (=nimellisen korvauksen) suoritin pikaisen laskutoimituksen. Tulin siihen tulokseen että matkakulujen jälkeen (matka oli yli 40km/sivu) kuukauden "tulot" olisivat olleet miinusmerkkiset.

Lääkärin virkaa en sattuneista syistä viitsinyt edes hakea... siihen aikaan kun ei vielä tunnettu ammattinimikettä "valelääkäri". Kun olin kolme viikkoa rampannut joka aamu työkkärissä tuijottamassa niitä kahta lappua, ehdotti virkailija kainosti että antaisin puhelinnumeroni, niin hän voisi soittaa jos kolmas lappu ilmestyisi seinälle. Sitä puhelua ei koskaan tullut...

Onnekseni sain töitä lehtilmoituksen perusteella, ja työttömyysaika jäi kohtuullisen lyhyeksi (pari kuukautta). Sen voin kuitenkin sanoa, että paniikki ehti iskeä. En ollut kokenut työttömyyttä, joten aamuisin ensimmäinen ajatus oli mistä tänään yrittäisi löytää töitä. Lisäksi tunsin itseni huonoksi aviomieheksi/isäksi, koska olin kotona enkä hankkimassa elantoa perheelle. Onneksi vaimoni tuki minua upeasti.

Ymmärrän hyvin työttömien huolet ja murheet, ja sympatiani ovat täysin heidän puolellaan. Mitä sitten Thaimaan matkoihin tulee, niin jos ropoja on jäänyt säästöön niin antaa palaa!!

Hannalle vielä sen verran, että ilmailuun käyttämäsi rahat olisit voinut käyttää paljon huonomminkin (kapakat ym.). Tsemppiä sinulle, ja hauskoja hetkiä ilmailun parissa!  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnekseni sain töitä lehtilmoituksen perusteella, ja työttömyysaika jäi kohtuullisen lyhyeksi (pari kuukautta). Sen voin kuitenkin sanoa, että paniikki ehti iskeä. En ollut kokenut työttömyyttä, joten aamuisin ensimmäinen ajatus oli mistä tänään yrittäisi löytää töitä. Lisäksi tunsin itseni huonoksi aviomieheksi/isäksi, koska olin kotona enkä hankkimassa elantoa perheelle. Onneksi vaimoni tuki minua upeasti.

Sama vika rahikaisella....250 000 markan vuosituloista peruspäivärahalle oli raskas kokemus. Myin juuri ostamani Golf CL auton 50% tappiolla ja lähdin 6 kk työllistämistyön jälkeen Saksaan jossa oli Greifswald-Berliini-Potsdam-Berliini tienoilla 3 vuotta putkeen. Reissu kannatti sillä kokemus oli rikastuttava. 10 vuotta asun hometaloissa ( 1990-2000 ) ja hammaslääkärinkin saanti oli vaikeaa..tosi vaikeaa..ainakin pätevän. 2000 luvun alussa vielä sain kurjaa palkkaa puutalofirmassa jopa alle 2 euroa tunti, mutta siitäkin tuli kokemusta tietokoneista jne. Työttömänä Helsingissä on kaikkein kurjinta, koska asumiskustannukset ovat korkeat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tanskassa ratsattiin:

Tanskan yleisradioyhtiön (DR) uutiset  kertoo, että ratsiassa tarkastettiin kaikkiaan kuuden lennon yhteensä 600 matkustajaa, jotka joko saapuivat Turkista ja Syyriasta tai olivat lähdössä määränpäänään kyseiset maat.

Tarkastuksissa ilmeni, että matkustajista 72 oli sellaisia, jotka olivat saaneet päivärahaa tai korvausta työvoimahallinnolta.

Verkkouutiset

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää on vähän samaa kuin paheksuisi jos työtön saa ostetuksi vaikka 55-tuuman ökytelkkarin, haaskaa yhteisiä varoja ;) Jos töitä haluaa jostain syystä pakoilla, onnistuu se Suomessakin. Taitavat kaukomaille hinkuavat työttömät olla aika marginaalinen porukka... vaikea kuvitella, että ainakaan työmarkkinatuella matkustellaan Tallinnaa kauemmaksi.

Viime vuonna työllistin  työttömän nuoren jäämällä itse vuorotteluvapaalle. Laiskottelin ja matkustelin vajaan vuoden ja nostin noin ansiosidonnaisen verran korvauksia,  päälle tuli yllättäen vielä asumistukeakin, kaikki yhteiskunnan varoja - eikä ollut yhtään huono omatunto. Lievää paheksuntaa ja kateutta se kyllä herätti :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla hieman offtopicia, sivuaa kuitenkin aihetta. Osaako joku selittää tyhmälle, miksi pidetään itsestäänselvänä, että romaniväestön ei tarvitse opiskella eikä käydä töissä, vaan eläke alkaa tulla automaattisesti 18 vuoden iässä. Toivon olevani väärässä eli ettei asia näin olisi. Jos asia kuitenkin on kuten olen kuullut väitettävän, silloin varmaan moni joutuu harkitsemaan suhtautumistaan uudelleen tähän vähemmistöön, ikäänkuin veronmaksajan näkökulmasta. Asia tuli mieleeni, kun olen vuosikymmenien ajan nähnyt tämän väestönosan matkustelevan tavallista enemmän, omilla tienaamillaan rahoillako?

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla hieman offtopicia, sivuaa kuitenkin aihetta. Osaako joku selittää tyhmälle, miksi pidetään itsestäänselvänä, että romaniväestön ei tarvitse opiskella eikä käydä töissä, vaan eläke alkaa tulla automaattisesti 18 vuoden iässä. Toivon olevani väärässä eli ettei asia näin olisi. Jos asia kuitenkin on kuten olen kuullut väitettävän, silloin varmaan moni joutuu harkitsemaan suhtautumistaan uudelleen tähän vähemmistöön, ikäänkuin veronmaksajan näkökulmasta. Asia tuli mieleeni, kun olen vuosikymmenien ajan nähnyt tämän väestönosan matkustelevan tavallista enemmän, omilla tienaamillaan rahoillako?

Seppo

Minä kuulin että romanien suurin työ on ehtiä tiistai-illan ruotsinlaivaan. Se johtuu siitä että suomen sossusta saa "tilin" tiistaina ja ruotsin sossusta keskiviikkona. Siinä on kuulkaa aika rasittavaa matkailua kun pitää vielä käydä laivalla "ostamassa verovapaat" tuliaiset. Pari juoppoakin pitää siellä laivan käytävällä kääntää ettei tule juopolle makuuhaavoja.

Itse jouduin joskus muinoin käymään Diana II:ssa tiistaisin Nortäljessä työmatkalla ja silloin tuli näitä ahkeria tummia seurattua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seppo

Sosiaaliala (yksityinen) on itselle tuttu sektori, en romanien kanssa juurikaan tekemisissä, mutta tällainen kuva muodostunut:

Ei ole mitään eläkeautomaatteja romaneille(kaan).

Suomen romanien yleinen koulutustaso on edelleen heikko, mutta tilanne on parantunut viime vuosina, asenteet koulutusta kohtaan kohentuneet romanien parissa ja myös työnantajien valmius tarjota töitä parantunut. Työttömyyssaste romanien parissa toki korkea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Marko vastauksesta. Toivon kuitenkin saavani vielä täydennystä epätietoisuuteeni. Ymmärrän, ettei ole "eläkeautomaattia", joka laukeaa 18 vuoden iässä. Olen kuitenkin saanut käsityksen, että verrattuna valtaväestöön yhteiskunta kohtelee romaneja eriarvoisesti suosien heitä eläkepäätöksiä tehtäessä. Onkohan olemassa tilastoa, kuinka monta prosenttia 25, 35 tai 45 vuotiaista romaneista elää yhteiskunnan (veronmaksajien) kustantamana esimerkiksi eläkeläisenä, ja mihin nämä eläkepäätökset perustuvat? Sen tiedän varmasti, että yhteiskunta sallii romaneille sellaisia erikoisoikeuksia joita muilta puuttu, esimerkiksi asumiseen liittyviä. Asialla on ajankohtaista merkitystä, koska nyt on tulossa paljon romaneja Suomeen juuri siksi, että sosiaaliturva on täällä asumisperusteista erotuksena monista muista maista.

Seppo   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisin vielä täsmentää kysymysteni ajatuslogiikkaa, ettei synny vääriä käsityksiä. Kysymys, jonka ympärillä nyt käydään keskustelua, koskee työttömien oikeuksia nauttia elämisen perustarpeiden ulkopuolelle menevistä ja kustannuksia tuottavista asioista. Hyvin moni työtön on ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla ja se korvaus on itse tienattua ja työllä maksettua. Se antaa oikeutuksen nauttia elämästä ihan niin kuin lystää lain sallimissa puitteissa. Peruspäivärahalla olevien toimeentulo on vaikeampaa, mutta ei se saa synnyttää kateutta niitä kohtaan, joilla on ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha kohentamassa tulotasoa. Toinen, huomattavasti tärkeämpi kysymys koskee sitä, onko joku työkykyinen vailla töitä vai työhaluton vailla töitä. Vailla työtä oleville työkykyisille ja -haluisille riittää varmasti kaikkien sympatiat, mutta työtä vailla olevat työhaluttomat ovat se kansanosa, joka ainakin minun silmissä joutaisi vaikka sinne Thaimaahan, ihan pysyvästi. Yhteiskunta voisi maksaa yhdensuuntaisen lipun ja antaa vielä puolen vuoden päivärahat mukaan sekä vastaavasti vaatia, ettei henkilö tule enää pysyvästi Suomeen asumaan.   

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän, ettei ole "eläkeautomaattia", joka laukeaa 18 vuoden iässä. Olen kuitenkin saanut käsityksen, että verrattuna valtaväestöön yhteiskunta kohtelee romaneja eriarvoisesti suosien heitä eläkepäätöksiä tehtäessä. Onkohan olemassa tilastoa, kuinka monta prosenttia 25, 35 tai 45 vuotiaista romaneista elää yhteiskunnan (veronmaksajien) kustantamana esimerkiksi eläkeläisenä, ja mihin nämä eläkepäätökset perustuvat?

Seppo   

En usko että heillä on mitään erivapauksia eläköitymisen suhteen. Toisaalta jos 18 vuotiaana jää eläkkeelle niin eläkesumma ei taida poiketa kuukausittain maksettavan sosiaalituen määrästä. Etniseen alkuperään perustuva kysymäsi kaltainen tilastointi on mielestäni henkilötietolain vastaista.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään