Timo Hyvönen

Lentämällä lentämään

16 viestiä aiheessa

Moi,

oon usein mennyt Hyvinkäälle lentämään lentämällä, siis purje- tai mopulentämään ultralla Malmilta. Näppärää ja nopeaa.

Olen tuossa parin viikon päästä lähdössä dunikeikalle Lontooseen ja tuli mieleen, mitä kautta yksityislentäjät liikkuvat Hki-Vantaalla? Eli pääsisinkö helposti turvatarkastuksen ohi, jos lentäisin HeValle ja kävelisin suoraan lähtöportille?

Sit vaan pitää löytää joku heittämään toi väli.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lupakirjanhaltijan soisi kyllä automaattisesti välttävän kaikenlaisen jonottamisen ja pääsevän kaikkien lentoyhtiöiden first class- ja business-matkustajille tarkoitettuihin palveluihin veloituksetta.

Esim. Finnair Plus -profiilin harrastelistassa ei ole kohtaa 'ilmailu'.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toulousessa eivat taksipalvelut oikein sujuneet ja saavuin kentalle auttamattomasti myohassa. Turvatarkastukseen oli hirmuinen jono, mutta miehistolle tarkoitettu linja oli taysin autio. Kavelin sinne, naytin lupakirjaani ja virkailijoiden vaihdettua pari sanaa ranskaksi keskenaan paasin kavelemaan sita kautta toiselle puolelle ja ehdin koneeseen. Joskus siis toimii ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tuossa parin viikon päästä lähdössä dunikeikalle Lontooseen ja tuli mieleen, mitä kautta yksityislentäjät liikkuvat Hki-Vantaalla?

Liikelentoterminaalin kautta (osoite: Liikelentotie 8). Siellä on oma turvatarkastuksensa (ja turvan jälkeen myös itsepalvelubriefing). Sieltä ei käytännössä pääse asematason kautta lähtöporttialueelle, varsinkaan, kun sinulla ei ole kulkulupaa.

Lentokenttäkartalta (=ADC) katsottuna terminaali on asemataso 3:n etelälaidassa (ja asemataso 3 on rwy 15:n loppupäässä sen länsipuolella).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa myös lentolipun ehtoihin kuulua että lähtöselvitys pitää tehdä ennen lentoa ja että lähtöportilla ilmoittautuu ajoissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa myös lentolipun ehtoihin kuulua että lähtöselvitys pitää tehdä ennen lentoa ja että lähtöportilla ilmoittautuu ajoissa.

Jeps, sehän tehdään netissä nykyään. Ja portille vois kävellä vaikka siitä bussikaistan kautta.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liikelentoterminaalin kautta (osoite: Liikelentotie 8). Siellä on oma turvatarkastuksensa (ja turvan jälkeen myös itsepalvelubriefing). Sieltä ei käytännössä pääse asematason kautta lähtöporttialueelle, varsinkaan, kun sinulla ei ole kulkulupaa.

Lentokenttäkartalta (=ADC) katsottuna terminaali on asemataso 3:n etelälaidassa (ja asemataso 3 on rwy 15:n loppupäässä sen länsipuolella).

Olin kerran lähdössä lentämään erästä Arrowia Vantaalta Malmille. Bisnesterminaalin turvassa kysyttiin ID-korttia ja onneksi sellainen oli mukana nii pääsin ilman kummempia turinoita platalle. Mutta kuinka ihmiset, jotka säilyttävät koneitaan Vantaalla, pääsevät koneilleen turvasta? Pelkällä lupakirjalla (kyllä, minulla oli myös oma kirja mukana kyseisellä hetkellä)? Oikeasti pitäisi aina olla mukana joku henkilö, jolla on platalle kulkuluvat, kun liikutaan kentääalueella, mutta mikä on käytäntö näissä tapauksissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin kerran lähdössä lentämään erästä Arrowia Vantaalta Malmille. Bisnesterminaalin turvassa kysyttiin ID-korttia ja onneksi sellainen oli mukana nii pääsin ilman kummempia turinoita platalle. Mutta kuinka ihmiset, jotka säilyttävät koneitaan Vantaalla, pääsevät koneilleen turvasta? Pelkällä lupakirjalla (kyllä, minulla oli myös oma kirja mukana kyseisellä hetkellä)? Oikeasti pitäisi aina olla mukana joku henkilö, jolla on platalle kulkuluvat, kun liikutaan kentääalueella, mutta mikä on käytäntö näissä tapauksissa?

Kyllä pelkällä lupakirjalla käytännössä pääsee. Jos haluavat saattaa, niin sitten tulkoot saattamaan. Tähän mennessä eivät ole halunneet. Omakin kortti oikeuttaa kyllä bisneksen asematasolle menemisen, mutta on syytä muistaa, ettei sitä ja siihen liittyvää työkalulupaa voi käyttää kun kyse ei ole työtehtävästä, jota varten kortti on myönnetty (ts, omassa harrastuksessa ei voi käyttää).

Samoin myös muualta tulevat liikennelentäjät pääsevät käyskentelemään aika kivuttomasti sinne platalle oman koneensa ympärille ilman paikallista kulkulupaa (no joku miehistökortti saattaa olla). Vielä ei ole asiasta tehty liian hankalaa Vantaallakaan, joskin bensiinitäydennyksen vieminen turvan läpi osoittautui hieman aikaavieväksi (vantaalla ei ole 100LL:ää myynnissä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä pelkällä lupakirjalla käytännössä pääsee. Jos haluavat saattaa, niin sitten tulkoot saattamaan. Tähän mennessä eivät ole halunneet. Omakin kortti oikeuttaa kyllä bisneksen asematasolle menemisen, mutta on syytä muistaa, ettei sitä voi käyttää kun kyse ei ole työtehtävästä, jota varten kortti on myönnetty (ts, omassa harrastuksessa ei voi käyttää).

Tiedän, mutta tuolloin en ollut työtehtävässä. Kun vaadittiin ID-kortti niin sen näytin ja se näytti olevan heille hyvä. Ihmettelin kyllä itsekin tovin. Muistui mieleeni eräs aiempi kerta kun olin samalla asialla erään Islannissa sijaitsevan tulivuoren kiukkuamisen aikoihin. Tuolloin ei kyselty ei sitten mitään

Niin ja vielä aiheeseen: turvatarkastusta ei voi ohitta. Piste.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin olen mennyt bisneksestä lupakirjalla, henkkareilla ja ilmoittamalla millä koneella lähden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin olen mennyt bisneksestä lupakirjalla, henkkareilla ja ilmoittamalla millä koneella lähden.

Eli voitaneen todeta näiden riittävän, kiitoksia vastauksista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja vielä aiheeseen: turvatarkastusta ei voi ohitta. Piste.

Voisinpa nyt tuonkin pisteen perään laittaa pilkun ja mutta-sanan  :laugh:

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tiedän, mutta tuolloin en ollut työtehtävässä. Kun vaadittiin ID-kortti niin sen näytin ja se näytti olevan heille hyvä.

"Tiedän, mutta"...?

Nimenomaisestihan sitä sillä hetkellä käytettävissä olematonta korttia ei pidä esittää, vaan pitää todeta, että ei ole korttia [jota voisi tässä nyt mihinkään käyttää].

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Tiedän, mutta"...?

Nimenomaisestihan sitä sillä hetkellä käytettävissä olematonta korttia ei pidä esittää, vaan pitää todeta, että ei ole korttia [jota voisi tässä nyt mihinkään käyttää].

"Mutta" piti olla "vaikka". Kyseessä oli oma munaus, mutta myöskin turvatarkastajien munaus. No joka tapauksessa sain kysymykseeni vastauksen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään