Antti Laukkanen

Historiallisehko Finnair-perintö

51 viestiä aiheessa

Eräs pitkän linjan insinöörismies diplomin kera jäi Finnairilta taannoin eläkkeelle. Sain taltioida jonkin verran hänelle vuosien varrella kertynyttä materiaalia, joista osassa on sangen mielenkiintoista historian havinaa. Erään kirjekuoren syövereistä löytyi nippu mustavalkokuvia, ja tohdin epäillä niitä käytetyn aikanaan koneiden lentokäsikirjojen hyväksyntälehdellä, kuten tapana oli. Muutamassa kuvassa oleva leima puoltanee tätä teoriaa. Kuvat ovat valittaen sangen tummia ja osa huonokuntoisiakin, mutta yritin siivota niistä pahimpia pois. Ehkäpä historiallinen anti on taas laatua runsaampi :) Sinälläänkin sarja on historiallisesti ihan arvokas, että vastoin ensikuvitelmaa, kaikki kuvat taitavat olla jotain aivan muuta, kuin Weggin historiikin koneluettelossa.

 

Tumppi-Ysi -ajoista lähdetään liikenteeseen

 

OH-LYA sutussa

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYB

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYB British Midlandin väreissä

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYC

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYD

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYE

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYG. Tää oli ala-asteella enkun kirjan kannessa :)

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYH

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYI

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYK

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten mennäänkin Viiskymppisten maailmaan

OH-LYN

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYO

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYP

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYR

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYS

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYT

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYU

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten vilkaistaankin Fokkereita.

OH-LKA

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LKB

[ attachment removed / expired ]

 

Ja mennään sitä kautta Super Caravellejen pariin.

OH-LSA

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LSB

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LSC

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LSD

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LSE

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LSF

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LSG. Tämä se oli siellä Kongossa, kunnes katosi. Tässä vielä 50-vuotismaaleissa

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-LSH. Kuva oli valitettavasti niin sormenjälkien peitossa, että harrastuneisuus loppui kesken.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneet ei kun komistuu, vaikka Caravellen jälkeen onkin aika arveluttavaa sanoa niin.

DC-8 -osastolta OH-LFT rahtikäytössä.

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LFY

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LFT matkustajakäytössä.

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LFZ

[ attachment removed / expired ]

 

Ja päästäänpä vielä laajarunkokaudellekin.

DC-10 OH-LHA eli Iso-Antti

[ attachment removed / expired ]

 

Ja OH-LHB

[ attachment removed / expired ]

 

Superyllätyssektorista vielä loppuun naapurifirman laitos eli Kar-Airin DC-8 OH-KDM. Päässy vähä horisontti lipee  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

Sellaista perintöloorasta tällä kertaa.

 

-A-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan komea setti ja noi leimat toi kuviin vielä hyvän lisän. Siellä oli myös ensimmäinen lentokone, jolla olen lentänyt (OH-LYB, Helsinki - Joensuu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno nähdä vanhoja kuvia :thmbup:

 

Pisti silmään DC-9 hätäpoistumistiet siipien päällä. En keksinyt logiikkaa, miksi joissain on yksi, ja joissan kaksi. Siis 14 ja 15 malleissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa sana 'historiallisehko'? Ei löytynehkö ihan pienehköllä hakemisehkolla mistään kotimaisen kielen, kumpaisenkaankohan, sanakirjasta. :o

 

Kuvat on vintagea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa sana 'historiallisehko'? Ei löytynehkö ihan pienehköllä hakemisehkolla mistään kotimaisen kielen, kumpaisenkaankohan, sanakirjasta. :o

 

Kuvat on vintagea.

 

Se on sellainen melkein historiallinen, historiallisen suuntainen. Vähän niinq pienehkö, jonka merkityksen tuntenet, kun olet sen oikein osannut taivuttaa. Hakemisehko ja kumpaisenkaankoha ovat toki omaa tuotantoasi ;) Kyllähän tämä ketju tietty on ihan historiallinen ja vintagekin.

 

Ilkka: En tiedä, missä LHA:n kuva on otettu. Veikkaisin kyllä Vantaata kovasti, mutta ilmeisesti näkyvälle taustalle on sittemmin rakennettu paljon jotakin uutta.

 

Minulle tämä konearsenaali on sinällään suht vieras. 50-sarjan Yseillä olen kyllä ollut kaikilla ilmassa ja puuhaillut niiden kanssa vuosikaudet monia muitakin asioita, mutta kaikki muut noista ovat jääneet korkeintaan satunnaistuttavuukiksi. Tai no noita Kymppejä tuli paljon katselluksi aikanaan ja myöhemmin ruuvatuksikin silloin, kun ne olivat jo Libertellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä henkilökunnan haltuun jääneistä kuvista on ollut täällä ennenkin juttua. Vuosien varrella näitä löytöjä on onneksi päätynyt myös Suomen Ilmailumuseolle. Edvartsonin Tomppa pelasti niistä aikoinaan osan "roskiksesta", keräsin itse jotakin otoksia talteen Kar-Airin "jalopuuhallin" jämistä ja myös yrityksen eri osastot (mm. markkinointi ja viestintä) sekä yksityiset ihmiset ovat niitä onneksi Ilmailumuseoon toimittaneet.

 

Suomen Ilmailumuseon ja Finnairin välisen yhteistyösopimuksen mukaisesti yhtiön virallisen historian pitäisi taltioitua museon arkistokokelmiin. Finnairissa noudatetun epämääräisen henkilöstöpolitiikan johdosta tällaista työnantajalle kuuluvaa omaisuutta (dokumentteja) putkahtelee jatkuvasti esiin milloin mistäkin, muistanette eräästä myllystä löytyneet DC-6:n  "kääntöpyrstön" paperit.

 

Erikoista on, ettei edes pitkänlinjan insinööri ymmärrä syylistyvänsä varkauteen kun tällaisia dokumentteja kotiinsa töistä roudaa. Outoa on myös se, että Finnair edellämainitusta historian taltiointisopimuksesta huolimatta antaa tällaista edelleen tapahtua.

 

Hieno homma, että Antti skannasi nämä talteen.  :thmbup: Olen plarannut vuosien varrella paljon Finnairin "sideshotteja", mutta en muista näitä ennen nähneeni.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikään toinen matkustajakone ei pääse lähellekkään tuota sympaattisuutta, mikä tumppiysistä huokuu :P

Ehkä, mutta kyllä Caravellessa on enemmän tyyliä ja sehän kuulemma oli liito-ominaisuuksiltaankin melkein saman ajan purjekoneiden veroinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä, mutta kyllä Caravellessa on enemmän tyyliä ja sehän kuulemma oli liito-ominaisuuksiltaankin melkein saman ajan purjekoneiden veroinen.

 

Legendan mukaan Turun päällä voi vetää kaasut kiinni, ja harjoitella totaalista moottorikaputti loppulähestymistä Seutulaan, (ja tietysti täysi poka päällä). Matkustajat eivät kuulemma huomanneet mitään.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Erikoista on, ettei edes pitkänlinjan insinööri ymmärrä syylistyvänsä varkauteen kun tällaisia dokumentteja kotiinsa töistä roudaa. Outoa on myös se, että Finnair edellämainitusta historian taltiointisopimuksesta huolimatta antaa tällaista edelleen tapahtua.

 

Hieno homma, että Antti skannasi nämä talteen.  :thmbup: Olen plarannut vuosien varrella paljon Finnairin "sideshotteja", mutta en muista näitä ennen nähneeni.

 

 

Mainittakoon, etten maininnut pitkänlinjan insinöörin vieneen kuvia mihinkään, kaikista vähiten kotiinsa. Toivoisin toisaalta myös, ettei Ilmailumuseo katso automaattisesti olevansa oikeutettu jokaisen Finnairilla työskentelevän yksityisarkistoihin, vaikka niihin vuosikymmenten myötä saattaa historiaa tallentuakin. Minä en esimerkiksi ole lainkaan tietoinen tällaisesta yhteistysopimuksesta eikä toisaalta ole välttämättä hajuakaan, mikä on "virallista historiaa" ja mikä taas ei. Tai mikä taho sen toimittamisesta on vastuussa.

 

Sanottakoon, että olen oikein kovasti historian taltioimisen kannalla ja luulisin pyrkineeni siihen omalta osaltani jossain määrin vaikuttamaankin. Museon varastothan ovat kuulemma olleet monta kertaa täysiä, kun sinne on mappitolkulla kamaa tyrkytetty, että ota näistä sitten selvää.

 

Ehkä tässä tapauksessa asia olisi ollu kohtuullista hoitaa jotenkin muuten kuin julkisella foorumilla yhtiöt ja henkilöstöpolitiikat haukkuen ennen asian todellisen laidan selvittämistä. Mutta kuvat ovat tosiaan tallessa, ettei sen puoleen ole mitään mullistavaa eikä korvaamatonta päässyt tapahtumaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Antti !

Kukaan ei oo niin viisas ku ihminen paitti insinööri.  :thmbup: Tyhmempi ois heittänyt tommoset "suttuset" kuvat roskiin...

Kuulus kyllä enempi tuonne Ilmailuhistoria osioon..

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivoisin toisaalta myös, ettei Ilmailumuseo katso automaattisesti olevansa oikeutettu jokaisen Finnairilla työskentelevän yksityisarkistoihin, vaikka niihin vuosikymmenten myötä saattaa historiaa tallentuakin. Minä en esimerkiksi ole lainkaan tietoinen tällaisesta yhteistysopimuksesta eikä toisaalta ole välttämättä hajuakaan, mikä on "virallista historiaa" ja mikä taas ei. Tai mikä taho sen toimittamisesta on vastuussa

 

-A-

 

Antti, onko työnantajasi Finnair? Jos on, niin on omituista ettet edes Sinä ymmärrä Suomen Ilmailumuseon taltioivan virallisesti kansallisen lentoyhtiömme historiaa! Finnair maksaa tästä arkistointityöstä joka vuosi tietyn summan museolle. Yhteristyösopimuksen mukaan museo on myös oikeutettu tallentamaan lentoyhtiön historian!

 

Ei kenelläkään työntekijällä voi laillisesti olla hallussaan työnantajan omaisuudesta koostuvaa yksityisarkistoa! Kysymys on tietysti samasta asiasta kuin eläkkeelle jäävän työntekijän laukusta löytyvästä työnantajan jakoavaimesta. Kuka organisaatiosta sen voisi laillisesti eläköityvälle henkilölle luovuttaa?

 

Kuten mainitsitkin, osa kuvista näyttäisi olevan ns. "passikuvia" lentokäsikirjoista, missäköhän nämäkin alkuperäisdokumentit nyt ovat?

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on, niin on omituista ettet edes Sinä ymmärrä Suomen Ilmailumuseon taltioivan virallisesti kansallisen lentoyhtiömme historiaa!

 

Tämäntasoinen keskustelu ei mielestäni kuulu tänne. Jos museolla ja lentoyhtiöllä on jotain ym.kaltaista yhteistyötä, niin se lienee ko. tahojen tehtävä tiedottaa työntekijöille ja hoitaa asia niin, että historiallinen materiaali päätyy oikeaan paikkaan. Jos näin ei jostain syystä ole tapahtunut, niin se ei ole jonkun yksittäisen henkilön vastuulla millään tavoin.

 

Täällä esim. varkaaksi syyttely ei asiaa auta kuitenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sanottakoon, että olen oikein kovasti historian taltioimisen kannalla ja luulisin pyrkineeni siihen omalta osaltani jossain määrin vaikuttamaankin. Museon varastothan ovat kuulemma olleet monta kertaa täysiä, kun sinne on mappitolkulla kamaa tyrkytetty, että ota näistä sitten selvää.

 

Finnairin luovuttaessa dokumenttejä museolle eivät arkistot ole kertaakaan vielä olleet täynnä.

 

Ehkä tässä tapauksessa asia olisi ollu kohtuullista hoitaa jotenkin muuten kuin julkisella foorumilla yhtiöt ja henkilöstöpolitiikat haukkuen ennen asian todellisen laidan selvittämistä. Mutta kuvat ovat tosiaan tallessa, ettei sen puoleen ole mitään mullistavaa eikä korvaamatonta päässyt tapahtumaan.

 

-A-

 

Kysymyshän on nimenomaan julkisesta foorumista, täällä on tarkoitus keskustella asioista julkisesti. Hienoa että toit kuvat esille, väänsin niistä esille epäkohdan, johon en aikoinaan pystynyt "virkateitse" vaikuttamaan.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäntasoinen keskustelu ei mielestäni kuulu tänne. Jos museolla ja lentoyhtiöllä on jotain ym.kaltaista yhteistyötä, niin se lienee ko. tahojen tehtävä tiedottaa työntekijöille ja hoitaa asia niin, että historiallinen materiaali päätyy oikeaan paikkaan. Jos näin ei jostain syystä ole tapahtunut, niin se ei ole jonkun yksittäisen henkilön vastuulla millään tavoin.

 

Täällä esim. varkaaksi syyttely ei asiaa auta kuitenkaan.

 

Ei kai tämä Sami mitenkään poikkea esimerkiksi liikennerikkomuksia syyllistävään keskusteluun? Eivät Suomen Ilmailumuseon arkistoluettelot ole salattua tietoa! Ja nimiähän ei ole mainittu, joten keskustelua työnantajan omaisuuden hallinnasta voidaan kai pitää edelleen yllä? Aihe on mielestäni ilmailuhistorian taltioinnin kannalta tärkeä. Myönnän provon, mutta se ei missään nimessä ollut suunnattu Anttia kohtaan, vaan yhtiön palveluksessa olevien keräilijöiden suuntaan.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antti, onko työnantajasi Finnair? Jos on, niin on omituista ettet edes Sinä ymmärrä Suomen Ilmailumuseon taltioivan virallisesti kansallisen lentoyhtiömme historiaa! Finnair maksaa tästä arkistointityöstä joka vuosi tietyn summan museolle. Yhteristyösopimuksen mukaan museo on myös oikeutettu tallentamaan lentoyhtiön historian!

 

Ei kenelläkään työntekijällä voi laillisesti olla hallussaan työnantajan omaisuudesta koostuvaa yksityisarkistoa! Kysymys on tietysti samasta asiasta kuin eläkkeelle jäävän työntekijän laukusta löytyvästä työnantajan jakoavaimesta. Kuka organisaatiosta sen voisi laillisesti eläköityvälle henkilölle luovuttaa?

 

Kuten mainitsitkin, osa kuvista näyttäisi olevan ns. "passikuvia" lentokäsikirjoista, missäköhän nämäkin alkuperäisdokumentit nyt ovat?

 

topi

 

Juu, työnantaja täsmää. Kyllähän minä historian taltioimisen ymmärrän. Tarkoitin lähinnä sitä, että minulla sattuu esimerkiksi olemaan hallussani tuhansia valokuvia, joissa on sellaista Finnairin historiaa, jota ei välttämättä ole missään muualla, mutta ko. kokoelma sattuu myös olemaan omatoimisesti kuvaamaani, joten huolimatta siitä, että se on joskus saattanut sijaita työhuoneessani, se on ihan henkilökohtaista omaisuuttani. Tuo valokuvanippu sattui olemaan vastaavanlaisen yksityisen rojuläjän seassa ilmeisen vahingossa eikä sen taltioimisessa museon kätköihin ole sinällään mitään väärää. Muuten kokoelmassa oli lähinnä yksityisiä lehtiä ja kirjoja, joita kyseinen henkilö ei halunnut enää viedä kotiinsa siirryttyään pois vakinaisesta palveluksesta. Minähän voin kyllä tiedustella, kuka kuvat on ottanut ja kenellä on näin ollen tekijänoikeudellinen valta päättää niiden kohtalosta.

 

Tarkoitukseni oli lähinnä riemastuttaa kaikkia asiasta kiinnostuneita, koskapa tällä foorumilla ne tulevat tasan tarkkaan laajemman yleisön tietoisuuteen, kuin jossakin niistä museon hyllyistä, joihin suurella yleisöllä ei koskaan tule olemaan pääsyä. Ilmailuhistorian puolelle ne olisivatkin ehkä kuuluneet, mutta valitsin tietoisesti Ilmailuvalokuvat, koskapa ko. osastoa lukevat monet, joita tämä aihe varmasti kiinnostaa, vaikkei heillä varsinaisesti ole intressejä ilmailuhistorian puolelle.

 

Historialliseksi aikain saatossa muuttuvaa materiaaliahan liikkuu tietysti hirvittäviä määriä erilaisten yritysten työntekijiden käsien kautta. Osa tuhoutuu varmasti, koska sen historiallista tulevaisuutta ei kenties aina ymmärretä tai kaiken romun säilytykselle ei yksinkertaisesti ole varastotilaa.

 

Mitä tulee lentokäsikirjan hyväksyntälehtien sijaintiin, ei aavistustakaan. Viranomaisella lienee niistä kopiot. Mutta toivoisin tosiaan, että tämän aiheen julkinen käsittely päättyy tähän. Vastaan toki mielelläni vaikkapa privaatisti, jos osaan. Ketjun myötä kirjekuorellisesta kuvia on syntynyt niin paljon tarpeetonta dramatiikkaa kahden instanssin välille, että hyvän maun raja on viimeistäänkin ylittymässä, vaikkei nyt varmaan minulla sen paremmin kuin Topillakaan ole mitään aiheellista kritisoitavaa edustamiemme instanssien toiminnasta.

 

Ystävyyvellä ja rakkaavella,

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, työnantaja täsmää. Kyllähän minä historian taltioimisen ymmärrän. Tarkoitin lähinnä sitä, että minulla sattuu esimerkiksi olemaan hallussani tuhansia valokuvia, joissa on sellaista Finnairin historiaa, jota ei välttämättä ole missään muualla, mutta ko. kokoelma sattuu myös olemaan omatoimisesti kuvaamaani, joten huolimatta siitä, että se on joskus saattanut sijaita työhuoneessani, se on ihan henkilökohtaista omaisuuttani.

 

Tässä olikin kysymys valokuvista jotka on kuvattu Finnairin tai ilmailuviranomaisen pyynnöstä ja kustannuksella. En tiedä onko sopimukseen kuulunut tekijänoikeuksien luovuttaminen tilaajalle vai ei, mutta varmasti teetettyjen kopioiden omistusoikeus on kiistatta kuvien maksajalla.

 

Tarkoitukseni oli lähinnä riemastuttaa kaikkia asiasta kiinnostuneita, koskapa tällä foorumilla ne tulevat tasan tarkkaan laajemman yleisön tietoisuuteen, kuin jossakin niistä museon hyllyistä, joihin suurella yleisöllä ei koskaan tule olemaan pääsyä. Ilmailuhistorian puolelle ne olisivatkin ehkä kuuluneet, mutta valitsin tietoisesti Ilmailuvalokuvat, koskapa ko. osastoa lukevat monet, joita tämä aihe varmasti kiinnostaa, vaikkei heillä varsinaisesti ole intressejä ilmailuhistorian puolelle.

 

On pelkästään hieno asia, että julkaisit kuvat, mutta kuten mainitsit näitä kuvia ei ole edes Weggin kirjassa, vaan ne ovat olleet pitkäaikaisen työntekijän hallussa. Tähän halusin kiinnittää huomiota.

 

Historialliseksi aikain saatossa muuttuvaa materiaaliahan liikkuu tietysti hirvittäviä määriä erilaisten yritysten työntekijiden käsien kautta. Osa tuhoutuu varmasti, koska sen historiallista tulevaisuutta ei kenties aina ymmärretä tai kaiken romun säilytykselle ei yksinkertaisesti ole varastotilaa.

 

On tietenkin loppujen lopuksi kuin veteen piirretty viiva mitä pitäisi ja kannattaa säilyttää, mutta mielestäni kaikkien virallisten dokumenttien säilyvyys pitäisi arvioida jossakin muualla kuin niitä hallussa pitäneiden ihmisten työpöydän loppusiivouksen yhteydessä.

 

Mitä tulee lentokäsikirjan hyväksyntälehtien sijaintiin, ei aavistustakaan. Viranomaisella lienee niistä kopiot. Mutta toivoisin tosiaan, että tämän aiheen julkinen käsittely päättyy tähän. Vastaan toki mielelläni vaikkapa privaatisti, jos osaan. Ketjun myötä kirjekuorellisesta kuvia on syntynyt niin paljon tarpeetonta dramatiikkaa kahden instanssin välille, että hyvän maun raja on viimeistäänkin ylittymässä, vaikkei nyt varmaan minulla sen paremmin kuin Topillakaan ole mitään aiheellista kritisoitavaa edustamiemme instanssien toiminnasta.

 

Ystävyyvellä ja rakkaavella,

 

-A-

 

Ei arkistointi viranomaispuolella todellakaan ole aukotonta, joskus ainoat säilyneet dokumentit löytyvät juuri tällaisen pitkään palvelleen avainhenkilön hallusta. Tätä foorumia luetaan laajasti edustamasi instituution piirissä. Toivottavasti mahdollisimman moni nyt tietää paikan minne voi tarjota haltuunsa kertynyttä materiaalia. Ja minähän olen liikkeellä samalla hengellä kuin sinäkin Antti, paitsi etten edusta mitään instanssia.  :)

 

topi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei arkistointi viranomaispuolella todellakaan ole aukotonta, joskus ainoat säilyneet dokumentit löytyvät juuri tällaisen pitkään palvelleen avainhenkilön hallusta. Tätä foorumia luetaan laajasti edustamasi instituution piirissä. Toivottavasti mahdollisimman moni nyt tietää paikan minne voi tarjota haltuunsa kertynyttä materiaalia. Ja minähän olen liikkeellä samalla hengellä kuin sinäkin Antti, paitsi etten edusta mitään instanssia.  :)

topi

Arkistointisäännöt sanoo jotta jotakin asiaikrjaa on säilytettävä esim. 10vuotta ja sen jälkeen se menee silppuriin tai nykyisin on olemassa firmoja jotka hoitaa tuon hävityksen tehokkaasti ja turvalliseksi siten ettei kenenkään tietosuoja tms vain vaarannu. Tuon hävitykseen lajittelun tekee joku toimistotyöntekijä tyyliin kun kerran arkistointisäännön vuodet tuli täyteen niin tehdään hyllytilaa uusille dokumenteille senkummemmin ajattelematta oiskos lippusilla joskus jollekkin historiantutkijalle jotakin hyötyä. Henkilökunnassa voi todella olla joku joka pelastaa silppurin kidasta jotain jonka kokee tärkeäksi. Minäkin olen moisiin pelastusoperaatioihin syyllistynyt...ja jos eläkkeele lähdettyäni jätän ne työpaikalle (ottamatta itselle kopiota) olen melko varma että dokumentti häviää historian roskatynnyriin

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistointisäännöt sanoo jotta jotakin asiaikrjaa on säilytettävä esim. 10vuotta ja sen jälkeen se menee silppuriin tai nykyisin on olemassa firmoja jotka hoitaa tuon hävityksen tehokkaasti ja turvalliseksi siten ettei kenenkään tietosuoja tms vain vaarannu. Tuon hävitykseen lajittelun tekee joku toimistotyöntekijä tyyliin kun kerran arkistointisäännön vuodet tuli täyteen niin tehdään hyllytilaa uusille dokumenteille senkummemmin ajattelematta oiskos lippusilla joskus jollekkin historiantutkijalle jotakin hyötyä. Henkilökunnassa voi todella olla joku joka pelastaa silppurin kidasta jotain jonka kokee tärkeäksi. Minäkin olen moisiin pelastusoperaatioihin syyllistynyt...ja jos eläkkeele lähdettyäni jätän ne työpaikalle (ottamatta itselle kopiota) olen melko varma että dokumentti häviää historian roskatynnyriin

Markku

 

 

Näinhän se on, ja inhimillisesti tässä toimivat molemmat.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla