Antti Laukkanen

Historiallisehko Finnair-perintö

51 viestiä aiheessa

Emoyhtiöstä on juuri irroitettu tyttäriä. Samassa yhteydessä siivottiin myös tarpeettomiksi katsottuja arkistoja. Niitä tarjottiin myös museolle mutta SULO ja Ämmässuo tekivät paremman tarjouksen.

 

Paketissa oli KODAK Carousell kaseteissa noin 2000 diaa A300, MD80 ja MD11 koneista sekä VHS videokasetteja D95, MD80 ja MD11 koneista noin 10 hyllymetriä.

 

Museolle eivät kelvanneet perille toimitettunakaan. SULO ei valittanut kun kuvat varisivat sen kitaan. Että sillälailla tänävuonna.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

/* off-topicci alkaa...

 

... dokumenttien säilyvyys pitäisi arvioida jossakin muualla kuin niitä hallussa pitäneiden ihmisten työpöydän loppusiivouksen yhteydessä.

 

en halua minkään vertaa puuttua palstalla edellä olevaan dialogiin, mutta jonkun verran vanhojen valokuvien (ei lentokoneista, vaan maassa liikkuvista laitteista) kanssa puuhanneena muistuttaisin, että historian tallentumiselle kuitenkin on _aina_ ratkaiseva, ensisijainen plussa, että jäämistöjä sattuu perkaamaan henkilö, joka huomaa aineiston todellisen(?) arvon ja toimillaan estää sen joutumisen siihen kaatiskuormaan...

 

...off-topicci loppuu/

 

-timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Paketissa oli KODAK Carousell kaseteissa noin 2000 diaa A300, MD80 ja MD11 koneista sekä VHS videokasetteja D95, MD80 ja MD11 koneista noin 10 hyllymetriä.

 

Museolle eivät kelvanneet perille toimitettunakaan. SULO ei valittanut kun kuvat varisivat sen kitaan. Että sillälailla tänävuonna.

 

 

Tuo saa jo sielun itkemään verta. Olisin tiennyt oitis muutaman tahon, joka olisi säilyttänyt nuo ainakin siihen saakka, kunnes olisivat kelvanneet. Ehkä jopa pidempäänkin. Samaa olen kuullut kymmenistä ja taas kymmenistä hyllymetreistä erilaisia käsikirjoja. Siksikin tämä episodi yllätti aika perusteellisesti.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida, että Topi ei edustaja millään tavoin Suomen Ilmailumuseota.

 

Neuvon kaikkia joilla on mielestään säilyttämisen arvoista ilmailumateriaalia, ottamaan yhteyttä joko Suomen Ilmailumuseoon Vantaalla www.ilmailumuseo.fi tai Keski-Suomen Ilmailumuseoon Tikkakoskella http://www.k-silmailumuseo.fi/

 

Musot sitten opastavat ja kertovat mitä ottavat vastaan kokoelmapolitiikkansa puitteissa.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paketissa oli KODAK Carousell kaseteissa noin 2000 diaa A300, MD80 ja MD11 koneista sekä VHS videokasetteja D95, MD80 ja MD11 koneista noin 10 hyllymetriä.

 

Olivatko kuvat kuvia lentokoneista, vai koulutusmateriaalia?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emoyhtiöstä on juuri irroitettu tyttäriä. Samassa yhteydessä siivottiin myös tarpeettomiksi katsottuja arkistoja. Niitä tarjottiin myös museolle mutta SULO ja Ämmässuo tekivät paremman tarjouksen.

 

Paketissa oli KODAK Carousell kaseteissa noin 2000 diaa A300, MD80 ja MD11 koneista sekä VHS videokasetteja D95, MD80 ja MD11 koneista noin 10 hyllymetriä.

 

Museolle eivät kelvanneet perille toimitettunakaan. SULO ei valittanut kun kuvat varisivat sen kitaan. Että sillälailla tänävuonna.

 

jk

 

Näin se on sitten nykyisin.  :thmbdn: Toimitte kuitenkin mainitsemani yhteistyösopimuksen hengen mukaisesti, tämä oli mukava kuulla  :thmbup:. Jatko meni kyllä niin pahasti vyön alle etten muista tälläistä tyrmäysiskua aikoihin saaneeni.

 

Finnairin tekniikka on ollut mainospuolen lisäksi yksi harvoista konsernin "operatiivisista" yksikköistä, joka on säntillisesti toimittanut museolle materiaalia laidasta laitaan. Yhteistyö on nyt kai katsottu päättyneeksi museon puolesta.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

/* off-topicci alkaa...

 

en halua minkään vertaa puuttua palstalla edellä olevaan dialogiin, mutta jonkun verran vanhojen valokuvien (ei lentokoneista, vaan maassa liikkuvista laitteista) kanssa puuhanneena muistuttaisin, että historian tallentumiselle kuitenkin on _aina_ ratkaiseva, ensisijainen plussa, että jäämistöjä sattuu perkaamaan henkilö, joka huomaa aineiston todellisen(?) arvon ja toimillaan estää sen joutumisen siihen kaatiskuormaan...

 

...off-topicci loppuu/

 

-timppa

 

Jatkan offtopikkia: Mainitsemaasi perkaajaa voi nöyryyttää kerran, toista kertaa henkilö tuskin viitsii vaivautua.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo saa jo sielun itkemään verta. Olisin tiennyt oitis muutaman tahon, joka olisi säilyttänyt nuo ainakin siihen saakka, kunnes olisivat kelvanneet. Ehkä jopa pidempäänkin. Samaa olen kuullut kymmenistä ja taas kymmenistä hyllymetreistä erilaisia käsikirjoja. Siksikin tämä episodi yllätti aika perusteellisesti.

 

-A-

 

Avasitpa Antti mehevän aiheen keskuteltavaksi  :thmbup:. Modet voisivat luoda tästä ketjusta omansa, vaikkapa, ilmailumuseoiden kokoelmapolitiikka otsikon alle. Tumi muuten aloitti hiljattain Arkistointia-ketjussa keskustelun tähän samaan asiaan liittyen. Tilausta tällaiselle Tumin hakemalle arkistointitoiminnalle näyttäisi oleva.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomioida, että Topi ei edustaja millään tavoin Suomen Ilmailumuseota.

 

Mainitsinkin jo tuolla aikaisemmin etten edusta mitään instanssia tässä asiassa. Kannattaa myös huomioida, että Topi tietää mistä puhuu.

 

Neuvon kaikkia joilla on mielestään säilyttämisen arvoista ilmailumateriaalia, ottamaan yhteyttä joko Suomen Ilmailumuseoon Vantaalla www.ilmailumuseo.fi tai Keski-Suomen Ilmailumuseoon Tikkakoskella http://www.k-silmailumuseo.fi/

 

Musot sitten opastavat ja kertovat mitä ottavat vastaan kokoelmapolitiikkansa puitteissa.

Juha

 

Jarmon edustama yhteisöhän toimi juuri näin! Finnairin historian taltioiminen ei kai kuulu Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmapolitiikkaan? Näiltä osin se ei myöskään näköjään kuulunut Suomen Ilmailumuseon kokoelmapolitiikkaan. Paska juttu Juha  :'(! Tässä olisi kyllä nyt IMY:n mentävä rako.

 

topi :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainitsinkin jo tuolla aikaisemmin etten edusta mitään instanssia tässä asiassa. Kannattaa myös huomioida, että Topi tietää mistä puhuu.

 

Jarmon edustama yhteisöhän toimi juuri näin! Finnairin historian taltioiminen ei kai kuulu Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmapolitiikkaan? Näiltä osin se ei myöskään näköjään kuulunut Suomen Ilmailumuseon kokoelmapolitiikkaan. Paska juttu Juha  :'(! Tässä olisi kyllä nyt IMY:n mentävä rako.

 

Annoin yleisen ohjeen kaikille jotka tuntevat, että heillä olisi taltioimisen arvoista ilmailumateriaalia. En siis puhunut vain Finnairin historiasta.

 

En tiedä mikä on museon kokoelmapoliittinen kanta vanhaan koulutusmateriaaliin (mitä nämä Jarmon mainitsemat diat todennäköisesti olivat), sitä kannattanee tiedustella suoraan museolta.

 

Mitä tulee Ilmailumuseoyhdistykseen, on yhdistyksen tehtävä tukea suomalaisia ilmailumuseoita, ei perustaa omaa museota. Mutta jos joku jäsen kokee tässä asiassa olevan IMY:n mentävä rako, hän tietänee miten laittaa asia vireille yhdistyksessä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Annoin yleisen ohjeen kaikille jotka tuntevat, että heillä olisi taltioimisen arvoista ilmailumateriaalia. En siis puhunut vain Finnairin historiasta.

 

En tiedä mikä on museon kokoelmapoliittinen kanta vanhaan koulutusmateriaaliin (mitä nämä Jarmon mainitsemat diat todennäköisesti olivat), sitä kannattanee tiedustella suoraan museolta.

 

Eiköhän se kanta tullut Jarmon vastauksesta selväksi.

 

Mitä tulee Ilmailumuseoyhdistykseen, on yhdistyksen tehtävä tukea suomalaisia ilmailumuseoita, ei perustaa omaa museota. Mutta jos joku jäsen kokee tässä asiassa olevan IMY:n mentävä rako, hän tietänee miten laittaa asia vireille yhdistyksessä.

Juha

 

Olet oikeassa IMY tai sen jäsenistö eivät edusta Suomen Ilmailumuseota, eikä museotoimen harjoittamiseen pidäkkään kuulua yhdistystoimintaan.

 

Mutta mitäs mieltä olet itse raosta? siis "kaupallisin periaattein" ylläpidettävästä valokuva-arkistosta? Voisiko tämäntyyppinen toiminta tuoda mitään lisäarvoa IMY:n toimintaan?

 

topi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttumatta mitenkään lain koukeroihin oikeudesta kuviin, totean että hienoja ovat! Varsinkin nuo kuvat "tumpista" tuovat paljon muistoja mieleen... Voi miten sympaattisen näköinen se onkaan. Samoin kuvat Fokkerista ovat hyviä. Muistan jonkun Finnairin kipparin sanoneen miten nautittavaa oli vetää Caravellella oikein kunnon loppuveto...

 

Lisää tällaisia kuvia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, kiitokset vaan Antille julkaisusta. Lähes kaikille noille koneyksilöille on joskus tullut "väännettyä lodarit".

 

Auttakaas mua: Muutamissa kuvissa näkyisi kun tumpeilla ja viiskympisillä roikkuisii persiistä pyrstötuki? Itse en muista moista koskaan nähneeni tai siitä kuulleeni saatika edesmennestä KSO:sta (koneselvitysohje) lukeneeni. Onko eletty elämä haurastanut muistini, vai missä tilanteissa niitä pyrstötukia olisi käytetty?

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auttakaas mua: Muutamissa kuvissa näkyisi kun tumpeilla ja viiskympisillä roikkuisii persiistä pyrstötuki? Itse en muista moista koskaan nähneeni tai siitä kuulleeni saatika edesmennestä KSO:sta (koneselvitysohje) lukeneeni. Onko eletty elämä haurastanut muistini, vai missä tilanteissa niitä pyrstötukia olisi käytetty?

 

En muista koskaan näheeni pyrstötukia yseissä. Olisiko kyseessä joku Caravelle-ajan käytäntö, mutta saako ysin hanuriin edes tukea kiinni? vai näkyykö noissa kuvissa "remove before flight"-lippuja, jotka yltävät lähes maahan saakka, esim. reverssien dumppausvalven lippu tms?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hemmetti kun nostalgisia ja tunnelmallisia kuvia! Kiitoksia vaan!  :thmbup:

 

Auttakaas mua: Muutamissa kuvissa näkyisi kun tumpeilla ja viiskympisillä roikkuisii persiistä pyrstötuki? Itse en muista moista koskaan nähneeni tai siitä kuulleeni saatika edesmennestä KSO:sta (koneselvitysohje) lukeneeni. Onko eletty elämä haurastanut muistini, vai missä tilanteissa niitä pyrstötukia olisi käytetty?

 

Nyt kun mainitset, huomasin vasta itsekin peräpuikot. Hämmästyttävää! En muista ikinä edes kuulleeni moisista.

Osa koneista näyttää olevan enempivähempi "hinauskunnossa" eli lentojen välillä. Konehan on tyhjänä perspainoinen, viisikymppisessähän oli aika tiukka kippirajakin kuormaukselle. Olisko ollut käytössä aina kun tyhjänä (lähes tankitkin) hinauksessa tekniikkaan? Mene ja tiedä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro Mika,

 

Jotain sellaista tuli myös mieleeni, eli liittyisikö tekniikan toimintaan kun - tosiaan - ilman gällejä olivat koneet aika perspainoisia.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla olisi sellainen mielikuva, että hushkitatuissa Viiskymppisissä olisi käytetty pyrstötukia ainakin huolloissa, koskapa ne olivat huomattavan takapainoisia. Niinpä niihin olisi sen jollain ilveellä saanut kiinni. Valitettavasti mielikuva ei ole kovin vankka ja vielä vähemmän tarkka.

 

EDIT: Penkaisinpa äkkiä kuva-arkistoa. Vaikka Yseistä onkin aika monta kuvaa erilaisista vinkkeleistä, juuri tuo peräpään alapuoli on vähän heikommalla kuvaamisella. Ehkä tuolta dialaatikoiden syövereistä löytyisi joku sellainenkin, jos niitä jaksaa vaikka viikonloppuna plarata. Laitan nyt ainoan löytämäni vähän sinne päin viittaavan kuvan, joka tukee muistikuvaa siitä, että Ysissä oli takaportaiden etupuolella alarungossa tuollainen kannuspalikka. Mielestäni siihen sai sen tukistidin kiinni, mutta tämä vaatinee jonkun viisaamman varmistamaan.

 

Disclaimer: Seuraava kuva on omani, minulla on siihen näin ollen kaikki oikeudet. Sitä ei siis omista Ilmailumuseo eikä Finnair. Eikä tule muuten omistamaankaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas upeita kuvia historiasta! Loistavaa todella mielikseen näitä ihmetteli! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla olisi sellainen mielikuva, että hushkitatuissa Viiskymppisissä olisi käytetty pyrstötukia ainakin huolloissa, koskapa ne olivat huomattavan takapainoisia. Niinpä niihin olisi sen jollain ilveellä saanut kiinni. Valitettavasti mielikuva ei ole kovin vankka ja vielä vähemmän tarkka.

 

EDIT: Penkaisinpa äkkiä kuva-arkistoa. Vaikka Yseistä onkin aika monta kuvaa erilaisista vinkkeleistä, juuri tuo peräpään alapuoli on vähän heikommalla kuvaamisella. Ehkä tuolta dialaatikoiden syövereistä löytyisi joku sellainenkin, jos niitä jaksaa vaikka viikonloppuna plarata. Laitan nyt ainoan löytämäni vähän sinne päin viittaavan kuvan, joka tukee muistikuvaa siitä, että Ysissä oli takaportaiden etupuolella alarungossa tuollainen kannuspalikka. Mielestäni siihen sai sen tukistidin kiinni, mutta tämä vaatinee jonkun viisaamman varmistamaan.

 

 

Tuossa palikassa "näyttäisi" olevan reikäkin josta saisi peräpuikon kiinnitys/saranatapin kiinnikin. Ehkä. Kait.

Hushkitattuihin yseihinhän jouduttiin lisäämään hevimetallia nokkaan, että saatiin kippaamistaipumus normaalissa operoinnissa edes jotenkin aisoihin. Niissäkään ei siten normaaleilla käännöillä perspuikkoa käytetty. Huolloista en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista nähneeni 1990-luvulla tekniikassa kertaakaan tuollaista pyrstötukea ysissä. Muistaakseni esim. lentokonekorjaamolla kone pukitettiin melkein aina. Jos sitä ei tunkattu ylös, niin ainakin pyrstön alle laitettiin pukki (tunkki), ei tuollaista pyrstötukea.

 

Nuo kuvat ovat melko vanhoja, voisiko olla, että yseissä on käytetty samantyyppistä pyrstötukea kuin Caravellessa. Ja kun Caravellet poistuivat, olisi pyrstötuenkin käytöstä luovuttu?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mycke posipöl. Ei mullakaan ole varsinaisesti mitään mielikuvaa muusta, kuin siitä, että jotakin asialle tehtiin huolloissa. Ehkä se sitten hoidettiin tunkilla. Voipi olla. Kai mulla joku fotostaatti hallistakin lienee. Linjahuollossa koneita ei kuitenkaan pukitettu kovinkaan ahkerasti. Kai sinne museolle on kiikutettu Tumpin manuaalit...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai sinne museolle on kiikutettu Tumpin manuaalit...

 

-A-

 

Manuaaleja säilötään yksi sarja (uusin revisio) yhdestä konetyypistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manuaaleja säilötään yksi sarja (uusin revisio) yhdestä konetyypistä.

 

Ookoo. Kiitos. Tämä oli oikein hyvä tieto!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa palikassa "näyttäisi" olevan reikäkin josta saisi peräpuikon kiinnitys/saranatapin kiinnikin. Ehkä. Kait.

Hushkitattuihin yseihinhän jouduttiin lisäämään hevimetallia nokkaan, että saatiin kippaamistaipumus normaalissa operoinnissa edes jotenkin aisoihin. Niissäkään ei siten normaaleilla käännöillä perspuikkoa käytetty. Huolloista en tiedä.

Tuki laitettiin tosiaan muistaakseni (aika monta vuotta on aikaa kun olen viimeksi niitä turannut) kannuksessa olevaan reikään. Ainakin 7-hallilla käytettiin kun kone tökättiin pyrstötelakkaan huoltoa varten, muuten en minäkään muista noita käytetyn. Saatan toki olla väärässä koska on tullut noitten ranskattarien kanssa pelattua jo niin pitkään että vanhat kun patarautakoneet on valitettavasti päässeett vähän unohtumaan  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla