Jukka Juutilainen

III/KG 3:n Dornier Do 17Z-2 Werke Nr. 1160 löydetty Kentistä

11 viestiä aiheessa

"Do17Z, WNr.1160, 7 Staffel, III.KG3 took off from St Trond in Belgium to attack Fighter airfields in Essex.

 

On August 26th 1940, this Do17Z was piloted by Feldwebel Willi Effmert, navigator Herman Ritzel, wireless operator Helmut Reinhardt and bomb aimer Heinz Huhn. While flying above cloud over the Strait of Dover the Dornier became separated from the rest of 7 Staffel. Some time after 1pm it was flying on its own when it was jumped at 13,000ft over Deal by a Boulton Paul Defiant of 264 Squadron from RAF Hornchurch.

 

With both his engines hit Effmert made a wheels-up landing on the Goodwin Sands at low water and the aircraft appears to have "ground looped" just before final impact, landing on its back and killing Reinhardt and Huhn. Effmert and Ritzel survived to be captured, and spent the remainder of their war as PoWs in Canada."

 

Lähde: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&t=898962&d=11201.54835&nmt=

 

Lisää aiheesta mm. täällä:

 

1. http://www.rafmuseum.org.uk/cosford/conservation-centre/downloads/Dornier%20Do17Z%20Wnr%201160.pdf

 

2. http://www.rafmuseum.org.uk/cosford/conservation-centre/dornier-17-conservation-project.cfm

 

3. http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-11174324

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa FlyPast-lehdessä on lisää juttua tästä koneyksilöstä. Samoin Aircraft-lehti en tehnyt jutun tästä "vuosisadan" löydöstä. Aviation Megastoren Books-osastolta bongasinkin eilen tämän jutun, kun siellä oli uusimman Aircraft-lehden kansikuva jo näkyvillä. FlyPast löytyy jo "Ärrien" hyllyiltä! Omani noudin "Scandic Airlinersin"-terminaalista (asiakas halusi Scandic Airlinersin-terminaaliin ja sinne hän myös pääsi  ;D). FlyPast-lehdessä on tarjolla alkuperäisiä valokuvia 7./KG 3:n Do 17Z-2:sta. 7. Staffelin tunnuksena oli Ristiässä. Sattumalta huusin kolme valokuvaa II./KG 3:n Do 17Z-koneista viime vikolla Saksan eBaystä.  :thmbup:

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260671860104&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260671857093&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260671860156&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

 

Tämä löytö on merkittävä ilmailun historiassa. Kentin "Lentävä lyijykynä" kun on ainoa lajissaan. Dornier tullaan laittamaan näytille Hendonin uuteen "Beacon"-näyttelytilaan.

 

Berliinin tekniikan museoon tuli juuri Ju 88C:n kunnostettu runko, liuta "Kasikaseja" on kunnostettavana ja nyt löytyi vielä Do-17Z. Sehr gut!!!

 

PS Pensacolan museolle on nostettu myös Helldiver. Ahti suo antejaan.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno löytö, ei voi muuta sanoa. Ostin myös tuon FlyPastin tänään, mutta vielä on lukematta... Tuossa tarinassa kiinnittyy huomio Dornierin alasampuneeseen Defiant-koneeseen, mikä ei todellakaan ollut mikään tehokas "torjuntahävittäjä". Montakohan varmistettua ilmavoittoa Defiantit kaiken kaikkiaan "Battle of Britainin" aikana saivat?

 

http://www.century-of-flight.net/Aviation%20history/WW2/defiant.htm

 

edit: Saatiinhan niillä aikaan aluksi! Kunnes siirrettiin yöhävittäjiksi, jossa menestystä tuli paremmin.

 

"The squadron first went into combat on the 12th May 1940, during the intervening period they had undertaken trails against a variety of bombers and a mock engagement with a Spitfire flown by Flight Officer Bob Stanford Tuck of 65 Squadron. On May the 27th, 264 Squadron intercepted twelve He111s over Dunkirk They successfully broke up the formation and downed three aircraft, with two probables, for no loss. This demonstrated the ability of the aircraft in the role for which it was designed.

 

The following day it proved itself to be a worthy opponent against fighter aircraft when ten Defiants were attacked by thirty Bf109s. By flying in a line astern spiral the gunners could provide cover for one another and though they lost three aircraft they managed to down six of the attackers. Perhaps their greatest day came on May 29th when they downed thirty seven enemy aircraft for no loss - an RAF record. It has been said that the Germans mistook the Defiants as Hurricanes and attacking from the rear were shot from the skies. This ignores the fact that most of the aircraft shot down that day were bombers - it was the Defiants doing the attacking. During the critical Dunkirk days in May 1940, this squadron achieved (as projected by the original concept) an outstanding success, claiming no less than 65 kills over Luftwaffe aircraft with the loss of only fourteen of their own aircraft.

 

The end of the Defiant as a Day fighter came at 12:45 on the 19th July 1940. 141 Squadron, newly formed, was jumped by a force of about thirty Bf109s from JG 51 whilst providing cover for a convoy in the English Channel. However they did not adopt the tactics employed by 264 Squadron and continued to fly straight and level in Vics of three. This allowed the Luftwaffe pilots to adopt an attacking position from below and behind. Two Defiants were lost in the first pass, but the others continued to fly straight and level. Four more Defiants were downed and a seventh eventually crash landed. Hurricanes of 111 Squadron tried to come to the aid of the Defiants but failed although they reported that the Defiant gunners had accounted for four of their attackers.

 

The Defiants were then moved to night fighter operations, and many of them carried the then-new AI airborne interception radar. In this role the Defiant proved to be quite efficient, achieving more "kills" per interception that any other of the improvised night fighter aircraft of the period."

 

http://www.pavaservices.com/cfs/P82.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hendonin Defiant on myös harvinainen tapaus. Kone oli näytillä 20 vuotta ja Defiant on nyt siirretty Kentiin "perushuoltoon". Defiant tulee ilmeisesti takasin Hendoniin vuonna 2012.

 

http://www.kentnews.co.uk/kent-news/Rare-WWII-fighter-plane-to-land-for-restoration-newsinkent23495.aspx?news=local

 

Tuo Defiantien menestys Ranskassa on jo legendaarinen tapaus. Saksmannit luulivat koneita tosiaan Hurricaneiksi, mutta yllättyivät täysin, kun vastassa olikin neljän kk:n torjuntatuli. Myöhemmin tuli sitten turpiin kunnolla, kun Luftwaffe oppi lähestymään altapäin ja kk:n katveessa. Yöhävittäjänä tulikin sitten Defiant-laivueille taas balsamia haavoihin.

 

On, on, tosi upea löytö toi "Flying Pencil".  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno löytö, ei voi muuta sanoa. Ostin myös tuon FlyPastin tänään, mutta vielä on lukematta... Tuossa tarinassa kiinnittyy huomio Dornierin alasampuneeseen Defiant-koneeseen, mikä ei todellakaan ollut mikään tehokas "torjuntahävittäjä". Montakohan varmistettua ilmavoittoa Defiantit kaiken kaikkiaan "Battle of Britainin" aikana saivat?

 

 

 

Löysin tämmöisen tiedonpätkän

149 Defiant victories in aerial combat (52 He-111, 25 Ju-87, 28 Ju-88, 9 Do-17, 1 Do-217, 28 Bf-109, 9 Bf-110)

 

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=54&t=158549&hilitn&start=15

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin Googleen "RAF Defiant victories" ja tulos oli:

 

1. Defiant-ässä Hughes: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2002/03/stuff_eng_profile_defiant.htm

 

2. 11 Defiantin ässä-ampujaa: http://aces.safarikovi.org/victories/ww2-commonwealth-gunner.html

 

3. Operational History (Wiki) kertoo Defiantien pudotuksista seuraavaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_Defiant

 

4. Battle of Britain Day by Day: http://battleofbritainblog.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika rapealta näytti.

 

Jotenkin tuntuu että konservointi olisi järkevämpää kuin restaurointi. Kone näytille dioraamaan niin kuin Hendonin Halifax ja restaurointi panokset lentävän replikan rakentamiseen.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika rapealta näytti.

 

Jotenkin tuntuu että konservointi olisi järkevämpää kuin restaurointi. Kone näytille dioraamaan niin kuin Hendonin Halifax ja restaurointi panokset lentävän replikan rakentamiseen.

 

jk

 

Pahoitteluni jos tämä oli jo mainittu jossain mutta missä määrin kone on tarkoitus entisöidä vai konservoida? En nyt nopealla linkkien lukaisulla ollut muka näkevinäni yksiselitteistä vastausta....

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään