Guest TLinkku

Talvirenkaat?

389 viestiä aiheessa

Moi.

Itse tuumailen päivittäin, että joko nyt. Ajomatkaa työpaikalle (Tampere - Niinisalo) kertyy 90km - jotenkin vaan ei haluaisi vielä vaihtaa nastoja alle, mutta: "Talvi yllätti autoilijan - palkan pienuus upseerin". Eli ei viittis myöskään todeta mustaa jäätä kesäkumeilla. Tänään en vielä vaihda, mutta ehkä jo huomenna...

Pistin tämän kyselyn siksi, että se toivottavasti "vahvistaa" käsitystäni aiheesta - vaihtaako vai eikö vaihtaa. Oikeata vastausta kun ei ole.

Jos vastaamisen lisäksi aiot jotain kirjottaa niin laitappa vaikka, että onko asuinpaikallasi jo ollut mustaa jäätä?

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi ostaa uudet renkaat...wanhoista nastat jo lähtenyt liitään.Just tuli uudet kesärenkaat elokuulla ostettua ja jos saisi samaan hintaan niin ehkä sitten.Teemu, on sullakin tota työmatkaa sitten ihan riittävästä, meikäläinen kulkee päivittäin täältä Parkanosta Tampereelle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuli tänään vaihdettua. Tulee niin vähän ajokilometrejä päivässä (n.30km), että samahan tuo oli vaihtaa. Eipä tarvitse jännittää, että milloin on liukasta. Ainakin täällä Oulun alueella tosi monessa autossa alkaa olemaan jo nastarenkaat alla. Rengaspainetarkastuspisteessä oli ainakin ruuhkaa tänään. Ajetaanhan sitä keväälläkin (ja joskus myös keskitalvella) paljailla teillä, että tuskinpa nuo nastat nyt merkitsevästi kuluu, vaikka ensimmäiset jäät tulisivatkin vasta viikon tai kahden päästä.

Tänään aamulla oli Oulussa pakkasta -4. Onneksi pistin auton lämmitykseen illalla. Oli se niin mukavaa astua lämpimään ja sulaan autoon ;) Naapurit hinkkasivat tuulilaseja puhtaiksi... ei käynyt kateeksi ;) Ja eipähän bensakulutus ollut niin suurta, kun auto sai vähän esilämmitystä tolpannokasta  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vasta sitten kun 5 päivän sääennuste sanoo että on pakko. Tai taitaa tulla lain asettama pakko tänä vuonna ensin vastaan. Talvirenkailla on niin huono ajaa, etten yhtään liikaa niitä halua pitää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän brassailua: En vaihda renkaita, vaihdan autoa ;D

Syyskuulla tehty tilaussopimus. Uuden kipon pitäis tulla marraskuussa. Nykyinen vanha ruma ruosteinen Orion jatkaa sen jälkeen elämäänsä säilyketölkkeinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse vein jo toissa viikolla nastakumit odottamaan "vaihtopaikalle" ja nyt voin hoitaa operaatin tarvittaessa lyhyelläkin varoitusajalla. Jos olisi reissua muualle maahan, olisin jo ehkä vaihtanutkin, mutta kun ajoa ei ole nyt pk-seudun ulkopuolelle, niin ei ole ollut kiirettä.

Eli 5vrk:n ennusteita katsellaan jo tavallista tarkemmin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

V-loppuna nastat alle. Vähän jännittää, kun nastat on noin 140km päässä täältä (Tornio), että tuleeko sitä lunta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lupailevat näemmä eteläänkin pakkasia ensi viikoksi. Taitaa tulla vaihdettavaksi viikonloppuna, kun pitää ensi viikolla käydä ulkomailla (Tampereella).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kun pitää ensi viikolla käydä ulkomailla (Tampereella).

Nyt on näemmä jäänyt parit kummelit välistä, kun et tiedä että vasta Nokia on ulkomaita..

//b

EDIT: Ja jottei menisi täysin ooteeksi, niin paljastan, että meidän autossa (jolla tosin en itse vielä liiemmin ajele) on ollut kitkat alla jo melkein kuukauden. Syynä taisi olla isän reissu Lappiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään vaihdoin molempiin autoihin (volkkareita tosin...  ;) ) nastalliset talvirenkaat, vaikkei täällä etelä-suomessa ole tainnut olla edes jäätäkään tiellä, saatikka sitten lunta...

Nimim. Talvirenkaat on mukava vaihtaa alle neljän aikaan yöllä ennen duuniin lähtöä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä vielä. Katotaan vielä vähän.... 8) Tietty aamu kuudeksi kun menee töihin niin olishan se ikävää jos olis tullu lunta. No sit bussilla ja myöhästyy töistä 15-30 min.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toissapäivänä kävin uudet Hakkis nastat hakemassa... Vielä kun vanteet saisi hommattua ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostan uudet kitkarenkaat vasta sitten, kun rupeaa lunta tupruttamaan tosissaan. Osasyynä se, että mulla on ollut nastattomat nastarenkaat alla koko kesän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime lauantaina tilasin Michelin X-Ice North nastarenkaat, tarkoituksena laittaa alle huomenna, vielä eilen ei ollut liikkeellä tietoa koska renkaat tulee >:( Ellei aamun aikana kuulu mitään pitänee tehdä pieni soittokierros josko jostakin sais alle tuollaiset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kas noin, tänäkin vuonna tämä sama aihe. ;) Vastaus: en todellakaan vielä ole, kun auto sattuu olemaan 500 kilsan päässä ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaihdatin tuossa pariviikkoa sitten tyttärellä autoon talvirenkaat. Oli saanut samana päivänä ajokortin, joten ihmeellistä intoa riitti. Autokoulussa ei opeteta renkaanvaihtoa, elikkä sekin taito piti opettaa. Reissutyöni vuoksi minä en voi renkaan vaihtoa tehdä etätyönä, joten taito pitäisi olla omavaraista.

Naapurin akka kommentoi näkemäänsä että, hänkun ajoi Ouluun ja autosta puhkesi rengas, niin parikin miestä oli tarjoutunut vaihtamaan rengasta.

Minulla kun räjähti rekkahommissa rengas niin, yksikään nainen ei pysähtänyt eikä tarjoutunut vaihtamaan rengasta. Tasaarvoako hä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla kun räjähti rekkahommissa rengas niin, yksikään nainen ei pysähtänyt eikä tarjoutunut vaihtamaan rengasta. Tasaarvoako hä?

Kaikissa firmoissa missä olen itse ollut duunissa on ollut niin ettei autossa mitään vararengasta ole ollut..kaivan puhelimesta kohdan "Euromaster", ja soitan notta tulkaas vaihtaan.Ja pomo maksaa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikissa firmoissa missä olen itse ollut duunissa on ollut niin ettei autossa mitään vararengasta ole ollut..kaivan puhelimesta kohdan "Euromaster", ja soitan notta tulkaas vaihtaan.Ja pomo maksaa. ;D

Kyllä te nuoriso pääsettä helpolla. Toista se oli ennen (paappa puhuu ;D). Vaihdoi kerran rengasta jossain Saariselän seutuvilla olevalla P paikalla. Vararengas oli ohjaamon takana telineessä (lavetin veturi). Kun pudotin renkaan alas, se hyppäsi kaiteen yli ja pyöri kaiteen takana olevaa luiskaa myöten toistasataametriä metsään.

No sieltä se piti rengas hakea käsitöinä. Arvaappa söikö miestä ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, tänään tuli lunta nyt on pakkasta ja aamulla pitäs lähtä tohon parin sadan kilsan päähän.

Tulipas siis vaihdettua rattaat...

...Onni on...    Oma kompressori ja pulttipistooli...

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

8)

Vastaan samoin kuin viime vuonna, että viimeksi olen vaihtanut talvirenkaat kesäpyöriksi keväällä 2001. Sen jälkeen on körötelty kesäkumeilla.

Lumiketjut tuli hommattua Biltemasta viime vuonna, kun nämä paikalliset ei ole yhtä helppoja laittaa alle. Tosin - eipä niitäkään ole tarvittu kun jostakin syystä ei ole hinkua talviaikaan vuoristoon.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulivatpa talvirenkaatkin tarpeeseen...pienet ensimaut pääsi jo täänään illalla ottamaan mustasta jäästä moottoritien rampilla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli laitettua kitkat alle jo sillon rengasratsioiden aikaan. Parhaassa kesärenkaassa kun oli pintaa jopa 1,4 mm. Ei mikään hyvä kehuskelun aihe mutta minkäs teet kun oot köyhä... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulivatpa talvirenkaatkin tarpeeseen...pienet ensimaut pääsi jo täänään illalla ottamaan mustasta jäästä moottoritien rampilla..

Just tuo "ensi purasu" on inhottava juttu ilman talvirenkaita... Itse en ole vieläkään vaihtanu, mutta ens pe vaihdan taatusti.

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään