Guest Turbolarry

Tikun sijoittaminen

11 viestiä aiheessa

Yksi ensimmäisistä/tärkeimmistä asioista simuja pelatessa voisi kuvitella olevan peliohjaimien sijainti. Normaalistihan joystikkia ja kaasua säilytetään pöydällä näytön edessä, mutta eihän se ole realistisin paikka! Tikku pitäisi saa jalkojen väliin ja kaasukahva sopivalle korkeudelle sivuun, minne ne kuuluukin (puhutaan nyt vaikka taitolentokoneista)! Toki paras ratkaisu olisi rakentaa koko ohjaamo, mutta harvojen aika/rahat/taidot riittävät siihen. Pelkästään jo tikun ja kaasun sijoittelulla saisi aikaan lentelyyn aivan uutta meininkiä.

Ihan ilman väkertelyä ei HOTAS-järjestelmää sopivaan paikkaan kuitenkaan saa, sillä kaupallisia tuotteita tuohon tarkoitukseen on näkynyt todella vähän, jos ollenkaan. Yksi ja oikeastaan ainoa, johon olen törmännyt on HOTASS:

http://www.cdmag.com/articles/025/059/shot1.html

jota on varmasti turha käydä Pcsuperstoresta kysymässä.

Siksipä kysynkin, onko kenelläkään omia virityksiä tai hyviä ideoita kuinka homma onnistuisi? Itse olen suunnitellut sopivien telineiden tekemistä työtuolin käsinojien paikkoihin, mutta saapa nähdä miten käy!

-

Turbolarry

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy myöntää, että olen vakavasti harkinnut viritystä, jolla saisi yoken (ei siis HOTASia) alemmas, järkevälle korkeudelle, ja kaasu-, kierros- ja seoskahvat paremmin esille ja pitkäliikkeisemmiksi. Alkuperäistä ohjainta rikkomatta siis. Tekisi paljon tuntumalle eikä välttämättä maksaisi paljon mitään. Saas nähä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä hotasissahan on irroitettava kahva. Eli saako siihen väliin laitettua minkäänlaista jatkoa, jolloin liikeradan saisi pidemmäksi?

Busseissa nyt taitaa olla aika pieni liikerata, mutta noissa, joissa on pidempi liike, tuo viritys toisi hieman realistisuutta. I think.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä hotasissahan on irroitettava kahva. Eli saako siihen väliin laitettua minkäänlaista jatkoa, jolloin liikeradan saisi pidemmäksi?

Joop, kahvan saa irroitettua kuten kuvastakin ilmenee

http://edome.fi.soneraplaza.net/php/picture.php/thrustmaster_ects01_tuotteita/hotas.jpg

Periaatteessa jatkokahvan rakentaminen olisi mahdollista parilla liittimellä, sähköjohdolla ja putken pätkällä. Hotas Cougar on kuitenkin replikantti F-16:sta tikusta, joka oikeassa koneessa liikkuu vain muutamia millejä, joten hävittäjäpeleihin tuolla liikeradan pidennyksellä ei saisi lisää realistisuutta... FS:ään kylläkin.

-

Turbolarry

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän off-topic mutta mikähän tikku vastaisi eniten bussin tikkua?

Tuskin kovin moni, ainakin suurin osa "normaalijoikkareista" on ihan liian lepsuja.

Tuo tikun pidentäminen auttaa muuten paljon tuollaisiin Piper Cub / Purjekone / Vinka -systeemeihin, koska joystickin liikerata yleensä on hirveän lyhyt ja se on kovin kevyt -> tulee yliohjattua. Kun tikkua pidentää, siitä tulee paljon tarkempi ja aidomman tuntuinen ohjain, ainakin sellaisille koneille missä tikku on lattiasta nivelöity. Jotkut voinevat muistaa mun Sidewinderin Malmin Avoimista ovista kun MIKin simussa käytettiin sitä hätävaraohjaimena. Siinähän oli tikun paikalla noin puolimetrinen pätkä alumiiniputkea missä oli päässä vähän ilmastointiteippiä "kahvana". Hurja viritys mutta varsin moni tykkäsi siitä. Tosin siinäkin löysyys on ongelma, mutta se ei aiheuta ongelmaa tarkkuuden suhteen. Fiilis tuollaisella on ihan eri luokkaa kuin tavallisella tikulla.

Airbussin tikkuhan on lyhyt ja täysin "joikkari" mutta se on myös varsin jäykkä, ei sillä muuten voisi mitenkään lentää tarpeeksi tarkasti.

http://www.biztool.com/flightsim/control/ < tuossa on eräs tapa jatkaa tikkua. Vaikka tuo onkin kopterikäyttöön, itse tikku ja miksei polkimetkin toimivat kyllä mainiosti myös kiinteäsiipisillä härveleillä.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään