Lauri Kansikas

Berliinin Tekniikan museo (30 kuvaa)

24 viestiä aiheessa

Achtung: "Uusinta",

aiheesta on ollut juttuja ennenkin mutta [ attachment removed ],

joten kertausta ja hieman uuttakin

 

 

Deutsches Technikmuseum Berlin

 

 

1 Douglas C-47 “Skytrain”

[ attachment removed / expired ]

 

2 Reims Cessna F172P Skyhawk II D-ECJB / Mathias Rust / Malmi-Punainen tori -reitin avauslento 28.5.1987,

maailman ainoa länsimainen kone torilla. Tuli näytille keväällä 2009 sisääntuloaulaan

[ attachment removed / expired ]

 

3 D-EMVT Arado Ar-79 maailman ainoa jäljelläoleva

[ attachment removed / expired ]

 

4 D-AZAW Junkers Ju 52

[ attachment removed / expired ]

 

5 Bücker Bü 131 "Jungmann"

[ attachment removed / expired ]

 

6 Messerschmitt Bf 109 Lisätietoja: http://www.thomasgenth.de/html/me_109_e_3__2_.html

[ attachment removed / expired ]

 

7 Messerschmitt Bf 110 Lisätietoja: http://www.thomasgenth.de/html/me_110_f2_trop.html

[ attachment removed / expired ]

 

8 "Noutaja"

[ attachment removed / expired ]

 

9 Junkers Ju 87

[ attachment removed / expired ]

 

10 Stuka Lisätitoja: http://www.thomasgenth.de/html/ju_87_r_4.html

[ attachment removed / expired ]

 

11 Jeannin Stahltaube Lisätietoja: http://www.thomasgenth.de/html/jeannine_stahltaube.html

[ attachment removed / expired ]

 

12 Fieseler Fi 156 "Storch"

[ attachment removed / expired ]

 

13 Mikojan-Gurewitsch MiG-15bis

[ attachment removed / expired ]

 

14 North American F-86 "Sabre"

[ attachment removed / expired ]

 

15 Sabre

[ attachment removed / expired ]

 

16 Bücker Bü 181 "Bestmann"

[ attachment removed / expired ]

 

17 Klemm Kl35 D-EDOD

[ attachment removed / expired ]

 

18 D-IBAO Halberstadt CL IV

[ attachment removed / expired ]

 

19 Nord 1002 Pingouin II

[ attachment removed / expired ]

 

20 Focke-Wulf Fw 44 "Stieglitz"

[ attachment removed / expired ]

 

21 Ultrakevyt

[ attachment removed / expired ]

 

22 Ultrakevyt kopteri

[ attachment removed / expired ]

 

 

23 UAV (Unmanned Aerial Vehicle) -nurkkaus

[ attachment removed / expired ]

 

24 FDJ Grundorganisation VEB Flugzeugwerfz Dresden

[ attachment removed / expired ]

 

25 Arado Ar 96 B-1 Lisätietoja: http://www.thomasgenth.de/html/arado_96_b.html

[ attachment removed / expired ]

 

26 Rumpler Tropfenwagen (Rumpler Pisara-auto) toinen jäljelläolevista

(Edmund Rumplerin ilmailu- ja autotekniikan suunnittelutoimisto valmisti Rumpler-Taube lentokoneita)

[ attachment removed / expired ]

 

27 Tikitaalinen sääasema

[ attachment removed / expired ]

 

28 D-ECOH Klemm Kl-107C

[ attachment removed / expired ]

 

29 Tempelhof, yli kilometrinen rakennus lienee Euroopan pisimpiä. Joko "PelastaTempelhof" toimii tehokkaasti tai asuntorakennusalueista ei ole pulaa.

Mitään ei ole kahteen vuoteen tapahtunut.

[ attachment removed / expired ]

 

30 Loppukyssäri: Mikä kone? (simu)

[ attachment removed / expired ]

 

Lisätietoja: http://www.sdtb.de/Englisch.55.0.html

 

PS. Aatu-näyttelyssä oli hartaampi tunnelma kuin hautajaisissa, kukaan ei nauranut edes youtube -parodioille, jotka oli ihme kyllä laitettu näytteille huomaamattomasti :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa elää uudelleen tämäkin museokäynti :thmbup:

 

Kävimme paikalla aivan Tempelhofin viimeisinä päivinä. Niinpä anteeksi omavaltainen kuvalainaukseni, johon olen piirustanut päälle oman näkemykseni Tempelhofin elämän jatkumisesta pienimuotoisempana ja hiljaisempana ilmailupaikkana. Viereen rakennettaisiin kentän toiminnallisia ja ympäristöllisiä arvoja hyödyntävä kaupunkialue. Rakennettu vyöhyke kytkeytyisi kenttään aktiivipuiston kautta, eli "meluavat alueet" voisivat elää liki toisiaan. Kierroskuvioita ei vietäisi varsinaisen asutuksen päälle.

 

Vielä ei olisi myöhäistä!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tempelhofista: Se mikä on lakkautettu, varmasti tullaan pitämään. Sen verran meluinen kaupunki muutenkin, lentokoneet tulevat aika loivassa kulmassa finaaliin (ainakin Tegelissä)... Olisihan se tottakai hieno idea, microjetti kenttä keskellä kaupunkia.  ;)

 

Veneestä: Kuvaa on, die Toisesta, upin toiselta koneelta.

 

"Simusta": Simu ei ole vörkkivä, sahattu vaan keulasta tommonen pikku siivu. Oishan se tottakai ollu hyvä bisnesidea, jos oltais tollaseen pantu pari ruutua, ja FS9... eiku siis FSX.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jotain tietoa mitä tuossa 16 Bücker Bü 181 "Bestmann" siiven alla tekee tuo panssarinyrkki?

 

Pikainen googletus tuotti tulokseksi oheisen kuvan ja maininnan että kyseisillä Panzerfaust raketeilla varustetuilla Bestmanneilla olisi tosiaan itärintamalla yritetty veli Venäläisen Sotkakantaa vähentää. Huomaa tähtäinviritelmät koolingin päällä. Pelottoman miehen touhua ollut tuo  :o

 

Ja kuva siis Adolf Dickfeldtin kirjasta

 

post-2568-1196515952.jpg

 

Lähikuvakin  löytyi

 

img_2511.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on myös hieno suomalainen vene, satuitko ottamaan siitä kuvia?

 

Tämä menee nyt hieman ohi ilmailun, mutta museosta löytyy tosiaan suomalaissyntyinen (?) "automoottorivene" nimeltään Toinen. Huvittava yksityiskohta on vanhasta Opelista lainattu moottoripuoli, vaihteistoa ja mittaristoa myöten.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "ultyrakevyt kopteri" on Focke-Achgelis Fa 330A-1 Bachsteltze. Se on sukellusveneen perässä hinattava tähystysleija, jolla saatiin huomattavasti laajennettua optisesti havainnoitavaa merialuetta. Samanlainen on esillä Steven Uddvar-Hazy keskusksessa Dullesin lentokentän museossa Washington DC:ssä. Tässä linkki sinne sivulle.

 

http://www.nasm.si.edu/collections/artifact.cfm?id=A19540016000

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä "pakkoenglannin" vastustajat voittivat, museoissakin vain valtaväestön kielellä

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Focke Achgelis Fa 330A "Bachsteltze"

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen

[ attachment removed / expired ]

 

Porschen takatuuppari, löytyi vielä tällainen harvinaisuus vaikeasti kuvattavasta nurkasta

Rhein Flugzeugbau RW 3 Multoplan, 75 h.p. Porsche 678/4 engine

Lisätietoja: http://en.wikipedia.org/wiki/Rhein_Flugzeugbau_RW_3_Multoplan

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "ultyrakevyt kopteri" on Focke-Achgelis Fa 330A-1 Bachsteltze. Se on sukellusveneen perässä hinattava tähystysleija, jolla saatiin huomattavasti laajennettua optisesti havainnoitavaa merialuetta. Samanlainen on esillä Steven Uddvar-Hazy keskusksessa Dullesin lentokentän museossa Washington DC:ssä.

 

Ja Duxfordissa IWM:n kokoelmissa, olen joskus postannut siitä kuvan tänne. Ja toihan on sit autogiro. Väistämättä tuli mieleen että monestikohan on ollut äijä narun päässä taivaalla tähystämässä kun Catalinan ..keleet tulevat pommeineen häiritsemään. Ei kun naru poikki ja pinnan alle, arvaan....

 

Toi panssarinyrkki-Bestmann oli ihan uusi tuttavuus. Epätoivo ajaa epätoivoisiin tekoihin. Taas oppi uutta, kiitos!

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä käyn siellä Uddvar-Hazyssa ensi viikolla, joten täytynee kysellä oppailta. Oppaat on muuten elököityneitä ilamavoimien tai siviilipuolen pilootteja, joilla ilmailun palo ei ole ihan kokonaan hellittänyt. Paras tutavuuteni näistä oppaista on entinen Air forcen eversti, joka mm vastasi Enola Gayn entisöinnistä. Mulla on noin miljoona aiheeseen liittyvää kuvaa mm Tinianin atollita nykytilassa, mutta mulla ei ole niitten copyrightia joten ei voine laittaa niita julkisesti esille.

 

Timo 

 

PS: Steven Uddvar-Hazy lahjoitti museolle, muistaakseni noin 30 milj USD ja sai aikaan museon rakentamisen ja nimensa museon  nimeen. Han on paaomistaja International Lease Finance Corp:ssa, josta joku on varmaan joskus kuullut!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko kuvan 19 Nord 1002 Pingouin II koneen kilvessä mainittu koneen lähisukulaisuudesta Messerschmitt Bf 108 koneeseen? Juuriensa takia, varmaankin, tuo oli museopaikkansa ansainnut Saksalaisessa tekniikan museossa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodan jälkeen konetta (Messerschmitt Bf 108 Taifun) valmistettiin Ranskassa jäljelle jääneistä osista nimellä Nord 1001 Pingouin I. Moottorina koneissa oli kuusisylinterinen 233 hv Renault 6Q-11 -moottori.

 

Valmiiden osien loputtua SNCAN alkoi rakentaa kokonaan uusia Nord 1002 Pingouin II-koneita 230 hv Renault 6Q-10-moottorilla varustettuna. Suurin osa sodan jälkeen valmistetuista koneista toimitettiin Ranskan ilmavoimille.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_108_Taifun

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nord_Pingouin

 

suomentaisko joku kyltin tekstin...

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat. Itse kävin Berliinin tekniikan museossa ekan kerran 1988, muurin vielä ollessa pystyssä. Noista ajoista museo on kasvanut valtavasti ja olen siellä vieraillut useita kertoja.

 

Tässä pientä saksan harjoitusta:

 

Nord 1002 - ranskalainen lentokone Baijerista

 

Willy Messerschmitt kehitti 1934 Bayerischen Flugzeugwerkessä Augsburgissa Euroopan ympärilentoa varten Bf 108 "Taifunin". Vapaastikantava alataso oli ensimmäinen kokometallirakenteinen malli ja omasi erinomaiset aerodynaamiset ominaisuudet. Urheilulentäjät pitivät nopeasta koneesta ja sillä saavutettiin useita ennätyksiä ja palkintoja. Toisen maailmansodan aikana Luftwaffe käytti konetta yhteyslentoihin. 1942 mallin sarjatuotanto siirrettiin miehitettyyn ranskaan. Vapautumisen jälkeen ranskan ilmavoimien käytössä oli useita modifioituja Bf 108:n versioita, muun muassa Nord 1002.

 

Esillä oleva kone on koottu useasta yksilöstä. Vasen siipi valmistettiin miehitysaikana ranskassa, runko ja oikea siipi vasta helmikuussa 1951. Nord 1002:na valmistusnumerolla 257 kone oli vuosina 1951-1962 ranskan merivoimien lentäjien käytössä. 28. lokakuuta 1965 se myytiin saksaan ja oli rekisterissä D-EKTY vuoteen 1967. Vuodesta 1982 Nord 1002 on ollut Berliinin tekniikanmuseon omistuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museostahan löytyy myös 1:20 pienoismallit aiheesta.  ;)

 

Nord 1002

 

[ attachment removed / expired ]

 

Me 108

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luftwaffen pohjoisen sivustan kalustohan se vasta onkin mielenkintoista tavaraa tässä museossa! Koneet lähtivät reissuilleen Suomesta ja Norjasta. Pilotit kävelivät tai pelastettiin suomalaisten aseveljien toimesta ja koneet roudattiin poies 80- ja 90-luvulla. Palataan kohta aiheeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi ja suomalaiset sotilaat ovat aika näyttävästi esillä myös Berliinin museon esittelytauluissa.

 

Bf 109E-4 (E-3), WNr. 1407, punainen 5, 2./JG 77. Hannu Valtonen & Luftwaffen pohjoinen sivusta s. 358: "Tuhoutui Vajenkassa käydyn ilmataistelun jälkeen petsamon lähellä"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Bf 110F-2, WNr. 5052, LN-NR, 13.(Z)/ JG 5. Hannu Valtonen & Luftwaffen pohjoinen sivusta s. 380: "it-osui, pakkolasku 10km kaakkoon Pisavaarasta"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvatekstin mukaaan: "suomalaiset ja saksalaiset joukot noutivat miehistön omille linjoille"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ju 87R-2, WNr. 5856, L1-BL, 3./St.G 5. Hannu Valtonen & Luftwaffen pohjoinen sivusta s. 372: "it pudotti Muurmannin radalla"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Bob Ogdenin mainion museo-opuksen mukaan museolla on vielä Ju 87R-4 L1-FW/WNr. 6234. L1 viittaa Lehrgeschwader 1:n. LG 1:n Stukat kävivät munimiskeikoillaan mm. Kiestingin motissa ja lensivät paljon Rovikselta käsin. Joskus juovuksissaan ( Knaben kirjan mukaan).  ;D

 

Museosta löytyy vielä Norjasta vaihdokkina tullut Ju 88A-5 ja Unkarista löytynyt Ju 88G-1. Jälkimmäisen kunnostettu runko on siirretty tämän vuoden aikana Berliiniin. Aeroplane Monthly 10/2010 lehden artikkelin ja kuvan mukaan Ju 88G-1 WNr. 714628:n runko on jo museon sisällä. Ju 88G-1 2Z-BR lensi 7./NJG 6:n riveissä ennen kuin menetettiin Balatonin syvyyksiin 5.12.1944. Kone löydettiin Balatonista vuonna 1995.

 

Ju 88A-5, WNr. 0886146, CF-VP, Grosse Kampffliegerschule 3:n entinen sotaratsu löytyi Kilfjordenin vuonosta 30.8.2000. Pulahti pitkäaikaiseen säilytykseensä 29.6.1942 ja Berliinin museo vaihtoi Stukan (saksmanni käytti Stuka nimitystä myös Kasikasista) romut Starfighteriin vuonna 2006.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlyPast 5/2007 tietää kertoa artikkelissaan Berliinin tekniikan museosta, jotta museolla on restauroinnin alla myös 1./KG100:n Heinkel He-111H-2 WNr. 2320, 6N-NH. Museolla on jatkossa iso haaste edessään siinä, että kuinka nämä isot restauroidut lentokoneet laitetaan näytille. Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty Tempelhofin lentokentän aluetta uudeksi museoalueeksi juuri näille isoille koneille (He 111 & Ju 88). Artikkelin on kirjoittanut Alan F. Crouchman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ju 88G-1 WNr. 714628:n runko , näytteille 20.7. 2010, "This aircraft is the only surviving Junkers Ju 88 G nightfighter worldwide."

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisätietoja:          http://www.thomasgenth.de/html/ju_88_g_1.html

 

                           20.7. 2010 -uutinen http://www.flymag.cz/article.php?id=2800

 

 

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla