Ismo Kemppainen

C-osion laajentaminen

9 viestiä aiheessa

Moi

Mitäshän en tässä osion laajentamisessa tajua.. Kokeilin Gparted-liveCD:llä ja sekään ei anna laajentaa C-asemaa. Nyt sitten aloin kikkailemaan Win 7:n omalla levynhallintasoftalla ja 'Laajenna asema' -valintamahdollisuus on harmaana. Ihmetystä aiheuttaa myös tuo tummanvihreä kehys C-osion jälkeisen osion ja D-osion ympärillä. Onko tällä jonkin merkitys joka tuon toimenpiteen estää. Tokavika osio kaaviokuvassa on SWAP ja vikalla osiolla ompi Ubuntu. "nimeämätön" C-osion jälkeinen osio on alustettu nyt NTFS:ksi.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etsippäs sellainen ohjelma ilmainen, kuin EASEUS Partition Master Home Edition. Sillä hoitui kyseinen operaatio muistaakseni ihan tuosta vaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etsippäs sellainen ohjelma ilmainen, kuin EASEUS Partition Master Home Edition. Sillä hoitui kyseinen operaatio muistaakseni ihan tuosta vaan...

Mulla olisi myös tarvetta laajentaa Ceetä, mutta uskallusta ei ole ollut kun joku sanoi, että osioinnissa on omat riskinsä jos hommaa ei hallitse. No, onko Mikolla heittää muutamalla lauseella proseduuri. Jospa minäkin uskaltaisin...  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iso KIITOS! (pistetään tuo kiitos isolla kun on kansainvälinen CAPS-Lock päivä  ;D). Ainoa ongelma, että tuo ilmainen Home Edition versio tukee vain 32-bittistä Windows 7 -versiota. Mutta kylläpä on näppärä softa ja kummelin sanoin: Asia kunnossa! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iso KIITOS! (pistetään tuo kiitos isolla kun on kansainvälinen CAPS-Lock päivä  ;D). Ainoa ongelma, että tuo ilmainen Home Edition versio tukee vain 32-bittistä Windows 7 -versiota. Mutta kylläpä on näppärä softa ja kummelin sanoin: Asia kunnossa! :)

Eikö sillä siis tee XP:n kanssa mitään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö sillä siis tee XP:n kanssa mitään?

Kyllä se toimii XP:ssä ohjelman kotisivujen mukaan. Mutta tuo Home-versio ei tukenut Windows 7:n 64-bittistä versiota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

XP minulla on ja kyllä minä tuolla osiointia onnistuneesti muutin...

Sorry Tumi. En muista, miten se homma tarkalleen ottaen meni, mutta sen muistan, että oli helppo käyttää. Ei siinä muistaakseni voi hirveästi väärin tehdä. Siellä oli muistaakseni ihan selkokielisesti joku "resize partition" tai vastaava, jonka jälkeen naputeltiin uusi koko jne. Uskallat sinä sitä käyttää, jos minäkin uskalsin :)

Mutta muistutetaan nyt kuitenkin, että VARMUUSKOPIOT kuntoon ennen minkäänlaista sorkkimista. Siis VARMUUSKOPIOT kuntoon!!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, onko Mikolla heittää muutamalla lauseella proseduuri. Jospa minäkin uskaltaisin...  :-[

Vinkkinä sanoisin, jotta kannattaa katsella YouTubesta proseduureja. Esim.

Oli aika simppeli ohjelma kyllä. Näyttää graafisesti kiintolevyn osiot ja osion päällä ylimpänä oli hiiren oikealla klikattaessa resize/merge (tai joku vastaava). Osion kokoa pääsi muuttamaan hiirellä vetämällä "laatikkoa" suuremmaksi (itse olin luonut tyhjän osion muilla ohjelmilla jo aiemmin) Ja sitten apply niin homma lähti rullaamaan. Kone buuttaili ittensä pari kestaa ennenkuin käynnistyi takaisin Windowsiin. Varmuuskopiot pitää ottaa ehdottomasti. Datan häviäminen kovalevyltä on nimittäin aina mahdollista kun omistat tietokoneen ;)

EDIT: kirjoitusvirheitä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, on mulla kaikista "työtiedostoista" (E-asema, minulla) ulkoinen levy varmuuskopiointia varten. Pitäisikö se C vetää siihen myös kaikkine nahkoineen? Kyllä se siihen mahtuu, mutta aikaahan siihen tietty menee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään