Tumi Hämäläinen

Mikä lasketaan lentämiseksi? (OLI: Millä koneilla olette lentäneet?)

117 viestiä aiheessa

Jipii, voitin  :thmbup:

:laugh:

Voisit voiton kunniaksi voisit vaihtaa tämä säikeen otsikon vaikka "Millä koneilla olette matkustaneet?", onhan koneen ohjaaminenkin samalla matkustamista. Tämän pienen remontin jälkeen ketju on taas toimiva.

Toiseksi voisit siivota nuo äidinkielen opetukset omaan ketjuunsa, muistaakseni semmoinen oli jo olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tärkeintä on että olin ilmassa.

Kannatan.

Onneksi työnkuva muuttui pari vuotta sitten siten, että pääsin kiikkumaan lentomittakoneen kyytiin. Täälläkin usein esiintyneen -BAXin mittaajan jakkaralle. Lentämiseksi sen kovastikin lasken, varsinkin kun se rattia kääntävä henkilö yleensä orjallisesti noudattaa maksavan asiakkaan pyyntöjä...

PRo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaista foorumia ei maailmassa löydy toista. Te olette ihan oikeasti hauskoja.  Kolmatta sivua riitelyä sen jälkeen kun kerroin lentäneeni eilen MD90:llä. Ja vaikka olinkin ohjaamossa, ei käsi ollut ratilla lainkaan.

Peter

PS

Arvoisa lentäjä Jari Ahonen (kuka lienetkin)

ymmärränhän minä sen että teillä useimmilla ei ole autopilottia koneessanne. Siksi sen ymmärtäminen, mihin sitä (ja miksi) käytetään, saattaa olla jäänyt monille epäselväksi.

Muistelen 70-luvulla nähneeni julisteen erään kansallisen lentoyhtiön lennonvalmistelutiloissa, ja siinä luki  "Vain amatöörit lentävät käsin".

Peter, se nähtävästi edelleen aika surkea "lentäjä". 

Vain 30 vuotta ja 5000 tuntia siellä missä ikkunat ovat eteenpäin.

Virtuaalitiimaa kotisimulla ehkä 3 tuntia vaan.

Ammatin puolesta toisenlaisilla simuilla vähän enemmän.

Ja niissäkin käytettiin auto...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymyksen asettelu on epätäydellinen. Puuttuu oleellisia lentämisen lajeja.

- baarista l.

- ravintolasta l.

- oppilaitoksesta l.

- pesästä lentäminen

Nuo ovat myös sikäli oikeata lentämistä ettei niihin ole kehitetty autopilottia.

Ja sitten ehdotan uutta säiettä

"Mistä kaikkialta olet lentänyt ?"

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko ruotsinlaivalla baarissa istuminen uimista?   :P

No onko? Mun mielestä se on seilaamista, humalan tasosta riippumatta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Peter

Be brave now - aloita sellainen! :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisit samantien perustanut tämän pollin vapaan keskustelun puolelle. Täähän on puhtaasti kielenhuoltoasia. Ihan niinkuin onko lentokoneen laskupaikka rata vai tie, tai onko Töölöö kaupunginosa. Hevonpersiinkään merkitystä tällä ei ilmailun kannalta ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymyksen asettelu on epätäydellinen. Puuttuu oleellisia lentämisen lajeja.

- baarista l.

- ravintolasta l.

- oppilaitoksesta l.

- pesästä lentäminen

Nuo ovat myös sikäli oikeata lentämistä ettei niihin ole kehitetty autopilottia.

Peter

Nämä lasketaan lentämiseksi jos molemmat jalat käyvät samanaikaisesti irti maasta.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kysymyksen asettelu on "Millä koneilla olette lentäneet?", kuten tässä ilmeisesti viitataan, niin vain ne tapaukset kuin ilma-alusta on itse ohjannut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs sitten jos sattuu niin ikävästi, että ilmaileekin jonkin muun valtakunnan ilmatilassa? Silloinhan Suomen luonnon ihailu ei onnistune kuin korkeintaan valokuvista mikäli sellaisia on sattunut matkaan... Onko se silti vielä lentämistä vaikka yksi tämän määritelmäsi oleellinen elementti puuttuu?? ::)

Tosiaan... Olisi pitänyt jättää sana "Suomi" pois :) Veivataanpa vähän lisää: Istun perämiehen paikalla koneessa jossa on kaksoisohjaimet. Koneen päällikkö luovuttaa ohjaimet minulle, ja silloin lennän. Kun luovutan ohjaimet takaisin päällikölle en enää lennä, vaikka "lennänkin" :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kysymyksen asettelu on "Millä koneilla olette lentäneet?", kuten tässä ilmeisesti viitataan, niin vain ne tapaukset kuin ilma-alusta on itse ohjannut.

Entäs muoto "mitä lentokonetta olet lentänyt"? 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi helikopteria ohjanneita sorsitaan?  :P

Oli pakko lisätä tämä kommentti muutenkin niin pilkuttamisessa pyörivään keskusteluun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaista foorumia ei maailmassa löydy toista. Te olette ihan oikeasti hauskoja.  Kolmatta sivua riitelyä sen jälkeen kun kerroin lentäneeni eilen MD90:llä. Ja vaikka olinkin ohjaamossa, ei käsi ollut ratilla lainkaan.

Peter

PS

Arvoisa lentäjä Jari Ahonen (kuka lienetkin)

ymmärränhän minä sen että teillä useimmilla ei ole autopilottia koneessanne. Siksi sen ymmärtäminen, mihin sitä (ja miksi) käytetään, saattaa olla jäänyt monille epäselväksi.

Muistelen 70-luvulla nähneeni julisteen erään kansallisen lentoyhtiön lennonvalmistelutiloissa, ja siinä luki  "Vain amatöörit lentävät käsin".

Peter, se nähtävästi edelleen aika surkea "lentäjä". 

Vain 30 vuotta ja 5000 tuntia siellä missä ikkunat ovat eteenpäin.

Virtuaalitiimaa kotisimulla ehkä 3 tuntia vaan.

Ammatin puolesta toisenlaisilla simuilla vähän enemmän.

Ja niissäkin käytettiin auto...

Arvoisa Peter Tähtinen. En tosiaankaan ole ammattilentäjä, enkä missään tapauksessa halua mollia sinua. Arvostan lentokokemustasi, mutta kaikille moisen kokemuksen hankkiminen ei ole mahdollista. Hain aikoinaan vapaaehtoisena ilmavoimien lentoreservi AUK:hon. Olin silloin lukion toisella luokalla, ja GPL taskussa ajattelin että olisi mahdollista päästä ilmavoimiin ja sitä kautta ilmailun ammattilaiseksi. Pääsykokeet menivät hyvin, mutta "raati" kehoitti minua käymään lukion loppuun ja hakemaan sitten lentoreservi UK:hon.

Lukion loputtua suoritin kuitenkin asevelvollisuuden maavoimissa, ja ura ilmavoimissa jäi unohduksiin. Ilmailu jäi kuitenkin seuraamaan elämääni, enkä ole sitä katunut. Kaikista ei tule ammattilentäjiä, mutta ilmailun ystäviä yhdistää kuitenkin kiinnostus ilmailuun, oli sitten lupakirjaa tai ei.

Kaikkea hyvää sinulle T: Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi helikopteria ohjanneita sorsitaan?  :P

Oli pakko lisätä tämä kommentti muutenkin niin pilkuttamisessa pyörivään keskusteluun.

Aivan! Kyllähän helikoptereillakin lennetään... minäkin olen lentänyt helikopterilla (siis ollut kyydissä) :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska tämä "lentäminen" nyt aiheuttaa sitä kuuluisaa kissanhännän vetoa, ja olen "räksytykselläni" saanut aiheutettua monelle harmaita hiuksia (ja uuden ketjun), pyydän, että ensi kerran kun joku laatii otsikkoa ketjuun, ottaisi huomioon erilaiset näkökannat. Siis, puntaroisi tarkkaan, ettei väärinkäsitykselle ole sijaa. Siis jo siinä otsikossa.

Nyt vielä muokkaan tuota Juha hyvää otsikkoa: "Mitä ilma-alusta olet lentänyt." Ja se on siinä! Ei jää helikuupperitkaan sun muut härpättimet paistioon, ja tuostahan osaa jo meikäläinenkin ymmärtää, että kyseessä ei ole pelkkä kyydissä istuminen.  :thmbup:

Kaikkea hyvää Teille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yli 70% tästä pienestä otannasta forumin käyttäjiä on sitä mieltä, että myös kyydissä oleminen on lentämistä. Tässä valossa siis sen kyseisen ketjun otsikko on ihan hyvin asiaa kuvaava ;)

BTW, Tumi, jos esim. tuota em. ketjua katsoo vähän tarkemmin, sieltä löytyy linkki myös niille "ohjatuille" koneille: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,26627.0.html

Tosin tuonkin otsikkohan on ihan päin prinkkalaa. Ellei sitten ketjun kysymykseen vastaus ole jotain tyyliin "hurua" tjsp. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yli 70% tästä pienestä otannasta forumin käyttäjiä on sitä mieltä, että myös kyydissä oleminen on lentämistä. Tässä valossa siis sen kyseisen ketjun otsikko on ihan hyvin asiaa kuvaava ;)

BTW, Tumi, jos esim. tuota em. ketjua katsoo vähän tarkemmin, sieltä löytyy linkki myös niille "ohjatuille" koneille: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,26627.0.html

Tosin tuonkin otsikkohan on ihan päin prinkkalaa. Ellei sitten ketjun kysymykseen vastaus ole jotain tyyliin "hurua" tjsp. :P

Joo, ok. Olen saavuttanut sen mitä lähdin hakemaan. Keskustelua.

Lentäminen olkoon minun puolesta ohjaamista ja kyydissä oloa, miten vain. Ehkä ainakin ne, jotka keskustelua ovat seuranneet, osaavat täsmentää tulevaisuudessa otsikon asian vaatimalla "vakavuudella".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään