Heikki Jokinen

Uuden näytön metsästys!

16 viestiä aiheessa

Vanha Samsung 19" sanoi sopimuksen irti ja pitäisi ostaa uusi näyttö tietokoneeseen. Vanhassa käytin resona 1280X1024. Jos nyt ostan esim. 22" näytön, jossa suurin reso on 1600X1050, niin laskeeko FPS ja jos laskee niin kuinka paljon? Näyttis on muistaakseni nVidia GT320.

Suositelkaapa jotain hyvän hinta-laatusuhteen omaavaa näyttöä, hinta mielellään max. 200 euroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Resoluution nosto esim 1600-->1920 ei juurikaan vaikuta ruudunpäivityksnopeuteen. Ja ainahan voit tarvittaessa käyttää pienempää resoluutiota esim. simuillessa. 1600px max resoluutioisesta näytöstä et kuitenkaan saa sitä 1920:tä irti, vaikka yrittäisi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valtaosa tällä hetkellä myytävistä 22" kokoisista näytöistä on natiiviresoiltaan Full-HD.

Itse katselisin jotakin LED-tekniikalla toteutettua --> vie noin puolet vähemmän sähköä ja tuottaa vähemmän lämpöä.

1680x1050 ja Full-HD:n ero on loppujen lopuksi aika pieni. En ole käytännössä havainnut vaikutusta ruudunpäivitykseen (FS9).

-Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valtaosa tällä hetkellä myytävistä 22" kokoisista näytöistä on natiiviresoiltaan Full-HD.

Itse katselisin jotakin LED-tekniikalla toteutettua --> vie noin puolet vähemmän sähköä ja tuottaa vähemmän lämpöä.

1680x1050 ja Full-HD:n ero on loppujen lopuksi aika pieni. En ole käytännössä havainnut vaikutusta ruudunpäivitykseen (FS9).

-Henkka

Ei nyt kannata pääkriteerinä käyttää led-tekniikkaa, ainakaan sähkönkulutuksen takia. Sen verran marginaalisista kulutuksista puhutaan.

-Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nyt kannata pääkriteerinä käyttää led-tekniikkaa, ainakaan sähkönkulutuksen takia. Sen verran marginaalisista kulutuksista puhutaan.

-Hannu

Lähes puolet pienempi kulutus ei ainakaan minun mielestäni ole marginaalinen asia. On toki merkittävämpikin syy valita LED-tekniikka: kylmäkatodiputkien ominaisuudet (suorituskyky) heikkenee käytön myötä. (Pahoittelen että en maininnut tätä aikaisemmassa viestissä.)

Kuvanlaadussa en ole huomannut eroa LED-tekniikan ja "putkitekniikan" välillä.

-Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähes puolet pienempi kulutus ei ainakaan minun mielestäni ole marginaalinen asia. On toki merkittävämpikin syy valita LED-tekniikka: kylmäkatodiputkien ominaisuudet (suorituskyky) heikkenee käytön myötä. (Pahoittelen että en maininnut tätä aikaisemmassa viestissä.)

Kuvanlaadussa en ole huomannut eroa LED-tekniikan ja "putkitekniikan" välillä.

-Henkka

Mielestäni taas ensimmäinen prioriteetti on valita mattapintainen ips tai vähintään va paneelinen näyttö. Riittävällä ANSI kontrastilla. Dynaamisella kontrastisuhteella ei tee yhtään mitään, ellei näyttö ole kunnolla kokonaan taustavalaistu ledeillä, enkä tarkoita mitään edge ledejä. Onko näitä jo kohtuu hintaan? Mieluiten kuitenkin vähintään 1200 pikselin pystyresoluutiolla. Ero ei tunnu isolta, mutta kyllä sitä heti kaipaa lisää pikseleitä, kun joutuu käyttämään matalampaa näyttöä.

Kyllä se näytön virrankulutus on melko mariginaalinen asia muun talouden sähkönkulutuksen rinnalla. Tuskin kovin moni alkaa parin vuoden välein vaihtamaan kylmälaitteita/pesukoineita yms. uudempaan vähäkulutuksisempaan malliin. Kunhan keksivät enrgiapihin sähkökiukaan saunaan niin siinähän sitten tippuu monella se sähkönkulutus jo selvästi  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se näytön virrankulutus on melko mariginaalinen asia muun talouden sähkönkulutuksen rinnalla.

Anteeksi, en ajatellut asiaa näin laajasti... vertasin vain eri näyttöjä...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites tuo HDMI, mulla on nyt tilapäiskäytössä näyttönä Samsungin 22" TV ja siinä sekä tietokoneessa on HDMI-liitäntä, mutta kuvaa en saa pelittämään sitä kautta.

EDIT: sainpas toimimaan, oli väärä reikä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Digitaalinen liitäntä (DVI/HDMI/DP). Analogisen liitännän (VGA) yksi heikkous tänä päivänä on edestakainen muuntaminen digitaalisesta analogiseen ja takaisin.

-Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla hajosi kannettavasta koneesta näyttö. Kannattaako läppäriin vielä vaihtaa uutta näyttöä tai kannattaako sitä korjata? Näyttö pimeni ihan yllättäen, tosin cd - asema on ollut toimimattomana jo jonkin aikaa(ei tunnista levyjä) ja korjaamolla sanoivat sen johtuvan emolevy-viasta, jota ei missään tapauksessa kannata korjata kannettavassa koneessa. Ongelmana on se, että minulla on kaikki ohjelmat + tiedostot tuolla kovalevylla(joistakin on kyllä varmuuskopiot) ja sen takia en hevillä ostaisi uutta konetta ellen saa noita vanhoja ohjelmia/tiedostoja tuolta vielä talteen. Harmittaa senkin takia, että kone kesti vain kolme vuotta ja maksoin silloin siitä n.1000 euroa, joten olisin olettanut että tuollainen kone kestää pitempään vaikkakin oli kovassa käytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelmana on se, että minulla on kaikki ohjelmat + tiedostot tuolla kovalevylla(joistakin on kyllä varmuuskopiot) ja sen takia en hevillä ostaisi uutta konetta ellen saa noita vanhoja ohjelmia/tiedostoja tuolta vielä talteen.

Saahan sen kovalevyn aina irti siitä vanhasta. Yleensä hyvin helposti (luukku auki ja kelkka irti). Sitten liität sen johonkin koneeseen ja kopsaat tiedostot talteen...

Ohjelmat joudut asentamaan uudestaan, mutta siihenhän sinä et vanhaa kovalevyä tarvitse. Tai siis siitä tuskin on mitään hyötyä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saahan sen kovalevyn aina irti siitä vanhasta. Yleensä hyvin helposti (luukku auki ja kelkka irti). Sitten liität sen johonkin koneeseen ja kopsaat tiedostot talteen...

Ohjelmat joudut asentamaan uudestaan, mutta siihenhän sinä et vanhaa kovalevyä tarvitse. Tai siis siitä tuskin on mitään hyötyä...

Ok, kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla hajosi kannettavasta koneesta näyttö. Kannattaako läppäriin vielä vaihtaa uutta näyttöä tai kannattaako sitä korjata? Näyttö pimeni ihan yllättäen, tosin cd - asema on ollut toimimattomana jo jonkin aikaa(ei tunnista levyjä) ja korjaamolla sanoivat sen johtuvan emolevy-viasta, jota ei missään tapauksessa kannata korjata kannettavassa koneessa. Ongelmana on se, että minulla on kaikki ohjelmat + tiedostot tuolla kovalevylla(joistakin on kyllä varmuuskopiot) ja sen takia en hevillä ostaisi uutta konetta ellen saa noita vanhoja ohjelmia/tiedostoja tuolta vielä talteen. Harmittaa senkin takia, että kone kesti vain kolme vuotta ja maksoin silloin siitä n.1000 euroa, joten olisin olettanut että tuollainen kone kestää pitempään vaikkakin oli kovassa käytössä.

Ei yleensä kannata korjauttaa, mutta jos ruuvimeisseli pysyy kädessä ja vähän kokemusta asiasta niin ei ole paha homma itse vaihtaa. Uusia näyttöjä voi saada esim. ebaysta hyvinkin halvalla. Tosin on myös mahdollista että koneesta on näytönohjain hajonnut ja sitä ei ole mahdollista vaihtaa, ja uusi emolevy maksaa mansikoita.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään