Antti Laukkanen

Taas yksi annos EFHK:n menneitä aikoja

29 viestiä aiheessa

Moron,

 

Etsiskelin iltasella erästä kuvaa ja siinä ohessa tarttui matkaan nippu kaikenlaista ryönää, joten ajattelinpa laittaa ne näkösälle. Joku yksilö on ehkä jossain muodossa ollutkin, mutta nämä nyt ovat joka tapauksessa taas uudestaan näperreltyjä. Sutusta ei saa kuin huttua, mutta on tuossa joku ihan kivakin seassa. Ajankohta lienee taas tuota 1990-luvun jälkipuoliskoa. Järjestys on sangen satunnainen ja perustuu lähinnä tiedostonimien järjestelyperusteisiin.

 

 

Lieneeköhän maailmassa toista kuvaa, jossa OH-BBK, OH-LCD ja OH-LCH esiintyvät?

[ attachment removed / expired ]

 

Taas yksi näkökulma Cargo Lionin Kasista.

[ attachment removed / expired ]

 

MEA:n 707 on pakko postata parin vuoden välein ihan vaan kaima-Hyvärisen kiusaksi!

[ attachment removed / expired ]

 

Kannattaa kuvata joskus epätoivoisiakin tilanteita. Jos ei laadulla kamppailla, niin sisällöllä kuitenkin. Sabenan foorumitermistöllä määritellen "nakkikannuputte" rullaa ja Finnairin A300 suorittaa lentoonlähtöä 04:lta. Lienee OH-LAB.

[ attachment removed / expired ]

 

Jälkeenpäin katsellen tuon tolpan olisi voinut vaikka poistaa, mutta tässäpä kuitenkin mannikais-spesiaalina LGB putkessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ehdottomasti harvinaislaatuisempaa kalustoa edustaa Komiavian Tu-134

[ attachment removed / expired ]

 

Kun se AA alkaa lennellä Stadiin, voipi todeta, ettei ole eka kerta. 767 teki medikaalin vuoksi stopin joskus. Tai huonon kelin. Tai jonkun muun syyn, mutta tekipä kuitenkin.

[ attachment removed / expired ]

 

Joulupukki-LGC laskussa 04:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

Aihe säilyy. Huomaa kuitenkin veikeähkö FLK:n Tomahawk OH-PTA odotuksessa!

[ attachment removed / expired ]

 

LAB rullailee kontrastikkaassa aamuvalossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Transagonkaan Tupoljev ei ihan jokapäiväinen vieras ole ollut.

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LBO on laskeutunut ensimmäisen kerran Suomen maaperälle. Se taisi olla syys-lokakuun taitetta 1997. Siitä alkoi sitten pitkäsääripeijjjbbpejen aikakausi  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Deltan Tristar syyskuisena aamuna 1995.

[ attachment removed / expired ]

 

Siihen aikaan Vantaan platta näytti tältä. Ei Bussin Bussia. Hansan on 737 sentään pilaamassa kaunista McDonnell Douglas -asetelmaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ainakin LPD ja LPE tulivat Centennialilta. Tässä ollaan edellisen kanssa vielä vähän ristiverisissä tunnelmissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Galaxy toi Clintonin Billin rojuja keväällä 1997.

[ attachment removed / expired ]

 

Pressi liikkui Northwestin Kympillä. 40-sarjaisella.

[ attachment removed / expired ]

 

Billin kakkoskone käytti kutsua Sam two-seven-thousand. Se aloitti uransa AF1:nä Nixonin kaudella ja lennätti sangen monta USA:n presidenttiä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jeltsinin kakkoskoneena oli puolestaan tämä IL-62, joka lienee nätein itänaapurin VIP-kyyditsin kautta aikain.

[ attachment removed / expired ]

 

N345HC ehti lentää urallaan myös Garudan väreissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Polarin jumboista kaiketi harvinaisin vieras oli tämä blanco yksilö.

[ attachment removed / expired ]

 

Eipä ole Grönlannin poikiakaan näkynyt ihan viime aikoina.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen Aeron Ilmailuopiston kahdesta Beech Debonairista. BDA:han lentää edelleen Finnairin Lentokerhon väreissä. Bravo oli pitkään ammattikoululaisten harjoituskappaleena ja nythän sitä vissiin pyritään saattamaan takaisin lentokuntoon. Miten mahtanee edetä?

[ attachment removed / expired ]

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää settiä Antilta.

 

Vielä kun saataisiin tuollaisia aikoja ettei yhtään bussia Helsinki-Vantaalla...

 

Delta on tämän sarjan varsinainen karkki kolmireikäisten Donnellien lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia! Tulee mieleen aika entinen (ei koskaan enää palaa).

 

Mutta mitäs mä nyt teen tällä hankinnalla, kun sä oot postannut tänne lähes kaikki samat mitkä mulla on työn alla ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mitäs mä nyt teen tällä hankinnalla, kun sä oot postannut tänne lähes kaikki samat mitkä mulla on työn alla ;D

 

No perhana, pistä silti, että nähdään onko laitteesta mihinkään.

 

Nimim myös samanlaista etsiskelevä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja, mutta mukavia muistelmakuvia :thmbup:

 

(Minäkin olisin muuten kovasti kiinnostunut kuulemaan ja näkemään Canuunakeilaimen käyttökokemuksia. T. nimim. "Hankintaa Harkitseva")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä kattoo niin tajuaa, että on se ollut EFHK:lla ihan eri maailma  ???, vaikka ei ollut edes kovin kauan sitten. Itse olin 4v. silloin kun tuo eka Bojo tuli. Ehkä tuo Finnairin 80-luku tyylinen maalaus kaikissa koneissa on se mikä saa ajantajuni vääristymään   ;D Todennäköisempää on kuitenkin se, että muistot vääristyvät ajansaatossa ja etenkin ottaen huomion ikäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltä se hemmetin MEA:n 707 aina pomppaa esille tasaisin väliajoin.. Taisin missata sen juurikin sillä viidella minutilla.

Taidettiin muuten ajaa silloin uusi ennätys 04:n päästä 15:selle kun toi Galaxy tuli ellen väärin muista. Oli Volkkarin kone punaisena mutta ehdittiin!

Hyvää materiaalia, lisää vaan näytille!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako kukaan mihin vuoteen tuo American 767 pitäisi sijoittaa ja mitä se toimitti Vantaalla?

 

Niin ja Cargo Lion, jos kukaan osaisi edes kertoa minä vuosina operoi Vantaalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja Cargo Lion, jos kukaan osaisi edes kertoa minä vuosina operoi Vantaalle?

 

Tais olla melko päivittäistä kauraa tovin muistaakseni 90-luvun ihan lopussa. LX-TLA/B/C kävivät kaikki silloin Stadissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia kaimalta, ei tässä voi kuin harmitella ettei aikanaan oikeen ollut kuvauskalustona muuta kuin se aina kotiin jäänyt cocacola kamera josta filmikin lopussa. :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti en kuulosta röyhkeältä, mutta nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että onko tuo vinjetointi kuvankäsittelyohjelmalla lisättyä vai tuon aikakauden putkien aikaansaannosta?

 

Mutta joka tapauksessa hyvät kuvat. Suurkiitokset Antille!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Antti kuvista!

 

Tomahawkista tuli ensimmäinen yksinlento mieleen, samassa paikassa (vanha 04, nykyinen 04R)

ja sama OH-PTA, jossa jo silloin oli lukemattomien oppilaiden hiet kahvojen pehmusteissa.

Kuva on hieman myöhemmältä, itse odottelin kympin takana.

 

PTA on hienossa kunnossa Lappeenrannassa.

 

--

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, aivan mahtava nostalgiapläjäys.

Olis kyl mahtavaa jos kaikki perinteikkäät, arvonsa tuntevat lentoyhtiöt maalais historiansa jokaisen liveryn koneisiinsa (tietenkin yksi livery per kone :laugh:. Siinä sais samalla ilmailu- ja kyseisen lentoyhtiön historiaa nykyaikaan. Retroilun laajennusta... se olis tyylikäst.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä oli kyllä illan pelastava kuvasetti ehdottomasti aivan loistavaa kertakaikkisen upeaa!!!

Kiitos kun jaksat töötätä näitä vanhoja kuvia tänne! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta kovin kommenteista. Kommentoinpa jotakin takaisin.

 

Kaiman kanssahan sitä sangen paljon roikuttiin kentän laidalla ja välillä aidan toisellakin puolella. Tuo vilkkain kausi osui vuosiin 1996-98, miltä ajalta nämäkin kuvat enimmäkseen ovat. Galaxyä oltiin tosiaan vaanimassa 04:n finaalissa, jonne muu liikenne tuli, mutta päättivät ottaa sen 33:lle, jolloin meille tuli hoppu. Ei siis 15:lle kuitenkaan.

 

Nuo kuvat taitaa olla suurelta osin kuvattu dialle, paitsi ne 95 syyskuu -kuvat negalle ja ovat paperilta skannattuja. Nuo Beechit lienevät digipokkarilla otettuja. Diakuvien upea värimaailma käy kyllä ilmi jopa aina normilaatuisella kalustolla otetuista kuvista eikä se filmikään mitään Kodachromea ole. Asematunnelista sai Agfaa halvalla ja Fujilta Fujia. Mulla on kyllä päivämäärät suurimmassa osassa tuon ajan dioja, joten se AA:n visiittikin selvinnee, mutta tuota samaa aikakautta se kuitenkin on. Tapaus jäi vähän hämäräksi, mutta muistelisin, että se oli menossa Tukholmaan, mutta päätyi tänne.

 

Cargo Lionista on aika paljonkin kuvia. Se lenteli pitkähkön ajan ja oli olevinaan niinkin tavallinen, ettei niitä kuvia tullut esim. nousuista ja laskuista vissiin haettua. Sitä -97 luokkaa tuo otos on.

 

Matti, et ole röyhkeä laisinkaan. Kyllä vinjetointi on ihan puhtaasti halvan Tamronin zoomin vakio-ominaisuus. Se oli semmoinen 70-210 mm ja sillä otin suurimman osan noista filmiaikakauden kuvistani. Kenttäkuvista jonkin verran on otettu Zuikon muistaaksein 35-70 -millisellä. Kameranahan toimi Olympus OM-40 Program. Hieno peli!

 

Tauno, samaisella PTA:lla minäkin lensin ekan PPL-yksinlentoni, joskin se taisi olla jo kolmas yksinlentoni. Enkä lentänyt sitä Vantaalta vaan Malmilta. Koulutus aloitettiin kyllä Vantaalla, mutta siirryttiin sitten kesäkaudeksi Malmille, koskapa isolla kentällä alkoi jo silloin olla hankalaa. Olen nähnyt PTA:n aina silloin tällöin ja haastelin joskus omistajan kanssakin koneen ollessa Vantaalla huollossa. Tulikohan siihen uusi moottori kerrassaan.

 

Sellaista. Kiva, että kuvat kiinnostavat. Niitä edelleenkin on. Aika monta tuhatta... Skannaaminen ja käsittely vaan on niin tolkutonta touhua.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla