Guest jukkis1

Kaleva 23.10: Sääautomaatio tökkii vielä

94 viestiä aiheessa

Lauantain Kalevassa laaja juttu Finavian sääautomaatiosta, (TP,KU,JY,RO,OU,TU ja pian PO,VA) ohessa linkki lyhennettyyn nettiuutiseen:

http://www.kaleva.fi/uutiset/automaatilla-ja-lennonjohtajalla-usein-ristiriitaiset-nakemykset-saatilasta/874886

 

Asia on kaikkien paitsi toimistopäättäjien tiedossa.

 

Siellä paperiarkin vieressä kaikki näyttää miltä näyttää.  :'(

 

Toivotaan ettei kolahda kun sittenhän taas pulistaan kuka pesee kätensä ja syyllinen on joku muu, kuten aina valtiolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan 14.11 Sunnuntai-liitteessä mainio juttu Oulun-Hailuodon ja nykyisten Oulun-Rovaniemen postilentojen historiasta ja tästä päivästä. Jutusta irroitettu pilottien kommentti sääautomaatiosta:

"Ohut pilvi läpäistään hetkessä. Säätiedot eivät pitäneet paikkaansa, moittii lentäjä. Yllättävän tiedon taustalla on ihmistyövoimasta luopuminen: sää mitataan automaattisesti, ja mittauslaite saattaa erehtyä luulemaan yksittäistä riekaletta koko taivaan peittäväksi pilvikatoksi kuten nyt. Ennen ihminen tarkisti aina mittaustulokset. Ja ennen lentosuunnitelma annettiin ihmiselle. Nyt se naputellaan tietokoneelle ja tai tiedotetaan puhelimitse Helsinkiin. Meneillään on siirtymäkausi, Rovaniemellä lennonneuvonta lakkasi syyskuussa, samoin Oulussa. 18 marraskuuta Pohjois-Suomen lennonvarmistuskeskus Rovaniemellä lopettaa toimintansa jolloin koko SUuomen aluelennonjohto keskitetään Tampereelle. Lentäjiä tämä ei miellytä. "Säätiedoista tullaan varmasti valittamaan, lentäjä uskoo. Väärät tiedot voivat johtaa ainakin turhiin varakentille laskeutumisiin tai peruutuksiin. Ja olihan ihmiskontakti aina ihmiskontakti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämän päivän Kauppalehdessä on tuore artikkeli aiheesta.

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101147809

 

Tällä kertaa kerrotaan, että automaattinen säätiedote (autometar) on ilmoittanut väärän ilmanpaineen eli QNH-arvon.

 

Pakko yhtyä ammattilentäjien edustajan kritiikkiin, jos systeemi ei todella osaa ilmoittaa tällaista perustason säämittaustietoa oikein. Sen vielä jotenkin ymmärtäisi, jos näkyvyyden tai pilvikorkeuden automaattimittauksessa olisi haasteita, mutta ilmanpaine...

 

Artikkelin mukaan aiheesta on tehty jo noin sata tapahtumaraporttia. Sääpalvelun tuottaja Finavian operatiivisen johtajan mielestä raporttien määrä on vähäinen verrattuna siihen että autometareita on tehty noin 30000 kpl.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No asiahan on niin, että Finavialla ei välitetä minkäänlaisista ilmailijoista ja niistä huonoiten kohdellaan harrasteilmailijoita.

Valitettavasti toimiston ikkunan läpi katsottuna lentosää on aina hyvä.  :'(

EDIT: Pienkoneet nimittäin saattavat keskeyttää jonkun "maakuntakentän" lennonjohdon ikuisen kahvitauon.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Pienkoneet nimittäin saattavat keskeyttää jonkun "maakuntakentän" lennonjohdon ikuisen kahvitauon.  :thmbdn:

 

Hieman epäilen että olisi lennonjohtajien aikaansaannosta Finavian linjaukset harrasteilmailun suhteen. Uskon vakaasti että suurin osa maakuntakenttien lennonjohtajista on ihan tyytyväisiä, kun on liikennettä mitä johtaa. Se ikuinen kahvitauko on kuitenkin aika tylsä juttu.

 

Ei ne lennonjohtajat ole sulkemassa niitä poikkikiitoteitä, vaatimassa tiukennettuja turvatarkastuksia, lopettamassa polttoaineenjakelua ja alituiseen nostamassa kausikorttien hintoja. Se on korkeemmas käres.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artikkelin mukaan aiheesta on tehty jo noin sata tapahtumaraporttia. Sääpalvelun tuottaja Finavian operatiivisen johtajan mielestä raporttien määrä on vähäinen verrattuna siihen että autometareita on tehty noin 30000 kpl.

 

Hah... Jos autometar tehdään usealla kentällä 30 min välein pitkin päivää, niin kyllähän niitä kertyy lukumäärisesti aika paljon. Raportti pitäisi siis kirjoittaa joka 30s minuutti myös, että niiden lukumäärä olisi niin merkittävä, että asialle tehtäisiin jotain parannuksia?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkkalan ATIS oli aivan uskomattoman hidasta kuunneltavaa. Itse nauha kestää pari minuuttia JOS onnistut ajoittamaan jaksonvaihdon juuri sen alkuun.  :thmbdn: Säätiedot tosin pitivät kutakuinkin paikkaansa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkkalan ATIS oli aivan uskomattoman hidasta kuunneltavaa. Itse nauha kestää pari minuuttia JOS onnistut ajoittamaan jaksonvaihdon juuri sen alkuun.  :thmbdn: Säätiedot tosin pitivät kutakuinkin paikkaansa

ICAO suositushan METAR viestin max pituudeksi taisi olla 30s, joten ei kun raporttia kirjoittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hidas se neiti on EFJYssäkin. Johtuisiko siitä, että on uusi hommassa. Josko aika toisi varmuutta ja rutiinia, kuten telkkarin meteorologeillekin kertyy ajan mittaan.

 

Taukoihin liittyy joku tietotekninen juttu, jota kuulemma koetetaan ratkaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taukoihin liittyy joku tietotekninen juttu, jota kuulemma koetetaan ratkaista.

 

Tuo on kyllä niin tuubaa, kuin olla ja voi. Nuo jutut ei ole mitään muuta, kuin "palveluntarjoajan" saamattomuutta. Tuo ongelma on ollut ainakin siitä lähtien, kun tuota automaattisysteemiä ensimmäisen kerran vaikkapa Kuopiossa* ylipäätään testasivat, eikä vielä tähäkään mennessä ole saatu ratkaistua. Herää kysymys, että millaisia neropatteja siellä on näitä järjestelmiä kehittämässä ja operoimassa? Monessa muussa puljussa olisi varmaan jo mono vilahtanut :P

 

*kuvastaa tilanteen naurettavuutta jo sekin, että täällä ei ole edes saatu ATIS-tiedotteen puhelinlinjan automaattikatkaisua säädettyä niin, että voisi kuunnella koko tiedotteen puhelimitse ilman, että nauha katkeaa kesken. Ja sitten kun soitat uudestaan, pitää sokkona yrittää osua sellaiseen kohtaan, että saattaa yhkä kuulla ne kuulematta jääneet kohdat, eikä jotain jo kuunneltua kohtaa uudestaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä niin tuubaa, kuin olla ja voi. Nuo jutut ei ole mitään muuta, kuin "palveluntarjoajan" saamattomuutta. Tuo ongelma on ollut ainakin siitä lähtien, kun tuota automaattisysteemiä ensimmäisen kerran vaikkapa Kuopiossa* ylipäätään testasivat, eikä vielä tähäkään mennessä ole saatu ratkaistua. Herää kysymys, että millaisia neropatteja siellä on näitä järjestelmiä kehittämässä ja operoimassa? Monessa muussa puljussa olisi varmaan jo mono vilahtanut :P

 

*kuvastaa tilanteen naurettavuutta jo sekin, että täällä ei ole edes saatu ATIS-tiedotteen puhelinlinjan automaattikatkaisua säädettyä niin, että voisi kuunnella koko tiedotteen puhelimitse ilman, että nauha katkeaa kesken. Ja sitten kun soitat uudestaan, pitää sokkona yrittää osua sellaiseen kohtaan, että saattaa yhkä kuulla ne kuulematta jääneet kohdat, eikä jotain jo kuunneltua kohtaa uudestaan...

 

Jännä homma miten kaiken maailman automaattiset vikailmoituskoneet ja VR:n täti osaa "puhua" sujuvasti, ehkä halvalla ei saa hyvää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkkalan ATIS oli aivan uskomattoman hidasta kuunneltavaa. Itse nauha kestää pari minuuttia JOS onnistut ajoittamaan jaksonvaihdon juuri sen alkuun.  :thmbdn: Säätiedot tosin pitivät kutakuinkin paikkaansa

Toinen homma on puhelimella kys. palveluun soittaessa, joku automaatti kun katkaisee puhelun aina tietyn ajan jälkeen (= yleensä jää aina väh. puolet koko ATISsista kuulematta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdistetään tähän vielä se, että usein laite arpoo SPECIä minuutin välein (ennätys jotakuinkin 10 sanomaa 10 minuutissa vaikka sää ei käytännössä muutu ollenkaan). Tarpeeksi pitkää ATISta ei tuona aikana ehdi kuulla kokonaisena ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehkää joka ikisestä kerrasta rapsa, kun ette saa atista kuunneltua kokonaisena (radiolla lentotoiminnassa) tai kun sen tiedot eivät pidä paikkaansa, ainakin pilvien osalta mennään metsään ymmärtääkseni aikalailla jatkuvasti.

 

https://lentotoimintatilasto.ilmailuhallinto.fi/lentoturvallisuusilmoituslomake - aikaa kuluu varmaan vähemmän, kuin sen paskan atiksen kuunteluun ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehkää joka ikisestä kerrasta rapsa, kun ette saa atista kuunneltua kokonaisena (radiolla lentotoiminnassa) tai kun sen tiedot eivät pidä paikkaansa, ainakin pilvien osalta mennään metsään ymmärtääkseni aikalailla jatkuvasti.

 

https://lentotoimintatilasto.ilmailuhallinto.fi/lentoturvallisuusilmoituslomake - aikaa kuluu varmaan vähemmän, kuin sen paskan atiksen kuunteluun ;)

 

Kerrankin samaa mieltä Tatun kanssa, kiitos linkistä   ;D

 

Sopivalla kännykällä sen ilmoituksen voi tehdä jopa siellä koneessa istuen. Tietenkin huomioiden määräykset kännykän käytöstä lentokoneessa, jottei tarvi tehdä heti perään ilmoitusta omasta määräysten vastaisesta toiminnasta  :laugh:

 

Tosin hieman epäilyttää, kun Kauppalehden mukaan aiheesta on jo tehty yli sata ilmoitusta ammattilentäjien toimesta* ja ainakaan artikkelin mukaan asiaa ei vielä ole saatu kuntoon. Auttaakohan silloin harrasteilmalijoiden toiset sata ilmoitusta, kun ammattilentäjätkin näköjään ovat sen verran kyllästyneet että ottavat asian esille lehdistössä.

 

Mutta älkaa antako tämän nurinan häiritä. Ilmoitus on joka tapauksessa virallisesti oikea tapa vaikuttaa asiaan.

 

 

 

*) otaksun että ainakin suurin osa ilmoittajista on ammatti-ilmailijoilta. En pääse nyt KL:n artikkelista katsomaan, oliko todella näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin sen Kauppalehden jutun, mutta en tullut kysyneeksi, keneltä raportit olivat tulleet. Jos sääautomaatioon halutaan muutosta, niin se vaatii vielä paljon lisäraportteja, koska sekä Trafi että Finavia vetoavat siihen, että nykyinen järjestelmä on ICAO:n vaatimusten mukainen.

Senhän viranomainen myönsi, lentäjille on tiedotettu huonosti, että automaatti mittaa keskiarvoa ja vallitseva sää on joskus poikennut automaattiarvoista huomattavasti.

Juttuun ei mahtunut, että joidenkin kenttien automaattitiedotus on kuulemma niin hidas, ettei lentäjä ehdi sitä kunnolla loppuun asti kuunnella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että raportteja on ammatti-ilmailijoiden toimesta tehty reippaasti enemmän kuin tuossa jutussa on mainittu. Oliko siinä vain lentäjät? Lennonjohtajat ovat olleet käsittääkseni aika aktiivisia raportoijia, laitteen seurantahan kuuluu meille. Meidän raportit vain on helppo kuitata muutosvastarinnaksi...  :-[

 

Mutta jatketaan raportointia, kyllä sillä muutosta saa. Hitaasti, mutta varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sääautomaatioon halutaan muutosta, niin se vaatii vielä paljon lisäraportteja, koska sekä Trafi että Finavia vetoavat siihen, että nykyinen järjestelmä on ICAO:n vaatimusten mukainen.

 

Liikennelentäjä -lehden artikkeli taas väittää kiven kovaan, että järjestelmä ei täytä ICAOn vaatimuksia, tosin ennen tätä väitettä mainitaan myös, ettei se täytä suosituksiakaan.

 

Ilmailun saralla on valitettavaa kuitenkin huomata, että kehittyneeksi maaksi Suomi täyttää yllättävän huonosti ICAOn minimivaatimuksia, suosituksista puhumattakaan. Myös lentosääpalvelun osalta kehitys on negatiivinen, sillä automaattinen säähavaintojärjestelmä ei täytä ICAOn vaatimuksia. ICAO edellyttää, että kaikkien säähavaintojen tulisi tunnistaa mm. sade- ja pilvityyppi sekä jäätävät sääilmiöt.

 

Osaako joku osoittaa suoraa sen kohdan, jossa on tämä vaatimus pilvien ja jäätävyyksien tunnistamisesta? Olisi mielenkiintoista lukea, kun kaksi melkolailla päinvastaista tulkintaa asiasta on nyt ainakin tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen mä tuota lueskellut, en tosin tiedä, onko tämä 16th edition edes kurantti nyt. Tosta II osasta löytyy tosiaan PDF:n sivulta 40 kohta 4.5.4 joka koskee pilvien ilmoittamista, jossa CB ja TCU -ilmoitukset ovat vain suosituksena.

 

 

edit:

Sivu 63..

 

Nyt puhuttiin autometareista, ei taffeista.

 

 

edit2:

Kun nyt Jani vielä mainitsi tuon atiksen kestoa koskevan asian, niin kaivelin senkin tekstin esille. Valitettavasti kyseessä on vain suositus...

 

Annex 11:

4.3.4.8 Recommendation.— The Voice-ATIS broadcast

message should, whenever practicable, not exceed 30 seconds,

care being taken that the readability of the ATIS message is

not impaired by the speed of the transmission or by the

identification signal of a navigation aid used for transmission

of ATIS. The ATIS broadcast message should take into

consideration human performance.

 

Note.— Guidance material on human performance can be

found in the Human Factors Training Manual (Doc 9683).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edit:

Nyt puhuttiin autometareista, ei taffeista.

 

 

Juu....

 

Meni ajatus lujempaa kuin sivut,toki tiedän jä ymmärrän eron TAF/METAR/AUTOMETAR jne välillä.

 

Näitä TAFeja luulin väännettävän myös näiden autometareiden pohjalta.

 

Jatkakaa aiheesta.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun alueella on tänään tullut jäätävää tihkua oikein kunnolla. Mitä nyt metareita EFOU:sta katsellut ei automaatio ole noteerannut tuota ollenkaan. Eipä sitten tafeissakaan.

Täytyy sanoa että lentosääpalvelun taso on laskenut kuin lehmän häntä, kun ei jäätäviä havaita/ennusteta kun niitä oikeasti on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään