Guest jukkis1

Kaleva 23.10: Sääautomaatio tökkii vielä

94 viestiä aiheessa

Finavian johdon olisi nyt viisasta perääntyä ja todeta että sääautomaation käyttöönotto oli virhe. Taloudelliset intressit ja voitontavoittelu ovat ajaneet lentoturvallisuuden ohi.

Nyt kun lausuntoja automaatiota vastaan antavat sekä Liikennelentäjäliitto, Ilmavoimat ja Lennonjohtajat alkavat Finavia sekä TraFi olla puun ja kuoren välissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian johdon olisi nyt viisasta perääntyä ja todeta että sääautomaation käyttöönotto oli virhe. Taloudelliset intressit ja voitontavoittelu ovat ajaneet lentoturvallisuuden ohi.

Nyt kun lausuntoja automaatiota vastaan antavat sekä Liikennelentäjäliitto, Ilmavoimat ja Lennonjohtajat alkavat Finavia sekä TraFi olla puun ja kuoren välissä.

 

Kohu järjestelmän toimimattomuudesta on paljastettu pääosin AY-politiikaksi. Aamulehden haastattelema Tampere-Pirkkalan lentoaseman entinen johtaja Pertti Skogberg (kok) tietää kertoa (Aamulehti 24.12.2010 A06), että kyseessä on lennonjohtajien ay-poliittinen keppihevonen; järjestelmän käyttöönottoa suunniteltaessa lennonjohtajat katsoivat sen aiheuttavan heille lisätyötä, jota he eivät rupea tekemään ilman korvausta. Vanhat havainnontekijät sen sijaan olivat ottaneet asiat hyvin rauhallisesti.

 

Trafin apulaisjohtaja Kari Saikkonen toteaa, että poikkeuksellisen suuri virheilmoitusten määrä (150) johtuu eräiden tiettyjen ammattiryhmien jäsenilleen antamasta kehoituksesta raportoida kaikista mahdollisista järjestelmän vioista.

 

Vastoin SLL:n turvatoimikunnan pj:n Tomi Tervon epäilyjä, ei järjestelmällä ole Finavian operatiivisen johtaja Raine Luojuksen mukaan haettu kustannussäästöjä, vaan tasalaatuisuutta.

Tietojen mukaan ammattipiireissä kuitenkin ollaan helpottuneita siitä, ettei säätiedon tasalaatuisuutta ole nähty Helsinki-Vantaan kohdalla välttämättömyytenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, onko tästä aiheutunut jotain haittaa tai vaaratilanteita ja jos, niin millaisia?

 

t. Timo

 

Vitsina tarkoitit varmaan,tai sitten en ymmarra vain.

 

Luulin etta ajattelutapa etta jos ei mitaan satu on kaikki kunnossa olisi unohdettu vuosikymmenia sitten,varsinkin ilmailussa.

 

Ehka ei sittenkaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vitsina tarkoitit varmaan,tai sitten en ymmarra vain.

 

Luulin etta ajattelutapa etta jos ei mitaan satu on kaikki kunnossa olisi unohdettu vuosikymmenia sitten,varsinkin ilmailussa.

 

Ehka ei sittenkaan.  :)

 

Siis kysymykseni oli, onko tuosta korkeusmittarin QFE-säädöillä lentämisestä aiheutunut jotain haittaa tai vaaratilanteita. Näin kuitenkin lentänee 98% Suomen purjelentäjistä.

 

Ei kuulu ihan tähän sääautomaatioasiaan, mutta en saanut Tatultakaan vastausta, mitä ilmailumääräykset asiasta sanovat.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kysymykseni oli, onko tuosta korkeusmittarin QFE-säädöillä lentämisestä aiheutunut jotain haittaa tai vaaratilanteita. Näin kuitenkin lentänee 98% Suomen purjelentäjistä.

 

Ei kuulu ihan tähän sääautomaatioasiaan, mutta en saanut Tatultakaan vastausta, mitä ilmailumääräykset asiasta sanovat.

 

t. Timo

 

Okei  :)

 

Purjelennosta ymmarran vahan,eihan ne tarvi kelloakaan saatikka sitten tehda toivottuja ilmoituksia MIL-CTA alapuolella... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuulu ihan tähän sääautomaatioasiaan, mutta en saanut Tatultakaan vastausta, mitä ilmailumääräykset asiasta sanovat.

 

Ajattelin että kysymys oli retorinen. Eihän kaikkia käytettäviä ja oikeita lentomenetelmiä (tai juuri mitään?) ole ilmailumääräyksissä erikseen sen kummemmin kuvattu, tuskin tätäkään. Syytä siihen, minkä takia purjelentokoneita on eksynyt minun tai muiden tielle C-luokan ilmatilaan ilman purjelentoaluetta tai selvitystä, en tiedä. Väärällä paineasetuksella sinne ei tosin tuhansia jalkoja (satoja metrejä) normaalisti pääse tunkeutumaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei  :)

 

Purjelennosta ymmarran vahan,eihan ne tarvi kelloakaan saatikka sitten tehda toivottuja ilmoituksia MIL-CTA alapuolella... :laugh:

 

Tiedoksi, purjelentäminen MILCTA:n alla on haastavaa parhaimmillaankin, yleensä käytännössä mahdotonta. Siksi et niitä ilmoituksia varmaan usein kuule. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi, purjelentäminen MILCTA:n alla on haastavaa parhaimmillaankin, yleensä käytännössä mahdotonta. Siksi et niitä ilmoituksia varmaan usein kuule. ;)

Heh..no (ainoan kerran?) kuulin pursikoneen pyytävän selvitystä MIL-CTA:n läpi n. 10 vuotta sitten siellä Tampereen länsireunalla. Yleensä purtsikat kiertävät tai lentävät viikonloppuna. Se olit muuten Matti sinä silloinkin, muistan vain itse juuri radiokurssin käyneenä vaikuttuneeni lentäjän muistista (...miten se voi muistaa noi kaikki...)

 

Missä päin muuten noita purtsikoiden ilmatilarikkomuksia tapahtuu enimmäkseen? Muistan Tatun mouhonneen aiheesta aiemminkin, mutta konkreettisia esimerkkejä (ja "muiden" nimiä) ei ole löytynyt. 

 

Ja tämähän ei taaskaan liity sääautomaatioon tai QFE/QNH-whatnot-asetuksiin vaan selkeisiin lentäjän virheisin tai rikkomuksiin

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivet 1/2011 ruotii säähavaintoautomaatiota niin pääkirjoituksessaan kuten sisäsivujen artikkelissaankin.

Pääkirjoitus otsikoi "Lumenluonti sujuu, säähavainnointi ei"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFOU 291850Z AUTO 29014KT 9999 -SG OVC006/// M03/M04 Q0978 REUP 12590138

 

=> Recent Unknown precipitation in automated observations

 

Eli jotain satanut, mutta ei havaintoa mitä. Hienoja vehkeitä on kyllä hankittu...

 

 

Edit: Tässä toinenkin joka vähän ihmetyttää?   EFRO 291950Z AUTO 02016KT 9999 R03/0300 -SG SCT090 OVC110 M07/M07 Q0987

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meteorologi voi varmaan maksusta arvailla mitä sade olisi ehkä voinut olla... Sääautomaatin voisi rinnastaa lottomasiinaan ja palloihin on merkitty kaikki mahdolliset sääilmiöt. Kone sitten sylkäisee pallon ja a wot sää on nyt tätä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Rovaniemen metari on käsittämätön. Näkyvyys yli 10 km mutta rvr 300m.... Raportteja sais tehdä näistä solkenaan kuten tästäkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Rovaniemen metari on käsittämätön. Näkyvyys yli 10 km mutta rvr 300m.... Raportteja sais tehdä näistä solkenaan kuten tästäkin...

 

Kevyttä pintasumua....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Rovaniemen metari on käsittämätön. Näkyvyys yli 10 km mutta rvr 300m.... Raportteja sais tehdä näistä solkenaan kuten tästäkin...

 

Tuohan nyt ei käytännössä vaadi muuta, kuin lumenaurausauton tai vastaavan pöllyttämään esim. kiitotieltä lunta suoraan 03:n pään mittauslaitteiden väliin, ja se tekee metariin tuollaisen sanoman. Nehän on vain koneita, jotka eivät erota onko kyseessä ihmisen luoma väliaikainen näkyvyyden pudotus vai luonnonilmiö.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten siellä on ollut lumenaurausauto tai vastaava koko ajan eilisestä alkaen ks. viimeisin metar

EFRO 301350Z AUTO 26005KT 9999 Rnull/0450U BKN065 M13/M15 Q1004=

 

Kone kuin kone mutta jonkinlaista luotettavuutta ilmailussa odotettaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten siellä on ollut lumenaurausauto tai vastaava koko ajan eilisestä alkaen ks. viimeisin metar

EFRO 301350Z AUTO 26005KT 9999 Rnull/0450U BKN065 M13/M15 Q1004=

 

Kone kuin kone mutta jonkinlaista luotettavuutta ilmailussa odotettaisiin.

 

Sitten täytyy myöntää, että onpa aika erikoinen tapaus.  :) Kuopiossa vähän aikaa sitten totesin itse tuon lumen aurauksen aiheuttavan tuota, tosin ei tiputtanut silloin kuin ~2000 metriin vaikka näkyi yli 10km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Rovaniemen automaatti ei tarjoa minkäänlaista näkyvyystietoa. Aikamoinen puute lennonsuunnitteluun ja käytännön operointiin...

EFRO 310520Z AUTO 16006KT //// SCT008 BKN010 OVC017 M08/M09 Q0991=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Rovaniemen automaatti ei tarjoa minkäänlaista näkyvyystietoa. Aikamoinen puute lennonsuunnitteluun ja käytännön operointiin...

EFRO 310520Z AUTO 16006KT //// SCT008 BKN010 OVC017 M08/M09 Q0991=

Jos/kun tämä sääautomaatti on niin mahtava, niin on se muuten hienoa että järjestelmä on otettu käyttöön myös Helsinki-Vantaalla  ;D.Eiku hetkinen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Rovaniemen automaatti ei tarjoa minkäänlaista näkyvyystietoa. Aikamoinen puute lennonsuunnitteluun ja käytännön operointiin...

EFRO 310520Z AUTO 16006KT //// SCT008 BKN010 OVC017 M08/M09 Q0991=

 

Kotimaanliikenteessä varmaan tosi fantsua lähteä liikkeelle Roviskolle kahden varakentän taktiikalla siksi, ettei lennonsuunnitteluvaiheessa ole näkyvvystietoa saatavilla. Onneksi niillä varakentilläkin, jos ovat Suomessa, on tämä sama säähavainnointijärjestelmä.  :thmbup:. Eiku hetkinen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen oli taas hyvä esimerkki automaatin tekemästä havainnosta, Oulussa piti olla atiksen mukaan BKN005 ja hetkeä myöhemmin BKN004, pilveä ei ollut sitten ei niin missään, tähdet tuikkivat öisellä taivaalla näkyvyyden ollessa erinomainen. Mahtoi olla automaatin silmä jäässä, elävä ihminen olisi räpäyttänyt silmiään ja jää olisi lentänyt silmästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen oli taas hyvä esimerkki automaatin tekemästä havainnosta, Oulussa piti olla atiksen mukaan BKN005 ja hetkeä myöhemmin BKN004, pilveä ei ollut sitten ei niin missään, tähdet tuikkivat öisellä taivaalla näkyvyyden ollessa erinomainen. Mahtoi olla automaatin silmä jäässä, elävä ihminen olisi räpäyttänyt silmiään ja jää olisi lentänyt silmästä.

 

Oiskos ollu samanlaista teollisuus-savua, kuin Tampereella aikoinaan ja esti yölennot. Kun se oli kuulemma havainnoitsijan (maatalousmeteorologin) näkemys. Pyynnöstäni hän teki siitä savuhavainnon ja yölennot jatkuivat, koska ne eivät olleet mitään pilviä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeita metareita tulee siis nyt ma-pe virka-aikaan. Eihän siinä jää paljoakaan "arvaussäille"... Viikonloput ja kaikki ilta/yöaika.

Ei pitäisi valittaa kun tehdään paskasta parempaa, mutta verrattuna aiempaan käytäntöön (aika ennen säämaatteja) jää muutos lähinnä kosmeettikseksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeita metareita tulee siis nyt ma-pe virka-aikaan. Eihän siinä jää paljoakaan "arvaussäille"... Viikonloput ja kaikki ilta/yöaika.

Ei pitäisi valittaa kun tehdään paskasta parempaa, mutta verrattuna aiempaan käytäntöön (aika ennen säämaatteja) jää muutos lähinnä kosmeettikseksi

 

Mitenkäs se vanha sananlasku menikään? Paskasta ei saa timanttia hiomallakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään