Kirjoitettu Helmikuu 3, 2011 Oikeita metareita tulee siis nyt ma-pe virka-aikaan. Tuleeko? Saa kyllä maksullisesti pyytää tietoa, arkipäivisin virka-aikaan, että onko METAR oikein Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2011 Niin, ja edelleenkin maksullisen puhnron päässä ei tietääkseni ole ketään joka paikan päällä sään havainnoi.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 http://www.kaleva.fi/uutiset/alijaahtynyt-vesi-kiusaa-autoilijoita-oulussa/888087 Lentoaseman automaatio ei nytkään huomaa mitään kuten ei edellisten viikkojenkaan jäätäviä sateita. Finavian ja Trafin mielestä tämä ei varmaan ole mikään ongelma. 071320Z AUTO 14010KT 2700 -SN BKN016/// BKN025/// OVC029/// M15/M17 Q1000 1239//82= 071250Z AUTO 14010KT 4300 -SN BR OVC017/// M16/M18 Q1001 1239//82= 071220Z AUTO 15009KT 7000 -SN OVC020/// M17/M18 1001 1239//82= 071150Z AUTO 15009KT 9999 -SN BKN022/// BKN033/// OVC045/// M17/M19 Q1002 1239//82= 071120Z AUTO 15007KT 4200 R12/0400VP2000 -SN BKN029/// BKN039/// OVC044/// M18/M20 Q1002 1239//82= 071050Z AUTO 16008KT 9999 -SHSN NSC M19/M21 Q1002 1239//82= 071020Z AUTO 15008KT 9999 -SHSN FEW049/// BKN057/// M20/M22 Q1003 1239//82= Myöskään TAF ei jäätäviä lupaillut. Mainostetusta Ilmatieteenlaitoksen (puhelin) lisäpalvelusta ei olisi siis ollut apua tilanteessa: TAF EFOU 071130Z 0712/0812 16008KT 9999 -SN BKN040 TEMPO 0712/0714 4000 BKN013 BECMG 0723/0801 BKN008 TEMPO 0801/0803 6000= Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Kohta tökkii lisää, kunhan saadaan lunta sähkösilmiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Tuokin 4200 näkyvyyden yhteydessä esiintyvä 400m minimi-RVR 12:lle on ihan mielenkiintoinen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Vähän asian vierestä, mutta samallaiset murheet näyttää olevan muillakin. http://www.adn.com/2011/01/23/1663692/loss-of-contract-weather-observers.html Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2011 Onko EFHK:lla useampi säähavaintoasema? METARin mukaan lämpötila on -25 astetta: EFHK 210720Z 04003KT 7000 FEW001 M25/M29 Q1037 0419//44 5419//46 1509//95 BECMG 8000 Samanaikainen havainto Ilmatieteen laitoksen Helsinki-Vantaan lentoaseman havaintopisteeltä kertoo lämpötilaksi -21,4 astetta: [ attachment removed / expired ] Näkyvyydetkin ovat 7 km ja 15 km. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2011 Toinen lienee synoptinen havainto, toinen taas ihan lentosäähavainto. Toinen (Lsää) lämpötila tulee suoraan laitteelta, toinen (SYNOP) katsotaan edelleen manuaalisesti niistä ampiaispesän näköisistä valkoisista pystykopeista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2011 Onko EFHK:lla useampi säähavaintoasema? METARin mukaan lämpötila on -25 astetta: EFHK 210720Z 04003KT 7000 FEW001 M25/M29 Q1037 0419//44 5419//46 1509//95 BECMG 8000 Samanaikainen havainto Ilmatieteen laitoksen Helsinki-Vantaan lentoaseman havaintopisteeltä kertoo lämpötilaksi -21,4 astetta: Näkyvyydetkin ovat 7 km ja 15 km. Myös paineet erovat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2011 Hki-Vantaalla on Ilmatieteenlaitoksella oma automaattinen säähavaintoasema. Se on siinä de-icing keskuksen vieressä. Siitä tulee lämpötilat yms tiedot - nämä, jotka näkyvät Ilmatieteenlaitoksen sivuilla. Finavian anturit (metariin) ovat 04L:n GP:n vieressä pienessä notkelmassa. Asemien lämpötiloissa on joskus jopa 4 asteen ero. Esim. tänään Finavian anturi näytti aamulla -25 ja Ilmatieteenlaitoksen mittari -21. Näin se vaan on kun mitataan lämpötilaa eri paikasta. Ilmatieteenlaitos näyttää QFF paineen ja metareissa QNH. Näkyvyys (joka näkyy Ilmatieteenlaitoksen sivuilla) tulee todennäköisesti sellaisenaan suoraan Ilmatieteenlaitoksen automaattiasemalta (anturina Vaisalan FD12P). Anturi on melko suojaisassa paikassa, joten siihen ei vaikuta kiitoteiden harjaukset yms. Lentosäähän tulee havainnontekijän korjaama näkyvyys. t. Raimo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2011 http://issuu.com/nysa/docs/liikennelentaja_1_2011 Uusimman Liikennelentäjä- lehden pääkirjoituksessa kommentoidaan mm. sääautomaatiota "Suomessa ylpeillään näin talven keskellä lumiosaamisella, mutta samaan aikaan säähavaintojärjestelmän luotettavuus on romutettu. Ainahan on helppoa mennä siitä mistä aita on matalin ja pyrkiä täyttämään vain minimivaatimukset. Riittävästi kun höylätään turvaverkkoja, päädytään kestämättömään tilanteeseen jossa ennemmin tai myöhemmin kopsahtaa" "Varsinkin viranomaisen olisi syytä katsoa peiliin ja kantaa suoraselkäisesti vastuunsa" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2011 Kas. .. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/03/1288227/osasyyna-virheet---finavia-ei-enaa-jatkossa-havainnoi-lentosaata Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2011 Finavia Oyj Lehdistötiedote 11.3.2011 Lentosääpalvelun uudelleenjärjestelyt käynnistävät YT-neuvottelut Finaviassa Liikenne- ja viestintäministeriön julkaiseman Finavia Oyj:n omistajastrategian mukaan Finavian tulee toteuttaa myöhemmin päätettävällä tavalla vuoden 2011 aikana lentosääpalvelujen tuottamiseen liittyvän havainnointijärjestelmän siirtäminen Ilmatieteen laitokselle. Asiaa koskeva selvitystyö on käynnistetty Finaviassa välittömästi. Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus käynnistää Finaviassa YT-neuvottelut. Tässä vaiheessa muutosten arvioidaan tavalla tai toisella koskevan ainakin kaikkia lennonvarmistusliiketoiminnan henkilöstöryhmiä (noin 500 työntekijää) ja heidän toimenkuviaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 12, 2011 LVM:n päätös siirtää lentosäähavainnointi pois Finavialta on aika voimakas isännän ääni. Kun kerran hommaa ei haluta/osata hoitaa viedään koko havainnonteko pois ja annetaan se Ilmatieteenlaitokselle. Toivottavasti tämä tarkoittaa laadukkaita ihmisen varmistamia havaintoja. Kuinkahan paljon tämä kaikki maksaa enemmän kuin entisten havainnontekijöiden olisi annettu jatkaa ja epäluotettaviin automaatteihin ei olisi upotettu tolkuttomasti rahaa. Luulisi vastuullisten Finavian automaatiota ajaneiden tuolit heiluvan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 12, 2011 LVM:n päätös siirtää lentosäähavainnointi pois Finavialta on aika voimakas isännän ääni.(...) Mahtaakohan tuo vaikuttaa lentosäätietojen saatavillaolevuuteen/julkisuuteen. Nimim. kaikenlaisia palveluita voisi olla kiva laittaa tarjolle jos olisi dataa jota kehtaisi jakaa eteenkinpäin... /Samuli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Kuka muistaa vielä vanhan kansanlaulun "ARVOn mekin ansaitsemme" ... ? Vieläköhän näemme senkin päivän, että wanha kunnon ARVO-säähavaintojärjestelmä palautuu toimintakuntoon? Olen antanut kertoa itselleni, että uusien havaintolaitteiden tultua käyttöön, vastuunsa tuntevat teknikot eivät romuttaneetkaan ARVOja vaan ne lienevät nopeasti palautettavissa tulille. Peter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Ettei Foreca ole ostanut sitä järjestelmää? Meinaan ne kyseisen firman sääARVOnnat ovat olleet kyllä niin surkeita jo pitkään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2011 Sääautomaatioon liittyvää materiaalia täällä: https://ilmailutietotekniset.fi/uusi/index.php/lentosaeaeautomaatti/ t. Raimo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2011 Lentosään havaintopalvelun siirtoprojekti Ilmatieteen laitokselle etenee. http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=6770924 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla