Ilari R Lehtinen

Kovalevy rutisee melkein koko ajan

22 viestiä aiheessa

Viime aikoina tietokoneeni sisäinen kovalevy on alkanut rutisemaan melkein koko ajan. Varsinkin sillon kun käsittelen kuvia tai teen muuta vähän raskaampaa.

Kone on vuodelta 2006 eli levylläkin alkaa jo ikää olemaan, olisiko se hajoamassa?

Käyttiksenä Windows 7, keskusmuistia 3Gt ja levyn indeksointi ei ole päällä.

Kovalevy on 250Gt ja siellä on vain käyttis ja ohjelmat, käytössä vain 40Gt.

Muu tavara ulkosella levyllä, missä ei ole mitään vikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä enemmän tiedostojärjestelmä pirstaloituu, sitä enemmän lukupäätä pitää liikutella, että saadaan data levyltä ongittua. Aja tiedostojärjestelmälle eheytys(defrag). Ei se normaali lukupään liikuttelu yleensä indikoi lahoavaa levyä.

Jos rutina noin muutenvaan haittaa niin hanki SSD, eipähän rutise ja on järkyn nopea verrattuna normaaliin kovalevyyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

onhan kaikki tiedostot tallessa??

Mun läppäri rutisi ja ratisi aikansa viime kesänä kunnes se ystävällisesti heitti siniselle ruudulle.... Hetken oli aika tuskallista mutta mun tapauksessa tiedostot saatiin talteen ja myöhemmin konekin ehjäksi, tosin se ei siedä just lainkaan liikuttelua enää :D

mut TIEDOSTOT TALTEEN!!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime aikoina tietokoneeni sisäinen kovalevy on alkanut rutisemaan melkein koko ajan. Varsinkin sillon kun käsittelen kuvia tai teen muuta vähän raskaampaa.

Tuo viittaisi siihen, että keskusmuisti on vähissä ja käyttis joutuu ronkkimaan pagefilea ahkerasti. Toisaalta on vaikea uskoa, että 3 gigan muistilla ihan äkkiä tulisi tämmöistä ongelmaa... kannattaa kuitenkin seurata tilannetta Task Managerilla. Viekö joku prosessi hirveästi muistia?

Liittykö rutinaan koneen hidastelua tai muita oireita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kone välillä hidastuukin kun käsittelee kuvia Lightroom 3:lla pitkään.

Varsinkin sillon hidastelee jos käyttää Brushia tai Graduated Filteriä.

Olen katsellut tehtävienhallintaa ja Lightroom on viennyt maksimissaan noin 1Gt muistia.

Aina on ollut kuitenkin vapaata muistia vielä vähintään 1Gt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kone välillä hidastuukin kun käsittelee kuvia Lightroom 3:lla pitkään.

Varsinkin sillon hidastelee jos käyttää Brushia tai Graduated Filteriä.

Olen katsellut tehtävienhallintaa ja Lightroom on viennyt maksimissaan noin 1Gt muistia.

Aina on ollut kuitenkin vapaata muistia vielä vähintään 1Gt.

Lightroom nyt vaan on harvinaisen tympeän raskaasti toteutettu. Ja kyseiset työkalut ovat jopa vielä harvinaisemman tympeän raskaasti toteutetun jopa Lightroomin itsensä tasollakin mitattuna  :P

Kyllä tuo vain kuulostaa siltä, minkä kanssa itsekin painin. Koneesi vain on liian mopo Lightroomin sujuvaan käyttämiseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, seuraava kone on varmaan sitten iMac, joskus vähän myöhemmin ja Aperture siihen.  :P

Kyllä tällä nyt pärjää vielä, vähän joutuu välillä odotteleeman...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajattelin että voisko kuitenkin olla syynä se että keskusmuisti meinaa loppua ja kone tallentaa sitten kovalevylle, koska äsken Lightroom oli tosi hidas, nyt kävin tekemässä vähän muuta ja kun palasin niin rutina oli vähän vähentynyt ja Lightroom toimi aika nopeesti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta on vaikea uskoa, että 3 gigan muistilla ihan äkkiä tulisi tämmöistä ongelmaa...

Saa tuon 3 GB käytettyä varsin nopeasti. Mun pöytäkone pöyrii muutamalla tarpeellisella taustaohjelmallakin 2,94 GB:ssa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saa tuon 3 GB käytettyä varsin nopeasti. Mun pöytäkone pöyrii muutamalla tarpeellisella taustaohjelmallakin 2,94 GB:ssa ;D

No on tosiaan "muutama" kun mulla käyttää 1.5Gb kun päällä on lightroom ja firefox, sekä taustalla pyörii Fsecure.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullaki rutisee joku 6min käynnistämisen jälkeen. Ei pysty tehdä yhtikäs mitään sitä ennen. Aika ärsyttävä ominaisuus jos on kiireellinen asia. rundullerrrrrrriii 32 exe.määritettyä osaa ei löydy paukahtanu  parin vuoden ajan joka ikinen käynnistys kerta 8) Muuten toimii jopa hyvin Lightroomit sun muut raskaat ohjelmistot. Koneen arvoista ei mittään muuta hajua kuin, että on fujitsu ja ikää reilu 2v. Oon simuttanu myös vähäsen :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kokeilla levyn eheytykseen Smart Defragia:

http://download.cnet.com/Smart-Defrag/3000-2094_4-10897113.html

On nopeampi kuin Windowsin oma.

Älkää kokeilko, sekoitti oman koneen ihan totaalisesti. Siniruutua tapahtui ihan jatkuvasti (kone buuttasi itse itseään jatkuvasti) ja aina kun koneen käynnisti uudelleen tuli ilmoitus että kovalevyn kanssa on joku yhteneväisyys ongelma. Ajoin sitten chkdsk/f käskyn(vikasietotilassa) ja sen jälkeen wintoosan oman eheytysohjelman ja ongelmat loppui siihen. Ei buuttaile enään.

Chkdsk parametrit liitteenä.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älkää kokeilko, sekoitti oman koneen ihan totaalisesti.

Mikä käyttöjärjestelmä?

Tuo linkkisi menee jo aikapäiviä sitten vanhentuneeseen versioon 1.02. Olen käyttänyt XP-koneessa versiota 1.45 ilman mitään ongelmia. Tuorein versio lienee 2.0 mutta sitä ei ole vielä tullut kokeiltua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaapi olla mutta ongelmat loppu siihen. Jaoin aikanaan kovalevyn uudellenn EASEUS Partition Master ohjelmalla ja tämä kyseinen ohjelma ei vissiinkän tykkää tästä sovelluksesta, mene ja tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään