Timo Partanen

Ydinpommittajat

17 viestiä aiheessa

Tässä kuvia Boeing B29-koneista joilla pudotettiin ensimmäiset ja onneksi myös toistaiseksi vimeiset sodankäynnissä käytety ydinpommit Hiroshimaan ja Nagasakiin 6.8. ja 9.8.1945.

 

Kuvissa myös Chicagon ylipoiston baseball kentällä oleva Henry Mooren muistomerkki Nuclear Power. Niin, kentän alla oli maailman ensmmäinen hallitun ydinreaktionmahdollistanut reaktori. Kuvissa myös Los Alamosin nykytila, eli se paikka josa pommit suunniteltiin ja rakennettiin. Paikalla suunnitellaan edlleenkin samoja tuotteita...

 

Timo

 

Chicagon yliopiston basaball kenttä, jonka alla ensimäinen ydinreaktio totetutettiin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Bockscarin nokka

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Bockscarin pyrstö ja Little Boy uraanipommin malli

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fat Man plutinioumpommin malli, jollainen siis pudotettiin Nagasakiin

[ attachment removed / expired ]

 

Nykypäivän Los Alamos

[ attachment removed / expired ]

 

Enola Gayn nokka

[ attachment removed / expired ]

 

Boein B29 Enola Gay

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia ja mielenkiintoinen aihe. Laita vaan lisää Bockscaria näytille jos löytyy. Ja muukin materiaali Daytonin museosta kelpaa.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja koneita kuvissa varsinkin Grunau Baby ja He 219 UHU sekä tuo Arado 234 !

 

Eka pommi viritettiin koneessa ja toinen maassa. Japanilaiset eivät moneen päivään tienneet mitä Hiroshimassa oli tapahtunut ( Nagasakin pommi oltais voitu välttää jos olisivat tienneet )...puhelinpiuhat oli poikki ja lähin toimiva lentokenttä oli kymmenien kilometrien päässä. 40+ sairaalasta tuhoutui nanosekunnista valtaosa ja samon lekureista ja hoitsuista. Terveeltä näyttävien "selviytyneiden" pikainen kuoleminen arkarrutti tuolloin, kun säteilystä ei tajuttu vielä yhtään mitään. Mitään varoitusta pommista ei annettu ja vaara ohi hälytys tuli 15 minuuttia ennen pommin kajahdusta ! Dramaattisia hetkiä 200 000 + vaporisoituneen kaupunkilaisten elämässä 1945. ( Luin taannoin Hiroshiman pommittajat kirjan ).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_234

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden pommien pudottamiseen liittyy mielenkiintoinen turha tieto:

Kohdekaupungeiksi oli valittu Hiroshima, Kokura, Nagasaki ja Niigata, koska ne olivat jokseenkin koskemattomia vielä, jolloin olisi "vakuuttavampaa esitellä tuhovaikutusta".

 

1. Pommin kohde oli Hiroshima, varakohteena Kokura

Sää selkeni juuri pahimpaan aikaan Hiroshimassa, ja sinne pommi päätyi

 

2. Pommin kohde oli Kokura, se oli kuitenkin naapurikaupungin pommitusten aiheuttaman savun ja pölyn suojaamana niin huonon näkyvyyden vallassa että kohteeksi valittiin varakohde Nagasaki.

 

Kokuraa voidaan pitää siis jokseenkin onnekkaana paikkana.

 

Uhusta ja Aradosta tahtoisi nähdä enemmänkin. En edes tiennyt niitä jälkipolville säästyneen..

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museoillahan on yleensä aika hyvät esittelysivut näytteillä olevista koneistaan...  ;)

 

1. Arado Ar 234: http://www.nasm.si.edu/collections/artifact.cfm?id=A19600312000

 

2. Heinkel He 219 Uhu: http://www.preservedaxisaircraft.com/ (Heinkel - rare Heinkel aircrafts)

 

3. Horteneita: http://www.nasm.si.edu/collections/collection.cfm?collid=1465&startRow=161

 

Uhun rungon kuvat puuttuvat näköjään museon omilta sivuilta. Googlella löytyy sentään jotain: http://109lair.hobbyvista.com/DETAILSITE/DE/219/219bn.htm

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kuva Bockscarin pommikuilusta. Pomminripustimia ei tässä näy, enkä tiedä millaiset ripustimet pommia varten siihen  laitettiin. Pommin lastaaminenhan taahtui siten, että plattalla oli monttu, johon pommi lasketiin. Kone sitten peruutettiin tuon kuopan päälle, jolloin pommi voitiin sitten vinssata paikalleen.

 

Timo

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Arado Blitz ja Heinkel Uhu ovat todella mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, mihin saksalaisilla olisi voinut olla mahdollisuuksia. Heinkel 219:ä käytettiin ihan kuin Awacsin ohjaamia hävittäjiä nykyisin. Kone ohjattiin maatutkan ja radion avulla maalialueelle, jossa se havaitsi kohteen omalla tutkallaan. Koneessa oli paineistettu ohjaamo ja siten ihan mukavat olosuhteen miehistöllekin. Arado taas oli ilmeisesti maailman ensimmäisellä autopilootilla varustettu kone. Kun se muutettiin nopeasta tiedustelukoneesta salamapommittajaksi, siihen laitettiin autopilootti. Yhden hengen miehistö laittoi koneen liukuun, autopilootin päälle, käänsi ohjaimet sivuun ja ryhtyi pommitähystäjäksi. Kun pommi oli irroitettu, toistui sama prosessi känteisessä järjestyksessä, ja pilootti palasi tukikohtaan - niin sikäli kun palasi.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pilootti palasi tukikohtaan - niin sikäli kun palasi.

 

Timo

 

Ja jos prototyyppiratkaisut oltaisiin otettu tuotantoon niin ei se jännitys olis loppunu vielä siihenkään vaan laskeutuakin olis pitäny. Tuosta videosta 0:42 eteenpäin selviää miksi se olisi ollut erityisen jännittävää.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kelkka-ratkaisu on aika innovatiivinen...

 

Noita apuraketteja tarvittiin koska Junkers Jumo 004 otti erittäin huonosti kierroksia, eikä suurella (lue pommikuorma) hyötykuormalla olisi päässyt koskaan ilmaan. Siinä ilmeisesti syy siihen miksi Me262:ia saatiin niin paljon tuhottua - kun ei oteta huomioon niitä mitkä hajosivat muuten..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi Bockscarin pommikuilun katossa oleva ryömintätuubi on muutettu ydinpommille sopivaksi. Siinä näkyy toi "litistetty" kohta mistä on päässyt kait vielä virittelemään viimeisiä säätöjä lennonaikana. Normikoneessa tuubi on pyöreä koko matkalta.

Muistaako joku Enola Gay -aiheista elokuvaa töllöstä joskus 80-luvun alkuajoilta? Onko ideaa nimestä tai mistä sen voisi saada DVD:nä? Oli muistaakseni kuvattu oikealla koneella ja lentopätkää oli runsaasti mukana. Hatara muistikuva että semmonen tuli joskus nähtyä n 25 vuotta sitten..

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leffan nimi oli "Tuholentue". Alkuperäinen nimi oli "Enola Gay". JR:n veli, Bob Ewing (Patrick Duffy), kipparina. Löytyy hyllystäni VHS-kasettina.

 

http://www.elonet.fi/title/ek33zi/

 

http://www.imdb.com/title/tt0080689/

 

Fifillä lentänyt RAF:n museon kuori Paul Tibbetsin nimmarilla ja kuvalla.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aikansa hitti: http://www.youtube.com/watch?v=WZ_X43zcXcU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään