Marko Kokkonen

Muutama kuva tuulimyllyjen ja puukenkien valtakunnasta (ja scheisse maasta)

9 viestiä aiheessa

"Työttömienkin pitäisi (muka) päästä Thaimaahan?" threadiä seuranneena heräsi kiinnostus että miltä se oikein tuntuisi jos lähtisi pikku ulkomaan matkalle työttömänä työnhakijana...

Lähtö oli 15.10 klo 6:45 Turusta SAS:n CRJ900:lla Köpikseen, uusi konetuttavuus mulle.

En ollut nukkunut kuin pari tuntia yöllä ja ja Hello Transit Caféssa nauttimani tiukka rommi-kola panostivat ottamaan tunnin tirsat joten ei tullut napsittua kuvia lennolta.

Heräsin niska kipeänä vähän ennen lasketumista, täytyy sanoa että Kööpenhamina oli aika hieno näky aamunkoitteessa.

Vaihtoaikaa oli 3 varttia, eipä siinä juuri ehtinyt kuin wc:ssä käydä ja etsiä lähtöportti lennolle Amsterdamiin.

Matka taittui edelleen SAS:n siivin MD-82:lla(toinen uusi konetuttavuus), noin 20 minuuttia myöhässä matkatavara-hihnan ongelmien vuoksi.

Amsterdamissa kuitenkin oltiin melkein ajallaan. Oli pikku nälkä tullut jo lentojen aikana joten jalat veivät Grand Café Plazaan jossa "Brood van de week" ja iso stobe.

Nyt oli jo sellainen ole että jaksaa kaivaa kameran repusta.

Eiku siis terassille katsomaan mitä on tarjolla.

 

Pyrstöjä, keskimmäinen on Martinair Hollandin 767 retro

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lähempää

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

MD-11 push back

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Croatian A319

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Amsterdam Airlines A320

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Royal Jordanian jarrutteli

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

BA A320 push back

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikki lastattu, hihna pois ja luukku kiinni

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Puolisen tuntia tuli notkuttua tuolla terassilla, sitten rupesi vettä tihuttamaan.

Oli aika vetäytyä katsomaan joko päästäisiin heittämään matkalaukut hotellihuoneeseen.

Tällä kertaa aateltiin kokeilla jotain muuta normaalin junamatkan sijaan joten mentiin ostamaan Connexxionin tiskiltä liput Hotel Shuttle Taxiin, 15 ekee per naama.

8 henkilöä tilataksissa, meidän hotelli oli viimeisenä joten saatiin aika kiva kaupunkikierros siinä samalla.

Täytyy sanoa ettei ole herkkua olla taksikuski Amsterdamissa, jalankulkijat ja pyöräilijät= ei minkään näköistä itsesuojeluvaistoa  ???

 

Laukut Hotellihuoneeseen joka oli pienehkö mutta siisti (Hotel Ibis Stopera)

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tunnin tirsat ja suihku jonka jälkeen oli kuin uusi ihminen taas, eiku liikenteeseen.

Seuraava pysäkki oli Café Oosterling jossa tuli nautittua hienoja Alankomaalaisia bock oluita.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana päivänä kahden ja puolen tunnin junatrippi Heerleniin joka sijaitsee 20 kilsan päässä Maastricht-Aachenin lentokentästä.

Heerlenistä Saksan rajalle on noin 10 kilometriä ja rajan takana sijaitsee Naton AWACS tukikohta Geilenkirchenissä.

 

Seuravana maanantai aamuna tulikin bongattua pari AWACSia appivanhempien takapihalta heti aamutuimaan

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kovin olivat kaukana ja pilvessä... :'(

 

Seuraavana aamuna sain ylipuhuttua appiukon että mennään vähän katselemaan josko jotain olisi tarjolla Geilenkirchenissä.

5 kilsaa ennen kenttää näkyi KC-135 tankkeri nousussa, ajattelin että tämähän alkaa hyvin.

Auto parkkiin 09 päähän ja odottelemaan....

Pirun nätti ilma, arska paistoi ja ehkä 10 m/s tuulta ja asteita joku +3 aamutuimaan...kylmä oli.

Puoli tuntia siinä tuli odoteltua, ei mitään... v**tu, pitäkää tunkkinne  :laugh:

Viimeinen vilkaisu kentän suuntaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Noh, matka jatkui siitä sitten Maastrich-Aachenin kentälle, siellä sitten olikin hiukan jotain kuvattavaa.

 

Air Service Limburg F172N Skyhawk 100 II (1x Thielert TAE 125 diesel engine.)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stella Aviation Charter bv Cessna 172S Skyhawk

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten rupes olemaan jotain isompaa näkyvissä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Se oli sitten World Cargo MD-11  N380WA Libyasta, Benghazista

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tähän väliin muutama maisemakuva

 

03:n päästä

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

21:n puolelta, kenttä selän takana, auto helppo parkkeerata nurmikolle, ei tuntunut poliiisia kiinnostavan.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Palokalustoa liikenteessä ennen konen tuloa, varmaankin tarkkailivat paljonko lintuja on kentän nurkilla.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ryanair on peruskauraa täällä

 

Tämä tuli Gironasta

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Martinair Vestiging Vliegveld Lelystad B.V  Socata TB20

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Air Service Limburgin Piperi

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten taas rahtia, Southern Air B742  N761SA

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Öljyjen tarkistus laskun jälkeen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kentän reunalla on ollut 120:n Emppu jo useamman vuoden parkissa

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pari rahtaria bongattuna Brunssumheiden ulkoalueelta käsin

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

AWACS saalis jäi pieneksi tällä kertaa, muutaman kerran olisi ollut aika lähelläkin mutta ei sattunut olemaan kameraa hollilla.

 

Lopuksi vielä muutamat Dusseldorfista, sää oli pilvinen, hiukan yritti arska paistaa jostain pilvien välistä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

kallis ja halpa?

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Easy sai kivat pilvet taakseen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen samasta

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja UPS viimeiseksi

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Takaisin tultiin Dusseldorfista SAS:n siivin Tukholmaan ja sieltä jatko Blue1:lla Turkuun.... tai ainakin piti tulla.

Arlandassa kun ruvettiin etsimään porttia Turun lennolle niin monitorilla luki tylysti cancelled meidän lennolle.

Eiku Blue1.n tiskille kyselemään että mitä nyt?

Täti sanoi että bookataan teidät samaan aikaan lähtevälle Hesan lennolle ja Hesassa on tilattu bussi että pääsette sillä Turkuun, ok.

 

Noh, Hki-Vantaalla Blue1:n tiskille kyselemään että missäs se bussi on...

 

Ei ollut tullut minkäälaista informaatiota Hesan päähän että 42:n matkustajan pitäisi päästä Turkuun...

 

Aika asiallisesti kuitenkin kyyditykset hoitui, takseja tilasivat paikalle minkä saivat  :thmbup:

 

5 tunnin yö-unien jälkeen olikin aika lähteä käymään työkkärissä näytillä ettei yhteiskunnan rahavirta tyrehdy  8)

 

Se oli tälläinen reissu tällä kertaa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soittelivat töihin, oli pakko lähteä pakoon --> 3 viikon reissu euroopassa.

No ei, oikeesti lennot ja hotellit oli varattu hyvissä ajoin joten työnantajan mielestä oli varsin pätevä syy olla osallistumasta italialaisen kaasuputkenlasku laivan korjausprojektiin ja toivottivat hyvää lomaa.

Matkan kohteena oli Alankomaat ja Portugali, tällä kertaa päätettiin tehdä reissu Gdanskin kautta Eindhoveniin, normaalin TKU-CPH-AMS tai TKU-HKI-DUS sijaan.

Matkaan lähdettiin 20.4

 

Nopea räpsy Turun 2 termanaalin cafesta:

 

 

[ attachment removed ]

 

Ihme tilanne, ei jonoa.

Täytyy oikeasti ihmetellä puolalaisten duunarien palkkatasoa.

Turun päässä vedetään olutta kitaan kaksin käsin, luulisi että säästetään paukkua kotimaahan missä

kuitenkin rahalle saa melkoisen paljon enemmän vastinetta...

 

Kyytinä meillä oli HA-LWA, ikää reilu vuosi.

 

 

[ attachment removed ]

 

T2 raksatyömaa

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Majapaikkana toimi tällä kertaa Hotel Parnas, kivenheiton päässä Gdanskin vanhastakaupungista.

55 EUR per yö, siisti hotelli, rauhallinen sijainti ja erittäin ystävällinen henkilökunta.

http://www.hotelparnas.pl/?sLang=en

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Torstai päivä oli aikaa kierrällä Gdanskissa joten päätimme käydä tsekkaamassa Westerplatten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Westerplatte

Kyytinä oli tämän näköinen limousine..

 

 

 

[ attachment removed ]

 

22.4 Perjantai aamuna oli aikainen herätys, taksi tuli noukkimaan meidät klo 4:15 hotellilta.

 

Taksi maksoi jotakuinkin 85 slotia (n. 23 EUR)

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Silmä ristissä turvatarkastukseen, ehkä maistui hieman edellisen illan oluetkin hieman suussa...

Kameralaukku hihnalle + kaikki muu mitä nyt sattui olemaan päällä.

Siinä sitten tuli heti joku security mies huutelemaan että "All Electric devices off the bag!!"

Kamerat (pari runkoa laseineen), navigaattorin ja kännykän otin pois repusta ja laitoin laatikkoon.

Unen pöpperössä unohdin että reppuun jäi vielä skanneri ja 2.5" kovalevy.

Ja myös jätin sinne kaikkien vehkeiden laturit mitä oli matkassa + pari objektiivia.

Tassutelin läpi metallinilmaisin portin niin eikös se prkl ruvennut piipittämään.

Päällä ei ollut kuin t-paita, housut, kalsarit ja sukat eli ainoat metalliesineet oli housujen vetoketju ja nappi, aika tiukalla asetuksella oli polskien portti.

Sain siinä sitten kahteen kertaan nauttia maskuliinisen puolalaismiehen koskettelua.

Sitten kengät jalkaan hihnalta ja muut romut niin tulee toinen kaiffari kyselemään kamerarepusta.

"Your bag?"

"Yes, it's mine"

"Electric devices?"

"There are few chargers"

"I check bag"

"OK, no problem, let me open it for you"

 

Ajattelin avata kaverille vetoketjun valmiiksi niin mitäpä tämä jannu tekee...

Läpsäyttää mua sormille, ottaa repun ja vie viereiselle pöydälle.

Repii vetoketjut auki, sivuläpän (http://www.tamrac.com/3385.htm) vetoketju korkkaa siinä sitten.

Huomasin tilanteen heti, vetoketju oli jo oireillut keväällä mutta varovaisella käytöllä olisi varmaan kestänyt vielä pitkään.

Kaveria ei kiinnostanut laturit, skanneri eikä irtokovo yhtään mutta silmälasit ja aurinkolasit otettiin pois koteloista ja lääpittiin niitä sitten rasvaisilla sormilla ja läppäriosastolla olleet 4 marlboro askia olivat suuren kiinnostuksen kohteena + laukkua pyöriteltiin ympäriinsä vetoketjujen ollessa auki jollain tavarat tipahtelivat pöydälle, onneksi vain muutama laturi tipahti.

Oikeasti olin siinä vaiheessa aika räjähtämispisteessä ja ajattelin että alanko nillittämään vetoketjusta mutta jotenkin tuli semmoinen olo että on parempi niellä kiukku ja ehtiä lennolle.

 

Lento meni ihan ok ja kesti reilun tunnin.

Eindhovenin kentällä oli lasitettu näköalaterassi mutta aamuauringon peilatessa laseista ei tullut kaivettua kameraa repusta, osaksi johtui myös korkanneesta vetoketjusta.

 

Matka jatkui keskustaan hauskan näköisellä nivelbussilla.

http://farm5.static.flickr.com/4095/4913132062_c88e9a3f14.jpg

 

Kello oli jotakuinkin noin 9:00 ja kahvilat oli juuri avautunut joten pikku aamupala oli siinä paikallaan.

Kahvin ja tostin jälkeen tuli sellainen olo että nyt olisi kiva saada jälkkäriksi kunnon luostariolut.

Tarjoilijalle selitettyäni tarpeeni hän sanoi ettei se ole mahdollista kuin vasta klo 12:00 jälkeen, WTF?!?, ihme sääntöjä.

Ensin kusimulli hajottaa vetoketjun ja sitten ei saa edes olutta....

Tunnin verran siinä sitten kierreltiin keskustassa kun sattui silmiin kameraliike, http://www.camex.nl/

Emäntä varmaankin huomasi kuinka paljon mua vitutti kamerarepun vetoketju ja totesi että josko käytäisiin katsomassa olisiko tuolla mitään tilalle.

Naama peruslukemilla sain sanottua että "niin, se taitaa olla paras vaihtoehto tällä hetkellä" (aika harvoin mies kuulee vaimoltaan että pitäiskö nyt ostaa jotain uutta valokuvaustavaraa)

Sieltä sitten löytyikin Lowepron Vertex 200 AW kohtuulliseen 208 EUR hintaan.

Reppukaupan jälkeen kello olikin jo niin paljon että vihdoin pääsin maistelemaan sitä kauan kaivattua luostariolutta, eikä vituttanut enää yhtään.

 

Matka jatkui Eindhovenista Heerleniin junalla, sikaosastolla.

 

 

[ attachment removed ]

 

Kun Suomessa vietettiin vappua Hollannissa oli Kuningattarenpäivä, hyvä päivä tehdä visiitti Maastrich-Aachenin kentälle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maastricht_Aachen_Airport

RWY 03 oli käytössä.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Ensin tuli Ryanair.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Sen jälkeen Kalitta

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Pistetään vielä toinen sille

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Tommonen Cessna pöllähti ihan yllättäen

Mulla oli just 50/1.8 käsissä ja suunnittelin jotain maisemajutskaa siinä joten tää kuva melkonen kroppi.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Southern Air oli myös käymässä, melko paljon oli romua edessä tuolla joten tää nyt on vaan tämmönen, prkleen valotolppa...

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Jatkoa tulee kohta....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2.5 Ryanairin iltalennolla Maastrichtista Portoon.

Virittäydyin tunnelmaan maistelemalla Westmalle Tripelin ja siitä rohkaistuneena otin hätäisen räpsyn Maastrichtin terminaalista  8)

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Sisäkuva kyydistä

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Ehdin ottaa Portossa yhden räpsyn koneesta niin joku ramppari tuli kuiskaamalla sanomaan että kuvien ottaminen ei ole suositeltavaa.

Sanoi että "Taking photos is not allowed, but one picture is ok", täytyy sanoa että ilmaisi asian erittäin kohteliaasti ja ystävällisesti.

Tässä tämä ainokainen  ;D

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Hieman pitkä ja keltainen mutta ihan sama... 8)

 

Majapaikan virkaa hoiti Hotel Malaposta, muistaakseni 35 EUR yö ja aamupala sisältyi hintaan.

 

[ attachment removed ]

 

 

Porto oli aika kiva kaupunki, jokiristeilyllä oli helppo bongata 36:lle laskeutuvia koneita, osa kaarsi ihan keskustan yli.

Kuten tämä EI-EFY

 

[ attachment removed ]

 

Tämä havainto Atlantin rannalta, piirsi 5 vanaa

 

 

[ attachment removed ]

 

Perjantaina 6.5 lennettiin jälleen Ryanairin kyydillä takaisin Maastrichtiin.

Räpsy Porton terminaalista joka olikin aika modernin näköinen.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Tuli käytyä oluella myös Limburgin ensimmäisen purjelento kerhon ravintelissä.

Pari konetta nurmella ja nekin hinattiin pois hallin suojaan heti kun saavuin paikalle.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Kuljetuskalustoa

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Takaisin Dusseldorfista Tukholman kautta Turkuun 11.5

Muutama kuva Dusseldorfista:

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Ja sokerina pohjalla..... tätä te kumminkin olette koko ajan olette odottaneet:

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Lento Dusseldorfista Tukholmaan meni vauhdikkaasti, oltiin 20 minsaa etuajassa, kerkes hyvin vetää sikakalliin ison stoben Arlandassa odotellessa jatkoa.

Kyytinä oli ATR, ruotsin rekkarissa, valkonen runko siniset myllyt (Blue1 vai Golden Air?)

No kumminkin, lento lähti ajoissa ja rullattiin aika haipakkaa kiitoradalle.

Nousukiito rupes kestämään yllättävän kauan ja vauhtiakin ikkunasta katsellen oli enemmän kuin tarpeeksi ---> Aborted Takeoff.

Kapteeni kuulutti hetken päästä että "koneen yhdestä tietokoneesta tuli virheilmoitus (fault indication)"

Kurvattiin takaisin halleille ja Görän ajoi Golden Airin pakettiautolla koneen viereen ja vaihtoi viallisen osan, tunnin myöhässä saavuttiin perille.

 

Tämmönen tällä kertaa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla