Guest Heinkel

Lento Joensuu - Salmi SR22:lla !

19 viestiä aiheessa

Heippa kaikki arvoisat lentomestarit!

 

Terveiset Salmista, kävin eilen lentämässä siellä SR22:lla ja hyvin laskukin sujui tuolle sota-aikaiselle kentälle, vaikka vähän se jännitti!  Kentän tunnen tosin jo entuudestaan, kun olen käynyt Karjalassa "kotiseutumatkoilla", isänihän on sieltä tullut evakkoon. Erään paikallisen "harakiri-taksin" kanssa poikkesimme kerran sinne kentällä kaffeelle ja hän kertoi että suomalaiset sen kentän sinne pykäsivät. Kevyttä öljysoran tapaistakin vähän pinnassa on, lieköhän myöhemmin sitä lisätty.  Kenttä on n.2200 metriä pitkä ja matkaa Joensuusta suoraan tulee 188km. Tuo kone kulkee jopa 185 solmua eli yli 300 km/h mutta eihän sitä täysillä viitsi kaahata, kun maisemat ovat hienoja!

Tuossa on kentän sijainti  "SALMI_AIRFIELD" lat=61.3864166667, lon=31.943325  näkyy Google Earthissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Tuossa on kentän sijainti  "SALMI_AIRFIELD" lat=61.3864166667, lon=31.943325  näkyy Google Earthissa.

 

 

Onko tuo se sodanaikainen Miinalan kenttä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaisi myös tietää, millaisen byrokratian tuollainen lento vaatii. Venäjän puolelle olisi ihan mukava mennä, mutta lupien kanssa tietenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohoh, Heikkikin lentohommissa.

 

Tuohan olisi vähintäänkin mielenkiintoista, ensi kesäksi heti plaania pydettämään!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google Mapsin tarkka ilmakuva loppuu just siihen kentän viereen, harmi. Jokin kuva löytyi jostain Karjalan tragedia -vepistä mutta olisikohan jossain lisää? Ilmeisesti oli sotakenttä vielä 2000-luvun alussa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!   Sorry että vastaukseni viipyi vähän, sairastuinko johonnkin pöpöön mutta tasapaino heitti, nyt siitä palautumassa.

Jees, Cirruksen kone on mukava lentää, sehän löytyy myös GoogleEarth ohjelmasta jonka saa ilmaiseksi ladata koneeseen. 

Pääset itsekin lentämään, kun ohjelmassa painat Ctrl - Alt - A näppäimiä jolloin aukeaa ikkuna ja valittavanasi on kaksi konetta Jetti tai tämä SR22. Jetille ei oikein Salmin kenttä tahdo riittää.  Tunnustan siis että kyse oli virtuaalilennosta! Silti mukava kokemus, testatkaapa.  8)

 

- Salmissa on tämän Tuleman eli keskustan itäpuolella olevan kentän lisäksi "Satulin kenttä" Uudenkylän paikkeilla.

Jatkosodan aikaan Brewstereilla kenttänä käyttivät myös Mantsinsaaren ja Lunkulansaarien hiekkarantoja, koska Laatokan pinta oli poikkeuksellisen alhaalla. Tästä kertoo veteraanilentäjä Jouko Huotari kirjassaan "Taivaalle"

 

Sain juuri postissa ilmailuradion KX170A - löytyiskö kellään siihen manuaalia? Niin ja luvat sen käyttöön minulla jo onkin. Pitäsi sinne Salmiin saada maa-asema  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, sää rupesitkin kelmeilemään  ;D Tovin hämmästelin asiaa, mutta kun nyt kyseessä oli noinkin Salmi-orientoitunut herra, niin meinasi mennä täydestä...!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, sää rupesitkin kelmeilemään  ;D Tovin hämmästelin asiaa, mutta kun nyt kyseessä oli noinkin Salmi-orientoitunut herra, niin meinasi mennä täydestä...!

 

-A-

Tämä on hyvä ketju :) Tuossa vuodenvaihteen jälkeen laitoin naamakirjaan (facebook) viestin, että olen aloittanut heko-opinnot. Kirjoittelin säännöllisen epäsäännöllisesti miten koululennot sujuivat jne. jne. Eipä aikaakaan kun eräs tuttu soitti ja jutteli ensin niitä näitä, ja sanoi sitten että "opiskelet sitten helikopterilentäjäksi". Vastasin että joo... radio-ohjattavalla, jonka sain vaimolta joululahjaksi... Nauruksihan se meni :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salmi ois kyllä kohteena mielenkiintoinen, äiti syntyi siellä (ja mummo, joka kuoli just viime vuonna 98+v) eli siellä ois yks meidän talomme, perhana.

 

Missähän kunnossa se kenttä on, osuukohan tämä johonkin sinnepäin - http://karjalantragedia.info/121003/HeinjokiAirport14_300703.jpg

 

Heinjoki on Kannaksen puolella, toisella puolen Laatokkaa.  Salmin kentät on pusikoituneet, nuorta koivuakin on.  Helpoin tapa lentää perille olisi vesitasolla tai talvella suksikoneella.   Hannu Vallas lenteli Salmissakin 90 luvulla, lienee hänen ilmakuviaan kirjassa: Timo Nurmiluoto - Hannu Vallas: Karjala kuvina, Laatokan Karjala. Jyväskylä 1995.  Joskus löysin yhden hänen lentokuvistaan Salmin Miinalan yläpuolelta.

Tässä on GoogleEarthilla näkymää Salmista länteen, korkeus 2180m, horisontissa häämöttää Valamon saaristo. Oikealla alakulmassa on Tuleman kentän pääty.  http://www.salmi-orusjarvi.net/Images/Salmi-ilmakuva.jpg

Salmi-ilmakuva.jpg

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän kunnossa se kenttä on, osuukohan tämä johonkin sinnepäin - http://karjalantragedia.info/121003/HeinjokiAirport14_300703.jpg

 

Eipä osu. Heinjoen kenttä on tuossa Viipurista pikkisen matkaa Pietariin päin ja sitten metsäisiä teitä pikkisen pohjoiseen. Eli suomeksi Viipurista parikymmentä kilometriä suunnillensa suuntaan 100. 60 40 N 29 10 E menee aika lähelle. Paikalla oli aikanaan melkoinen sotilaskenttä ja sinällään on aika järkkyä katsella, minkälaiset varustukset noille ryöstömaille rakennettiin. Panssariteitä ja lentotukikohtia vaan. Olis voinu Talvisodan ihme jäädä toistumatta myöhempinä vuosikymmeninä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuota tiedä ,vaikka venäjälle nuo yleisilmailu lähitulevaisuudessa avautuu lisää. Seuraavanlainen uutinen oli AVwebBiz:ssä.

 

 

Russia Liberalizes Airspace

 

 

Russia has restructured its airspace in a move that's bound to foster more GA activity in the country. Gone is the requirement to submit a detailed flight plan at least 24 hours in advance. Flight notification can now be done an hour in advance online. The changes were announced in April and went into effect Monday. According to TASS the new rules and airspace designations "are designed to meet the standards and recommended practices of the International Civil Aviation Organisation (ICAO)." Perhaps the biggest change is the creation of uncontrolled airspace.

 

The country has divided airspace into A, C and G zones. Class A airspace is 8,100 meters (26,575 feet) and higher and all flights are IFR and under ATC control. Class C is controlled airspace for both IFR and VFR flights up to 8,100 meters and Class G is uncontrolled but the one-hour notification is required and is open to all aircraft, including light planes and helicopters. Its ceiling varies from 300 meters to 4,500 meters. The Russian version of flight services will supply NOTAMs and weather. The government is also pledging to reduce the amount of closed and restricted airspace, but the airspace over Moscow is expected to remain restricted.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Tämä Salmin kenttä ei liene juuri näkynyt sotakenttien listoilla vai onko joku löytänyt?  Mitähän mahtaa olla tuossa kentän luoteis-päädyssä, valkoista ikään kuin hohtavaa väriä ja erottuisi ehkä vielä hämärän aikaankin.   

 

- Suistamolla oli myös sotakenttä   http://www.suistamo.net/Suistamon_lentokentta.htm    Ja sijainti Mapsissa: http://maps.google.fi/?ie=UTF8&t=k&ll=61.89224,31.178513&spn=0.04715,0.130978&z=13

 

No onneksipa  tätä virtuaalilentämistä "Itä-Suomeen" ei voi mitenkään kahlita! Saisivat vain nuo tarkemmat alueet lisääntyä Earthiin.

Jos kotiseutumatkalle ottaisi mukaan radiolennokin jossa on kamera, niin saisihan silläkin jotain ilmakuvia aikaiseksi. Mitenkähän naapurin tulli sellaiseen kalustoon reagoisi?   

 

Tämä ei liity nyt suorastaan tähän, mutta Suistamon Uuksujärven päällä on GoogleEarthissa iso punainen X-kirjain, onko siinä joku kuvauskielto satelliiteille? Sitä olen hämmästellyt.   Mapsissa sitä rastia ei näy = http://maps.google.fi/?ie=UTF8&t=k&ll=61.869911,31.646633&spn=0.047184,0.130978&z=13   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuolla vois lennellä oikeastikin, G-aluetta on tosi paljon. Ainoa pysvvä lentokieltoalue on Svetogorskin ympärillä. Onko ne pykänneet sinne lupaa kysymättä ydinvoimalan? Nuo muut punaiset on tilapäisiä, NOTAMeilla aktivoituvia. Vaan mitä ihmettä se iivana mahtaa touhuta tuolla Laatokan eteläpäässä - varoalue ulottuu kolmeenkymmeneen kilometriin! Vakava este Laatokan ympärilennolle - jos sattuu olemaan aktiivinen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuolla vois lennellä oikeastikin, G-aluetta on tosi paljon. Ainoa pysvvä lentokieltoalue on Svetogorskin ympärillä. Onko ne pykänneet sinne lupaa kysymättä ydinvoimalan? Nuo muut punaiset on tilapäisiä, NOTAMeilla aktivoituvia. Vaan mitä ihmettä se iivana mahtaa touhuta tuolla Laatokan eteläpäässä - varoalue ulottuu kolmeenkymmeneen kilometriin! Vakava este Laatokan ympärilennolle - jos sattuu olemaan aktiivinen...

Tästä tulikin mieleen kysyä onko kukaan lentänyt pienkoneella esim Petrozavoskiin (Äänislinna, Petroskoi) tai muille Karjalan kentille? Peter Tähtinen suunnitteli jotakin viime kesänä mutta ei ehkä toteutunut? Eli onko se ollut ylipäätään mahdollista ja miten tilanne on nyt 1.11 jälkeen muuttunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään